Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

1. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Maar weer eens dit mooie draadje naar boven halen.

Vandaag even gespeeld op Langevelderslag met de Vagabond XL. Dit is een VTPR model.
    VTPR = Voltige Tres Pres du Relief = kunstvlucht heel dichtbij de grond.
    De Voltige viel wel mee, maar het was zeker TPR (en ook TPP ;)). Wel heel leuk met de Vagabond: salto's! Je ziet ze wel in het filmpje. De eerste keer dat het ooit lukte was echt hilarisch :rofl:. Probeer het maar niet na te doen met een willekeurig model, dit model heeft een pendelhoogteroer dat ongeveer 70 graden uitslaat om deze salto's te kunnen maken. Beetje zoeken naar de goede vliegsnelheid en de timing van het trekken, maar eigenlijk is het vrij eenvoudig te vliegen.

Dit model vraagt vrij specifieke condities. Te weinig wind en hij blijft niet goed boven, te veel wind en hij komt er niet tegenin. Eigenlijk heb je een steilere helling nodig, maar vandaag was er op het duin goed mee te vliegen. Ik was blij dat ik hem meegenomen had :thumbsup:.

jve, Berrie en GliderUAV vinden dit leuk.
  2. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Hi Raymond,
    Ik heb de gewone 1500 mm Vagabond en kan jouw conclusie volledig onderschrijven. In Nederland mogelijk ol Zoutelande goed te vliegen, ik moet het eens proberen, maar op de rest van de Nederlandse duinen komt hij niet echt tot zijn recht.
    3 weken geleden was ik op de Mont Clocher vlak bij Les Saisies in de Beaufort (http://www.rc-slopes.com/index.php?map=true) en daar gaat hij super. Alle figuren gaan met gemak, vlakke vrilles op zijn rug of een stallturn waarbij je op z'n rug in de zelfde richting uitkomt, Hij doet alles wat je wilt, alleen niet zo strak als een steviger model kan doen.
    Ik heb hem sinds ik hem een keer in Wales op een 'echte' helling heb gevlogen uitgerust met betere servo's. Metal gear TGY op rol en richting en een 13 mm Hyperion MG op hoogte. Bij een beetje snelheid kreeg ik flutter op hoogte met mijn oorspronkelijke 9 grams HXT900.

Ik ga hem verkopen omdat ik hem niet vaak genoeg op een geschikte helling kan vliegen.

Berrie vindt dit leuk.
  3. Gert Mulder

Gert Mulder

Lid geworden:
    27 feb 2009
    Ik had hem ook, maar om dezelfde reden ook verkocht.
    Jammer, ik kreeg hem hier ook niet echt aan de gang.

Gr,
    Gert

4. vangrafhorst

vangrafhorst

Lid geworden:
    30 jul 2006
    Eindelijk weer mooi weer om de Sportwing haar maiden te geven. Leuke vliegende vleugel voor erbij met weinig wind. Klein genoeg om altijd mee te nemen

5. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Ik overweeg al vrij lang om een 'echte'dlg aan de hangar toe te voegen en tijdens mijn laatste Oostenrijktripje was er eentje met een xxlite die daar wel zo veel plezier mee had dat ik er nu toch eens werk van hed gemaakt.
    Via via liep ik tegen een Helios aan, van dezelfde bouwer als de xxlite, en die heb ik zondag voor het eerst eens uit mogen testen

Ik had geen cameraman bij me en ik krijg jeuk van Selfie-achtige taferelen maar geloof mij....ik heb aardig staan grijnzen!!

Maandag heb ik het op het strand nog eens dunnetjes over gedaan

Dit gaat een kistje worden dat ik heel erg vaak bij me zal hebben!!

jve, bobt en Lyckele vinden dit leuk.
  6. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Je gaat hier veel plezier mee hebben! Het is zo'n immer dabei kist. En vliegt heerlijk.

7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Vorige week heb ik in Oostenrijk doorgebracht. Ik had enkele modellen mee, maar daar heb ik alleen in de vroege ochtend even mee gevlogen. Het doel van de week was namelijk een nieuwe vorm van vliegen die ik nog niet eerder meegemaakt had. Ik heb al met vele soorten vliegtuigen gevlogen, maar nog nooit met een vliegtuig 'zonder starre hoofdstructuur' die voor het starten en landen afhankelijk is van de benen van de bestuurder: een parapente.

Het was een bijzondere ervaring. Je hebt natuurlijk een voorstelling hoe het gaat zijn, maar ik heb mijn verwachtingen toch wat bij moeten stellen. Ik dacht wel even een belletje uit te draaien eind van de week, maar dat bleek toch niet helemaal haalbaar.

Eerst hebben we 2 dagen geoefend met het opzetten van het scherm. Het vreemde is namelijk: voordat je begint ligt zo'n scherm als een vod achter je. Ik ben gewend dat een vliegtuig gecheckt is voordat je begint met vliegen, je weet voordat je de lucht in gaat of je kist luchtwaardig is. Bij een parapente moet je dat nog maar afwachten.... Als het opzetten van het scherm goed lukt dan vult het zich tijdens de opzetfase met lucht die naar binnen stroomt door openingen in de voorlijst. Als het scherm boven je staat dan check je of hij helemaal mooi uitgevouwen is, gevuld met lucht, en dat er geen lijnen in de knoop zitten. Je bent al aan het bewegen, en nu pas weet je of je vliegtuig in orde is!
    Oefenen met opzetten van het scherm op het landingsveld.

De eerste start vanaf de berg was best spannend. Je staat op een helling die voor je gevoel 45 graden naar beneden helt en veel te kort is. De oefeningen hebben echter hun nut bewezen, het opzetten van het scherm op de berg gaat eenvoudiger en na de controle ben je binnen 3 passen los van de berg. Aan vliegen ben ik wel gewend, maar het is erg leuk om gewoon zo in de open lucht in een comfortabel zitje te zitten, met 35 km/h vliegwind in je gezicht en niets om je heen. Prachtige ervaring.

In rustige lucht is er niets aan de hand en glij je als vanzelf naar beneden. Maar zodra er maar de minste turbulentie of thermiek komt begint het scherm boven je heen en weer te bewegen en zit je heen en weer te wiebelen in je zitje. Wow, dit is gevoelig! De beginners moesten daarom in de middag steeds stoppen met vliegen, om niet teveel turbulentie voor hun kiezen te krijgen. Ergens jammer, maar ook heel begrijpelijk. De hoeveelheid turbulentie en wind die je kan hebben met zo'n scherm is vele malen minder dan alles wat ik hiervoor heb gevlogen.

Ook de glijhoek is even wennen. Ik heb vroeger veel in zweefvliegtuigen gevlogen, dus het inschatten van de glijhoek voor landing en het indelen van een circuit is geen probleem. Maar de referentie moest wel stevig verlegd worden. Waar je bij zweefvliegtuigen in het slechtste geval 1:25 doet (en in het beste geval ruim beter dan 1:40), moet je het bij een beginners-parapente doen met maximaal 1:10. Te vergelijken met een vintage zweefmodel met 1,5 meter spanwijdte. Even opnieuw leren inschatten dus.

Parapente vliegen moet je niet gaan doen als je veel vlieguren wilt maken. Het is best een gedoe: met een busje (of stoeltjeslift) de berg op, vaak dan nog een stukje wandelen met 15-20 kg bepakking op je rug, jezelf in een onmogelijke soort rugzak hijsen die duidelijk niet is gemaakt om mee rond te lopen, scherm uitleggen op een te steile helling waar alles vanaf wil rollen, lijnen weer netjes allemaal los van elkaar halen, paar minuten vliegen en dan de hele boel weer opvouwen en in de pakzak proppen om opnieuw te beginnen. Je kunt dat als een belasting zien, maar ik vind ook het 'gedoe' eromheen leuk. Lekker buiten actief in de weer zijn met een aantal andere 'gekken' en als beloning af en toe heerlijk een stukje vliegen. Een aanrader!

Eric R, crins, vissermax en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Vandaag was Arjan (PH-AJH) bij ons te gast in Kampen. Hij had zijn Ibis sleepkist meegenomen. Heel lekker gevlogen met de K8 van Topmodel. Laagsleeps gaan perfect dankzij het geringe gewicht en de effectieve remkleppen. Arjan bedankt!

Max

9. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Nou Cumulus Kampen bedankt voor de gastvrijheid!
    Het was lekker vliegweer. Ook leuk om "mijn" Club Libelle bij de nieuwe eigenaar te zien vliegen. Hij lijkt er meer dan blij mee te zijn en ik wens hem er heel veel plezier mee, net als ik dat de afgelopen jaren heb gehad.

Ben trouwens erg nieuwsgierig naar de filmpjes die je clubgenoot heeft gemaakt van de sleepjes met de Libelle en volgens mij ook onze laatste laagsleep met je Ka-8

Nog even mijn avatar aanpassen....

Laatst bewerkt: 17 sep 2016
    Ariel, PH-SVV, vissermax en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. aurectar

aurectar

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Vandaag de MU 17 van een vriend in de lucht gestoken.

upload_2016-9-22_19-45-47.jpeg

upload_2016-9-22_19-46-17.jpeg

upload_2016-9-22_19-47-0.jpeg

upload_2016-9-22_19-47-37.jpeg

upload_2016-9-22_19-48-4.jpeg

upload_2016-9-22_19-48-33.jpeg

upload_2016-9-22_19-49-10.jpeg

Heb er nog een foto ven de real-scale aan toegevoegd.

upload_2016-9-22_19-52-26.jpeg

vissermax vindt dit leuk.
  11. aurectar

aurectar

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Een kleine rechtzetting.
    De laatste foto was een MU 13
    Dus een misverstand.
    Hier na de foto's van de nog enig vliegende MU 17
    De eerste versie van de MU 13 was afgeleid van de MU 17
    Die gelijken erg op elkaar.

upload_2016-9-22_20-0-59.jpeg

upload_2016-9-22_20-1-35.jpeg

12. P.L.

P.L.

Lid geworden:
    14 feb 2015
    Lijkt dus wel heel erg op modelvliegen :D

Fotor vindt dit leuk.
  13. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De verhouding gedoe/vliegen is bij het schermvliegen noodzakelijk best groot. Je bent per vlucht van 7 minuten meer dan een uur in de weer, en dan ook echt druk in de weer. Als je het uur wilt halen moet je flink opschieten en je in het zweet werken. Bij modelvliegen kan de verhouding een stuk gunstiger zijn en zijn de inspanningen minder groot.
    Ik trek meer de vergelijking met zweefvliegen, ook daar ben je met een team de hele dag druk bezig voor een paar vluchtjes van enkele minuten.

14. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Mijn zoon heeft sinds vorig jaar zijn parapente-brevet. Als je dat brevet eenmaal hebt ligt die verhouding toch wat gunstiger. Thermiekvluchten van meer dan 2 uur waren zeker geen zeldzaamheid meer.
    Maar als leerling begin je in rustige, niet thermische lucht ...

Berrie vindt dit leuk.
  15. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik heb eens een dagje Terlet mogen ervaren. Gewoon om eens te proeven aan het zweefvliegen. Het lijkt idd. op modelvliegen alleen moet je wat harder werken. Het gaat er erg serieus aan toe, begrijpelijk ook maar er is ook lol. veel lol. Ik had 4 starts die dag. (instruktievluchten) 3x een minuut of 10 en de laatste ongeveer 45 minuten. Met goed weer kun je gewoon de hele dag boven blijven. Een bijzonder leuke ervaring maar toch niet mijn hobby.

16. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    In mijn LHS kwam een tijdje geleden deze winkeldochter onder het stof vandaan "of ik er misschien iets in zie want 'men' koopt liever een easyglider en durft dit niet meer......"

Nou.....optelsommetje van ongebruikt materiaal in mijn bouwhok was snel gemaakt, 28mm buitenlopertje, regelaar, servo's, spinner en propje had ik allemaal nog liggen van eerder projecten dus afgelopen weekend heb ik hem afgebouwd en vandaag voor het eerst gevlogen

Een Prima kistje voor de rustige dagen en de kleine veldjes!

aurectar en DirkSchipper vinden dit leuk.
  17. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    geinig kistje Justus :friends:

18. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Tja.....ik hoef een RedEagleWedstrijdleider niet te vertellen hoe leuk zo'n 'simpel'kistje kan zijn toch?

19. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Da's al een poosje geleden hoor, maar de titel daargelaten heb je helemaal gelijk :D

20. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Na gedane arbeid op zoek gegaan naar een plekje om de nieuwe (MiMi)romp van de Falke te proberen

Beetje (erg) turbulent maar heb het toch even lekker naar mijn zin gehad!

renetl50, DirkSchipper en Ariel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina