MSH Prôtos 500

Ik vlieg er nu dus sinds het posten van dit draadje mee.
En kan weinig tot geen slijtage problemen opnoemen, en ik vlieg altijd op 2800 toeren.
De setup is zowiezo heel stabiel trouwens, weinig prutsen aan deze heli.
Zo te horen is dit de standaard motor trouwens.
Vind het een prima motor, hij wordt wat heter, maar presteert net zo goed al dan niet beter dan motoren die later voor de Protos op de markt zijn gekomen.
Een goed alternatief, De Scorpion 880 Kv lijkt trouwens ook wat last te hebben met de lagering, moeten regelmatig gesmeerd worden, wat vrij moeilijk is in een Protos frame.
Kan wel, maar ik zou dan gelijk de lagers vervangen door betere, of ceramische.

Edit:
Er is trouwens een Protos model in de maak voor PhoenixRC, het Phoenix team werkt er op dit moment aan.

Eric

Laatst bewerkt:
mooi nieuwtje dat de protos ook in phoenix komt, phoenix word echt een grote heli sim denk ik zo.

verder nog een nieuwtje voor mensen uit tilburg en omstreken, de protos wordt daar momenteel getest en naar alle waarschijnlijkheid ook verkocht (zullen dus ook onderdelen zijn). scheelt weer via internet bestellen e.d.

Het is een erg mooie heli. Is weer iets anders dan de standaard bouw van de heli's in het algemeen.

Mooi dat hij ook op Phoenix komt. Ik ben aan het kijken of ik mijn diensten kan leveren aan het adres van hun. Omdat ik al een paar jaar met interactieve vormgeving bezig ben (zowel 2d als 3d) kan ik misschien wel wat betekenen. Maar zelf denk ik dat ze over een tijdje zelf komen met iets waarmee we zelf dit kunnen verwezelijken. Dan komen er meerdere modellen van mij. ;)

Regelmatig hoor ik dat er wat kinderziektes worden ontdekt met deze heli. Daarom vind ik het wel goed dat er uitvoerig wordt getest met de heli.

[off topic ;) ]
Ik zag je al op HF posten :)
3D tekenen/visualisatie is trouwens ook een hobby van mij.
Hier een paar plaatjes:
[52048] mooi-gratis-teken-programma-gespot-op-discovery-science
[einde off topic]

Er zijn aardig wat testpiloten waaronder een aantal hele goede.
Maar de Maker/ontwerper van de heli, Corrado Steri, is gewoon een erg goede allround engineer, zowel mechanish als electronisch, die zelf ook nog eens aardig kan vliegen.
Echt een liefhebber van de hobby dus.

Grt
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ik ben weer lekker aan het bouwen geweest van de week.
Heb een test versie binnen gekregen van het MSH Carbon frame en vinnetjes.
Het is een mooi frame geworden, combinatie van composiet spuitgietwerk delen (glasvezelversterkt) en Carbon platen.
Door de grote contactvlakken en nesting van de carbon platen in de kunststof delen is het een super stijf frame geworden.
Nog stijver, dus efficiënter en minder makkelijk te kraken in een crash.
Ik ben nu 30 gr. zwaarder, wat veel ringetjes gebruikt om te beginnen, maar er zit geen gewichts verschil in het vliegklare gewicht als de frames eind januari uit komen denk ik.
Er zal ook nog wat gespeeld worden met de kunststof om hem te optimaliseren.
Het ziet er best gelikt uit vind ik :)

IMG_5223.jpg

IMG_5222.jpg

IMG_5224.jpg

IMG_5225.jpg

IMG_5232.jpg

IMG_5227.jpg

Grt.
Eric

Mooi mooi mooi kerel :thumbsup:

Ik ben benieuwd wat je er van gaat vinden :cool:

Nog ff een vraagje aan je kerel, wat zit hier nou achter?
prots1.jpg

Laatst bewerkt:
Niets bijzonders hoor Dave.
Aan de Spartan zit een enorm stuk platte kabel..., handig voor grotere heli's, maar een beetje veel voor de Protos, ik ga hem niet inkorten ;)
Dus die zit in een dikkere gebreide hoes weggestopt samen met nog wat meer kabels.
Het klittenbandje houd alles op zijn plaats.

Hey Chanq,

Ik heb er na het naar onder verplaatsen van de sateliet ontvanger geen last meer van gehad.
Ik smeer ook niet al te veel meer met siliconenspray, geeft zo'n troep.
En hij blijft probleemloos gaan, dus prima allemaal :)
Futaba ontvangers zijn er trouwens helemaal imuum voor, alle testen met Futaba bleken zonder enige aanpassing probleemloos te werken, lijkt dus een Spektrum gevoeligheids manko te zijn (vooral de kleinere ontvangers) waar je rekening mee moet houden tijdens het plaatsen van je electronika.
In de eerste foto kan je wel het aardedraadje van staartboom naar frame goed zien zitten (staartboom opnemen in het geheel).
In de vijfde foto zie je een aardedraad met weerstandje zitten van motorbevestiging naar 1 motordraad.
Beide bedoeld om overal dezelfde waarden te houden, dan slaat er ook nergens een vonk over.

Grt.
Eric

Net even wat vluchten gemaakt met het nieuwe frame.
Was een beetje guur en de wind erg onstabiel, niet echt ideaal voor fijnafstellen etc. zullen we maar zeggen.
Maar hij was eigenlijk behoorlijk goed van af het begin, heb de gyrogain iets hoger gezet, maar staat nog niet helemaal naar mijn zin, moet ik nog wat mee knoeien de volgende keer.
Hij is nog stiller :D, ik had even het idee dat mijn lipo er mee ophield (op grotere afstand) maar ik heb gewoon meer stille power.
Hij stuurt nog wat directer en strakker, heb nu wat expo op de swash gegooid (15%).
Ben heel tevreden :).

Grt.
Eric

Hoi Eric :)

Heb het gehele topic eens doorgelezen en begin toch wel de neiging te krijgen er ook 1 te willen.

Mijn geschiedenis met rc heli's loopt nog niet zo ver terug (oktober 2008 begonnen).
Een Belt CP gehad, en nu 2x T-Rex 450SE.

Is het te doen om als redelijke beginner zo'n heli aan te schaffen?
Mocht hij wel komen gaan de 2 t-rexen de deur uit.
Het gaat me even meer om het kunnen bouwen e.d.

Groet, Christian

Ja hoor Christian, ik zou niet weten waarom niet.
Hij reageerd heel precies en stabiel op zowel hoge als lage toeren, grote of kleine uitslagen.
Dus kan je er mee vooruit terwijl je leert.
Hij heeft wel iets meer ruimte nodig dan een 450 sized heli, en je hebt behoorlijk wat power ter beschikking als je wilt.
Hij is net zo groot als andere 500 size heli's, waar ik persoonlijk mensen meestal aanraad om of op een club te vliegen, of samen met andere piloten op een veilige plaats, liever niet alleen.

Er zijn een aantal aandachtspuntjes tijdens de bouw waar je op moet letten, de meeste staan in dit draadje vermeld, en in de filmpjes van Dobje.
Je moet uiteraard netjes bouwen volgens de handleiding (vanzelfsprekend) en zorgen dat je alles controlleerd op soepelheid van de wortel tot de blaadjes..
Als je bijv. de staartrotor opbouwd, moet ieder onderdeel wat je toevoegd soepel lopen, en het geheel moet soepel blijven lopen, Dat geld ook voor de rotorkop.
De ballink ruimer zit erbij, en die moet je ook echt gebruiken om de linkjes zelf iets op te ruimen.
Verder heb je op plaatsen te maken met boutjes in kunststof i.p.v. aluminium.
Dus gebruik je hier en daar een klein beetje CA lijm i.p.v. loctite.
En vast is vast, dus niet aan je imbussleutels gaan hangen ;)
Je kan op sommige plaatsen (staartrotor, washoutblokje) de verbinding TE vast zetten waardoor iets niet meer soepel loopt.
Wat betreft de afstelling is er niets moeilijks aan, als je een T450 kan afstellen, dan lukt het ook op een Protos500.
Verder blijft de heli heerlijk stabiel na de bouw, en hoef je nauwelijks te sleutelen (tenzij je hem crashed dan :) ).
En zou je er niet uitkomen of twijfels hebben, dan kan je het me natuurlijk altijd vragen.

Grt.
Eric

Ja, gewoon even in het algemeen.
Ik vlieg zelf eigenlijk zelden alleen, terwijl ik toch redelijk zeker achter de sticks sta.
Maar juist omdat beginners best vaak "alleen" bezig zijn, deze draadjes graag lezen, haal ik het nog maar eens aan.
Zeker met een 500 sized heli zijn de risico's groot genoeg om aandacht te besteden aan een zo veilig mogelijke manier van met de hobby bezig te zijn.
Daarnaast is het ook een stuk gezelliger ;)

Eric

Nou Eric mijne staat in bestelling in Doetichem ;)

Zodra de regelaar binnen is (60A Align) is de set compleet:)

Groet, Christian

Mooi, proficiat Christian :)
Ben ook heel benieuwd wat je er van gaat vinden, en hoe je het vind vliegen straks t.o.v. van je 450's.
Als je vragen,opmerkingen hebt dan hoor ik het graag.

Grt
Eric

Bedankt :)
Ben zelf ook erg benieuwd hoe hij vliegt :) En hoe het wil met bouwen ;)
Heb hem al in Realflight G4 dus het oefenen is al begonnen hahaha :)

Kort wat ik besteld heb:
MHS Protos 500 incl. motor en sab blades
3x Hitec HS5245MG servo's voor op de swash
1x MSH 80A ESC Gouveneur
1x Outrage XP 25C 6s 2500mAh

--> En er komt nog bij: een GY401 met een s9254 of s9257 (welke is beste geschikt voor deze heli?)

Groet, Christian

Laatst bewerkt:
Back