ML Midge 0.8cc Diesel

Laatste onderdeel voordat het binnenwerk, krukas, drijfstang, cilinder enzo aan de buurt zijn, het tussen lager.

Het lager is deelbaar en bestaat uit twee delen om over de krukas te kunnen monteren. De blokjes had ik eerder al op "maat" gemaakt. Eerste stap de blokjes verbinden met twee paspennen en schroefjes. Hierna in de vierklauw verder draaien.

Eerst centertjes boren en hierna met 1.6mm doorboren.

PXL_20250804_152408658.jpg



In een blokje de kamergaten. In het andere blokje M2 draad gaatje

PXL_20250804_152940424.jpg


Met een 4mm freesje een kamer gaat maken voor de M2 cilinderkop schroefjes.

PXL_20250804_153239026.jpg


1.6 opboren naar 2.2 voor het schroefje.

PXL_20250804_154713644.jpg


Draad gaatjes tappen.

PXL_20250804_154320642.jpg


Even passen.
Nu de andere gaatjes ruimen naar rond 2mm voor de paspennetjes.

PXL_20250804_155724356.jpg


Blokje moet opgespannen worden in de vierklauw.
Om het geheel wat steviger te maken denk ik dat ik nog een schroefje en/of paspen in het achterste deel zet.
Wil niet dat de blokjes tijdens opspannen en bewerken te opzichte van elkaar kunnen verschuiven.
 
Laatst bewerkt:
Toch een paspen en schroefje erbij gezet. Op dit deel zit het blokje in de klauwplaat. Bij klemmen zullen de blokjes onderling niet verschuiven.

PXL_20250805_114903866.jpg


Inspannen in de vierklauw. Met een klokje het blokje in het midden gezet. Kost toch altijd even wat tijd. Maar op 0.01 mm is prima.

PXL_20250805_111820740.jpg


Nu ronddraaien. Moet een paar honderdsten onder 16mm worden. Lager moet net schuivend in het carter gaan.

PXL_20250805_114249935.jpg


Morgen verder
 
De buitenmaat pas gedraaid, een leek 15.95 mm te zijn. Lager schuift net in het blokje.

Gat voor de krukas. Eerst met 3 mm boren.

PXL_20250807_151220315.jpg


Dan met 5.7 mm voorboren tbv de ruimer.

PXL_20250807_151652520.jpg


Ruimen met rond 6H7 met voldoende snijolie.

PXL_20250807_152240580.jpg


Met een klein ijzerzaagje het lager van het vierkante deel afgezaagd. Ik had te weinig ruimte om te steken.

Hierna het lager op lengte gemaakt. En de O-ring groef steken. Ga een 16x1 Viton O-ring gebruiken om beide carters luchtdicht te scheiden.

PXL_20250807_173204123.jpg


PXL_20250807_182235276.jpg


De gaatjes in het lager afgebraamd met een mesje.

PXL_20250807_183416195.jpg


Na wat passen en poetsen past het lager netjes in het blokje. Moest wel wat afschuiningen maken zodat het O-ringetje zonder schade gemonteerd kon worden.

PXL_20250807_182558842.jpg
 
Back
Top