Mijn vlieg ervaring van vandaag

@ Serge

En er was nog wel "betonspray" (factor 50) op het veld!

PS: en het kleurt ook niet echt bij de kisten die je bij je had!

Het klonk indderdaad niet goed Dirk, daarom schreeuwde ik
ook zo hard :mrgreen:
Maar ik denk dat het met de reparatiedienst wel goed komt, niet?

Verder nog heerlijk ge dlg met de zone v2

Lyckele
Ja. Je schreeuwde zo hard dat ik het zelfs door de vario heen hoorde. :rolleyes:
Ik denk niet dat er aan die vertraging nog iets te repareren valt.
Er zitten nog 2 naaldlagers tussen de tanden van de buitenring, die ik er met een stevige naald/priem niet uitkrijg. Daarbij, die tanden leken meer op een gebergte na 50 miljoen jaar erosie ...
De motor lijkt nog wel goed.

Ik ga dinsdag even met die lui bellen. Een nieuwe vertraging, en het lijkt me slim om meteen de kogellagers van de motor te vernieuwen. Dat zal me de kop niet kosten, en het lager aan de uitgaande kant van de motoras zal vast ook fors op z'n donder hebben gekregen tijdens het vermaken van die naaldlagers.

Dirk.

Vandaag lekker gevlogen, maar het eind liep wat minder.
Ik was lekker mer Alpina aan het vliegen.
Beetje thermiek hier en daar, maar niet om over naar huis te schrijven.
Dus ook maar lekker een beetje raggen met die bak.
Bij stijgvlucht 7 of 8 of zo, had ik het idee dat de motor niet klonk zoals het hoort. De rest van de mensen op het veld waren allemaal aan het schreeuwen: STOOOOPPEN!!!
Tja, en dan gehoorzaam ik maar, mijn oren zijn beroerd..., da's bekend. :(

Eenmaal op de grond bleek het inderdaad niet goed. Prop was soms een beetje (1/8 slag) rond te draaien, maar blokkeerde dan.

Goed, dan thuis maar eens kijken.
Motor open gemaakt, en dan zie je dit uit de planeetvertraging komen.
En ik kan je vertellen, dat hoort niet zo .

Die naaldjes horen er wel in, niet los maar in de kooi, en dan ook nog eens pakweg 2x zoveel. :(
Laten we die maar even opsturen naar de reparatiedienst. :rolleyes:

Dirk.
Oei ernstig gevalletje cariës.

@Loeki,

Goede suggestie, de instelhoek heb ik op het veld niet gecontroleerd maar zojuist wel. Ik heb daar geen servokables lopen en ik heb een extra verstevigingrandje dat precies in een uitsparing valt. Het kan dus bijna niet mis gaan.....

Ik vind het maar een vreemde zaak. Het ene moment vliegttie goed en even later wil die alleen maar met zijn neus omhoog....

Ik puzzel verder...

Roger

Plastic bowdenkabels gebruikt? Zon er op = warm = uitzetten = een verlopen elevator positie..

----------------------
Sent from iPhone.

Maar bij de volgende accu was het opeens gedaan met het rustige vliegbeeld. Hij bleef maar dompen en wilde met zijn neus omhoog, zeker als ik net in de wind was gedraaid.

Accu dus 1.5 cm naar voren, maar nog steeds leek het alsof het zwaartepunt te veel naar achter zat.

Lood erbij in de neus, en nog steeds een enorme neiging naar boven te te gaan en te overtrekken.

De landingen waren enerverend maar ik heb de boel wel heel gehouden.

Erg raar allemaal - want een uurtje ervoor had hij zonder extra lood en met de accu zeker 2 cm terug perfect gevlogen...

Thuisgekomen het zwaartepunt op een stuentje nagemeten, nou die zat ruim een cm voor de aangegeven afstand - en die heb ik ook nog eens bekeken in de gebruiksaanwijzing: tussen 90 en 98 mm van de voorlijst moet tie zitten.

Wat kan dit zijn - vooral het feit dat hij het eerst wel goed deed en later niet meer is toch verbazend.....

Nou - tips welkom...

Roger
Ik weet het niet zeker, maar hysterese misschien?
Hoogteroer komt niet terug naar het midden.

Dirk.

Ik heb het in het andere draadje ook al gezegd maar pompend gedrag = zwaartepunt te ver naar voren. Of je hoogteroer staat iets up getrimd. De eerste reactie moet zijn de trim zo zetten dat hij weer normaal vliegt. Heb je dat wel gedaan, een paar klikjes down?

Maar bij de volgende accu was het opeens gedaan met het rustige vliegbeeld. Hij bleef maar dompen en wilde met zijn neus omhoog, zeker als ik net in de wind was gedraaid.

Tegen de wind in draaien....... Er is een draadje door Richard Branderhorst ooit gemaakt hier op het forum, maar tegen de wind in draaien is iets dat tussen je oren zit.

Je vliegtuig vliegt in een ruimte met lucht, dat deze lucht zich verplaatst ten opzichte van de grond zorgt voor vreemde gedachten bij ons.
Als je er voor zorgt dat de luchtsnelheid van je vliegtuig niet te langzaam wordt is er niets aan de hand. Maar omdat wij met onze voetjes vast op de grond staan, gaan wij de snelheid van een vliegtuig automatisch beoordelen ten opzichte van de grond (onze ogen).
Dan komt de term "tegen de wind in draaien" om de hoek kijken, maar eigenlijk hebben we het stuk "met wind mee" te langzaam gevlogen. Door onze positie op de grond lijkt het alsof we dan veel te snel vliegen ==> we maken het vliegtuig langzamer (= te langzaam).
Maken we dan een grote stuuractie dan reageert het toestel ineeens zo vreemd. Eigenlijk hebben we gewoon een stall veroorzaakt.
Veel goedmoedige zwevers reageren hierop door even de neus te laten zakken, wat snelheid op te bouwen en de neus weer omhoog.

Combinatie maken van trimmen op rechtuit-vlucht en dan een (rustige) duikvlucht van 45 graden maken. Als de zwever te snel afvangt (weer omhoog komt) dan ligt het zwaartepunt te ver naar voren. Gewicht (accu) verplaatsen (naar achteren) en opnieuw instellen op rechtuit-vlucht gevolg door rustige duikvlucht.

Pompen kan naar mijn mening 3 oorzaken hebben: 1. zwaartepunt te ver naar voren, 2. te langzaam vliegen en ongemerkt stall'en, 3. Instelhoek van de staart is te hoog.

Instelhoek - als je de zwever enigzins normaal gebouwd hebt zal dit wel kloppen. Ik zou hier pas als laatste naar kijken.

Zoals Arjan al aangaf ==> accu naar achteren.

Succes.

Laatst bewerkt:

Accu dus 1.5 cm naar voren, maar nog steeds leek het alsof het zwaartepunt te veel naar achter zat.

Lood erbij in de neus, en nog steeds een enorme neiging naar boven te te gaan en te overtrekken.

De landingen waren enerverend maar ik heb de boel wel heel gehouden.

Erg raar allemaal - want een uurtje ervoor had hij zonder extra lood en met de accu zeker 2 cm terug perfect gevlogen...

Thuisgekomen het zwaartepunt op een stuentje nagemeten, nou die zat ruim een cm voor de aangegeven afstand - en die heb ik ook nog eens bekeken in de gebruiksaanwijzing: tussen 90 en 98 mm van de voorlijst moet tie zitten.

Wat kan dit zijn - vooral het feit dat hij het eerst wel goed deed en later niet meer is toch verbazend.....

Nou - tips welkom...

Roger

Lijkt mij dat je zwaartepunt juist te ver naar voren ligt. Wel vreemd dat hij daarvoor wel goed gevlogen had, mischien iets geraakt met het wisselen van de accu?

Oeps, was natuurlijk allang gezegd, sorry had ik niet gezien.

Laatst bewerkt:
Mogelijkheid die ik nog niet heb gezien;
Is je tweede accu gelijk aan de eerste, of is t soms een ander merk/capaciteit, dus ander gewicht??

gr, Nico

Dank allemaal,

Ik heb de dag nog eens aan me voorbij laten gaan en ben inmiddels overtuigd dat het kwam doordat het zwaartepunt teveel naar voren lag. Nadat ik de vleugels had vlak gestreken en gefohd heb ik de accu naar voren geschoven en vervolgens, bij de accuwissel, nog een keer 1 cm. Toen begonnen de problemen.

Bij de eerste vlucht nadat ik thuis was geweest vloog hij prima, ik had er toen van af moeten afblijven.

De accus zijn exact gelijk en heb ik nagewogen. Ook heb ik op het veld down getrimd maar dat mocht niet baten. Ik heb ook gekeken of de elevator wel netjes 'vrij' liep.

Alles bij elkaar opgeteld, denk ik dus dat het zwaartepunt te veel naar voren lag.

De reden dat ik de accu naar voren deed was overigens omdat ik steeds down moest bijtrimmen - een paar klikken. Toen concludeerden we: zwaartepunt naar voren. We hadden aan de instelhoek moeten denken.....

Het blijft wel raar dat dit in modelbouwland zo'n onbekend fenomeen is er er grote groepen zijn die bij een dompend vligtuig meteen roepe: accu naar voren!

Roger

Dank voor alle bijdragen!

Roger

En Hans, dank voor de link, dit draadje heb ik met interesse gelezen, ik denk dat ik in de bocht niet vlak genoeg heb gevlogen of te langzaam, vervolgens snelheid oppik en dan - met zwaartepunt teveel naar voren- begint het dompen.

Ik heb zelfs een looping gemaakt op enig moment. (zoals in het draadje stond wel eens voor te kunnen komen als het te erg is).

Wel eng, op ongeveel 40 meter hoogte een looping gaan maken met een riser 100.....

Roger

Het blijft wel raar dat dit in modelbouwland zo'n onbekend fenomeen is er er grote groepen zijn die bij een dompend vligtuig meteen roepe: accu naar voren!

Vreemd, ik heb dat hier nog niet gelezen. (met betrekking op jouw zwever) Of het moet op het veld geroepen zijn?

Gisteravond dan nog wat heerlijk gevlogen met m'n gier. M'n vrouw mee op een dekentje in het veld en probeerde wat te filmen. Zingende vogels rondom. En dan eindeloos lang genieten van de vlucht op een thermische avond. Das echt genieten.

Laatst bewerkt door een moderator:
gisteren avond kennis leren vliegen met een apprentice 2 zenders aan elkaar een dx5 en dx6 na 15min had al paar keer moete ingrijpen ineens alle besturing weg en recht de grond in schade viel nog mee,kan gebeuren dacht ik, dan nog paar andere toestellen gevlogen met de dx7 de laatste was de radian pro wind was gaan liggen goed wat hoogte gemaakt en in eens weer alle controle weg gaat in een duik vlucht recht naar beneden geen besturing meer mogelijk. 300 m verder in een veld gevonden helemaal in de prak :-(
nu is de vraag hoe kan dit was de 2de keer in de zelfde hoek van het veld met verschillende zenders die denk ik toch een bereik hebben ven 1.5 km en in beide toestellen zaten spectrum ontvangers met satelliet was ook geen hoogspanning of zo in e buurt
wat een kloten dag pff
nu overweeg ik van mss een ander zwever tekopen maar weet niet goed welke
HobbyKing R/C Hobby Store : Minimoa 2mtr R/C Glider EPO w/ Motor, ESC, Servos Plug-n-Fly (DE Warehouse)
of terug een radian of ... voorstellen ?

Koekie, koop er dan ook maar een andere zender bij. Veel type nummers hebben verkeerde potmeters. Als je veel carbon aan board hebt geeft dat ook problemen. Als een spectrum ontvanger in de failsafe schiet kan het zomaar 3 tot 5 seconden duren voordat ie weer gebonden is..meestal met fatale gevolgen.

IMG_0717.JPG

denk dat dit wel is het probleem heeft kunne zijn

IMG_0714.JPG

IMG_0713.JPG

RadianPro

Koekie, koop er dan ook maar een andere zender bij. Veel type nummers hebben verkeerde potmeters. Als je veel carbon aan board hebt geeft dat ook problemen. Als een spectrum ontvanger in de failsafe schiet kan het zomaar 3 tot 5 seconden duren voordat ie weer gebonden is..meestal met fatale gevolgen.

heb de zender toch al een jaar en heeft nog nooit raar gedaan
weet nu niet dat hij als een pijl naar beneden gaat door dat het hoogte roer stuk is je nog kan sturen met de rolroeren gaat allemaal heel snel
had het nog gelezen op een forum dat die plastieken clevis nie veel waart zijn nu weet ik waarom [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Clev[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Clevis[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]i[/FONT]

Ja inderdaad , in jou geval kan ook jou hoogteroer stuk zijn gegaan tijdens de vlucht. Maar het blijft altijd moeilijk dat te achterhalen na zo'n crash. Erg vervelend voor je.

Back