Mini motors (cox TeeDee/PeeWee) nog goedkoop te krijgen?

Beste Modelbouwers,

Ik begeef me nu op onbekend terein als strikt elektro vlieger,
maar na het zien van enkele filmpjes en dergelijke over zogenaamde "Cox" motortjes kriebeld het toch een beetje. ;)
Ik heb de brandstof tak altijd een smeerboel gevonden die ik niet inhuis kan houden (heb geen tuin/garage),
maar met de coxjes lijkt het erop dat je het hele spul zelfs in een gamma koffertje kunt stoppen.

Ik heb eventjes gezocht naar deze motortjes maar kwam er al snel achter dat de firma cox vorig jaar compleet gestopt is met hun modelbouw branche.
Naar een goedkoop cox motortje met goed verkrijgbare onderdelen kan ik dus fluiten?

Maar nu heb ik ergens geluiden gehoord dat er dus ook nog andere merken zijn die dit soort simpele kleine grut verkopen.
Maar ik weet niet hoe je zoiets noemt of welke merken er bestaan,
dus met google ben ik ook helemaal verdwaald. ;)
Heeft iemand een idee of er nog producenten zijn als de cox van toen?

Alvast bedankt!
- Sven

EDIT
Is dit misschien wat?
http://stores.ebay.co.uk/XENALOOK
Een of ander mannetje op ebay heeft nog genoeg van dit spul blijkbaar?

Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldige motortjes zijn dat!! :)

Dat brengt mij weer jeugd herinneringen op...

Vroeger monteerden wij zo'n cox motortje op van die kinder schaatsjes, (met dubbele bladen)

En dan in de winter op het ijs, aan het ijselmeer.. geweldig hard gingen die schaatsjes met motor :P

Heeft altijd wel iets gehad zo klein

leuke motortjes om mee te rotzooien
maar ik denk dat dit niet op onze club mag die dingen maken nog meer herrie als een tweetak

Laatst bewerkt:
Maken die kleine dingen meer herrie dan een EDF model, of een heli met hoge RPM?
Geen idee eigenlijk, in filmpjes klinkt het allemaal etzelfde.
En anders maar ergens anders sjezen, ze zijn klein zat om zomaar ergens mee naartoe te nemen. :P

En ik heb wat verder gezocht, die cox motortjes gaan terug tot de jaren 60!
Ze hebben er dus al heel wat historie op zitten, die coxjes.

En een cox schaats, hoe verzin je het. :lol:
Dan zul je toch wel een paar schaatsen mee moeten nemen voor jezelf denk ik,
want met 30,000rpm zit zon ding zo enkele kilometers verderop?

Het begon overigens te kriebelen door dit filmpje:

Lekker onbenullig, gewoon een lap eraan en vliegen maar. :lol:

Ik heb wel eens wat gerommelt met die motoren, maar echt ik denk niet dat je er veel lol aan zult hebben .
Ze willen graag een 25% nitro ,en als hij goed loopt is de tank ook al weer leeg.

Probeer eens een fp10 van os max ,dat is een leuke motor en kost volgens mij ook niks .
Met die heb ik wel leuke ervaringen .

Ps het geluid vd cox is erg irritant.

Groeten Wiebe.

het geluid is inderdaad irritant, en het gemis van een gasregeling ook. Het is dus een kwestie van een paar minuten volgas brullen en dan valt de motor uit en mag je gaan landen.

Zon OS max is een vrachtauto vergeleken met zon kleine cox, het formaat is juist de lol ervan.
Van brandstof vliegen kunnen proeven zonder een koe van een vliegtuig aan te schaffen,
dat is wat mij nu juist zo naar die cox motortjes toe trok.
En het geluid van een pulsjet is ook irritant... maar wel leuk! ;)

En hoezo geen throttle?

ik heb ook nog zon motortje gehad een maand of 3 geleden maar weg gedaan er staat een filmpje op youtube zoek maar eens op driekeerspatie heel vaak blauwe vingers van gehad:( niet leuk dus achja nu een 4 takt motorke is VEEL leuker daat kun je teminste snelheid mee regelen

Hey Sven,

persoonlijk denk ik niet dat een COX iets voor je is. Je moet al de nodige brandstofervaring hebben om een COX een beetje stabiel aan de praat te krijgen. En de homemade gasregeling ziet er leuk uit, maar hij word gewoon verzopen om hem terug in toeren te krijgen. Je hebt een blijvend afslaand ding ;) .

Een COX behoeft de nodige aandacht en kennis van zaken. Daarnaast zijn ze zeer gevoelig voor weersveranderingen en kwaliteit van brandstof. Als ik kijk hoe jij geniet van standaard en pasklare aangereikte oplossingen, en hoe je aanhikt tegen "uitdagingen" die een klein beetje afwijken van het "standaard voorgekauwde" dan raad ik af om zo'n ding te proberen, het eindigt namelijk in frustraties en het volledig afkraken van een COX motor.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Tsja, eenvoudiger dan een cox lijkt een brandstof motor niet te kunnen.
Maar als zelfs dat volgens jou al "een boel kennis" vereist,
wat voor diplomas heb je dan wel niet nodig bij dingen als een 4takt motor?

Of had je soms iets makkelijkers in gedachte dan de "ouderwetse" cox motors?

Tsja, eenvoudiger dan een cox lijkt een brandstof motor niet te kunnen.
Maar als zelfs dat volgens jou al "een boel kennis" vereist,
wat voor diplomas heb je dan wel niet nodig bij dingen als een 4takt motor?

Je hebt er idd duidelijk geen kaas van gegeten. In de regel zijn juist de viertakten erg betrouwbare en stabiele motoren.
Maar ik vind het prima hoor, probeer maar een COX. Lukt het niet, geef dan de COX niet de schuld, het ligt aan je eigen kunnen ;) .

Of had je soms iets makkelijkers in gedachte dan de "ouderwetse" cox motors?

Een OS-max fp10 bijvoorbeeld, al eerder aangehaald. Ook lekker klein, maar dan wel betrouwbaar en stabiel.

Een Norvel is qua maat vergelijkbaar met de grotere COX modellen. Een norvel is al een stuk stabieler, maar nog steeds een exoot betreffende afstelling e.d.

Succes,
vriendelijke groeten,

Aldert

Zon OS max 10fp op een winterkoninkje plakken gaat denk ik toch wat moeilijk worden.
Met zon motor zit je denk ik al snel aan een meter spanwijdte?
Dat vond ik nu juist de allure van een cox, zo klein dat je et in een koffertje kunt proppen.
Maar zoiets kan blijkbaar alleen cox, en volgens de kenner is dit te moeilijk voor een brandstof beginner.
Best jammer, want ook al vind ik elektro erg leuk, zon mooi geluid kan ik daar niet uit krijgen.
Niet alleen formaat maar ook de prijs sprak me wel aan. 35 pond voor een cox motor op ebay.
En die OSmax FP10 wordt ook al lang niet meer gemaakt denk ik?

Yup, voor 15 euro kan ik me geen bult vallen, bedankt Gunther!
Al is het maar om hem op een plank te schroeven en er wat van te leren. ;)

Ik ben ook hetzelfde bezig.
Ik wil 2 stuks Zaunkonig gaan bouwen.
1 op elektro (kun je altijd mee vliegen)
1 met een .049 Cox. (kun je vanwege de herrie in feite nergens mee vliegen)
Ik had ze al op e-bay gezien maar die webwinkel is dus de bron.
Is een projectje voor de winter (staan er al 10 op de bouwplank ;))
maar zo'n Zaunkonigje bouw je heel snel en past nog wel ergens in het hobbyhok.

Maar ik denk dat je dat soort dingen pas kunt vliegen als je al flink wat ervaring hebt.
Dus ik maak geen haast, iedere week oefenen met vliegen!

En zoiets is gewoon leuk om te hebben!

Groeten Willem

Ja dat lawaai is ook nog iets. :(
Op de club heb ik het er over gehad, en daar waren ze niet zo enthausiast,
en het is ook nog niet toegestaan in het regelement.

Ik hoopte eigenlijk doordat het zo klein en lichtgewicht is,
dat ik er wel ergens op een verlaten heide mee zou kunnen bromtorren. ;)
In het echt heb ik zon motor nog niet mogen aanschouwen, is het geluid dan echt zo bezopen?

Op die site hebben ze zo te zien ook de surestart throttle ring,
maar ik heb begrepen dat dat zo subtiel is als een anker uit een auto gooien om te remmen?

Het zijn erg leuke speeltje, en vooral b.v. die Pink Bomber, wie verzint het ;) .
Plaats hem eerst op een plank/bok, en leer het ding helemaal kennen. Het is een lawaaiding, maar dat ze het op de club niet zo leuk vinden is natuurlijk onzin, iedere modelbouwer vind zoiets leuk.
Veel lawaai is het ook weer niet, het is gewoon irritant lawaai.

Voor dat geld, gewoon proberen. Je bent dan een ervaring rijker, en misschien bevalt het wel erg goed.
Ik zou wel een extra gloeiplugje/kop mee laten komen, en natuurlijk een stukje passend gereedschap voor wat eventuele demontage/montage.
Gebruik liefst de originele COX brandstof, daar draaien ze verreweg het beste mee.

Succes,
vriendelijke groeten,
Aldert

Back