MSH Prôtos 500

ZIet er keurig uit!

Zorg alleen wel dat de aansluitsnoeren niet de motor kunnen
raken!

Zo te zien gebruik je Hitec 5245's op de swash?
Deze servo's, die al metal gear hebben, in combi
met de alu armpjes geven wel extra stress op de servo's
bij een evt crash of harde landing.
De Hitecs staan er al om bekend dat de behuizing scheurt
ipv de tandwielen die het begeven.........

MAW je hebt een breekpunt nodig als het fout gaat,
evt plastic armpjes zouden de extra krachten op
kunnen vangen.

succes met de maiden!

Toch nog even een vraag over de ontvanger,,

de AR7000 heeft een satteliet extra,
mijn AR6100E heeft dit niet.

Nu vroeg Remco of deze positie wel verstandig is aangezien er maar 1 antenne per kant uitsteekt.

Is en misschien toch aan te raden om een AR6200 aan te schaffen?

Groet, Christian

Ik heb zelf wel een AR6200, maar ben er niet echt kapot van eerlijk gezegd.
Ik heb de antennes van de hoofdontvanger al moeten vervangen want die waren na een paar weken al gebroken, en niet langs het kastje (bekend probleem) maar op een paar plaatsen, gewoon een bedroevend slechte kwaliteit draad.
Wat "shielding" betreft met de AR 6100, want dat is waar de meeste angst voor hebben....
Ik heb al erg veel positieve berichten gelezen over het gebruik van de 6100 op 500 sized heli's en ook op de Protos.

Als je toch voor jezelf zekerder wilt zijn zou ik een AR7000 nemen.
Als je dat doet moet je het satelietje wel plaatsen zoals in mijn laatste foto's,
Is beter i.v.m. eventuele statische ontladingen.

Grt,
Eric

En vandaag, na vele weken wachten:

Heeft de MSH Prôtos 500 zijn maiden gemaakt.

Wat voor maiden? Geen commentaar...

Ten eerste: wat een machine
Ten tweede: wat een vermogen!!!!!

Samen met Aldert al flink bezig geweest met DualRate instellingen en gyro instellingen.

De maiden was een (soort van) hoover van hooguit 20sec.
Heli was niet geheel rustig en de staart was nogal aan het *hunten*.

Het Hunten zou er vanzelf uit moeten gaan volgens Aldert,
alleen ik heb nog wel een andere servo-horn nodig.

Mijn vraag: Welke gebruiken jullie?
Er zit nu de standaard s9257 servosaver op.

En welke waardes hebben jullie staan bij de gyro?
[bij de DX6i menu > Gyro > 0: 15% 1: 75%]

Gegeven waardes zijn zoals ik ze nu heb staan.

Helaas geen filmpje omdat we veel aan het testen waren e.d.
Als hij deze week weer vliegt (dus met andere servo horn evt.) zal ik even een filmpje proberen te (laten) maken.

Groet, Christian

Heli was niet geheel rustig en de staart was nogal aan het *hunten*.

Het Hunten zou er vanzelf uit moeten gaan volgens Aldert,
alleen ik heb nog wel een andere servo-horn nodig.

Even een stukje ter verduidelijking, voor hier reactie op komt...

Na verandering van de gevoeligheid was het een laagfrequente hunt van ca 3cm aan het einde van de staart. Als na een aantal vluchtjes de gehele staartaansturing soepel loopt (liep allemaal behoorlijk strak, maar uiteraard spelingloos), is beslist de laagfrequent hunt ook verdwenen.
Bovendien moet, na het veranderen van de servohevel, de gevoeligheid weer worden afgesteld... dat is dan zaak.

Erg leuke heli! Ondanks dat de staart nu nog maar een geringe uitslag heeft, is deze toch erg snel.

Greetz, Aldert

Leuk dat je je maiden hebt gehad :) !!!,

Even wat opmerkingen waar je misschien wat aan hebt:

- Als je met die 7,5 mm de maximale loopweg van de servo gebruikt en 100% limit op de GY401 dan heb je hem optimaal ingesteld naar mijn mening.
- De linkjes naar je staartbladhouders moeten echt soepel lopen.
Dus gewoon de ruimer gebruiken die erbij zit totdat deze super soepel bewegen.
- Dit geld ook voor de linkjes die aan de servo en pitch arm van het staart gedeelte worden aangesloten
- het oogje waar je stuurstang doorheen loopt kan af en toe een beetje aanlopen, ik heb dat oogje verwijderd met een dremel, MSH (Corrado) vliegt zelf ook zonder dat oogje.
- De twee stelschroefjes die in je pitch vork zitten moeten mooi verdeeld in de pitch ring van het staartmechanisme lopen, lopen ze aan twee kanten aan in de pitchring, dan kan je het vorkje een beetje richten door het te verwarmen en wat rechter te buigen.

als je het pitch armpje met je vinger beweegd moet het volledig soepel en vrij kunnen bewegen van de ene limit naar de andere limit op je staartas.

De linkjes zijn van een zeer taai en slijtvast materiaal, ze slijten nauwelijks in met vliegen.
Dus zorg dat je ze voldoende ruimt met de ruimer om ze soepel te krijgen.
Zolang er maar geen zijwaardse speling in de linkjes komt is het goed.

Als je dat doet dan heb je een super stabiele, soepele en snelle helikopter :)

Grt,
Eric

Vandaag ook mijn maiden gemaakt

Tijdens het optoeren kun je al horen dat er bladspoor in zat enhoe,zeker 1-2 cm :shock: geland linkje gedraait en gaan.
Poeh eerste indruk is licht,veel power voorzichtig wat vliegen Piro's gewoon zonder gestotter hmmm gain mag toch nog iets lager op de staart,want als je hem echt de bocht in ''gooit'' staat hij te strak, 3 klikjes omlaag dat voelt al beter.Pitch ook wat verlaagt was me te gevoelig,nog wat stallturns daarna kleine punch-out hmmm,staart slaat weg en de belt slipt. Geland en strakker gezet daarna gelukkig niet meer last van gehad.Heli spoelt heel mooi rustig op ook de headspeed van idle 1(75% flat) naar idle 2 (85flat) doet hij mooi binnen 2-3 seconden je hoort hem heel rustig omhoog gaan,wat ik zelf erg mooi vind. :-) Govener van de Msh regelaar lijkt me ook goed niet echt gemerkt dat hij inzakte.

Even bijkomen van de zenuwen,

2e accu eraan even gevlogen hier heeft Raymon een stukje van gefilmd.Klik
zoals in het filmpje gezegt tijd voor punch-outs. :-)
Heli neer gezet opgetoerd in idle 2 (85 flat met de govener), pitch vol open.....filmpje zegt meer als duizend woorden ......... Blauwe puntjes dus... :wink:

En nog wat plaatjes natuurlijk.
2ikrsx2.jpg

20j21k9.jpg

adlxua.jpg

Echt een top ding ! Heb nog steeds een glimlach van oor tot oor :-D

Hey De Goof,

Mooie canopy ! :o

Ik moet ook nog even bladspoor afstellen :)

Waar woon je in Emmeloord,
ik heb daar oom en tante wonen dus kom daar nog wel es. :)

Groet, Christian

:lol:
De eerste indruk blijft een geweldige kick.
En het blijft daarna ook gewoon lekker spelen met vermogen.
De pitch die standaard op ongeveer +- 12º uitkomt is erg ruim.
Zo ruim dat het maken van stationaire flips en vlakke rolls even wennen is, ook omdat hij zo licht vliegt.
Of veel oefenen of de pitch terugbrengen naar een graad of 10.

De maniacs doen het prima zo te zien ;)
Welke staartbladen heb je er trouwens opzitten?

Grt,
Eric

Waar woon je in Emmeloord,
ik heb daar oom en tante wonen dus kom daar nog wel es. :)

Groet, Christian

Meeste zondagen wel op de club te vinden vanaf 2 uur zie lvc-emmeloord.nl voor meer info :D
Anders een pb sturen,als je weer eens in Emmelorod bent ! :)

@ eric
Pitch is inderaad erg gevoelig.:) went vanzelf wel denk ik.
De staart blaadjes zijn align die ook op de 500 gebruikt worden.Heb hiervoor de grips wel 1 mm moeten ruimen.Voordeel van deze blaadjes is dat deze veel stijver zijn als de standaard msh,ook zijn ze stijver als de kbdd neon blaadjes.
En de looks natuurlijk ;)

Laatst bewerkt:
Heel mooi inderdaad, maar please.. pas daar wel mee op ;)
Ik zie dat je geen materiaal hebt weggehaald uit de nek van de grips.
Maar juist omdat deze blaadjes zelf practisch geen flex hebben, gaat hij alle flex van de grips benutten.
Ik zou ze dus regelmatig controleren op eventuele scheurtjes.
Het kan reuze meevallen, maar ik zou persoonlijk dan toch kijken naar blaadjes met de juiste root afmeting.

En welke waardes hebben jullie staan bij de gyro?
[bij de DX6i menu > Gyro > 0: 15% 1: 75%]

Vlieg zelf ook met de 9257 op de staart, en op dit moment gebruik in nog de Logitech 2100T
Ik heb ook de DX6i, en mijn gain staat op 0:10% 1:73% zonder problemen

- het oogje waar je stuurstang doorheen loopt kan af en toe een beetje aanlopen, ik heb dat oogje verwijderd met een dremel, MSH (Corrado) vliegt zelf ook zonder dat oogje.

Dat oogje is gewoon een slecht ontwerp, hoe je hem ook monteert hij blijft aanlopen op de stuurstang. :bad-words:
Maar nu hoor ik je zeggen dat Corrado dat oogje er ook vanaf heeft gehaald, mmm kan dit geen kwaad dan Eric?
Ik heb je eerder eens horen zeggen dat je de stuurstang van een Logo hebt zien knakken in de lucht…
Mmm wacht even je antwoord af, en dan haal ik dat oogje ook weg.

:
De eerste indruk blijft een geweldige kick.

Niet allen de eerste indruk wat mij betreft, heb die kick nog steeds bij elke vlucht :cool:

En nog wat plaatjes natuurlijk.
2ikrsx2.jpg

Mooie canopy zeg:thumbsup:, zit er zelf ook aan te denken om er 1 of 2 te bestellen voor de Prôtos, het zijn gewoon de mooiste canopy´s op dit moment die er te krijgen zijn voor de Prôtos.

Zou je mij het gewicht van de Canomod canopy door willen geven, en past jou Canomod canopy meteen goed op de Prôtos, of heb je nog het een en ander moeten aanpassen??

Heel mooi inderdaad, maar please.. pas daar wel mee op ;)
Ik zie dat je geen materiaal hebt weggehaald uit de nek van de grips.
Maar juist omdat deze blaadjes zelf practisch geen flex hebben, gaat hij alle flex van de grips benutten.
Ik zou ze dus regelmatig controleren op eventuele scheurtjes.
Het kan reuze meevallen, maar ik zou persoonlijk dan toch kijken naar blaadjes met de juiste root afmeting.

IK denk dat je bedoeld dat de standaard blaadjes een beetje zijwaardse spelling hebben ? Dat zit hier namelijk ook in,de 5mm root blaadjes kan ik er heel losjes in de grips schuiven zelfs nog iets voorbij het gaatje,hij klemt hem dus nergens af.

@ Hobby
Standaard kapje weegt 56 gram,de canomod weegt 68 gram.Dus geen verhalen zoals op helifreak dat ze 50-100 gram zwaarder zijn. Jammer is inderdaad wel dat je zelf met de dremel aan de gang moet om hem passend te krijgen wat erg jammer is. De canomod ''lipjes'' aan de onderkant zijn veel breder dan die van de standaard kap,ook moest de ronding nog iets meer naar voren omdat hij anders veels te strak ging.Als je een canomod in je hand hebt en je houd de standaard ernaast is heel gauw te zien wat ik bedoel.Beetje eraf en weer passen,weer beetje eraf en passen etc. Netzolang totdat hij mooi zit.

Helaas: de eerste crash een feit....

Zonet mijn 3e vlucht buiten gehad,
heli was nog steeds niet rustig in de lucht, wat volgens mij komt doordat de ballinks te strak zitten op de swash ondanks het ballreamen.

3e vlucht, net opgestegen, wind komt er flink onder en heli is niet meer te controleren.
Hij komt op me af en als reflex tik ik direct de THrottle Hold aan, motor stopt, en de heli duikt met de neus voorover in het grasveld met een nog autoroterende rotor.

En beste klap, maar de schade leek nog mee te vallen.
Beide bladen zijn compleet aan gort, en de flybar is helemaal krom.
(Heb de paddles en resten v.d. hoofdrotor uit het grasveld moeten plukken)

Heb hem nu naast mij op mijn bureau staan voor nader onderzoek: Dit is niet best.

Het is me gelukt de gehele tailpipe krom te krijgen,
hor. stabilizer is gewoon afgebroken (hele tailcase kapot).

Opsomming:

Kapot
Tailpipe
Bladen
Flybar
Paddles
Hor. Stabilizer
Tailcase
Paar plasticen onderdelen head (bovenop)

Nog niet naar gekeken
Regelaar (lijkt oke)
Snaar
Mainshaft
Feathering shaft

Zoals het nu lijkt OK
Lipo
Swash servo's
Gyro + Tailservo hebben niets meegekregen v.d. klap
Motor
Ontvanger
Swash Plate

Behoorlijk de schrik in de benen,
maargoed hoort erbij denk ik dan maar.

Dit word gegarandeerd een telefoontje naar Remco van hoe en wat nu te doen.

Tjah als ik moet kiezen tussen heli tegen mij aan en heli in de grond blijft de keuze toch altijd hetzelfde... en je moet wat als je het overkomt...

Groet, Christian

Dat oogje is gewoon een slecht ontwerp, hoe je hem ook monteert hij blijft aanlopen op de stuurstang. :bad-words:
Maar nu hoor ik je zeggen dat Corrado dat oogje er ook vanaf heeft gehaald, mmm kan dit geen kwaad dan Eric?
Ik heb je eerder eens horen zeggen dat je de stuurstang van een Logo hebt zien knakken in de lucht…
Mmm wacht even je antwoord af, en dan haal ik dat oogje ook weg.

Het oogje zit inderdaad meestal in de weg :)
Corrado heeft me in Nurnberg laten zien dat hij hem ook had weggedremeld.
De carbon staaf is dermate kort dat het geen invloed heeft volgens hem.
Het enige nadeel is dat als een linkje losschiet, je hele carbon staaf los bungelt...

IK denk dat je bedoeld dat de standaard blaadjes een beetje zijwaardse spelling hebben ? Dat zit hier namelijk ook in,de 5mm root blaadjes kan ik er heel losjes in de grips schuiven zelfs nog iets voorbij het gaatje,hij klemt hem dus nergens af.

Nee, ik doelde op het feit dat je zelf de grips 1 mm hebt uitgeruimd.
De standaard blaadjes hebben totaal geen zijwaardse speling en passen juist perfect in de grips.
Je hebt nu de staartgrips verzwakt, en er stijvere blaadjes ingezet, dat is een beetje vragen om problemen naar mijn mening ;)

Helaas: de eerste crash een feit....
Groet, Christian

Getverrrr, balen man :( !
Ik hoop dat je hem snel weer in de lucht hebt Christian.

Grt,
Eric

@Goof,

Dank je kerel voor de informatie, ik ga een deze dagen een Canomod bestellen :D

Het oogje zit inderdaad meestal in de weg :)
Corrado heeft me in Nurnberg laten zien dat hij hem ook had weggedremeld.
De carbon staaf is dermate kort dat het geen invloed heeft volgens hem.
Het enige nadeel is dat als een linkje losschiet, je hele carbon staaf los bungelt...

Ik zou evt. de staartservo nog iets naar achter kunnen verplaatsen, en dan de stuurstang iets kunnen inkorten.
Dit zou bij mij geen problemen moeten geven, vlieg zoals je weet met wat zwaardere lipo´s :cool:

mmm niet best als de stuurstang los zou komen, zie dan nog maar eens op een normale manier te landen hahah.

Ik ga hem dan ook maar eraf dremelen, heb het nu wel een beetje gehad met dat oogje.

@ Firefly
Balen, balen en nog eens balen zeg :bad-words: :evil:

Laatst bewerkt:
Back