Mijn vlieg ervaring van vandaag

Jaja, wrijf het er allemaal maar in..... Mijn zoon werd vandaag acht. Heerlijk dat we onverwachts bijna de hele verjaardag buiten hebben gezeten, maar de buizerds die boven mijn huis cirkelden bezorgden me wel een wat dubbel gevoel.

Morgen en overmorgen ga ik met de overbuurman vliegen, die is helemaal enthousiast. Even wat vlieglessen verzorgen in hopelijk net zulk lekker weer als vandaag.

Jaja, wrijf het er allemaal maar in..... Mijn zoon werd vandaag acht. Heerlijk dat we onverwachts bijna de hele verjaardag buiten hebben gezeten, maar de buizerds die boven mijn huis cirkelden bezorgden me wel een wat dubbel gevoel.

Morgen en overmorgen ga ik met de overbuurman vliegen, die is helemaal enthousiast. Even wat vlieglessen verzorgen in hopelijk net zulk lekker weer als vandaag.
Denk dat we samen kunnen kniezen .Ik stond vanmiddag enkelt op de hei om wat materiaal af te geven om vervolgens door te moeten gaan naar de verjaardag van mijn schoonvader (Een kerel met een gouden hart).
Maar die cumuluswolken zagen er zeer lekker uit .

Maar die cumuluswolken zagen er zeer lekker uit .

Netto 5m/s stijgen zat er onder.....het was moeilijker om omlaag te komen dan boven te blijven. Echt waar. Maar het was af en toe ook bijzonder turbulent met een later op de middag wat nare vlagerige wind (waar Hendrik z'n Big Lift dus tot 2x toe finaal door op z'n kop werk geblazen tijdens het taxieën )

Ik ben mijn heil tijdens de werkdagen met dit mooie weer op rozenburg gaan zoeken.
Ze kennen daar geen zweefvliegtuigen geloof ik ik maar hooverende dikke 3de bakken en jankende p51'jes maken een hoop goed hoor ;-)

Justus

Gisteren op de Hei was het meer dan prima vliegen. De Alsema Sagitta heeft zowat meer uren in de lucht gehangen dan op de grond. De Biglift van Hendrik is sterk en die zette mij op een respectabele hoogte af. Vanaf daar ging het eigenlijk alleen maar omhoog.

Wel heb ik meerdere sleeps vroeftijdig afgebroken. Het voelde dan ff (voor mij) niet goed om achter de sleper te blijven. Jammer genoeg ging de Big Lift van Hendrik stuk waarna Arjan weer met z'n Taxi stond te springen. :banana:

Door het iets mindere vermogen én de opstekende turbulente wind was het voor mij soms moeilijk om goed achter de Taxi te blijven hangen. Waarbij ik op een moment loskoppelde op een hoogte om niet om te kunnen draaien en de landing moeilijk werd omdat ik de Alsema Sagitta 500 meter verder moest landen in de Hei. De Sagitta was heel en na een kleine km lopen stond Arjan weer klaar met zijn Taxi...... :p

Maarten was ook aanwezig met zijn ASW 27B en ik zie mijn maiden met vertrouwen tegenmoet. Ik heb die zien vliegen en dat vliegt net zo als mijn Sagitta. Binnenkort is mijn ASW 27B klaar en dan kan deze zijn maiden krijgen.

Onderstaande sleper heeft mijn Alsema Sagitta ook omhoog gebracht (toen was bijna iedereen weg) en ik moet zeggen dat het een bijzonder sterke sleper is. Die ging onder een hoek van 70 graden met mijn Sagitta omhoog. Tijdens het slepen dacht ik ''ga jij nog maar even door''. Mijn sagitta werd steeds kleiner, om zowat tussen de 500-600 meter los te koppelen.... Goeie grut das nog eens slepen.... Rara gewaarwording als je dan je eigen zwever nóg kleiner ziet worden....:rolleyes:

IMG_2289.jpg

Mijn Toledo Special heb ik wel opgebouwd, maar niet gevlogen. Geen zin meer na een vol dagje spelen met de Sagitta. Ik heb de tijd maar eens goed benut om wat uurtjes te zweven, waarbij ik toch de conclussie moet trekken dat de Alsema Sagitta een geweldige zwever is.

Ik stond vanmiddag enkelt op de hei om wat materiaal af te geven

Bedankt daarvoor!

Mijn zoon werd vandaag acht.
Gefeliciteerd!

Netto 5m/s stijgen zat er onder.....het was moeilijker om omlaag te komen dan boven te blijven. Echt waar. Maar het was af en toe ook bijzonder turbulent met een later op de middag wat nare vlagerige wind (waar Hendrik z'n Big Lift dus tot 2x toe finaal door op z'n kop werk geblazen tijdens het taxieën )
Ik was in Soest gaan vliegen, laatste keer tot 15 mei ivm. vogelbroed en overijverige vogelbeschermers ...
Daar was het ook flink thermisch, maar niet zoals op de Ginkelse hei.

Dirk

Gisteren ook genoten van het heerlijke weer.

De solution XL maar weer eens uitgelaten in Boxmeer.

Wat kleine belletjes kunnen pakken, niet noemenswaardig...

Louis

nieuwste rage bij de rondvluchters??? ruglandingen?
Goed lezen :oops: : het stond erbij:
- geen landing, tijdens het taxiën
- oorzaak windvlagen

N.B. @Arjan:
Dat moet thermiek zijn geweest, want echte wind stond er nauwelijks.
Dikke thermiek bij jullie dus! Bofkonten!

Dirk.

@ dirk, dat had ik ook gelezen, ik maakte maar een grapje....

dat is het risico van hoogdekkers natuurlijk....
de ene is er nog net wat gevoeliger aan dan de andere.

slepen met laagdekkers als een pawnee voorkomt dit dan weer.

Dirk,
Het waaide gisteren met tussenpozen behoorlijk op de Ginkelse Heide en draaide ok behoorlijk 45 graden en weer terug

groet
Terence
Hoi Terence,

Juist dat draaien van de wind is typisch het teken dat het van de thermiek komt. Als een warme bel opeens opstijgt wordt die plek opgevuld door lucht uit de omgeving. De wind waait dan dus richting de startplek van de bel, even een afwijkende windrichting (kan zelfs 180 graden zijn).
Als dat incidenteel zo hard gaat dat er kisten omgeblazen worden, zijn het stevige bellen geweest.

Gr. Dirk

Tijdens het Flying Circus evenement in Fiss, Oostenrijk, merk je dat ook op de top van der berg (2500 meter hoogte).
Alle kleine belletjes thermiek uit het dal en langs de hellingen hebben zich dan tot grote sterke bellen samengevoegd. Een enkele keer plakt zo'n bel langs de berghelling en schiet (de voet) boven op de top dan los. Dan vliegt er van alles door de lucht, jassen, dekens, dekzeilen, vleugels en vleugelhoezen.
Grappig als je een vleugelhoes 50 meter de lucht ziet ingaan en langzaam afdrijven met de wind van de berg af. Gelukkig nog nooit met mijn vleugelhoezen gebeurd.

Jullie hebben dus echt hele sterke bellen gehad daar in Ede.
Waarschijnlijk de komende dagen ook niet slecht daar. Relatief nog grote temperatuur verschillen nacht-dag en vochtigheid.

Ja, de constant draaiende en in sterkte zéér sterk variërende wind was een aanwijzing voor wat er hogerop gebeurde. Vliegend was het prachtig, tijdens start en landing was het soms oncomfortabel.

@Douglas, afkoppelen als je je er niet lekker bij voelt is altijd te verkiezen bij alles bij elkaar moeten rapen en denken "had ik maar....". Dat doe je goed hoor. De kunst is om kleine variaties die geen kwaad kunnen te onderscheiden van serieuze voorbodes van ellende :-) En wachten de meeste mensen te lang (ik ook vaak), zit jij aan de andere kant van de schaal. Maar daar is niks mis mee.

Wat ik me nog wel bedacht, als je dan toch besluit heel laag af te koppelen en geen draai te maken (wat op zich ook héél erg verstandig is!) zou je nog wel kunnen overwegen om je kleppen te trekken. Een kilometer rechtdoor wordt dan al gauw 500 meter :-)

tja, de wind-vlagerigheid en turbulentie waren soms listig. Daarom vind ik het wel lef hebben van Douglas dat ie het aan durfde (omdat je hiervoor nog maar twee keer eerder omhoog gesleept bent). :proost:

tja, de wind-vlagerigheid en turbulentie waren soms listig. Daarom vind ik het wel lef hebben van Douglas dat ie het aan durfde (omdat je hiervoor nog maar twee keer eerder omhoog gesleept bent). :proost:

Ben ik het mee eens Hendrik, het ontbreekt Douglas niet aan lef.
En hij vloog toch echt mooi met de Sagitta, mooie thermiekvluchten en landingen gezien.

Succes verder met je anti omkieper modificaties van de big Lift want hij sleept wel mooi hoor.

groet

Terence

tja, de wind-vlagerigheid en turbulentie waren soms listig.

Klopt, met als gevolg extra goed opletten. Ach, zolang het ''plaatje'' goed in m'n hoofd zit voelt het wel goed. De wind of turbulentie maakt dat het een uitdaging word.

De kunst is om kleine variaties die geen kwaad kunnen te onderscheiden van serieuze voorbodes van ellende :smile: En wachten de meeste mensen te lang (ik ook vaak), zit jij aan de andere kant van de schaal. Maar daar is niks mis mee.

Nou, laat dan maar aan de andere kant zitten.;) Weet je, ik koppel liever te veel af dan te weinig. En als het ff niet goed voelt (of eruit ziet) gaat gewoon het knopje om... Liever een wat ''korter'' vlucht dan geen vlucht.

Ik vond het gisteren juist leerzaam, een reden meer om vaker te starten. Na mijn ''kilometer'' loopje direct weer achter de Taxi. Ik had persoonlijk meer moeite dat de wind draaide (45 graden) waarbij we moesten starten richting de mensen toe. Vandaar dat ik ook een eindje wilde opschuiven.

Bij een windvlaag/turbulentie wil ik het liefst tegen de wind in draaien ipv de wind af. Als daar een trits mensen staan acht ik het niet echt veilig meer.

De Sagitta is echt een heerlijke zwever. Gisteren de langste vluchten gemaakt wat erg veel vertrouwen geeft. Net zoals het slepen, kan daar geen genoeg van krijgen. Wind of geen wind....

Met Hendirk en Arjan als slepers gaat dat echt wel goed komen.

Bij een windvlaag/turbulentie wil ik het liefst tegen de wind in draaien ipv de wind af. Als daar een trits mensen staan acht ik het niet echt veilig meer.
Vooral dat gevoel blijven houden. Ik zie veel te vaak mensen die wel gewoon starten. En natuurlijk gaat dat 99 van de 100 keer gewoon goed, maar ik probeer ook altijd te denken aan de mogelijkheden als het een keer NIET goed gaat. Dat is een hele gezonde instelling.

Dat te hoog ontkoppelen herken ik. Zeker als je achter een flinke sleper hangt zit je heel snel heel hoog. Ik denk vaak na het ontkoppelen "tjee, hij zit toch wel heel hoog....."

Back