Na een lange examenperiode, eindelijke een update:
Hij vliegt!
Mijn clubgenoot chris (bekend als eclipse86) gaf me een mooie deal.
Indien je er zaterdag een circuit mee vliegt, dan krijg je van mij een bak bier.
Met veel plezier nam ik deze uitdaging aan, ik had immers een week geen les na de examens.
Dan volop de morane zitten afwerken: cockpit, instrumenten, stoel schutter en piloot, machine gun ophanging, weathering en nog wat.
De weathering tip van chris heeft ervoor gezorgd dat het toestel echt wat realistischer lijkt.
Dan was het eindelijk zover (na een goede 3 jaar traag bouwen)
Motor (MVVS 35cc) wou niet mooi draaien bij hoge toeren, waarschijnlijk doordat klepjes in de carburator wat waren verstorven en niet meer goed wilden plooien.
Maar ondanks dit probleem heb ik toch besloten te vliegen (meer dan half gas wat namelijk niet nodig)
Met wingwalker van chris:
Het vliegen
Een parasoldekker vliegt niet echt goed, dat was me al snel duidelijk

De wing warping zorgt ervoor dat je het toestel min of meer horizontaal krijgt, maar verder zeker niet.
Sturen moet je dus voornamelijk met richting doen, een mix met rol heb ik geprobeerd. Maar dat ging niet echt beter. Het toestel heeft vb. in een linkerbocht, rechtsrichting nodig.
Maar dat maakt het nu juist leuk om ermee te vliegen, de uitdaging om hem vliegend te houden

Vliegt natuurlijk heel anders dan mijn 2m80 yak.
En nadien natuurlijk mijn bakje stella gekregen van chris
In de toekomst zal ik er een grotere prop opzetten 23", de motor draait toch nooit op volle toeren. En hij ziet er dan wat beter uit.
Dummy stermotor komt er waarschijnlijk niet op, is heel moeilijk te passen met de voorwaarts gemonteerde carburator.
Video volgt later.