Mijn vlieg ervaring van vandaag

trouwens, wat is de grens dat je een vliegtuig echt "ziet" stijgen? is dat met vario weleens opgemerkt?
Dat is erg afhankelijk van de hoogte en de hoek waaronder je naar het vliegtuig kijkt. Is dus echt geen getal voor te geven.
Ik weet inmiddels wel dat 2m/s stijgen er uitziet alsof er een elastiek aan je vliegtuig zit. Het sterkste stijgen wat ik tot nu toe heb gezien op mijn logjes (op de hei, dus echt sterke thermiek) is 4,5m/s. Dan gaat het heel hard, in een minuut bijna 300 meter erbij.
 
Dirkschipper dat zag er ook gruwelijk uit.
trouwens, wat is de grens dat je een vliegtuig echt "ziet" stijgen? is dat met vario weleens opgemerkt? (en dan bedoel ik niet aan hoe de kist reageert want zo kan ik zwakste thermiek vinden, maar, echt fysiek goed duidelijk zien stijgen?)
ik dacht zelf zo'n 1 á 2 meter per seconde.
Dat is zoals Arjan zegt.
Aan de helling ( min of meer op ooghoogte) zie je een paar dm/s.
Gisteren zag ik het nauwelijks omdat ik grotendeels 90 graden plus of min 20 graden boven mij vloog. Maar de vario was hoorbaar in jubelstemming. Dit had ie nog nooit meegemaakt ... :shock:

Dirk
 
Gisteren een soortgelijke ervaring, kist vloog redelijk boven mij en de vario vertelde dat ik in "Hammerthermik' terecht was gekomen. De logs nog niet nagekeken maar de vario heb ik nog niet eerder zo horen piepen..

Wat voor mij een belangrijk factor is: de hoogte zelf. Het lukt mij veel beter om te zien wat de kist doet als ie wat lager is. Uitmelken op 100-130 meter gaat veel beter als datzelfde proberen te doen op 200+ meter. Maar das logisch.

Groet,

Jacob
 
Nou vandaag was het weer extreem thermisch op de hei :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Eerste vlucht van de Starlight aan de lier van Lyckele en het was meteen raak. Ik heb geen logger aan boord maar het ging heeeel hoog.
Arjan gaf van te voren al aan dat het soms met 7m/s omhoog ging en dat geloof ik zomaar.
Tijdens mijn laaste vlucht kon ik de kist bijna niet meer zien. Met full butterfly ging de kist niet naar beneden. Niet normaal. Duiken met full butterfly was de enige mogelijkheid om uit de thermiek te komen (of vrille).
Lekker middagje!
 
I've got a picture to prove it :-)

120513_Sioux.jpg


Ik weet denk ik ook hoe dat kwam; op de grond was het echt warm, iets hoger duidelijk niet.
Ik heb de Orlice van Terence gesleept en in mijn Taxi zat de Skyassistant. Die geeft mooi aan hoe snel het naar boven toe kouder werd

120513_Taxi_sleep_Orlice.jpg


Ik denk dat Terence nog wel laat weten hoe het met de Orlice ging. Ik kan er over zeggen dat mijn Taxi met de Orlice ongeveer aan zijn max zit. Meer dan 2,5 tot 3 m/s stijgen zit er niet in. Maar, het ging prima.
 
[QUOTE
Ik weet denk ik ook hoe dat kwam; op de grond was het echt warm, iets hoger duidelijk niet.
Ik heb de Orlice van Terence gesleept en in mijn Taxi zat de Skyassistant. Die geeft mooi aan hoe snel het naar boven toe kouder werd


Ik denk dat Terence nog wel laat weten hoe het met de Orlice ging. Ik kan er over zeggen dat mijn Taxi met de Orlice ongeveer aan zijn max zit. Meer dan 2,5 tot 3 m/s stijgen zit er niet in. Maar, het ging prima.[/QUOTE]




Dat zal ik zeker laten weten, maar dat doe ik dan maar in het draadje van de Orlice:D

Terence
 
vandaag een Cobra 17 ingevlogen....
oorspronkelijk met wat Vstelling, maar deze heb ik er uit gehaald, omdat hij erg lui was en nauwelijks de bocht om wou...

dit is nu veel beter, maar tijdens het vliegen viel hij steeds over de vleugeltip weg.
het toestel heeft geen winglets, of turbulatoren...

van zodra ik hem in een bocht zette, moest ik haast vol rolroeren tegen sturen of hij ging in een spiraal...

erg vreemde symptomen...
het is niet zo dat het alleen bij het te traag vliegen was dat dit voorkwam, maar eerder van zodra het toestel te stijl lag (banking)

nu ben ik aan het denken of winglets er wat aan kunnen doen?

voor de rest een super dagje met overal thermiek!
vele on-board filmpjes gemaakt van achter op de Tstaart.
ook vanop andere toestellen gefilmd...
levert dus mooi beeldmateriaal op , omdat de slepers ook vaak in beeld verschijnen.

ik heb alvast genoten
 
Wat een dag!

Heerlijk met de Gracia gevlogen. Van bel naar bel, met soms zeer krachtige thermiek! Heerlijk!!

Ohja, wel het hoofd verbrand :)


----------------------
Sent from iPhone.
 
Ik weet denk ik ook hoe dat kwam; op de grond was het echt warm, iets hoger duidelijk niet.

120513_Taxi_sleep_Orlice.jpg
6 graden temperatuursdaling over 300 hoogtemeters. Als je je realiseert dat de temperatuursdaling in 'neutrale' lucht zo'n 0,7 gr per 100 meter is (de temperatuur van bel die opstijgt daalt met die snelheid agv. de luchtdrukdaling) dan neemt het temperatuursverschil dus alleen maar toe naarmate je hoger komt. De bel wordt duidelijk sterker.

Helaas had ik ook te veel klussen die gedaan moesten worden. :(

Dirk
 
Ook bij ons op het veld heerlijk veel en sterke thermiek.
Het eerste rondje viel een beetje tegen. Bij de tweede accu erin was het super!
Met de Epsilon met motorloop naar 200 mtr en vanaf daar maar een beetje zoeken naar thermiek.
En toen was het raak,op 185 mtr een bel in en hoe hoger we kwamen hoe sterker de thermiek werd! Op 551 mtr er maar vol met de rem erop er uit.
Beetje rond gevlogen op 300 mtr in constant weer omhoog gezogen door meerdere bellen.

Heerlijk!!

Wat blijft de Epsilon een heerlijke allrounder!
 
vandaag een Cobra 17 ingevlogen....
oorspronkelijk met wat Vstelling, maar deze heb ik er uit gehaald, omdat hij erg lui was en nauwelijks de bocht om wou...

dit is nu veel beter, maar tijdens het vliegen viel hij steeds over de vleugeltip weg.
het toestel heeft geen winglets, of turbulatoren...

van zodra ik hem in een bocht zette, moest ik haast vol rolroeren tegen sturen of hij ging in een spiraal...

erg vreemde symptomen...
het is niet zo dat het alleen bij het te traag vliegen was dat dit voorkwam, maar eerder van zodra het toestel te stijl lag (banking)

nu ben ik aan het denken of winglets er wat aan kunnen doen?

voor de rest een super dagje met overal thermiek!
vele on-board filmpjes gemaakt van achter op de Tstaart.
ook vanop andere toestellen gefilmd...
levert dus mooi beeldmateriaal op , omdat de slepers ook vaak in beeld verschijnen.

ik heb alvast genoten
Twee reacties:
- ZW-punt te ver naar voren icm. te groot instelhoekverschil zou dit aardig kunnen verklaren.
- turbulator plaatsen op 15% van de koorde en buitenste 33%-25% van de spanwijdte.

en dan nog eens proberen.

Dirk
 
Twee reacties:
- ZW-punt te ver naar voren icm. te groot instelhoekverschil zou dit aardig kunnen verklaren.
- turbulator plaatsen op 15% van de koorde en buitenste 33%-25% van de spanwijdte.

en dan nog eens proberen.

Dirk


ik was begonnen bij 1/3 van de koorde... hij had het toen al... vervolgens +-100gram lood uitgehaald op 3vluchten tijd... dit gaf een CG dat 1cm achteruit schoof.
ook toen had hij het nog...
ook de rolroeruitslagen zijn meermaals veranderd geweest, maar nergens had het een effect op het wegkippen.

de instelhoek heb ik niet nagemeten... (gekregen zwever)
ik zal hem is meenemen naar een clublid dat dit kan meten.

als dat niets helpt, dan maar turbulatoren proberen
 
ik was begonnen bij 1/3 van de koorde... hij had het toen al... vervolgens +-100gram lood uitgehaald op 3vluchten tijd... dit gaf een CG dat 1cm achteruit schoof.
ook toen had hij het nog...
ook de rolroeruitslagen zijn meermaals veranderd geweest, maar nergens had het een effect op het wegkippen.

de instelhoek heb ik niet nagemeten... (gekregen zwever)
ik zal hem is meenemen naar een clublid dat dit kan meten.

als dat niets helpt, dan maar turbulatoren proberen

Klinkt als hetzelfde probleem als met mijn Junior. Ook ik ga binnenkort eerst het instelhoekverschil eens goed uitmeten.
 
ik was begonnen bij 1/3 van de koorde... hij had het toen al... vervolgens +-100gram lood uitgehaald op 3vluchten tijd... dit gaf een CG dat 1cm achteruit schoof.
ook toen had hij het nog...
ook de rolroeruitslagen zijn meermaals veranderd geweest, maar nergens had het een effect op het wegkippen.

de instelhoek heb ik niet nagemeten... (gekregen zwever)
ik zal hem is meenemen naar een clublid dat dit kan meten.

als dat niets helpt, dan maar turbulatoren proberen
Wat doet hij op de duikproef?

Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top