Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik vlieg zeker weer regelmatig. Druk is het niet, er zitten wel wat vrije dagen tussen, maar ik word wel bezig gehouden. We vliegen nu ca 70% van de normale hoeveelheid vluchten (zal misschien wel weer wat minder worden met Spanje nu op oranje), maar de bezettingsgraad is mager hoor. Waar je normaal in juli/augustus bijna altijd vol zit zijn we nu blij als we meer dan 100 man aan boord hebben. Maar zelfs minder dan 20 komt af en toe voordit betekent dat je in elk geval wel met enige regelmaat vliegt?
(Een deel van) de speedbrakes gaan mee met het omhoog gaande rolroer. Dit om het haakeffect te verminderen en de effectiviteit van de rolroeren te vergroten. Gaat met een hydraulische mixer, staat altijd aan.In het filmpje zie je in de daling de speedbrakes op de vleugel op en neer gaan, is dit om te remmen, of stuur je hier ook mee?
Vandaag waren er vriendelijker condities.
Eigenlijk was het plan om een zwever van 9,6kg achter mijn sleper te hangen voor een tweede vlucht.
We beoordeelden de wind echter als iets te rustig. De combinatie van sleper/zware zwever/ lengte van het veld maakt een redelijke head wind component bij de start wel wenselijk.
Om de middag toch nuttig en plezierig in te vullen heb ik een paar “gewone” zwevers van een kg of 5 gesleept.
Één had zowaar het lef een half uur weg te blijven... Zelfs een Noord-Hollandsche polder, redelijk dicht bij de kust, wil ons nog wel eens verblijden met wat thermiek.
Ik vind op dit moment het slepen (zowel als sleper en als zwever) één van de leukste onderdelen van het modelvliegen. De coördinatie doet me denken aan multi crew- of formatievliegen.
Ik zou zeggen bezoek eens een igg treffen. Daar zitten zwevers in alle formaten en klassen.Helaas is er op dit moment geen clubgenoot die anders wil dan omhoog gesleept worden.
De enige die wel in was voor uitdagender sleepwerk (circuits, op een nette wijze laag over het veld enz) is verhuisd naar een ander deel van ons land.
Neen. Op sleeptreffens waar serieus gesleept wordt niet (lees alles boven de 10kg tot 25 kg) daar zit meestal aan het eind een oog of musketon haak waar de zwever lus komt . De kabel wordt uitgelegd en is nooit getwist, gebeurt ook niet in de lucht. Een nylon lus blijft altijd soepel gaan. Een staaldraad is een grote nono. Lengte van het sleeptouw varieert tussen de 20 en 35 meter. Dikte tussen 4 en 6 mm.Word er tussen de lus en de lijn geen wartel voorzien ?
Waar zit de stuurstang in de servo arm gehaakt?Zelfs een 10kg servo heeft de haak niet uit deze knevel kunnen trekken.
.