Mijn vlieg ervaring van vandaag

Ik heb vandaag met Gert op de Nagelkopf gevlogen. Er stond een matig windje recht op de helling, en wat verder naar buiten stond volgens mij een continue slurf met omhoog vliegende lucht. Super! Lekker met de dlg gevlogen en de Typhoon weer uitgelaten. De Typhoon doet het goed bij het kortere werk dichtbij de helling (wat kan dat ding kort draaien!), maar nog mooier is snel omhoog in de thermiek een stuk voor de helling en dan de hoogte nog sneller weer afbouwen ;). Ook met Gerts nieuwe Weasel heb ik een tijdje kunnen vliegen, die is leuker dan ik dacht. We hebben ons bijzonder goed vermaakt.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Spirit V

Ik heb na in Oostenrijk de Spirit door Gert en Justus te zien vliegen ook maar een besteld, en binnen gekregen twee weken geleden.

Ik had nog een Dymond 3536 en die er maar in gezet, past allemaal net met een 3S2200 en een 40 amp regelaar (ik snap niet hoe hier een 60 amp. regelaar in moet passen).

Gisteren al even een paar korte vluchtjes gemaakt en vanavond op de Ginkelse heide er heerlijk mee gevlogen, dit is mijn vakantie zwever die ik graag van een helling zal laten gaan.

Het is zeker geen hotliner, kan langzaam gevlogen worden en ook lekker gang maken, stuurt lekker precies.

Nog een paar zaken in de zender gaan programmeren en over twee weken naar de Alpen

groet

Terence

Ik heb na in Oostenrijk de Spirit door Gert en Justus te zien vliegen ook maar een besteld, en binnen gekregen twee weken geleden.

Ik had nog een Dymond 3536 en die er maar in gezet, past allemaal net met een 3S2200 en een 40 amp regelaar (ik snap niet hoe hier een 60 amp. regelaar in moet passen).

Gisteren al even een paar korte vluchtjes gemaakt en vanavond op de Ginkelse heide er heerlijk mee gevlogen, dit is mijn vakantie zwever die ik graag van een helling zal laten gaan.

Het is zeker geen hotliner, kan langzaam gevlogen worden en ook lekker gang maken, stuurt lekker precies.

Nog een paar zaken in de zender gaan programmeren en over twee weken naar de Alpen

groet

Terence

Blij te lezen! Ik ben bezig met een Topmodel GEM, zelfde kist, alleen een ietsje hoger afwerkingsniveau als ik alle berichten mag geloven. Morgen ga ik 'm opbouwen! Zat ook al te puzzelen met een 60amp.. Zal wel een 40 worden denk ik :-)

----------------------
Sent from iPhone.

Blij te lezen! Ik ben bezig met een Topmodel GEM, zelfde kist, alleen een ietsje hoger afwerkingsniveau als ik alle berichten mag geloven. Morgen ga ik 'm opbouwen! Zat ook al te puzzelen met een 60amp.. Zal wel een 40 worden denk ik :-)

----------------------
Sent from iPhone.

Hij gaat met de 3536 verticaal omhoog, dus zwaarder heb je m.i. niet echt nodig

succes

Terence

Heb een 3538 dacht ik. De 35mm is we zeer krapjes maar heb ik er netjes in gekregen. Welke prop draai jij?

58d3852c-bcf6-15b0.jpg

----------------------
Sent from iPhone.

Gisteren avond net na 18:00 nog even lekker gevlogen met de Kleine Grunau Baby samen met m'n vliegmaatje op de club. We zijn lekker puur bezig geweest met de stiek, en tot 20:00 lekker kunnen zweven. Termiek (heel klein) was ff aanwezig maar zakte snel weg. Niet zo gek zo laat op de avond maar wat was het leuk!

Daarna de Salto vanaf 200 meter hoogte laten aanduiken en nog even laten fluiten op 3 meter boven de grond.... :cool:

Cularis met verlichting

Hoi,

Het is wel niet een "vlieg ervaring van vandaag", maar het past ook wel hier.
Twee weken geleden, op Zaterdag de 14e Juli, hebben wij op onze club het jaarlijkse "Nachtfliegen" gehad.
De hele dag lekker vliegen, spaghetti eten enz.
Zodra het donker wordt, gaan de lichtjes op de modellen aan.

Ik heb dit jaar op mijn Multiplex Cularis een echte "Kerstboomverlichting" gesoldeerd :D
Ik heb in het totaal 1060 LED gesoldeerd.
Meer als 17 Meter LED Strips (60 Leds per meter) zijn in kleine stukjes gesneden en vastgeplakt worden.
Dat heeft al zo'n 2,5 uur geduurd voordat alles precies zo zat zoals ik wilde.
Toen nog het solderen.
Dat heeft in het totaal toch wel een paar avonden gekost.
Ik schat zo'n 12-14 uurtjes solderen was het zeker.
Dat doe ik dus nooit meer :wink:

Het resultaat liegt er niet om.
De Cularis weegt met de extra Lipo bijna 550 gram meer (van 1,65 Kilo naar bijna 2,2 Kilo)
De verlichting die wordt verzorgd door een 3s 3900 Lipo moet ik na 18 minuten uitzetten omdat de capaciteit per cel dan nog bij 3,5 Volt is.
Dat vreet nogal wat stroom zeg :D:o

Als ik op 15 meter hoogte over de landingsbaan vloog, was heel de baan verlicht.
Dat was wel een gaaf effect!

Hier dan nog de Foto's

Cul-01.jpg

Cul-02.jpg

Cul-03.jpg

Cul-04.jpg

Cul-05.jpg

Cul-06.jpg

Cul-07.jpg

Cul-08.jpg

Cul-09.jpg

Cul-10.jpg

Ik hoop dat jullie ze leuk vinden.
De Cularis liet zich niet echt goed vliegen.
Ook moest ik de zwever behoorlijk hard gooien.
De luchtstroming aan en om de vleugels is natuurlijk zo niet best.
Ik moest ook met een behoorlijke snelheid vliegen om de Cularis überhaupt bestuurbaar te houden.
Ik ga nog een paar keertjes ermee vliegen en dan word de Cularis ontmanteld en mag de "hardware" in een paar andere projecten zijn dienst gaan verrichten.
Het was in ieder geval interessant om eens met zoiets te vliegen.

Groetjes,

Jordy

Jordy, leuk project. Ik kan me wel voorstellen dat de kist niet meer lekker vliegt met zoveel verstorende elementen erop, ook al is elk ledje maar klein.

Ik heb met Gert vandaag op 1900m op de Schmittenhohe gestaan. Wind was er bijna niet, jammer want je hebt daar een prachtige kom om in te vliegen. Thermisch ging het af en toe wel keihard omhoog. Mijn dlg en Gerts SpiritV hebben goed hoog gevlogen. Toen ik mijn Typhoon had gemonteerd bleek de thermiek echter bijna verdwenen. Ook een 1:1 Ka-8 die door de sleepkist vlakbij werd afgezet had nu moeite om boven te blijven.
Je kan hier trouwens goed merken dat de Typhoon in de landing sneller vliegt dan op zeeniveau als gevolg van de ijlere lucht. Naderende donkere wolken noodzaakten ons in te pakken, even na 'thuis'komst barstte inderdaad een mooi onweer los. Ook daarvan hebben we genoten vanaf het balkon met een biertje voor ons neus ;).

full

@ jordy, ik wist niet dat kerstmis op de 14e juli viel! :o

knap trouwens.... wat voor extra gewicht brengt het met zich mee?

ik ben gisteren en eergisteren met men ELF gaan gooien... en abnormaal hoe goed dat ding thermiekt.... je zet hem in de bel, trekt een constante aan hoogteroer... en hij blijft stabiel in de bel hangen onder een mooie hoek...

@ jordy, ik wist niet dat kerstmis op de 14e juli viel! :o

knap trouwens.... wat voor extra gewicht brengt het met zich mee?...

550 gram meer.
Het gewicht is niet het probleem.

De aanstroming aan de vleugels is zo slecht geworden door de vele led's dat langsaam vliegen niet meer mogelijk is.
De Cularis moet nu echt (heel) snel gevlogen worden.
Dat is niet echt leuk en best wel moeilijk, zelfs een normale bocht moet met motor aan gevlogen worden.

Omdat de Cularis niet is ontworpen voor snelheid, en ook de motor niet de sterkste is zal ik van de winter alles uit elkaar bouwen en mogen de servo's en motor hun dienst gaan doen in een zelfbouw zwever met ongeveer de zelfde afmeting.

De Cularis komt dan aan het plafond te hangen met een 12V Adapter (voor de 220 Volt) en dient dan als lamp.
Vindt ik ook best wel grappig :wink:

De Cularis komt dan aan het plafond te hangen met een 12V Adapter (voor de 220 Volt) en dient dan als lamp.
Vindt ik ook best wel grappig :wink:

haha, je brengt vele modelbouwers op een idee! trouwens veel leuker dan die ordinaire kerstbomen, of de al iets modernere kerstboom-tegen-het-plafond concept....

vanaf deze kerst een cularis tegen het plafond, en de kids helpen je graag met het versieren (slingers en kerstballen)

is het niet mogelijk om de lichtjes IN de vleugel te verwerken, en dan aftapen met doorzichtige tape? zo behoud je toch de vleugelvorm, en is er toch licht.

Ja, dat was ook mijn eerste gedachte.
In de schuimvleugels sleuven frasen en de LEDS erin te bouwen, maar dat was dan nog eens zoveel werk geworden.
Daar had ik geen zin in, ook omdat ik zo langzaam maar zeker genoeg met schuimvliegtuigen heb gevlogen en toch liever met hout/folie/CFK/GFK wil gaan (en ben) vliegen.

Back to Topic.

Vandaag had ik een hele leuke ervaring.
Ik was uitgenodigd op een indoor vliegfeest.
Vanwege het slechte weer dit weekend leek me dat wel heel leuk.
Dat was echt een gave ervaring.
Vooral ook om dat de modellen zo ongelofelijk licht en breekbaar zijn.
Fantastisch gewoon.
Ik heb ook met zo'n grappig model vliegen mogen, het zag eruit als een schaap.
Heel grappig en vloog nog goed ook :D

Het beste is, dat zoiets helemaal niet duur hoef te zijn.
Een paar stukjes depron, 1s lipo, 2 mini servo's en een kleine motor met esc en een 4 kanaal ontvanger en je kan beginnen.

Groetjes,

Jordy

Ik ben nog steeds in Oostenrijk. Gisteren hebben we op de Maiskogel gevlogen, tegenover Kitzblick. Prachtige lokatie, maar niet de juiste dag. Er was nauwelijks wind, en de bovenwind leek van achter de berg te komen waardoor alle thermiek onderdrukt werd. Beetje klooien op de motor dus. Mijn Weasel heeft voor het eerst gevlogen, maar ook dat was niet meer dan naar beneden gooien en weer ophalen.
full

Vandaag zijn we naar Grossarl gereden. Dat is echt een waanzinnig gave vliegplek. Je hebt er een schitterend panorama uitzicht, je kan met meerdere windrichtingen vliegen en het landingsveld is voor Alpenbegrippen groot en makkelijk. Wind was er wederom nauwelijks, maar thermiek vandaag te meer. Af en toe ging je vliegtuig als een kurketrekker omhoog, met zeer grote stijgsnelheden. Soms ook hard naar beneden, maar het stijgen overheerste toch wel. Een motor op je kist is wel prettig op deze helling, want buitenlanden onder je is nauwelijks mogelijk.
Ik heb prachtig gevlogen met mijn Xeno, maar ook enorm gebaald omdat de Typhoon niet wilde. De ontvanger lijkt niet helemaal lekker te zijn. De Typhoon heb ik gekocht naar aanleiding van mijn ervaringen vorig jaar op deze helling, dus het is uitermate zuur dat hij juist vandaag niet meer wilde. Thuis maar eens uitzoeken wat er precies aan de hand is.

Panorama aan de zuidzijde, naar links kijkend
full

Naar rechts kijkend
full

Lekker hangen tijdens het vliegen
full

Het ruime landingsveld. Vrij aanvliegen op een breed, egaal en licht oplopend veld. Luxe voor Alpine condities!
full

Zenderpult gewenning

@Raymond,

Dat zijn nog eens locaties! Ik ga eens kijken of ik ook eens die kant op kan gaan.

Gisteren nog even gevlogen, met de kleine Grunau Baby. En dat ging niet echt lekker. Een 3 tal starts gemaakt met de stiek, waarbij het erg turbulent was, ook in de lucht.
Normaal ben ik gewend om met de zender in mijn hand te vliegen, maar sinds gisteren heb ik een pult-houder voor mijn zender. Mooi ding, en het hangt ook wel erg lekker aan m'n nek.

Ik ben links, en heb dus mijn rechtervingers op hoogte en rol staan. Het viel mij op tijdens het loslaten dat ik (terwijl ik kijk naar mijn zwever) mijn linkerhand niet snel genoeg mijn richtingsroer gevonden kon krijgen. Het ging ff niet vanzelf, wat zonder de pult wel probleemloos gaat. Tijdens het vliegen heb ik er weer geen problemen mee, dan heb ik beide handen aan de sticks.

Echter bij de 4e start ging het niet lekker, want net terwijl ik mijn Grunau Baby losliet stak er plotseling een rukwind op, met als gevolg dat mijn parreltje hevig uitbrak naar links. Normaal geen probleem, dat kan je goed opvangen met het richtingsroer. Je raad het al, die kon ik dus niet zo snel gevonden krijgen.

Krijg je er ook nog eens bij dat ie van de stiek schoot, op een hoogte waar je niet blij van word. Dan ben je wel ff druk bezig om de boel zo op te vangen om het pareltje te behoeden van haar ondergang. Geland met de neus in de grond eens gaan kijken wat nu de schade was....

Nou, een 4 tal rimpeltjes in de neus. Thats it! Over geluk gesproken...

Na een uurtje frunniken is ze weer vliegklaar, waarbij ik nu wel weet onder welke contities ik de deze kist NIET meer ga vliegen.

Al twijfel ik wel of ik de pult-houder aan moet houden. Vraagt dat gewenning, of went het nooit? Want als dit nog een 10 tal vluchten aanhoud vlieg ik mooi verder met zender in de handjes ipv een kekkie bakje...

@Douglas, ik weet even niet welke zender je hebt, staat me bij dat je net als ik ook een T8 van Futaba hebt. Ik gebruik dus verschillende vliegstanden. 1 daarvan is een start stand waarbij ik me in dit geval bij jou kan voorstellen dat je bij starten aan het stiek je richting fors meemixt met rol. Of zelfs roluitslagen in die stand beperkt. Heb je meer controle in de start. Hang ie 1 keer lekker aan de lijn en/of heb je de handjes aan de knuppel dan zet je hem naar normaal via een schakelaar.

@Raymond:. . . . . . . . . . . (sprakeloos)

Groet,

Jacob

Back