Mijn vlieg ervaring van vandaag

Inderdaad. Hieronder 2 uitersten (Google is your friend ;-) ). Alle tussenliggende varianten komen ook voor, ook in NL.

Dirk.

IMG_1275buizerd900.jpg

SBu_05-01-29-17.JPG

Vanmiddag tussen de bedrijven door de Xeno weer eens omhoog gegooid. Ook zonder motor ging hij af en toe als een speer omhoog. Voor het eerst dat ik de Xeno zo makkelijk omhoog kreeg, ondanks de windkracht 4. Daarnaast ook wat gevliegerd, daar was het een aardig windje voor.

Apart dat zo'n vogel het op een frontale botsing laat aankomen. Je zou toch denken dat zo'n beest beter moet weten. Misschien komt ie gewoon niet vaak een vogel tegen die groter en sterker is dan hijzelf...;-)

Psies, over het algemeen staat de Buizerd toch best hoog in de voedselcirkel dus vaak is hij de sterkere.
En als hij het beu is dan wil hij het wel laten weten, er zijn genoeg zwevers met gestripte vleugels nadat een roofvogel even geen trek had in 'meelifters' :cool:

Mja, shit happens.

Inderdaad ook een mooi plaatje, dat is er 1-tje om te bewaren.

Ik trek het ook niet, maar was morgen al vrij. Nu zit ik hier op m'n werk, en ben nu (echt toevalllig) op een locatie waar ik naar buiten kan. Ik heb ff de tijd benut om met m'n giegel in de zon te gaan zitten en voor een klein half uurtje (kan ook 3 kwartier zijn) een aantal buizerd op hun vlieg/thermiekgedrag bekeken. In die tijd heb ik meer geleerd dan een dagje vliegen kan ik je zeggen.

Thermiek, speed en zelfs loopings heb ik gezien. (ik wist ff niet wat ik zag) Het zoeken naar thermiek gaat onder een hoek vanaf 45 graden of meer tov de wind.
Als ze een bel pikken (de sterkste die dan aanwezig is) draaien ze die mooi uit tot de top. De draaicdirkel word groter naarmate ze hoger komen. Boven een bepaalde hoogte (ik schat boven de 500-600 meter) lijken er wel hele thermiekvelden te zijn. Ze schieten vanaf die hoogte in rechtdoorvlucht gewoon omhoog!

Een enkele buizerd gaat spelen met rollen en loopings als resultaat. Het bekijken van deze vogels is erg leerzaam...

Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat vliegers met DLG's (die ook vanaf beperkte hoogte thermiek oppikken) altijd kort proberen te draaien. Buizerds echter draaien op beperkte hoogte toch wel met een redelijk grote cirkel.

Zijn lage thermiekbellen dan breder dan wij denken?

Wat mij opvalt is dat vliegers met DLG's (die ook vanaf beperkte hoogte thermiek oppikken) altijd kort proberen te draaien. Buizerds echter draaien op beperkte hoogte toch wel met een redelijk grote cirkel.

Ik ga het morgenmiddag proberen. U hoort nog.

Ik denk dat de buizerds een besef hebben van hun vleugelbelasting. (voor zoevr ik het kan zien) Met mijn grotere zwevers kan ik immers ook niet te grote cirkels maken op lage hoogtes. Ik neem dan een wat grotere cirkel zodat ik op wat kleinere hoogtes toch kan profiteren van de thermiekbel.

Ik denk dat dat komt doordat die vogels veel beter voelen waar de randen zitten. Ik weet niet hoe dat bij jou zit maar ik heb altijd een paar seconden nodig voordat ik zie dat ik er uit ben. Hoe kleiner je draait, hoe kleiner de kans dat je dat overkomt. Een vogel reageert veel sneller en kan de randjes dus veel beter benutten.

Ik heb net nog even zitten kijken en dan valt mij ook op dat vogels véél harder mee afdrijven dan ik zelf geneigd ben te doen.

Deze is van vanochtend. De groene lijn is de verticale snelheid per 10 seconden. Vanaf de lijn direct een bel in en met meer dan 2m/s heel rap omhoog. Ik heb de hoogte-legenda even weggehaald :-)

120320_Starlight.jpg

Ik weet niet hoe dat bij jou zit maar ik heb altijd een paar seconden nodig voordat ik zie dat ik er uit ben.

Tja, een vario zal dan wel het verschil uit gaan maken. Vandaar dat ik toch wel probeer mijn cirkel zo klein mogelijk te houden. Die paar seconden reactie heb je toch echt wel nodig.

meelifters

full

Even ukkepukken op een Buizerd is ook altijd mogelijk.
Zolang het niet te zwaar wordt, welteverstaan.

Psies, over het algemeen staat de Buizerd toch best hoog in de voedselcirkel dus vaak is hij de sterkere.
En als hij het beu is dan wil hij het wel laten weten, er zijn genoeg zwevers met gestripte vleugels nadat een roofvogel even geen trek had in 'meelifters' :cool:

Mja, shit happens.

Inderdaad ook een mooi plaatje, dat is er 1-tje om te bewaren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag heerlijk met Lyckele en Jeroen wezen DLG'en op de Soesterduinen.
Ondanks de afwezigheid van wolken was de thermiek tot 1430 uur zeer sterk.
Toen ik aan kwam lopen zaten de heren al lekker hoog. Mijn tweede worp was direct in een bel die tot zichthoogte kon worden uitgedraaid. De Twister vliegt goed, het zwaartepunt kan nog iets naar achteren. 50% van de worpen leidden tot soms heel lange vluchten waarbij het op hoogte steeds harder omhoog ging. Dat is weer iets anders dan een dag waarbij je een middag aan het gooien bent zonder "weg" te zijn. Lekker weertje erbij, heerlijke middag zo! Groeten, Maarten

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back