Mijn vlieg ervaring van vandaag

Wat bedoel je hiermee?
Dat het beter is de bec van de motorregelaar niet te gebruiken en een aparte bec toe te voegen? Wat doe je dan met de stroomvoorziening van de regelaar die toch via hetzelfde snoertje loopt? Ik heb hier niet eerder van gehoord.
Mijn laatste electrokist had een speed 700 en nicads....Aangezien ik binnenkort weer een grote electrokist hoop te hebben moet mijn kennis weer even opgekrikt worden...;-)
Alvast bedankt voor je info!

Patrick

Wat ik hierover kan vertellen is uit eigen ervaring. Iedereen gebruikt andere apparatuur en wat voor de 1 wel werkt werkt niet voor de ander. Wat ik gemerkt heb door de jaren heen is dat bij hoge vermogens, zeg maar hoger dan 30A belasting, de regelaar bec dramatisch leeg getrokken kan worden en de ontvanger in de failsafe gaat. Wanneer je ook nog digitale servo's toepast welke echt bijna tegen kortsluitspanning vermogen kunnen vragen, en ook alle servovoedingskabels via de uiterst kleine printbanen van de ontvanger stroom moeten leveren, dan vraag je echter om moeilijkheden. Sommige ontvangers binden snel, andere niet en dat kan je een model kosten.

Ook is het van belang dat de bec gestabiliseerd is via LC filters. Een goede ontvanger is al gefilterd. Meeste hebben het niet. Een dip in je spanning en einde oefening.

Je voorkomt elende door een aparte bec te gebruiken, gewoon op de hoofd accu aansluiten.

Het idee vind ik goed, maar ik snap zijn conclusie niet:
Der Stromfluss bei einem geladenen 4- Zellen Sicherungsakku.
BEC ------------4- Zellen Sicherungsakku (Eneloop 2000)
5,6V -----------0,1A
5,7V -----------0,3A
5,8V -----------0,4A
5,9V -----------0,7A
6,0V -----------0,8A
6,1V -----------1,0A
6,2V -----------1,2A
6,4V -----------1,5A
Fazit: BEC sollte max. auf 5,9V eingestellt sein, um auch genügend Kraft für die Servos zu haben. Beim FS 5000 , mit seinen 10 Servos wäre 5,6V die sicherlich bessere Alternative.
Uit dat rijtje met voltages en stromen leidt hij af dat bij de FS4000 de BEC-spanning 5,9V zou moeten zijn, en bij de FS5000 (10 servo's) 5,6V.
Waarom, waaruit trekt hij die conclusie, waarom niet 5,7V en 6,0V? Om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Dirk

Discussiebijdrage 100.001 ;) : Ik gebruik altijd een losse ontvangeraccu, en in Alpina is dat bijzonder geregeld: - ontv-accu = 5 cel 2400 mAh Nicad over een Voltage-limiter die er max 5,9 V doorheen laat komen, - BEC van Kontronic regelaar (draadje met ferriet-ringkern!) staat afgesteld op het afleveren van 5,7 V, - Alarm op vario en Weatronic ontvanger staat afgesteld op 5,8 V. Dus zodra mijn ontvanger-accu begint in te zakken, neemt de BEC het over. Ik heb dat nog nooit meegemaakt, nog nooit zo'n alarm van de vario of de Weatronic gehoord. Dirk.
Dit lijkt wel een mooie oplossing. Eigenlijk een dubbele voeding. Ik dacht eigenlijk dat dit niet kon omdat je ook de BEC onder stroom zet. (maar nogmaals, kennis uit het nicad tijdperk..)
Ik vlieg in mijn huidige 3.4m zwever met 5 gewone GP2700 penlites. Ook als die accu helemaal vol is trekken de 6 servo's soms zoveel stroom (bv een snelle daalvlucht uit thermiek met butterfly) dat de spanning soms flink onder de 6 volt daalt. Dat zie ik in de logjes van mij sky assistant. Ik heb om deze reden het low-voltage alarm al wat naar beneden bij gesteld want ik werd knettergek van dat meisje met haar paniekerige waarschuwingen. Maar die nicads 2400 kunnen enorme stromen leveren. Die zullen daar wel geen last van hebben.
Wat ik hierover kan vertellen is uit eigen ervaring. Iedereen gebruikt andere apparatuur en wat voor de 1 wel werkt werkt niet voor de ander. Wat ik gemerkt heb door de jaren heen is dat bij hoge vermogens, zeg maar hoger dan 30A belasting, de regelaar bec dramatisch leeg getrokken kan worden en de ontvanger in de failsafe gaat. Wanneer je ook nog digitale servo's toepast welke echt bijna tegen kortsluitspanning vermogen kunnen vragen, en ook alle servovoedingskabels via de uiterst kleine printbanen van de ontvanger stroom moeten leveren, dan vraag je echter om moeilijkheden. Sommige ontvangers binden snel, andere niet en dat kan je een model kosten. Ook is het van belang dat de bec gestabiliseerd is via LC filters. Een goede ontvanger is al gefilterd. Meeste hebben het niet. Een dip in je spanning en einde oefening. Je voorkomt elende door een aparte bec te gebruiken, gewoon op de hoofd accu aansluiten.
Wat voor bec gebruik jij daarvoor?
Ik heb van deze posts maar even een aantekening gemaakt in mijn supra-to-do-lijstje. Tegen de tijd dat het echt actueel wordt ga ik wel weer vragen stellen, vrees ik...;-)
Groet!

nb,
Veel F3J vliegers hebben een accu met 4 eneloops. Ook niet echt cellen die heel hoge stromen kunnen leveren. Maar kennelijk gaat dit ook goed....

mijn ervaring van vandaag

Vanmiddag rustig op een stoel plaatsgenomen...
De zender gekoppeld aan mijn computer...
De flightsimulator opgestart en de DG1000 geselecteerd...
Thermiek en windrichting ingesteld en heerlijk een kwartiertje aan het hellingzweven geweest door slechts de toets H in te drukken...:rolleyes:

m.a.w. wat een rukweer!!!!:onweer: :sad:

aerofly....

Overigens vanavond weer 5 sleepjes gedaan met de wilga.... Heerlijk!!!!

Er gaat toch niks boven het eggie!!:)

Gisteren was het idd mooi weer in de avond, alleen was ik bezig met 2 vleugels in de folie aan het zetten. Ik zat er net lekker in, en dan is stoppen hier geen optie...

full
full

De Duo Discus in zijn element. Ziet er fraai uit met die naar voren gepijlde vleugelvorm.

Groeten Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
vandaag lekker op de helling in henry-chapelle staan knallen met 6bft... volop thermiek en zon, dus de dag is prima geslaagd!

Daarnet mijn eerste hellingvlieg ervaring opgedaan met de Medicine Man (zie ook hier). Echt geweldig, dit smaakt naar meer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, net op de Abtrstroda kuppe gevlogen. Koud windje uit het noorden, maar dat geeft niet met zo'n uitzicht. Twee vluchten met de Furio gemaakt. De eerste was een heerlijk moment samen met een andere F3B zwever. Verder was er niemand. Links en rechts volop lift en ruimte...... PPPPPPPPPPPPPPFFFFFFFFFFFFFFFFIEEEEEEEEEEEEEEEEjjjjjjjjjjjjjjjjjj :grijns:

Lekker hoor Berrie, Abtrstroda voor je zelf...... Ik hoef alleen maar mn ogen dicht te doen.....
Morgen sjees ik een beetje langs (75km) van de wasserkuppe, maar rij door naar Oost duitsland. Zitten 25 km van de grens met Tjechië en een helling voor de deur (50m lopen) van ons huis. En volgens slople.com zijn er nog een heleboel in de buurt :mrgreen:

Lyckele

mijn vliegervaring van vandaag waren de "jets over pampa" in houthalen.... een prachtige show met mooie jet toestellen... en als kers op de taart 5 F16's die meermaals in formatie doorkwamen!
morgen zelf vliegen....

Vanavond na het eten de Typhoon even getest op het veld in het dal (Oostenrijk), eerste vlucht na de reparatie van de gebroken romp. Er moest nogal getrimd worden, ik denk dat het servohoorntje een tandje verplaatst is. Maakt niet uit, hij doet het weer prima en fluit nog net zo lekker :D. Komende week kan ik hem met vertrouwen van een Alp af gooien.

De mooiste vlucht van vandaag

Vandaag heerlijk thermisch weer en dus fantastisch gevlogen met mijn Blue Phoenix van Hollein (2 meter, 800 gram en ook vintage!).

Hieronder een van de mooiste vluchten maar het was moeilijk kiezen, iedere vlucht was raak vandaag.

Slecht 1 minuut en 6 seconden motorloop, start hoogte: 258 meter en een totale vluchtduur van 31 minuten en 15 seconden.

De eerste 8 minuten viel het wel mee maar daarna kwam ik in een enorme bel. (en ik niet alleen, we stonden met ze tienen te genieten)

Met klappen omhoog en telkens als ik boven de 300 meter kwam in een spiraal vlucht weer wat hoogte verliezen. Vandaar de zaagtand...

Groetjes, Roger

mooistevlucht22july.jpg

Laatst bewerkt:
bij ons in herentals op het Mach terrein was het erg vreemd weer...

rond 1u aangekomen, het hooi was pas gemaaid en lag te drogen...
ik moest nog even mijn lipo laden voor mijn DLG, en hield het terrein wat in het oog...
er vormden zich bellen die zichtbaar waren door het draaiende en opstijgende hooi.

tegen half 2 kon ik vliegen, en waren er stevige belletjes.
tegen half 3 was men eerste accu aan laden toe, en wissel ik onmiddelijk... nog eentje drinken, en even later was ik weer aan het gooien.
meteen ook gedaan met thermiek, en overal was het rotlucht.... een F3J die met de lierstart uitkwam op 160meter was na 1 grote toer op zoek naar thermiek al weer beneden (vliegtijd 3min?)

we moesten wachten tot 4u voor het weer goed was... ik gooide weer voor de eerste keer, en ik ben 33min weggeweest met men DLG...
moeten landen van de nekpijn, omdat ik zo hoog zat dat men helios nog een spikkeltje was!
maar je kon dus een uur volvliegen als je accu en nek het toeliet.
het was erg vreemd weer bij ons dus.

Back