MSH Prôtos 500

Das typisch, volgens de spec's zouden die jij hebt 400 gram moeten wegen (ex. stekkers etc.) dus als je weegschaal nauwkeurig weegt dan zou dat betekenen dat er echt geen verschil in zit! Kun je ze misschien een keer wegen op een nauwkeurige digitale weegschaal?

Best een goede idee inderdaad, die rubber strips, het gaat er maar om dat ze niet weg kunnen glijden he.

Cheers,

Richard

Ik heb een keukenweegschaal gebruikt..., zal wel eens de digitale van mijn pa gebruiken.
Vandaar dat ik af en toe zo'n buikpijn heb :D

Eric

Zo, m'n spullen zijn weer onderweg :)..

In het kader van het ESD probleem..
Ik heb gisteren even een bereik test gedaan met de AR6200 zonder sateliet ontvanger aan te sluiten.
Bleek te werken en gewoon een heel goed bereik te hebben.
Het schijnt zo te zijn dat de extra ontvanger er alleen maar is als extra backup tegen schaduw effecten van 2,4 Ghz.
dus een extra ontvanger om eventueel verloren datapakketjes op te vissen.
zonder de sateliet is hij nog altijd fullrange maar iets makkelijker af te schermen.
Ik overweeg om naast het behandelen van de riem met siliconenspray, zo te gaan vliegen omdat de extra risico factor van een statische ontlading op de antennes van de sateliet, voor mij niet opwegen tegen de nadelen van het verminderen van de grote ingebouwde veiligheidsfactor van ontvangst en bereik van dit 2,4 Ghz systeem.
Je maakt dan eigenlijk van een AR6200 een AR6100 maar dan met nieuwere firmware....
Dit werkt trouwens niet met een AR7000 ontvanger, deze heeft de sateliet nodig om te initialiseren.

Eric

Eric,
dit kwam ik toevallig tegen, zie onder. Het is feitelijk een grote capaciteit met een lage ESR (electrical series resistance) die korte spanningsdipjes op kan vangen en kleine piekjes weg kan filteren . Wellicht iets voor jou ?

SPM1600 : SPEKTRUM VOLTAGE PROTECTOR
Spektrum's new Voltage Protector prevents a DSM receiver's voltage from dropping below the proper operating level in lower voltage applications such as 4-cell 1/12 carpet racers. Installation is as simple as plugging it into an open channel slot on the receiver unit. This item is proving popular in the electric helicopter market in particular with the T-Rex 500.

Midland Helicopters Ltd NewItems_NewItems

Verder staat er in de Rotor van deze maand een artikel over hoe je op een juiste manier 2.4GHz ontvangers moet plaatsen.
Ik zal eens kijken of ik dat kan inscannen, als je interesse hebt.

eric, heb je hem al weer vliegend ?

eric, helihabit,
stuur me jullie email even via pb, dan stuur ik jullie het artikel in de rotor over de plaatsing van de spektrum ontvanger .

Ik heb hem net klaar Bas, en ben mijn lipo's aan het laden :)!
De bekabeling volledig nagetrokken en zovermogelijk in het frame weg gelegd van het hoofdtandwiel.
Alle links nog eens wat beter bekeken en sommige uitgeruimd.
Tandriem met siliconenspray ingespoten...
proefgedraaid zonder bladen.
Zag er allemaal super soepel uit.
Als dat artikel me niet op andere gedachten brengt ;),
Ga ik morgen eerst een goede reikwijdte test doen zonder de sateliet ontvanger, hij initialiseert gewoon normaal snel.
Ik zal mijn E-mail even doorgeven aan je.

Groet Eric

Heb nog eens dat draadje van je, over de Jazz 80 gelezen Bas, en zag toch ook best veel overeenkomsten in de verhalen die er daar voorbijkwamen..
En houd hem nog even aan de grond....
Ik wil er toch parallel nog een BEC kabeltje bij gaan knutselen voordat ik de lucht inga (heb nog een slotje over in de ontvanger).
Die paar gram extra is geen enkel probleem, beter dan weer nieuwe bladen, canopy etc. en een hoop ergenis...
Ik heb je een mailtje gestuurd.

Groet Eric

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je mail, Bas.
Maar zoals het onderwerp van je mail al aangeeft gaat dit over het AC-3X systeem en niet over hoe je op een juiste manier 2.4GHz ontvangers moet plaatsen.
Heb je een ander artikel gestuurd of heb ik er overheen gelezen?

nou moe .... had ik dan het verkeerde artikel gestuurd ? Dat van de 2.4ghz ontvanger plaatsing was alleen bedoelt voor eric .....
Ik had zoveel reacties gekregen , misschien daarin een vergissing gemaakt ....
mijn "pb inbox" was ook nog eens vol ....
pb nog even je emailadres, dan stuur ik je het goede artikel toe ...

Vandaag weer 2 lipo's gevlogen :)
Stond behoorlijk wat wind, maar ging eigenlijk prima.
De heli was in 1x goed, en ik heb niets bij hoeven stellen.
Wel gewoon met het satelietje erbij gevlogen, maar met siliconen op de riem, en een dubbele BEC kabel.
Wat een belachelijke snelheid heeft deze heli met wind mee zeg...:D
Deze keer geen rare fratsen!, hopen dat het zo blijft.

Ik heb ondertussen wel Carbon staartvinnen besteld, de standaard vinnen zijn gewoon niet sterk genoeg voor praktische zaken zoals vervoer van de heli in een auto...

Voor de liefhebbers, er komen binnenkort Carbon framedelen uit voor de Protos :
022.jpg

M.vr.gr.
Eric

Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik al heel wat vluchten gemaakt.
Ben er super tevreden mee moet ik zeggen, heb ontzettend veel vooruitgang gemaakt deze zomer :)
Een aantal weken geleden kreeg ik en een aantal andere (eerste) Protos bezitters problemen met de tracking.
Dit komt er voornamelijk uit bij wat heftigere bewegingen.
Na veel testen en proberen kwam ik erachter dat er teveel speling rondom de thrustbearings zit in de kunststof bladhouders.
Deze verschoven iets naar boven en beneden en bleven dan steken, een milimeter bij de thrustbearing is al snel een paar centimeter op de bladtips.
MSH heeft nu gereageerd en gaan per direct een maatwijziging aanbrengen aan de kamer waar de thrustbearings inzitten en proberen de Grips constructief wat stijver te maken.
Verder denk ik (weet het eigenlijk zeker)dat er binnenkort aluminium bladhouders op de markt komen.
Ik heb ze in deze 3D schets vast een voorzetje gegeven hoe ik ze ongeveer uitgevoerd wil hebben, ook een hobby van me ;)
Protosalugripstech.jpg

Groeten Eric

Pas bij 3D-masters enkele van deze heli's zien vliegen....die hebben behoorlijk wat indruk gemaakt!
Wat een power zeg niet normaal.
Ziet er erg goed uit!

Groeten,
Marcel

Hey Marcel,

Het is een hele fijne heli, en inderdaad hij heeft echt veel power :)
Er zijn nogal wat kinderziektes die naar boven komen, maar de basis (ontwerp)is zeer goed.
Ik heb nu weer een scheurtje in mijn staarthuis, krijg morgen een nieuwe binnen als het goed is.

Ik ben er heel tevreden mee.
Maar voor sommige onderdelen zou ik nu toch kiezen voor Carbon/aluminium.
Er komt van alles op de markt voor de Protos, dus straks is er keuze zat om hem wat onderhoudsvriendelijker te maken zonder het gewicht al teveel op te schroeven :)
De carbon frames zijn al op de markt, en de protos is dan vliegklaar zelfs 14 gram lichter..

Groeten
Eric

Hoi Eric,
het wordt tijd voor je om met de protos de dutch3D mee te gaan doen !

Wat betreft die carbon frames let wel op, het zorgt namelijk voor een afscherming van zeer hoge frequenties , oftewel voor jouw 2.4GHz systeem. Carbon is immers een geleider.

groeten
bas

Hoi Bas,

Ik wacht ook nog even af hoe de eerste kopers het ervanaf brengen ;)
Het kunststof frame is nog prima en heeft niet veel te lijden.
Ik wil wel graag aluminium grips, die zijn gewoon stijver waardoor de demping wat beter wordt vermoed ik.
En met de tijd een ander staarthuis.
Ik heb al een staarthuis in 3D uitgewerkt in mijn vakantie, even kijken of iemand er geintresseerd in is om zoiets te gaan maken voor de Protos.

Ik heb best wel zin om aan wedstrijden mee te gaan doen, lijkt me gezellig.
Maar ik wil eerst voor mezelf nog een aantal basis dingen kunnen dromen.
En ik wil nog even lid worden van de KNvvl ook ;)
Maar het lijkt me wel super leuk om te doen.

groeten
Eric

Back