Morane Saulnier Parasol L 1:4

ja maar de replica is replica he en wel zo veel mogelijk schaal gebouwd maar niet alles klopt ook... er zitten ook remschijven op... maar dit is voor de veiligheid tijdens het taxien...
foto's op google leveren 2 opties op. doorlopenden en geen doorlopende as...

Ik heb eindelijk een katrol gevonden (met gelagerde wieltjes):
De ijzerdraad is voorlopig.

rj06td.jpg

En de as van het hoogteroer heb ik vervangen door een wat dikkere, samen met een nieuw en steviger scharnierpunt:

f1wj87.jpg

1r3foi.jpg

Alles moet uiteraard nog zwart geschilderd worden.

Eindelijk nog eens wat tijd en zin gevonden om wat verder aan de morane te werken, hij moet tenslotte zeker deze zomer vliegen!

Heb een klepje gemaakt om toch nog aan alle elektronica/benzinetank te kunnen.

kdn8th.jpg

20kc0he.jpg

2w5luue.jpg

En met een TEC7 filler gevuld:

dfvs4x.jpg

t99onq.jpg

De machine gun is nu zo goed als af, ng wat meer 'weatheren'

2usgxog.jpg

Ziet er wel wat groot uit i.v.m. de rest van de kist: (is nogtans 1:4)

4ki7bs.jpg

En de menz prop met wat revel verf geschilderd om wat authentieker over te laten komen... (ng een matte vernis erop doen)

2hqrpg2.jpg

Op de motor:

6ghn41.jpg

Nu heb ik wel ng een probleem met het monteren van de dummy radial, zal warm worden en is echt moeilijk te bevestigen zonder ng meer carter en cilinders af te snijden...

2hxob6h.jpg

Heeft iemand enig idee of deze revel verf zou houden op dat rode geanodiseerde aluminium aan de as van de motor?

dqln5u.jpg

En nog wat verdergewerkt aan wat kleine dingen.

Zo staat hij er nu bij:

26270a1.jpg

2ibjehu.jpg

k2jkms.jpg

hsj6aa.jpg

339jdrd.jpg

2yoajrt.jpg

To do:
-Tail skid
-wielen afwerken (bevestiging)
-windhields
-machine gun ophanging
-wing warping
-interieur
-hoogteroer met servo afstellen
-en zwarte stukken aanbrengen op de middenvleugel

Hopelijk vind ik nog wat tijd om eraan verder te werken nu mijn weekje vakantie erop zit :p

ziet er al goed uit!

ik heb ailerons op die van mij, en dit is niet genoeg, ik bedoel je gaat er wel mee kunnen sturen, maar hij stuurt niet goed hiermee...
ik heb mn rudder serieus meegemixt op aileron, en dan maakt hij de bochtjes wel goed, ik vermoed dat je dit ook het best doet.

ziet er wel super uit, zorg dat ie af is he!!

.
Volgens mij is de uitslag op zich wel voldoende, je gebruikt het richtingroer erbij zoals Chris al aangaf. Het lijkt alleen of de uitslag vooral naar beneden is en maar een heel klein beetje naar boven. Ik zou die proberen gelijk te krijgen. Een mooi voorbeeld is de wing-warping op Teus zijn mooie Fokker EIII:

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
Wing warping had oorspronkelijk ook niet dezelfde functie als ailerons. Het werd gebruikt voor stabilisatie, niet voor overhellen of rollen. Gestuurd werd er met richtingsroer.

Er zijn trouwens argumenten om warping/aileron en richtingsroer niet te mixen. Het is ook niet zo moeilijk om een bocht met je beide knuppels naar links te sturen.

Mixen zal ik wss niet doen, vind het wel een leuke uitdaging en het is eens iets anders om zo te moeten sturen.

De uitslagen zal ik nog eens nakijken, maar ik denk dat het moeilijk zal zijn om die gelijk te krijgen, maakt uiteindelijk toch weinig uit als beide kanten evenveel naar beneden of boven gaan? Zal natuurlijk wel minder snel rollen, maar daar reken ik toch al niet op...

Evenveel naar beneden of boven (differentieel) ... theoretisch ja, maar hangt ook van het toestel af. Op mijn Big Lift had ik mijn rolroeren aanvankelijk zo ingesteld dat omhoog anderhalf keer de uitslag als van naar beneden had. Tot iemand mij zei dat te verminderen en toen vloog 'ie mooier/makkelijker door de bocht.
Als je het gelijk houdt zal je waarschijnlijk wel meer met richtingsroer moeten sturen om het haken tegen te gaan.

Na een lange examenperiode, eindelijke een update:
Hij vliegt!

2d1kyti.jpg

Mijn clubgenoot chris (bekend als eclipse86) gaf me een mooie deal.
Indien je er zaterdag een circuit mee vliegt, dan krijg je van mij een bak bier.
Met veel plezier nam ik deze uitdaging aan, ik had immers een week geen les na de examens.

Dan volop de morane zitten afwerken: cockpit, instrumenten, stoel schutter en piloot, machine gun ophanging, weathering en nog wat.

De weathering tip van chris heeft ervoor gezorgd dat het toestel echt wat realistischer lijkt.

Dan was het eindelijk zover (na een goede 3 jaar traag bouwen)
Motor (MVVS 35cc) wou niet mooi draaien bij hoge toeren, waarschijnlijk doordat klepjes in de carburator wat waren verstorven en niet meer goed wilden plooien.

Maar ondanks dit probleem heb ik toch besloten te vliegen (meer dan half gas wat namelijk niet nodig)

vspffn.jpg

2yo4rht.jpg

9qelwp.jpg

Met wingwalker van chris:

1zoan95.jpg

k4ft7d.jpg

Het vliegen

Een parasoldekker vliegt niet echt goed, dat was me al snel duidelijk :p
De wing warping zorgt ervoor dat je het toestel min of meer horizontaal krijgt, maar verder zeker niet.

Sturen moet je dus voornamelijk met richting doen, een mix met rol heb ik geprobeerd. Maar dat ging niet echt beter. Het toestel heeft vb. in een linkerbocht, rechtsrichting nodig.

Maar dat maakt het nu juist leuk om ermee te vliegen, de uitdaging om hem vliegend te houden :p Vliegt natuurlijk heel anders dan mijn 2m80 yak.

302z42v.jpg

21kx9y0.jpg

2e541z7.jpg

r29owk.jpg

xfu4k6.jpg

2emin8g.jpg

14y32gx.jpg

En nadien natuurlijk mijn bakje stella gekregen van chris :p

2h5l2dw.jpg

In de toekomst zal ik er een grotere prop opzetten 23", de motor draait toch nooit op volle toeren. En hij ziet er dan wat beter uit.

Dummy stermotor komt er waarschijnlijk niet op, is heel moeilijk te passen met de voorwaarts gemonteerde carburator.

Video volgt later.

Back