Mijn vlieg ervaring van vandaag

Sandow

Gisteren even naar het terrein geweest met Sandow en Cumulus 2000 om even te ontspannen.
Ik had starthaak bevestigd zoals op gebruiksaanwijzing.
Toestel brak start af op 30m wat mij natuurlijk niet zinde.
Heb dan starthaak 8mm naar voor gebracht.
Ging dan als een raket de hoogte in.
Moet er wel bij zeggen dat er veel (te) wind was.
Toch zes vluchten gemaakt.
Ben dan gestopt wegens felle rukwinden.
Deze week herhaal ik de oefening bij kalmer weer.
Altijd leuk om even zoals in de goeie ouwe tijd gummystarts in praktijk te brengen..
Het betreft hier in dit geval de hoogstart-set van Graupner.
Is goed voor zwevers als Cumulus-Amigo-Hyfly-Cirrus-Montery en dergelijke (500 a1300gr).
Al wat zwaarder is komt hier niet mee naar boven.

Mvg,
J-J
 
Vanavond mijn herintreding verder gestalte gegeven door een oud, licht E-zwevertje weer ns uit te laten. Een floaty 2-assertje wat moedig op hoogte probeert te komen met behulp van een ouwe speed 400.

Rustige lucht en af en toe heel lichte wind, mogelijk door buitjes op enige afstand waardoor ik een beetje kon blijven hangen op een rijtje bomen. Twee keer t kistje vlak voor mijn voeten en netjes neergezet. Zo gaat t herintreden goed.
 
Zo, vandaag weer heerlijk mijn middagtijd op het veld mogen verdoen.
De ASK uitgepakt in elkaar geschroefd en alles op m'n T14SG opnieuw ingesteld.
Motor op LS (linker schakelaar achterop) in combinatie met veiligheidsschakel SF op motor. Kan nu LS op half zetten, schakelaar omzetten, starten en met LS nog doseren. Erg handig.
Mijn linker stick met alles wat remt ingesteld. Het was even wennen al die verandering (welke verandering niet ;-)) maar daarmee was het weer heerlijk vliegen en ga alle kisten met deze functie zo uitrusten. Heerlijk dat je het remmen met de stick goed kunt doseren waardoor de landing nog beter te controleren is.

Laat de Indian summer maar komen.
 
Zo, vandaag weer heerlijk mijn middagtijd op het veld mogen verdoen.
De ASK uitgepakt in elkaar geschroefd en alles op m'n T14SG opnieuw ingesteld.
Motor op LS (linker schakelaar achterop) in combinatie met veiligheidsschakel SF op motor. Kan nu LS op half zetten, schakelaar omzetten, starten en met LS nog doseren. Erg handig.
Mijn linker stick met alles wat remt ingesteld. Het was even wennen al die verandering (welke verandering niet ;-)) maar daarmee was het weer heerlijk vliegen en ga alle kisten met deze functie zo uitrusten. Heerlijk dat je het remmen met de stick goed kunt doseren waardoor de landing nog beter te controleren is.

Laat de Indian summer maar komen.

Is het met Futaba ook niet mogelijk flightmodes (bijv. Start; cruise en land) te definieren en dan per flightmode een functie aan de gasstick toe te kennen? Een vriend deed dat met een oudere Futaba zender. Ikzelf maak hiervan ook gebruik met mijn DX18. De flightmode wordt per schakelaar geselecteerd.
Bij de start flightmode is de gasstick de motor throttle, tijdens cruise doet-ie niks en tijdens land worden de spoilers bediend.
 
Is het met Futaba ook niet mogelijk flightmodes (bijv. Start; cruise en land) te definieren en dan per flightmode een functie aan de gasstick toe te kennen?

Nee, dat kan wel. :mrgreen:
(Zelf heb ik daar nooit gebruik van gemaakt omdat ik altijd in gevecht raakte met gas open-dicht en remkleppen open-dicht bij transitie tussen vliegmode en stick positie)
 
Is het met Futaba ook niet mogelijk flightmodes (bijv. Start; cruise en land) te definieren en dan per flightmode een functie aan de gasstick toe te kennen? Een vriend deed dat met een oudere Futaba zender. Ikzelf maak hiervan ook gebruik met mijn DX18. De flightmode wordt per schakelaar geselecteerd.
Bij de start flightmode is de gasstick de motor throttle, tijdens cruise doet-ie niks en tijdens land worden de spoilers bediend.

Ja, klopt, deze stappen zou je ook kunnen definiëren.
Heb ik niet gedaan omdat ik tijdens het vliegen ook nog wel eens wil remmen (uit de thermiek). Dus dan is het prettig dat alle functies staan zoals ze zijn.
 


Ik ben vandaag op bezoek geweest bij SRS. Met de zwevers gestoeid met de toch wel stevige en turbulente wind. Het was veel naar beneden vliegen maar af en toe toch ook flink stijgen. Leuk om te doen en voor mij ook erg leerzaam aangezien het vergelijkbare omstandigheden waren als de laatste F5J wedstrijd.

Daarnaast heb ik meerdere accu's met de Funcub leeg gevlogen en heeft Douglas oneindig veel high-speed-low-pass-victory roll's gemaakt met de FW190.

Een lekker middagje zo!
 
Ha wist niet dat jij een foto had gemaakt, leuk! Bedankt voor de gezellige middag, we hebben ons goed vermaakt. :-)
 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peytr
Zo gaat t herintreden goed.

Leuk dat je weer begonnen bent!
Hee Berrie,

Bedankt voor de vriendelijke woorden :). Ja joh. Ik schrik er van. Ben een aantal jaren niet actief geweest en kijk verwonderd om me heen. Niemand heeft een antenne meer aan zijn zender en de apparaatjes praten tegen hun eigenaren :puppydogeyes:. Ik dacht dat ik een knappe zender had maar kan deze binnen afzienbare tijd naar n retro treffen meenemen. Kortom: Ik heb een beetje bijgelezen en zie dat er in n jaar of zes veel gebeurd is. De ouwe kisten en 35 MHz doen het tot mijn vreugde echter ook nog!
 
De ouwe kisten en 35 MHz doen het tot mijn vreugde echter ook nog!

Er zijn nog zat mensen die tevreden zijn met 35Mhz.
Eigenlijk zijn sommigen zelfs gelukkiger nu men niet meer hoeft te wachten op frequenties, veel zijn over op 2.4 dus het knijperbord hangt altijd wel vol :p
En laten we eerlijk zijn, 35Mhz werkt al jaren prima.
 
Het enige waar ik bang voor ben, is dat men nonchalant wordt, "er vliegt toch niemand meer op 35Mhz, dus ik kan gewoon inschakelen zonder op te letten"
Dat risico is het grootst bij iemand die nog een enkele kist op 35 MHz heeft en meestal op 2,4GHz vliegt en soms nog op de 35 MHz. Die is niet meer gewend aan frequentie-checken ...
 
weggevlogen epsilon

dacht vandaag mooi weer,laat ik de epsilon maar weer eens uitlaten.

meteen bij de 1e start een thermiekbel in,en niet zo,n kleintje.
een paar bochtjes en daar ging tie.het ging zo hard,flaps er uit,en zakken,nope dus hij bleef gaan en met een paar tellen was hij uit mijn gezichtsveld,achteraf het ik hem in een vlakke spiraal moeten zetten ,maar dat is mostert na de maaltijd.

vanaf vliegveld elten is tie ervandoor gegaan,schat dat tie op zo,n 600mtr zat richting s,heerenberg achterhoek?wie zal het zeggen.

weer een ervaring rijker maar niet zo,n leuke..
 
He dat is vervelend voor je ! Zo zie je maar, je kunt niet álles van tevoren bedenken !

Ik hoop dat je 'm ooit nog terug vind en dan met zo min mogelijk schade. Ik heb eens bij een meeting een Sagita er vandoor zien gaan, die weken later teruggevonden werd. Helaas lag die kist half in de sloot en was daardoor total loss; een meter opzij en hij had gewoon weer kunnen vliegen. Het kan dus wél !!

Succes !
 
Zo, Henk, idd vervelend, ik hoop dit nooit met m'n Epsilon mee te maken. Ik heb ooit zo'n ervaring met m'n ASK gehad. Dat was behoorlijk eng, uiteindelijk met een enorme extra v-stelling :-) aan de grond gekregen.

Hopelijk komt ie nog terecht.
 
Back
Top