Mini motors (cox TeeDee/PeeWee) nog goedkoop te krijgen?

Cox...Tis zo verslavend.

Heb nu al een vitrine vol. En ondertussen is er nog een mooi exemplaar op weg vanuit de VS.

Laatste bijzondere was een teedee .50 RC

Van de week er 1 op zolder geprobeerd te starten.
Originele brandstof deed weinig dus maar wat coolpower erin gedaan.
Na veel proberen deed ie het een paar keer maar denk aanzuig problemen dus even nog nakijken. Dit was overigens denk ik geen cox maar een andere variant.

ps. kan je nog ergens die gloeikopjes goedkoop krijgen. Heb nog een 0,5cctje denk ik maar die gloeit niet meer. Van het motortje hier boven deed het wel maar toen hij de eerste keer aansloeg was de plug gelijk weg. Alleen had ik daar nog wel een andere liggen die van een ander motortje af kwam. Heb nog niet gekeken welke motortjes ik nu precies heb liggen.

En wat een herrie op zolder :D haha

Dempertje van een luchtverfrissertje heb ik ooit al gemaakt maar dat gaat op de normale motortjes niet werken of je moet er op 1 of andere manier een krans omheen kunnen maken met pijpje.

diy-uitlaatnademper-4t

Laatst bewerkt door een moderator:
Die delta lijkt veel op een oud beestje van RBC models. De Delta400.
7 jaar geleden was ik daar helemaal gek op, maar toen kon ik nog niet vliegen. :lol:

delta400.jpg

En die knalpot, haha geweldig stukje knutselwerk!
Tankjes solderen van soepblikken, zelfgetimmerde zenders, dempers van dingen waar je normaal nooit aan zou denken,
ik geniet er steeds weer van als ik ze tegenkom. ;)

Ik begin steeds meer zin te krijgen in het toch eens proberen van brandstof,
maar bij ons kan dat helaas door allerlei vervelende regeltjes alleen met grote en/of 4takt motoren.
Al het lekkers is tweetakt. :( En een piepkleine 4takt was behoorlijk duur,
dat is een paar paginas terug al voorbijgekomen dacht ik. Of waren dat dieseltjes?

tekening Blink

In de Delta 400 van RBC zit aanzienlijk meer hout. Dat moet ook wel om hem heel te houden bij de landing met het gewicht van de motor en accu's uit die tijd ;)

Ik begrijp uit je reactie dat je interesse hebt in die kleine delta.
Hier is een linkje naar een draadje uit het RC Universe forum waar een tekening van de Blink te vinden is.
Blink build (PDF bestanden in post #21)

Sowieso is het 1/2A en 1/8A forum daar een bron van informatie en inspiratie voor wie "op de kleintjes let".... Verspreid over dit forum staan een aantal topics over de Blink. Ook als je beheersing van de Engelse taal niet zo goed is, is er nog genoeg te zien door op de bijlagen te klikken.

http://www.rcuniverse.com/forum/forumid_70/tt.htm

Laatst bewerkt:
Ahhhh, zalig! Hoeveel lol kun je hebben met 4cc brandstof?
Ik heb er gelukkig nog een paar liggen, zelfs hageltje nieuw in de doos.
Mijn eerste lijnvlieg ervaringen waren ook met deze dingen. Je leert er van sleutelen, afstellen, prutsen, en af en toe ook stevig vloeken.
Rozegeur en maneschijt met die Coxjes, haat liefde zeg maar hahaha.
Heerlijke verleden tijd.

Cox motortjes te koop

Sven, andere ge-interesseerden,

Ik heb nog enkele COX (0,3 en 0,8cc) motoren en ook nog een Norvel (1,5cc) motor in de aanbieding. Ik heb jaren met COX motoren gevlogen, vooral met de Pocket Rocket en zelfontworpen afleidingen daarvan. Dikke lol! Maar tegenwoordig heb ik andere hobbies (de wereld overreizen op de motorfiets, ook leuk) en liggen mijn modelbouwspullen maar in de hoek, dus tijd om er andere mensen een plezier mee te doen. Bij interesse, zal ik even een lijstje maken van wat ik in de aanbieding heb en wat voor 'n prijs ik ervoor in mijn hoofd heb. (Ik heb overigens ook nog een paar modellen en grotere motoren (13,5 cc Saito 4 takt!) in de aanbieding, als mensen daar interesse in mochten hebben.

Ok, met modelbouwgroeten!

Dave

hallo, ik las met plezier dit draadje, en dacht misschien kan ik jullie nog wel helpen.
ik heb hier nog een osmax la liggen 1,5 cc..
intesse bij? dingetje is bijna nieuw..
MVG jesse

Hier een lijstje van aangeboden modelbouwspullen:
Modelbouw aanbieding
De genoemde bedragen zijn vraagprijzen, ik denk dat het spul het wel waard is, maar ik zou het leuk vinden als iemand weer echt met deze kisten gaat vliegen! :)
Als je dit leest, zeg het voort aan andere mobelbouwers, des te eerder komt het bij een echte modelbouwer/-vlieger terecht! :)
Groetjes! :)

Mocht iemand interesse hebben in een Testors-McCoy .049 stuur dan een pb, mag weg tegen verzendkosten:
cox1.jpg

cox2.jpg

cox3.jpg

Maar Cox motoren, evenals de meeste diesels en vele oudere, grotere glowmotoren zijn nog van het mehanite/staal type
en gaan zonder wonderolie onherroepelijk kapot.

De Quartel man weet ongetwijfeld veel van moderne (na 1975) motoren, maar hier zit hij er helemaal naast. Geeft niet, kan de beste overkomen.
25% nitro is geweldig in een racemonstertje als de Tee Dee .010, die dan 35.000+ toeren loopt,
maar een type van de Bee familie is -met zijn 15.000 toeren- al heel happy met 10%.
25% is natuurlijk een stuk duurder, dus misschien dat het advies wel.....:rolleyes:

Sorry Bruno, ik weet dat je erg veel verstand van kleine motoren hebt (meer als ik, en dit is écht niet cynisch bedoeld of zo)
maar wat je hier beweert, is ECHT (en al lang geleden) door de praktijk achterhaald!

Ik heb mijn Cox Tee Dee 0.051 een jaar of vijftien, 20 geleden destijds (nieuw) in laten lopen met gewone 16% Tornado autootjes brandstof met synthetische olie (zit geloof ik wel 2 % wonderolie in), omdat Cox brandstof al niet meer te krijgen was waar ik woonde.
Dat ding doet het nog steeds, en de laatste keer dat ik bij Jonker informeerde, bevatte hun autootjesbrandstof maar gewoon 12 % synthetische olie. Daar draai ik nog steeds mee (al ligt het motortje op dit moment ongebruikt in de kast wegens gebrek aan een geschikt vliegtuig, hij loopt zo nu en dan nog wel eens, gewoon voor de lol, al zijn de buren dat niet met me eens....).
De laatste keer dat ik er mee vloog (vijf jaar geleden denk ik) trok het dingetje nog steeds een 450 grams kistje nagenoeg verticaal omhoog met een 6 x 3 prop.
Hoeveel liter er doorheen gegaan is, weet ik niet, maar toch gauw 10 tot 15 liter denk ik.... Het machientje heet nog gewoon dezelfde compressie die hij altijd gehad heeft.

Ik wil helemaal niet gaan beweren of wonderolie beter/slechter is dan synthetisch, maar een Coxje wat met sysnthetische olie ingelopen is, gaat daar niet aan kapot....

Groet, Bert

Ik begin steeds meer zin te krijgen in het toch eens proberen van brandstof,
maar bij ons kan dat helaas door allerlei vervelende regeltjes alleen met grote en/of 4takt motoren.
Al het lekkers is tweetakt. :( En een piepkleine 4takt was behoorlijk duur,

sven wat zijn die regels eigenlijk op jouw veld ?

2takt is verboden tot ik geloof 20cc vanwege het hogere geluid dat ze produceren.
Stom genoeg geld deze regel (tot mijn verbazing) niet voor helicopters.
Verder mag niets meer dan 80dbA maken, sinds kort zelfs elektro niet.
Dus het is echt wel flink balen wat die coxjes betreft.

Voor een paar centen kun je toch nog een beetje met die leuke vettigheid aan de gang,
maar het is hier helaas niet toegestaan om ermee te vliegen.

Dat komt allemaal door 1 zeurende madam een kilometer verderop. :mad:
Die is daar ook nog eens komen wonen NAdat onze club er gekomen is.
Borstjes vooruit en lipjes getuit, daarmee krijg je bij onze gemeente blijkbaar meer voor elkaar dan 40 man en hun hobby..

Ik moet het nu doen met een klein eenden fluitje op mijn electro kist... :lol:

Laatst bewerkt:
2takt is verboden tot ik geloof 20cc vanwege het hogere geluid dat ze produceren.
Stom genoeg geld deze regel (tot mijn verbazing) niet voor helicopters.
Verder mag niets meer dan 80dbA maken, sinds kort zelfs elektro niet.
Dus het is echt wel flink balen wat die coxjes betreft.

Voor een paar centen kun je toch nog een beetje met die leuke vettigheid aan de gang,
maar het is hier helaas niet toegestaan om ermee te vliegen.

Dat komt allemaal door 1 zeurende madam een kilometer verderop. :mad:
Die is daar ook nog eens komen wonen NAdat onze club er gekomen is.
Borstjes vooruit en lipjes getuit, daarmee krijg je bij onze gemeente blijkbaar meer voor elkaar dan 40 man en hun hobby..

Ik moet het nu doen met een klein eenden fluitje op mijn electro kist... :lol:

Dat heli's wat meer ruimte krijgen (hoe dat bij jullie club exact zit weet ik natuurlijk ook niet, maar bij ons is het zo...) komt omdat heli's ten eerste op de dB meter vaak relatief lage waardes scoren (een standaard Raptor 50 met Zimmermann uitlaat scoorde bij ons bijvoorbeeld 76 dB in hoover), vaak niet zo ver en hoog gevlogen worden (scheelde bij ons bijna 100 meter v.w.b. de minimale afstand tot de dichtstbijzijnde bebouwing in de geluidsrapportage) en er zijn nu eenmaal niet zo heel veel viertaktheli's....

Tsja, ik vind het lullig voor je, maar als het een troost is: Ik vind brandstof vliegen prachtig, en coxjes zijn leuk, en ik vind in zijn algemeenheid electrovliegen helemaal niks, maar zelfs met dát in het achterhoofd, zou ik eerder voor een E-kistje kiezen dan voor een coxje, ondanks alle lol die ik met die dingen gehad heb
Hoe leuk het ook was, coxjes zijn voor RC vliegen toch wel érg achterhaald, en ik ben bang dat zodra je het wel zou mogen bij jullie op de club, je er ook al snel weer mee zou stoppen.
Met name voor de kleine kistjes, is electro gewoon beter, goedkoper en krachtiger. Maar dat wist je denk ik al.

Tip: Wildvliegen (ik raad het natuurlijk NIET aan :lol:) is NIET aan een vergunning gebonden en dus ook niet aan geluidseisen!!!
M.a.w. als jij ergens in een boerenweiland gaat staan, en je hebt toestemming van de terreineigenaar/boer, kun jij met Coxjes gaan vliegen. Ook zónder uitlaatdemper! Zelfs als jij aan de rand van een natuurgebied (géén stiltegebied) staat te vliegen, kan alleen een omwonende je weg"klagen" maar dan moet hij/zij dat wél via de Politie doen. En tegen de tijd dat die arriveert, is jouw tankje allang leeg.... En dan nog, kan de politie jou in eerste instantie hooguit verzoeken danwel sommeren je bezigheden te staken. Zolang je daar zonder morren gehoor aan geeft, is er voor jou niks aan de hand. Een "natuurbeschermer" staat in dit geval machteloos, zolang je er voor zorgt, dat je daadwerkelijk alleen (als enige aanwezige modelvlieger, toeschouwers zijn geen probleem) staat te vliegen, en niet boven het natuurgebied komt....

Het is alleen lang zo gezellig niet als op een vliegclub....

Nogmaals, dit is niet iets wat ik wil propageren, maar het behoort wettelijk gezien tot de mogelijkheden....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back