met richtingsroer de bocht in blijven sturen maar met rol een beetje tegensturen. Dat is in 1:1 vliegtuigen niet anders.
Dit klopt als een bus,dit is mij destijds ook geleerd met 1:1 zweefvliegen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
met richtingsroer de bocht in blijven sturen maar met rol een beetje tegensturen. Dat is in 1:1 vliegtuigen niet anders.
Het 'piefje' is in een zweefvliegtuig denk ik het meest gebruikte instrument. Zweefvliegers zijn heel erg gefocust op slipvrij vliegen, motorvliegers zijn over het algemeen veel slordiger met het richtingroer en slippen meer.In een echt zweefvliegtuig heb je een touwtje, in een motorvliegtuig een bal die in het midden moet blijven
Dat was ook wel de achterliggende gedachte bij het maken van mijn filmpje. Sinds ik vorig jaar een paar lessen 1:1 heb gedaan ben ik me er veel meer van bewust dat dat nog niet zo eenvoudig is. Het viel me toen ook op dat je in een 1:1 zwever veel meer voetenstuur moet gebruiken dan je zou denken, vooral bij het insturen.Zweefvliegers zijn heel erg gefocust op slipvrij vliegen,
Dat was ook wel de achterliggende gedachte bij het maken van mijn filmpje. Sinds ik vorig jaar een paar lessen 1:1 heb gedaan ben ik me er veel meer van bewust dat dat nog niet zo eenvoudig is. Het viel me toen ook op dat je in een 1:1 zwever veel meer voetenstuur moet gebruiken dan je zou denken, vooral bij het insturen.
Ik heb me sinds die tijd steeds afgevraagd of wat ik tijdens het vliegen met modellen vanaf de grond denk te zien ook wel echt waar is.
Volgens mij DENKT namelijk iedere modelvlieger dat hij perfect gecoördineerde bochten vliegt (ik ook) en dan is het wel leuk om dat eens te bekijken. Pijnlijk maar wel leerzaam
![]()
Als dat idd. het geval is, moest er dan ook niet veel meer tegen-rol gegeven worden dan je had verwacht?!... Het viel me toen ook op dat je in een 1:1 zwever veel meer voetenstuur moet gebruiken dan je zou denken, vooral bij het insturen...
Dat is niet helemaal waar.Precies. Je moet het balansgewicht zo ver mogelijk naar de tip plaatsen, anders wordt het toestel zwaarder dan nodig is. Misschien liever een stukje daklood gebruiken dan een euro, is iets kleiner.
Dat is niet helemaal waar.
Ja, het klopt dat als je het lood zo ver mogelijk aan de tip toevoegt, er de minste hoeveelheid lood nodig is. Maar dat is niet perse de beste oplossing. Voor gewoon vliegen/thermieken voldoet dat prima, maar zodra je een beetje dynamisch gaat vliegen, wil je ook de massamiddelpunten van de vleugels gelijk hebben.