Mijn vlieg ervaring van vandaag

Er was nog een vraag over hoe vaak de metingen worden gedaan;

Mijn GPS logger van SM-Modellbau logt met een frequentie van 10hz. Ik heb nog de eerste versie.

Ik zie net op de website dat versie 2 uit is, met meetmogelijkheid tot 16G versnellingsmeter!

[edit] De waarde die PH-AJH noemt, komt op mij geloofwaardig over. 300mtr duiken en dan 213kmh geloof ik wel. Zeker als je met 40hz logt.

Mjin waarde van 286, en nog een keer van 260kmh, gelogt met 10hz, geloof ik wat minder. Dat zou namelijk betekenen dat met de Skyfall goed 200kmh snelheid te winnen valt als je 150-170mtr duikt, geholpen door staart windje van 30-35kmh. (netto opgebouwde snelheid is dan zo'n 160-170kmh. De duiken starten bij 50-70kmh.) Dat lijkt me voor een kistje van 1270 gram een wel erg dappere snelheidsopbouw.
[/edit]

Laatst bewerkt:
Zo'n donkere lucht levert wel weer mooie plaatjes van de Asw op :-)

2u9a8ezy.jpg

y9asaze3.jpg

quhyja3u.jpg

su9eny3e.jpg

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
M'n vliegervaring van afgelopen zondag... Had tussen het indoorvliegen en een toneelvoorstelling door nog een uurtje om snel even op het plein m'n EPO Fox het luchtruim in te gooien. Er was 'n behoorlijke wind, teveel wind blijkbaar voor m'n clubgenoten want ik was er helemaal alleen :confused: Motortje op, neus in de wind en een vlak worpje en WOESH!! Omhoog met die kist :cool: Motortje afgezet en daar hingen we dan he. Fox wou alleen maar omhoog. Heerlijk :D

Enkele heel nette vluchtjes gemaakt, cirkeldansjes gemaakt met buizerds en andere twitteraars. In 1 adem: fantastisch.

Het uur was zo om, m'n lipo was nog niet aan vervanging toe, kortom een superervaring. Jammer dat er niemand was om wat foto's te nemen want er zou een dikke vette grijns op gestaan hebben :rolling:

Vandaag mijn key cam weer eens tevoorschijn gehaald. Nieuw accuutje er aan en een mooie steun voor eens wat andere beelden. En een rood touwtje op de kap.
We waren om 16.00u startklaar en toen was er nog net enorm veel thermiek.

140325_Libelle_zps4493353e.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet binnen een straal van 50nm rondom Den Haag. Daar zitten wij buiten ;)
Soms heeft het voordelen om in het oosten van het land te wonen.

Awel arjan, ik reed vanmiddag naar de winkel en zag de wolken en ik zei tegen mijn partner, volgens mij staat de stofzuiger aan hierboven!
De wolken nodigden enorm uit tot thermieken...maar helaas, andere prioriteiten.
Dit weekend ga ik wel proberen te vliegen!

Waarom moest je zo hard naar je toestel rennen op het eind Arjan?

Wel een lekker filmpje hoor!

Hier in het Rotterdamse was het ook mooi vliegweer maar ja.....ff 3 daagjes niet.
(p.s. wat een sukkel! die bij wassenaar)

Ik moest niet, ik wilde. Huppelen en zo :-)
Wat ik op mijn filmpje ook mooi vind: ik zie nu dat ik tijdens het thermieken vrij consequent te weinig richtingsroer gebruik (touwtje wijst naar buiten), terwijl ik dat wel altijd stuur. Maa net niet genoeg dus.
Maar wat je ook ziet: tijdens het thermieken heb je eigenlijk voortdurend wat "tegengesteld rolroer" staan. Je moet dus steeds tegen sturen. Zou je een mixer van rol naar richting gebruiken dan geef je nog minder richting. Dat kan dus niet goed werken.
Tijdens de normale bochten blijft het touwtje min of meer in het midden, dat doe ik wel netjes.
Valt me wel op dat het touwtje veel sneller heen en weer gaat dan in een 1:1 zwever. Een model heeft blijkbaar toch meer de neiging wat te zwabberen, terwijl het er vanaf de grond strak uit ziet.

Waarom moest je zo hard naar je toestel rennen op het eind Arjan?

Omdat mijn biglift al weer in de startblokken stond, whahaha (nee hoor, grapje) Maar we hebben even heerlijk gesleept Arjan, gistermiddag. Komende week het uur verzet dan hebben we nóg langer.

Gisteren ook nog een paar vluchtjes met mijn Wik Salto gemaakt (gesleept door Arjan met mijn biglift), mooie combinatie, beide wit-blauw.

Kortom, het waren twee fantastische uurtjes

Maar wat je ook ziet: tijdens het thermieken heb je eigenlijk voortdurend wat "tegengesteld rolroer" staan. Je moet dus steeds tegen sturen. Zou je een mixer van rol naar richting gebruiken dan geef je nog minder richting. Dat kan dus niet goed werken.
Dat zal ook wel van toestel tot toestel verschillend zijn.
Dat rolroer-tegen zou je natuurlijk ook kunnen programmeren, in een speciale thermiekstand. Maar dan moet je natuurlijk wéér zo'n filmpje maken om te zien of het klopt...
Daar zou FPV dan weer handig voor zijn.

Ik hou niet van mix rol > richting, maar ik heb op mijn Epsilon een klein beetje richting > rol staan. Ik vind dat dat erg relaxed thermiekt...

Dat zal ook wel van toestel tot toestel verschillend zijn.
Voorzover ik weet niet. De buitenste vleugel vliegt ietsje sneller en om te voorkomen dat je steeds stijler gaat draaien zul je altijd tegen moeten sturen (2-assers uitgesloten natuurlijk, en daarmee ook alle vliegtuigen die zo veel v-stelling hebben dat ze eigenlijk ook zonder rolroeren kunnen).
Maar de grap is dat je dit volkomen onbewust doet (ik wel tenminste). Ik weet dat ik tegen stuur maar zou nooit geraden hebben dat het zoveel en eigenlijk constant is. Waar een filmpje al niet handig voor is.

Overigens is mijn statiefje heel makkelijk op andere toestellen te bevestigen dus we kunnen ook een keer naar je Epsilon kijken Bart :-)

(2-assers uitgesloten natuurlijk, en daarmee ook alle vliegtuigen die zo veel v-stelling hebben dat ze eigenlijk ook zonder rolroeren kunnen).
De Epsilon heeft een lichte V-stelling in de buitenste helft van de vleugel, en laat zich enigzins zonder rolroeren sturen, hoewel het niet helemaal mooi gaat natuurlijk.

Hmmm, toch wel leuk die experimentjes van Arjan. Daar leer je nog eens wat van.

Bij symmetrische uitslagen van de rolroeren krijg je een beest van een negatief haakeffect cadeau. En daar zijn we niet blij mee. De gebruikelijke oplossing is rolroerdifferentiatie, maar dat gaat ten koste van je roll-rate.
Nu zit er op de tegenwoordige computerzenders bijna standaard de mogelijkheid om het richting mee te mixen met rol (combi-switch heet dat bij MPX). hierdoor kun je (iets) minder differentiëren waardoor je roll-rate toeneemt, het negatieve haakeffect (dat dus ook toeneemt) compenseer je door met het richtingroer tegen te sturen.

Maar Arjan concludeert terecht uit zijn filmpje dat tijdens het thermieken eigenlijk een omgekeerde (negatieve) combi-switch nodig zou zijn.

Dit betekent dat combi-switch wel nuttig is, maar de sterkte moet precies voldoende zijn om het negatieve haakeffect te compenseren, en niet meer dan dat! Want dat gaat je in de weg zitten bij het thermieken. Misschien is het nog mooier om die combi-switch aan en uit te kunnen schakelen, dan kan die uit tijdens het thermieken. Maar of je dat doet ...

Valt me wel op dat het touwtje veel sneller heen en weer gaat dan in een 1:1 zwever. Een model heeft blijkbaar toch meer de neiging wat te zwabberen, terwijl het er vanaf de grond strak uit ziet.

Hoeft niet per sé waar te zijn.
De draad geeft niet de richting aan van de ongestoorde snelheid, maar van de plaatselijke.
Met een indicator zie je de hoek van de lokale snelheid, die op de kap plaatselijk veel groter zal dan de echte gierhoek, je ziet dus een uitvergroot effect.

Hoeveel groter de hoek van het draadje is hangt af van de rompvorm in de wijde omgeving van het draadje. Een algemene vuistregel kan ik jammer genoeg niet geven.

Rick

Hmmm, toch wel leuk die experimentjes van Arjan. Daar leer je nog eens wat van....
Dank! Theorie is prachtig maar soms is wat empirisch onderzoek ook niet weg :-)
Ik ga dit zeker vaker doen om mijn techniek te verbeteren. En ook met andere kisten om te zien hoe die zich gedragen.
Dat met die mixer werkt wel bij het insturen. Dat moet een combinatie van richting en rol dezelfde kant op zijn. Als je daarna de bocht vast wilt houden (bijvoorbeeld tijden het thermieken) moet je met richtingsroer de bocht in blijven sturen maar met rol een beetje tegensturen. Dat is in 1:1 vliegtuigen niet anders.
In een echt zweefvliegtuig heb je een touwtje, in een motorvliegtuig een bal die in het midden moet blijven; met modellen is dat toch allemaal een stukje lastiger omdat je de directe feedback mist.

Hoeveel groter de hoek van het draadje is
Dat zou kunnen maar het staat in ieder geval wel voortdurend naar de buitenkant. Dat is voor mij voldoende bewijs dat ik geen gecoördineerde bochten vlieg.

Dat zou kunnen maar het staat in ieder geval wel voortdurend naar de buitenkant. Dat is voor mij voldoende bewijs dat ik geen gecoördineerde bochten vlieg.

Dat klopt natuurlijk.
Ik wil het ook eens gaan doen met mijn Pace die ik rudderless vlieg.
Het is niet bepaald een thermiek kist, waardoor ik vooral de differentiatie wil gaan afstellen om een zo min mogelijk slippende high speed bocht te maken.

Het is met recht een inspirerend filmpje geworden, dank daarvoor.
Het maakt ook duidelijk dat je voor thermiek rudder en aileron onafhankelijk van elkaar moet kunnen besturen. Dat geldt zowel voor de electro-mechanica als wel voor de piloot, waarbij ik dit zeker en vooral ook op mezelf betrek.

Rick

Back