Mijn vlieg ervaring van vandaag

Het was zeer ontzettend tegenvallend mooi weer met thermiek .regelmatig leuke belletjes uitgedraaid met de epsilon .

snertvliegen bij MVC cumulus

Niet alleen zwevers, maar een totaalindruk van onze vliegdag.

Laatst bewerkt door een moderator:
Koning Winter is in aantocht heb ik begrepen, en om dat voor te zijn heb ik vanmiddag nog effe een paar keer gegooid.
Ik heb met DLG-en ook een belletje gehad. Ik kreeg koude handen en het weiland was nat en spekglad, dat heb je met die klei, dus gooien ging niet lekker. Maar voor trim en afstel werk prima weer!!

Nou, gisteren idd incidenteel hele zwakke stijgende lucht maar dan echt heel marginaal.
Het probleem bij ons in het zuiden was dat het zonnetje zich maar een 20 minuten heeft laten zien en hij door de bewolking verder geen kans kreeg.
Ik hoop dat er vandaag meer gaten in de bewolking komen.
Echter is de weersverwachting dat dit enkel voorbehouden is aan de noordelijke helft van NL. :(

Eyecatcher Robert Schweissgut

Vanmiddag In Ede de maiden van mijn nieuwe aanwinst gehad. Douglas heeft gefilmd en die volgt later;)

Het is een nurflügel van Robert Schweissgut de Eyecatcher

Spanwijdte 210 cm gewicht net geen 1000 gram.

Hieronder een foto thuis

full

Ik had nog nooit met een nurflügel gevolgen, maar dat viel allemaal mee

Hij vloog eigenlijk direct goed, klein beetje up getrimd, wel erg gevoelig op hoogte roer.
Voor de volgend start de expo naar 75% gezet en de ailerons op 50% expo.

Hierna nog een aantal vluchten gemaakt, wat erg opvalt is het kort kunnen draaien en cirkelen. mooi voor kleine belletjes thuis op de heide.

groet

Terence

De maiden van Terence, baarbij ik de start nog niet heb kunnen plaatsen. Mijn bewerkingsprogramma slikt het niet...

Vliegt als een kaneelstok ,net zo zuiver.
Alleen die landingen is het net een hitsige kip door het groneffect,hij blijft op en neer wippen .

Mooie vleugel terence! Vliegt ook goed he?!

Vliegt zeker goed Hendrik, was erg leuk om te bouwen en ook erg leuk om te vliegen. Als je geland ben en hij glijdt door wil hij konstant weer de lucht in, Serge denkt dan aan hitsige kippen:rolleyes:, maar het is wel een grappig gezicht.

groet

Terence

Vliegt zeker goed Hendrik, was erg leuk om te bouwen en ook erg leuk om te vliegen. Als je geland ben en hij glijdt door wil hij konstant weer de lucht in, Serge denkt dan aan hitsige kippen:rolleyes:, maar het is wel een grappig gezicht.
groet
Terence

Ja, je vloog prima aan, maar het laatste stukje moet je dus gewoon iets down geven en hem tegen de grond aan ''drukken''. Bij wat meer wind zal ie gaan ''steigeren'', en dan komt ie vervolgens met de neus in de grond, zou zonde zijn.

Ja, je vloog prima aan, maar het laatste stukje moet je dus gewoon iets down geven en hem tegen de grond aan ''drukken''. Bij wat meer wind zal ie gaan ''steigeren'', en dan komt ie vervolgens met de neus in de grond, zou zonde zijn.

Hendrik, Ik heb het vermoeden dat dat niet zo gaat werken. Door de korte romp kan het vliegtuig nogal sterke invalshoekverschillen krijgen bij het raken van de grond. Als hij in het gras komt neemt de snelheid snel af en zal hij niet weer opspringen. In de sneeuw blijft de snelheid nagenoeg gelijk en doordat de neus omhoog gaat begint hij meteen weer te vliegen. Iets vergelijkbaars zie je ook bij de landing van deze fullscale nurflugel die op een asfaltbaan landt.
Max

Max bedankt voor dit mooie filmpje!
Die Fauvel is een prachtkist, ik zou er graag een als model bouwen.
Aeronaut heeft een aardige kit van deze kist. Alleen jammer dat die op zijn neus gaat staan als je de kleppen trekt. Zonder kleppen komt die wel hard binnen. Ik wist niet dat de kleppen in de 1:1 versie alleen aan de onderkant zitten. Wellicht is dat een betere oplossing. Tsja ik heb al genoeg kisten. Aan de andere kant, je hoeft bijna geen romp op te bergen :D:D
(gisteren trouwens na de biggs jaarvergadering in Someren nog ff gesleept met de Minimoa achter sleper met ski's)

Kleppen aan de onderkant werken als rem en niet als verstoorder van het dragende profiel(daarom hebben alle vliegtuigen hun bewapening enkelt aan de onderkant).Hierdoor rem je enkel het toestel en zal hij wat harder dalen .

Kleppen aan de onderkant werken als rem en niet als verstoorder van het dragende profiel(daarom hebben alle vliegtuigen hun bewapening enkelt aan de onderkant).Hierdoor rem je enkel het toestel en zal hij wat harder dalen .

Dat vermoeden had ik al. Ik vraag mij af wat het zal doen ten aanzien van de momentwerking. De kit van aëronaut is erom berucht dat de kleppen zoveel momentwerking hebben dat de kist oncorrigeerbaar op de neus gaat bij het kleppen trekken.

Met de kleppen boven op de vleugel ,haal je eigenlijk aerodynamisch dat stuk vleugel weg .Dan is het natuurlijk voor een toestel zonder dempende werking van stabilo ,dat deze op zijn neus wil gaan staan .
en als je remkleppen ,de roeren achter op je vleugel bedoelt ,dan stuur je eigenlijk down .

Ik heb een test gelezen waarbij dat op elegante wijze werd opgelost. Nl door i.p.v. de remkleppen te gebruiken de beide richtingsroeren naar buiten werden gezet. Ze hebben nl ieder een eigen servo dus dat kan vrij eenvoudig (zit natuurlijk niet standaard in de meeste zenders geprogrammeerd maar met een vrije mixer is dat snel geklaard). Op die manier was de Fauvel goed te landen.
Max

Back