Mijn vlieg ervaring van vandaag

Wat doet hij op de duikproef?

Dirk.

ik wil het draadje niet al te erg vervuilen , maar in de duikproef deed hij wat hij moet doen... daarom dat ik het niet goed kan plaatsen....

de duikproef prima, vliegsnelheid mooi, uitslagen voldoende om een trage rol te maken( mits voldoende snelheid)... rugvluchten prima voor een thermiekprofiel.

vandaag was het ook mooi vliegweer, maar dan op de helling! helaas, andere verplichtingen gehad... (hele voormiddag onder een scanner gelegen, +-1.5u)

Laatst bewerkt door een moderator:
vandaag een Cobra 17 ingevlogen....
oorspronkelijk met wat Vstelling, maar deze heb ik er uit gehaald, omdat....
..... maar tijdens het vliegen viel hij steeds over de vleugeltip weg.

Dirk zal er wel iets verstandigs over kunnen zeggen, maar volgens mij helpt V-stelling juist om de spiraalduik te voorkomen.
Als je rolt, begint het model te schuiven, door de hefboom werking van kielvlak+romp gaat hierdoor de neus naar binnen draaien en is het begin van de spiraalduik geboren.
Bij meer V-stelling wordt het ' naar binnen draaien' - effect van het kielvlak meer tegengewerkt, omdat bij het schuiven het model wat meer naar buiten toe gaat rollen.

Wat ik bedoel is, probeer het weer eens met die v-stelling weer terug erin, maar niet het zwaartepunt terug naar voren (slechts net aan stabiel). Wellicht stuurde hij te traag omdat het zwaartepunt aanvankelijk veel te ver naar voren lag.

Wat ik bedoel is, probeer het weer eens met die v-stelling weer terug erin, maar niet het zwaartepunt terug naar voren (slechts net aan stabiel). Wellicht stuurde hij te traag omdat het zwaartepunt aanvankelijk veel te ver naar voren lag.

niet mogelijk... ben van 5 naar 7mm veerstaal gegaan in de romp (en de Vstelling weggelaten) , de bussen in de vleugel zijn dus ook verandert etc...

ondanks de 0° Vstelling die ingebouwd is, krijg ik in het vliegen toch enkele graden Vstelling , omdat de vleugels graag plooien.

als ik ze op de tippen steun, dan plooien ze haast 10cm per vleugel.

ik denk dat het eerder te zoeken is aan het gebrek van turbulatoren (de tippen hebben niets wat de wervelingen corrigeert), ofwel een instelhoek die niet juist zit.

maar nu weer ontopic!

Ik ben maar een leek natuurlijk maar....

Volgens mij heb je zojuist zelf de oorzaak beschreven; dat plooien....:rolleyes:
Ik bedoel daarmee dat met het plooien waarschijnlijk ook het hele vleugelprofiel veranderd.
Waarschijnlijk is de vleugel gewoon niet stijf genoeg gebouwd.
Wanneer er met dat plooien ook tipverdraaiing plaatsvindt heb je de poppen aan het dansen....:shock:

Dirk zal er wel iets verstandigs over kunnen zeggen, maar volgens mij helpt V-stelling juist om de spiraalduik te voorkomen.
Als je rolt, begint het model te schuiven, door de hefboom werking van kielvlak+romp gaat hierdoor de neus naar binnen draaien en is het begin van de spiraalduik geboren.
Bij meer V-stelling wordt het ' naar binnen draaien' - effect van het kielvlak meer tegengewerkt, omdat bij het schuiven het model wat meer naar buiten toe gaat rollen.

Natuurlijk kan ik er iets verstandigs over zeggen :rolleyes: ;)

Het ZW-punt te ver naar voren zorgt ervoor dat een kist bij netjes cirkelen/thermieken de neiging heeft om de bocht in te duiken. Je moet dat constant tegen sturen.

Maar jij beschrijft:
... maar tijdens het vliegen viel hij steeds over de vleugeltip weg ...
En in mijn beleving praat je dan over ander gedrag. Nl. het opeens wegduiken over een tip. Geen geleidelijke neiging, maar iets abrupts.

Dat is het gevolg van een overtrek van de tip (tipstall) , en dat kun je beïnvloeden/verbeteren door een turbulator aan de vleugeltip (vrij vooraan het profiel), of door tipverdraaiing in te bouwen, of een ander profiel. die laatste twee zijn geen optie, want de vleugel is al gebouwd.

Het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat de vleugel(s) getordeerd zijn (positieve tipverdraaiing). Daar zou je iets aan kunnen doen door dat eruit proberen te krijgen (tegendraaien en dan met de folie-bout erover, onder (tegenwerkende) spanning opslaan, ...

Tot slot:
Tippen zijn sowieso gevoeliger voor stall, een goed ontworpen en gebouwde vleugel kan dat voorkomen, maar als je met een erg voorlijk ZW-punt vliegt (en dus groot instelhoekverschil) zit je wel erg dicht bij de overtrek. Vlieg je dan ook nog eens rondjes, waardoor de binnenbocht-tip minde snelheid heeft en dus een kleiner Reynolds-getal, dan redt die tip het niet meer.

Dirk.

vandaag een Cobra 17 ingevlogen....
oorspronkelijk met wat Vstelling, maar deze heb ik er uit gehaald, omdat hij erg lui was en nauwelijks de bocht om wou...

dit is nu veel beter, maar tijdens het vliegen viel hij steeds over de vleugeltip weg.

van zodra ik hem in een bocht zette, moest ik haast vol rolroeren tegen sturen of hij ging in een spiraal...

erg vreemde symptomen...
het is niet zo dat het alleen bij het te traag vliegen was dat dit voorkwam, maar eerder van zodra het toestel te stijl lag (banking)

Wat zijn de eigenschappen van dit toestel?
Spanw., koordes ( wortel en tip) en profiel ?
Dit zou al één en ander verhelderen.

Mvg,
Aurectar

Vandaag weer eens op mijn thuishelling gevlogen, dat was alweer even geleden. Het weer was super, veel beter dan de voorspellingen. Morgen indien het weer het toelaat weer even terug, dan met meer wind en ballast in de Typhoon. Heerlijk uitwaaien!

mijn vliegervaring van vandaag....

Was gisteren maar wel weer erg lekker!

Na veel te lang niet kunnen vliegen heb ik eindelijk weer heerlijk op het duin gestaan!
Ik heb zowel de Spirit-V als de Messerschmidt in de lucht gehad en het verschil tussen die 2 is echt heel erg leuk!

Eerst de Spirit, een strakke 2 meter elektrokist waarmee je vanaf de eerste meter probeerd om strak te vliegen, (veel) hoogte pakken, snelle fly-by's, achter de meeuwen aan....alles netjes en strak! Landen....butterfly uit en verticaal op het duin laten zakken. Heerlijke kist waar ik zeker nog veel plezier aan ga hebben!

Dan de Messerschmidt ME109. Een PSS-schwaumwaffel waarvan de eerste reactie van mijn vrouw was: "hmmm....die is niet zo mooi als je andere vliegtuigen" (no offence Maarten!)
Maar op 20 meter afstand zie je daar niets meer van en van de brute reacties op de roeren en hoe het ding er dan in de lucht uitziet wordt je net zo vrolijk als van de prestaties van de Spirit. Na 5 minuten van de eerste vlucht daagt hij al uit om lekker laag te blijven vliegen, net genoeg hoogte halen voor een botte victory-roll.....en landen...tja....je hangt hem ergens boven waar je hem wilt hebben en kwakt hem tegen de grond.
Heerlijke kist waar ik zeker nog veel plezier aan ga hebben!

Groeten

Justus

ME109 mmmmmmmmmmm............ mooi slachtoffer voor mijn P51D ;) ;)
Toch maar even snel gaan invliegen.

Justus, geef maar een keer een gil als je weer naar het duin gaat, ik PB mijn telefoonnummer wel even.

Dan mag Pluto vast ook wel meedoen :mrgreen:

Vanmiddag nog even gevlogen. Weinig meer wind dan gisteren, maar zeker weer heerlijk weer om even op het duin te staan. Vrouw zat lekker tegen een paaltje zittend te genieten van de kitesurfers die af en toe grandioos op hun bek gingen. De enorme hagelbui toen we aankwamen was na een lekkere kop warme chocolademelk snel vergeten.

Je beschrijving dat de Circe de bocht wil induiken en dat je dan constant uit moet sturen klopt wel. Hij heeft weinig zelf corrigerende eigenschappen.
Ik zal de instelhoek en zwaarte punt nog eens nader vaststellen.

Ik herinner (lang geleden) me heel goed iemand in onze club die ook met een Circe van Robbe op het terrein kwam om hem in te vliegen.
De man had er ook behoorlijk moeite mee.:shock:
Vloog bij momenten uitstekend maar had plots van die nukken.
Moet heel secuur afgesteld worden.
Traag in de bocht gaan was zijn wikkel niet.
Zijn kritisch vlieggedrag zal wel met de smalle koordes te maken hebben.
De Reynolds waarden liggen bij de Circe op de limiet
Anders een prachtige kist.
Ik denk dat een 5m versie het beter zou doen.

Hemelvaartrecreade vliegen

In Soest / Soesterberg zitten 2 modelvliegclubs: de Vrije Vogels en MVC Otto Lilienthal. Al jaren lang worden de leden van MVC Otto op Hemelvaartsdag uitgenodigd om bij de Vrije Vogels te vliegen. Dat is altijd erg gezellig, en de Vrij Vogels vliegen op de Leusder hei. Lekker thermisch. Dat hebben we vandaag weer gedaan.

Mijn eerste 8 vluchten kreeg ik het voor elkaar om steeds te starten als de thermiek net effe op was. De anderen zaten lekker op 300-400m en ik was na 5 minuten weer beneden.
Maar op het eind is dat heeeelemaal goed gekomen met een matig sterke bel die eindeloos aanhield.
De vario-Miep' riep als hoogte 800. :rolleyes: Hij was ook erg klein. Remkleppen uit was een goed idee. Maar dan niet naar me toe steken, want dan is tie opeens weg ... :shock: Nou dan maar zijdelings naar beneden. Mij krijgen ze niet klein. ;)

Dirk.

Zo ook hier weer een top daggie! Thermisch! Maar ook weer es lekker met de funjet en de heli rond gescheurd. Op z'n tijd ook best leuk!

Ik heb nog effe gevlogen, tussen de gezinsactiviteiten in. Heerlijk! Helaas de Zone V2 DLG vol de grond in gerost. Gebroken romp was het resultaat. Daarna de Edge gepakt en het leed was snel vergeten. De hoogte in, naast buizerds, meeuwen en daaronder de zwaluwen in de bellen. Mijn jongste zoon was voor het eerst mee. Hij vondt het wel mooi. Alleen de vogelsoorten moet hij nog wel leren. Een buizerd werd voor meerkoet uitgemaakt...

Niemand ervaringen vandaag? Of hangt iedereen nog steeds op 800 mtr?

Hier boven het Schoonhovense land heerlijk gevlogen. Het was lastig weg komen omdat we in de luwte van de stad stonden, maar eenmaal boven.... ;)

Back