Mijn vlieg ervaring van vandaag

In een echt zweefvliegtuig heb je een touwtje, in een motorvliegtuig een bal die in het midden moet blijven
Het 'piefje' is in een zweefvliegtuig denk ik het meest gebruikte instrument. Zweefvliegers zijn heel erg gefocust op slipvrij vliegen, motorvliegers zijn over het algemeen veel slordiger met het richtingroer en slippen meer.

Bij echte zwevers heb je voor het piefje 2 opstellingen: aan een buis die op de neus staat (alleen bij oude zwevers uit het houten tijdperk, is de buis voor TE compensatie van de variometer) en op de kap geplakt. Ook daar zie je dat een piefje op de kap veel zenuwachtiger is dan een piefje dat aan een buis (veel meer in de vrije luchtstroom) hangt. Dit door de dwarsstromingen die snel op een kap ontstaan.

Zweefvliegers zijn heel erg gefocust op slipvrij vliegen,
Dat was ook wel de achterliggende gedachte bij het maken van mijn filmpje. Sinds ik vorig jaar een paar lessen 1:1 heb gedaan ben ik me er veel meer van bewust dat dat nog niet zo eenvoudig is. Het viel me toen ook op dat je in een 1:1 zwever veel meer voetenstuur moet gebruiken dan je zou denken, vooral bij het insturen.
Ik heb me sinds die tijd steeds afgevraagd of wat ik tijdens het vliegen met modellen vanaf de grond denk te zien ook wel echt waar is.
Volgens mij DENKT namelijk iedere modelvlieger dat hij perfect gecoördineerde bochten vliegt (ik ook :-) ) en dan is het wel leuk om dat eens te bekijken. Pijnlijk maar wel leerzaam :-)

Dat was ook wel de achterliggende gedachte bij het maken van mijn filmpje. Sinds ik vorig jaar een paar lessen 1:1 heb gedaan ben ik me er veel meer van bewust dat dat nog niet zo eenvoudig is. Het viel me toen ook op dat je in een 1:1 zwever veel meer voetenstuur moet gebruiken dan je zou denken, vooral bij het insturen.
Ik heb me sinds die tijd steeds afgevraagd of wat ik tijdens het vliegen met modellen vanaf de grond denk te zien ook wel echt waar is.
Volgens mij DENKT namelijk iedere modelvlieger dat hij perfect gecoördineerde bochten vliegt (ik ook :-) ) en dan is het wel leuk om dat eens te bekijken. Pijnlijk maar wel leerzaam :-)

Arjan,
Ik ben blij dat de lessen bij de ZCNOP effect hebben gehad! Het maakt inderdaad een enorm verschil als je in het vliegtuig zelf kunt ervaren wat het haakeffect is, maar ook zelf eens een thermiekbel voelen is enorm waardevol als modelvlieger. De introductiecursus bieden we nog steeds aan, dus voor de liefhebbers: kijk op Zweefvliegclub Noordoostpolder
Max

... Het viel me toen ook op dat je in een 1:1 zwever veel meer voetenstuur moet gebruiken dan je zou denken, vooral bij het insturen...
Als dat idd. het geval is, moest er dan ook niet veel meer tegen-rol gegeven worden dan je had verwacht?!
Moeten wij dan niet constateren dat er veel meer richting en rol tegen gestuurd moet worden?!

Vandaag mocht ik mijn Diamond los gelaten. In een stoute bui dit zwevertje gekocht en ik moet zeggen hij vliegt als de brandweer. Stijgt bijna verticaal zonder moeite.
Weinig instellingen hoeven maken een paar tikjes down en toen was het meteen goed.
Nou ja, meteen. Ik merkte bij het wegen van de vleugels dat er 10gr verschil in vleugel is. Bij het uitwegen valt ie ook rustig één kant op, de kant van de zwaardere vleugel. Ach dat mocht de pret niet drukken, vliegen met die hap. In de vlucht was het wel duidelijk te merken, hij zakte naar de kant van de zwaardere vleugel. Na een zeer rustige landing met flaps heb ik op de andere vleugel een euro geplakt ;-). En tada, hij ligt vliegt recht.

full

Maar hoe los je dit op? Ik zat er aan te denken om aan een kant in de verbindingsbuis wat lood te stoppen. Iemand wellicht ideeën?

Laatst bewerkt door een moderator:
Precies. Je moet het balansgewicht zo ver mogelijk naar de tip plaatsen, anders wordt het toestel zwaarder dan nodig is. Misschien liever een stukje daklood gebruiken dan een euro, is iets kleiner.

Idd , een stripje lood knippen, best zo lang en smal mogelijk, en in de vliegrichting plakken zodat het zo weinig mogelijk wind verstoord op de tip.

Ha, goed, thnx voor alle tips. Ik ga een stripje lood proberen, dan kan ik voor die euro weer leuke dingen doen ;-).

Precies. Je moet het balansgewicht zo ver mogelijk naar de tip plaatsen, anders wordt het toestel zwaarder dan nodig is. Misschien liever een stukje daklood gebruiken dan een euro, is iets kleiner.
Dat is niet helemaal waar.
Ja, het klopt dat als je het lood zo ver mogelijk aan de tip toevoegt, er de minste hoeveelheid lood nodig is. Maar dat is niet perse de beste oplossing. Voor gewoon vliegen/thermieken voldoet dat prima, maar zodra je een beetje dynamisch gaat vliegen, wil je ook de massamiddelpunten van de vleugels gelijk hebben.

Alhoewel ... 10 gr verschil ... ik betwijfel of dat echt de oorzaak was van het wegrollen. Ik heb wel eens met 60 gr verschil gevlogen. 1 tandje trim was teveel ...

Dat is niet helemaal waar.
Ja, het klopt dat als je het lood zo ver mogelijk aan de tip toevoegt, er de minste hoeveelheid lood nodig is. Maar dat is niet perse de beste oplossing. Voor gewoon vliegen/thermieken voldoet dat prima, maar zodra je een beetje dynamisch gaat vliegen, wil je ook de massamiddelpunten van de vleugels gelijk hebben.

Voor alle symmetrische bewegingen maakt het in het geheel niet uit als de massamidelpunten van de vleugelhelften niet op de zelfde spanwijdte liggen.
Een statische balancering is daarvoor voldoende, de Iyy traagheidsas gaat bij statische balans om de X as netjes door het hart van het vliegtuig.

Hooguit zal bij het initiëren van een rol de beweging niet exact axiaal zijn om de X-as, maar dat zal je niet gauw merken. Bij het initiëren van een gierbeweging kan linksom of rechtsom evenzeer (minimaal) verschillen. Ook kan het fluttergedrag per vleugelhelft verschillen wanneer de massa- en/of stijfheidsverdeling niet symmetrisch is.

Bij constante bewegingen is er geheel geen invloed van een andere massaverdeling over de beide vleugelhelften, mits statisch gebalanceerd.

Rick

Volgens Nanni's formule mag ik 6,7gr gewicht toevoegen op een positie van 667mm vanaf het midden van de vleugel.
Volgens mij zit daar een servo ruimte, wat een geluk ;-).

Dit ga ik proberen.

Je mag het natuurlijk best proberen maar ik sluit me bij Raymond aan; ik heb verschillende kisten waarbij de verschillen links en rechts veel groter zijn en waar je niets van merkt tijdens het vliegen.
Als je de boel statisch in balans maakt (dus het toestel valt niet steeds met de ene of de andere tip naar beneden) vliegt het helemaal perfect. Of de ene vleugel dan wat zwaarder is dan de andere maakt niets uit.
Je kunt dus net zo goed minder gewicht zo ver mogelijk naar buiten aanbrengen als meer gewicht verder naar het midden.

even off topic:

Ik weet niet of ik de enige ben maar met de groeiende ervaring en kennis kom ik er steeds meer achter hoe weinig ik weet. Ik begin steeds meer te snappen over vliegtuigen en daardoor komen er ook meer vragen en wil bij deze toch even melden dat (hoewel soms nog iets te theoretisch voor mij) de geleerde bijdragen van Rick mij enorm helpen in het verkrijgen van inzicht in de zweefvliegerij!

Of ik het daadwerkelijk ook toe pas op mijn kisten, of dat toegevoegde waarde heeft voor het meestal een beetje rond dobberen wat ik doe, is bijzaak. ik bepaal voor mijzelf of ik het de moeite waard vind maar ik kan de wetenschappelijke verklaringen van bepaalde dingen enorm waarderen!

Bedankt Rick!

Ik sluit me daar van harte bij aan. Waarbij ik de bijdrages van een heleboel anderen ook enorm kan waarderen, en al helemaal de discussies etc die daar bij horen. Heel erg leuk.

Helemaal mee eens, geweldig zo'n kennisbank, ik blijf me steeds weer positief verbazen over de reacties. Applause voor het MBF en z'n leden.

Overigens heb ik het perfecte plekje weten te vinden voor het stripje lood bij de aileron servo. Mooi passend gemaakt en geplakt. De vleugel gemeten en ligt helemaal recht. Ik ben benieuwd naar de volgende vlucht.

Laatst bewerkt:
Vandaag richting steckenborn gereden...aan de ruhrsee in duitsland.
In het verleden al zalig kunnen vliegen.

Ik laad alles uit, en bij mijn eerste vlucht merk in int landen dat het toestel niks meer doet....
Geen enkele spanning meer....gelukkig was er bijna geen wind, dus veilig neergekomen.

Een uur heb ik gezocht achter de oorzaak... eerst dacht ik de accus, maar ik heb 3 accu's geprobeerd, en hij bleef het doen.
Dan maar de ontvanger gewisseld, maar mijn linker rolroer deed niks.... dus toch maar weer op zoek gaan naar de fout bij de oude ontvanger....ik reset hem na het terug inpluggen , en ineens werkt alles zonder problemen.

Toch maar 423 range checks gedaan en herhaaldelijk gecontroleerd....

Ten slotte is de super ava pro 4flaps geen kistje waar je risico's mee neemt omwille van een ontvanger die slecht functioneerd.

Na een tijdje draaide de wind volledig en liep hij met de helling mee ipv tegen de helling... tijd voor mijn DLG dus. Thermiek was er met hopen smiddags.

Na een 10tal minuten proberen pik ik een bel mee aan de rand van het meer samen met 3 buizerds....
Natuurlijk spot iedereen dat die daar was en binnen de korste keren vliegt er 10man in dezelfde bel.
Dat komt natuurlijk niet goed en ik bleek weer de dupe te zijn.
Een duitser smijt zich in de bel , ik draaide net weg waardoor ik slecht zichtbaar was en ramt me gewoon uit de lucht met zijn 5meter kist.
Geen enkele DLG is opgewassen tegen zo'n massieve kist.
Mijn linkertip is halfweg de spanwijdte enorm geraakt. Zijn vleugel heeft mijn vleugel tot halverwege de koorde doorgeknald.
Liggers over maar ook aan de romp was de vleugel onderhuids volledig geraakt.
De rohacell is ook volledig confetti.
Herstellen is dus niet mogelijk.

Mijn helios is dus echt wel aan zijn einde gekomen vrees ik....misschien koop ik een nieuwe vleugel, maar kweet het nog niet.

Ik had ook de kleine uk van robbe bij de DISCO.
Eigenlijk het toestel van mijn partner, maar hij ging wel recht omhoog! Heerlijk om dat kleine houten kistje te zien gaan :)

Mijn vliegdag was dus erg gemengd qua gevoelens. Woede , teleurstelling, vreugde, etc....
Het hoort bij het vliegen :)

Back