Mijn vlieg ervaring van vandaag

Zwiepende vleugels , bangelijk als je dat de eerste maal ziet en voelt , voelt aan als een auto zonder schok dempers op een kassei weg.
Maar als het niet buigt dan breekt het :)
 
dit betekent dat je in elk geval wel met enige regelmaat vliegt?
Ik vlieg zeker weer regelmatig. Druk is het niet, er zitten wel wat vrije dagen tussen, maar ik word wel bezig gehouden. We vliegen nu ca 70% van de normale hoeveelheid vluchten (zal misschien wel weer wat minder worden met Spanje nu op oranje), maar de bezettingsgraad is mager hoor. Waar je normaal in juli/augustus bijna altijd vol zit zijn we nu blij als we meer dan 100 man aan boord hebben. Maar zelfs minder dan 20 komt af en toe voor :(.
 
In het filmpje zie je in de daling de speedbrakes op de vleugel op en neer gaan, is dit om te remmen, of stuur je hier ook mee?
(Een deel van) de speedbrakes gaan mee met het omhoog gaande rolroer. Dit om het haakeffect te verminderen en de effectiviteit van de rolroeren te vergroten. Gaat met een hydraulische mixer, staat altijd aan.
Volgens mij hebben we de speedbrakes deze daling niet gebruikt om sneller hoogte af te bouwen.

Bij de landing komen (alle) speedbrakes automatisch naar boven (eerder in het filmpje heb ik de speedbrakes 'gearmd') als het landingsgestel aan de grond komt. Dit zorgt ervoor dat de vleugels minder lift creeren, daardoor heb je meer druk op de wielen en kun je harder remmen. De extra luchtweerstand helpt natuurlijk ook, maar is van ondergeschikt belang.
 
Zondag hebben we bij ACK gesleept. Het turbulente weer speelde ons behoorlijk parten en we zijn een keer naar binnen gejaagd door een regenbui. De vliegtuigen waren soms moeilijk te zien tegen de donkere wolken.

Voor de verandering hebben we drone laten meekijken:

Dit is dezelfde start gefilmd vanaf de sleper:

Bij één van de starts heb ik bijna alleen de nose cone van een F3J-kist meegenomen, iemand was een boutje vergeten....

De volgende keer hopen we op vriendelijker condities.
 
Vandaag waren er vriendelijker condities.
Eigenlijk was het plan om een zwever van 9,6kg achter mijn sleper te hangen voor een tweede vlucht.
We beoordeelden de wind echter als iets te rustig. De combinatie van sleper/zware zwever/ lengte van het veld maakt een redelijke head wind component bij de start wel wenselijk.

Om de middag toch nuttig en plezierig in te vullen heb ik een paar “gewone” zwevers van een kg of 5 gesleept.
Één had zowaar het lef een half uur weg te blijven... Zelfs een Noord-Hollandsche polder, redelijk dicht bij de kust, wil ons nog wel eens verblijden met wat thermiek.

Ik vind op dit moment het slepen (zowel als sleper en als zwever) één van de leukste onderdelen van het modelvliegen. De coördinatie doet me denken aan multi crew- of formatievliegen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag waren er vriendelijker condities.
Eigenlijk was het plan om een zwever van 9,6kg achter mijn sleper te hangen voor een tweede vlucht.
We beoordeelden de wind echter als iets te rustig. De combinatie van sleper/zware zwever/ lengte van het veld maakt een redelijke head wind component bij de start wel wenselijk.

Om de middag toch nuttig en plezierig in te vullen heb ik een paar “gewone” zwevers van een kg of 5 gesleept.
Één had zowaar het lef een half uur weg te blijven... Zelfs een Noord-Hollandsche polder, redelijk dicht bij de kust, wil ons nog wel eens verblijden met wat thermiek.

Ik vind op dit moment het slepen (zowel als sleper en als zwever) één van de leukste onderdelen van het modelvliegen. De coördinatie doet me denken aan multi crew- of formatievliegen.

Dat is juist het mooie van slepen, dat samenspel.
 
Helaas is er op dit moment geen clubgenoot die anders wil dan omhoog gesleept worden.
De enige die wel in was voor uitdagender sleepwerk (circuits, op een nette wijze laag over het veld enz) is verhuisd naar een ander deel van ons land.
 
Helaas is er op dit moment geen clubgenoot die anders wil dan omhoog gesleept worden.
De enige die wel in was voor uitdagender sleepwerk (circuits, op een nette wijze laag over het veld enz) is verhuisd naar een ander deel van ons land.
Ik zou zeggen bezoek eens een igg treffen. Daar zitten zwevers in alle formaten en klassen.
 
Vandaag was het dan de dag voor het zwaardere sleepwerk.
Windkracht drie, diagonaal over ons veld. Hiermee waren de condities voorhanden voor een veilige start.

De zwever, een ASW22B (9,6kg, 6,25m spanwijdte), had bij de eerste vlucht enkele weken geleden wat schade opgelopen. Tevens bleek uit het vliegbeeld en nauwkeurig meten het instelhoekverschil te groot.
Gerepareerd en gecorrigeerd had de ASW er vandaag zin in.

Eenmaal in de lucht leek de zwever last te hebben van verlatingsangst... wilde de lijn niet loslaten. Diverse pogingen om de lijn los te trekken leidden tot niets, anders dan een ontzettend onrustige vlucht. Toen de zwever naar een goede positie gebracht om veilig naar het veld te vliegen met een lijn aan de neus en de haak van de sleper ontkoppeld.


Zwever en sleper zijn veilig geland.

Na de landing bleek het staaldraadje dat als sleeplus dienst deed te dun. Door de krachten was de lijn gaan draaien en had het staaldraadje op gewikkeld dat zich daarmee klem had gedraaid om de haak in de neus. Zelfs een 10kg servo heeft de haak niet uit deze knevel kunnen trekken.

Lessons learned, kisten nog heel, de aanpassingen aan de ASW hebben geleid tot een beter vliegende kist en we hebben in het zonnetje over de wijdse Schermerpolder uit gekeken. Daarmee hadden we toch nog een voldaan gevoel.
 
Normaal neem je een wartel met clip (wat in de hengelsport gebruikt wordt) en daar zet je een nylon lusje aan van 0,40 mm of zo.
In geval van nood kan het nylon breken.
Dit soort clipjes.
Dat is ook makkelijker tijdens sleepmeetings, dan kan de zwever het nylon lusje alvast in de neus steken en hoef je alleen maar de clip te openen en aan te haken.
Dan kan je achter elkaar doorslepen.
Zo deden we het vroeger al op de ACK.

wartel-met-clip-cat-spirit-partij-van-5-z-660-66056.jpg
 
Word er tussen de lus en de lijn geen wartel voorzien ?
Neen. Op sleeptreffens waar serieus gesleept wordt niet (lees alles boven de 10kg tot 25 kg) daar zit meestal aan het eind een oog of musketon haak waar de zwever lus komt . De kabel wordt uitgelegd en is nooit getwist, gebeurt ook niet in de lucht. Een nylon lus blijft altijd soepel gaan. Een staaldraad is een grote nono. Lengte van het sleeptouw varieert tussen de 20 en 35 meter. Dikte tussen 4 en 6 mm.
 
Mijn verhaal heeft wat reacties losgemaakt. Veel goede tips, dank daarvoor.

Mijn lijnen zijn 6mm dik, voor het standaard sleepwerk tot 5-6kg geen probleem. Een haak aan het eind waar elke zwever zijn eigen custom lusje aan kan hangen.
De zwever heeft gisteren het lusje geleend van een clubgenoot. Dit was niet goed gedimensioneerd voor de grotere krachten. In combinatie met wellicht een braampje aan de haak.

Een draaibeveiliging hebben we al op internet opgezocht, er werd al een fietstocht gepland naar een hengelsportzaak in de buurt.
 
Back
Top