Vorige week was ik in Frankrijk in een huis waar al meer dan 10 jaar mijn oude zelfbouw electrozwever gestald staat.
De kist is zeker 18 jaar oud.
3 meter 80 span en 3,5 kg. Speedgear 700 motor met een 14x9,5 prop, pakketten met 10 nicad 2400 cellen.
Mijn nog oudere Futaba fc16 en Robbe Infinity lader liggen en er ook al jaren.
Het was 2 dagen fantastisch weer dus ik heb alles eens onder het stof vandaan getrokken en tot leven gewekt.
Wat een herinneringen en wat een gevoel kwam er weer boven! Dit was mijn eerste grote kist. Daarvoor had ik enkel met 2 meter zwevers gevlogen dus de spanning van die tijd kon ik gewoon weer voelen!
Ik weet nog toen ik deze motor voor het eerst volgas in m'n hok liet lopen ik me te pletter schrok van het geweld. Alles wat los lag vloog van de bank af. Nu twijfelde ik even of de nicads toch de geest hadden gegeven. In vergelijking tot mijn huidige peggypepper met 5:1 vertraging was de power maar matig.
Maar de nicads en de motor werkten nog perfect. Dit was wat je in die tijd kreeg voor een aandrijfset van ruim meer dan een kilo

!
Vervolgens 2 middagen heerlijk gevlogen. Ik stond echt weer als vanouds te genieten. Niks 60 graden omhoog maar rustig een rondje om het veld en in 1,5 minuut naar boven hobbelen om vervolgens weer rustig te zweven. Nou rustig, die 3,5 kilo heeft wel snelheid nodig maar ook daar was ik in de eerste vlucht weer aan gewend.
Ik heb nog dagen nagenoten van deze nostalgische laatste vluchten van 2016.
Patrick