Mijn vlieg ervaring van vandaag

Gisterochtend voor het eerst even wezen vliegen met een vario aan boord. Is me zeker niet tegengevallen, ik moest vooral wennen aan dat gepiep en gebrom van de vario;) Voor mij geen gemotoriseerde vliegtuigen meer (electrozwevers daargelaten), zweven wordt steeds leuker :D

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Atlantis

Ik kreeg van Bart Doets een Hobby Inn Atlantis op het VGG in Hoeven, mooie setje vleugels met een Abs romp die niet meer zo sterk is.

Gisteren de vleugels gemonteerd op mijn Spirit romp en zwaartepunt etc. gecontroleerd.
Paar handstarts gemaakt en vloog direct heel mooi.

Gisteren 3,5 uur met 5 minuten motorloop met bergen thermiek en weinig wind, wat direct opviel dat het snelheidsbereik veel groter is als met de Spirit vleugels.

Vandaag veel meer wind en ik wilde graag weten hoe het nu ging, stevige wind met dikke vlagen en erg turbulent, vliegt heel mooi en voorspelbaar, en ging in een bel gewoon rechtvooruit tegen de wind in heel hard omhoog.

Terence

Ik kreeg van Bart Doets een Hobby Inn Atlantis op het VGG in Hoeven, mooie setje vleugels met een Abs romp die niet meer zo sterk is.

Ik had dat toestel een tijd geleden van Jan Hein gekregen, heb er veel mee gevlogen (dat is te zien) maar de laatste tijd stond-ie voornamelijk ongebruikt in de kast, vandaar. Ik wou even Jan Hein de credits doorgeven...
Ik denk dat die romp weliswaar niet meer zo mooi is als toen ik 'm van JanHein kreeg, maar nog best wel sterk. Ik vermoed dat-ie op de reparatieplekken niet gauw meer zal breken...
Fijn dat-ie bevalt, of althans de vleugels. Beter dan in mijn kast!

Een behoorlijk aantal leden van MVC Otto was afgereisd naar Frankrijk dus het was rustig op het veld. Kon ik in alle rust van de in overmaat aanwezige thermiek genieten! Gevlogen met de Valenta Sioux, motorloopje van nog geen 20 sec. En vervolgens niet meer naar beneden te branden. Het maakte ook niet uit waar ik vloog, het ging overal omhoog. Ik had nog een tweede lipo bij me maar die had ik net zo goed thuis kunnen laten. Omdat het zo rustig op het veld was mooi een gelegenheid om vanuit hoogte aan te duiken en fluitende low passes over het veld te maken. Heerlijk gevlogen!

Vandaag nog wezen spelen met mijn Alka 13. Zwaartepunt iets naar achteren gelegd en nu vliegt ie bijna perfect! Met 5 minuten motorloop dik 45 minuten kunnen spelen.
Ik was alleen op het veld, net na 20:00. E

Een 2e accu aangesproken en om 21:45 was ik weer thuis. Erg leuke avond om mijn verjaardag af te sluiten... (ik nu 38 jaar)

:new-bday:

He man, gefeliciteerd!

:new-bday:

Mijn cadeautje heb je van de week al gehad.
Dat scheelt, alleen wist ik het toen nog niet. :-)

Ik neem er een cola-light op ! :proost:

Dank je Hans, en ja ik heb idd het cadeautje idd al een dag eerder gehad! Ook die gaat vliegen dit jaar, heb de smaak te pakken!

Dank je. Kijk maar even mee...! ff een korte vlucht ivm verleggen zwaartepunt.

ja mooi man. En hij klimt ook rap genoeg zo te zien.
Nog gefeliciteerd!

Dank je! Hij gaat idd erg rap omhoog.

@Serge,
Eindelijk een toestel die goed vliegt. landen voor de voeten is erg leuk om te doen....

Ik heb wat vragen, en zal deze stellen in mijn eigen draadje.

Vliegervaring

Even een upje voor dit leuke draadje met mijn vliegervaring van eergisteren. Langzaam ben ik aan de weg ah timmeren richting F3J en eergisteren was de dag: na enkele weken vliegen met de E-Pike Superior (electro versie) mijn eerste lierstarten met de pure zweefversie van de Pike Superior (met assistentie van vriend Ars K.). Het was een prachtige dag met volop thermiek (starts waren nog matig maar zelfs vanop ca 50-60m omhoog gekomen en de 10 min. vol gemaakt). Puur thermieken geeft inderdaad nog veel meer sensatie dan met electronen :yes:

full

full

full

Tussen de upgradewerkzaamheden aan de ep concept sr door zijn wij er vandaag even opuit getrokken met een protech alpha 180. Die heeft 5 prachtige rondjes beschreven en beschreef vervolgens een baan loodrecht op het aardoppervlak :D (te weinig snelheid, toch een bocht van de wind af maken)

Schade:
- Cone boutje krom
- Motor mount verbogen
- Neuspartij licht beschadigd
- Antenne gebroken (de ontvanger zat duidelijk niet voldoende vast, is gaan glijden)
- Servo draadje kaput

In de afgelopen 2 uur is heel het toestel gedemonteerd, zijn de verbogen delen vervangen en is de ontvanger met zijn antenne herenigd. De servo is van een nieuwe connector voorzien en alles blijkt weer te werken. Gelijk ook even een fatsoenlijke strip velcro aangebracht op de ontvanger, die gaat nergens meer heen.

De as van de motor is nog kaarsrecht (halleluja!)

Hopen op nog zo'n mooie avond morgen

Laatst bewerkt:
prima avond :yes:

invliegenprotech112.jpg

Zo tegen 9u begon de wind toch wat aan te wakkeren, wat dit model toch snel doet omwaaien. Een beetje wind tegen de opstaande tips en je bent zomaar om

Laatst bewerkt:
was vandaag dermate buiig en winderig met te grote vlagen om wat te doen ,dus niet naar het flugfest in elten gegaan (balen )

jan hein is nog langs geweest om de tekening van de metrick op te halen (wie een copie wil ,even mail adres pm doen heb ze gelijk digitaal vast laten leggen )

maar vanavond om 1930 ging de wind liggen(lees van wind 5 naar 3 ) en brak de hemel open . ik af naar een weilandje in de buurt ,waar ik met toestemming van de landeigenaar me gang mag gaan .
de condor opgebouwd , even een stukje gestegen , wat gesnuffeld veel turbulentie , dus nog wat hoger gestegen (een meter of 250 geschat ), daar ging het af omhoog onder de buienwolken , ik weet niet wat het plafond van die wolken was ,maar de conor werd opeens wazig , spoilers omhoog en terug omlaag ,op een meter of 300 weer de spoilers normaal gezet , rustig uitvliegen en op een 250 meter weer eens terug naar die wolk , weer dat zelfde geintje .toch op die 1,5 minuut motorloop een kleine 26 minuten gevlogen , daarna geland , accu's gecontroleerd of er nog genoeg in zat , zat nog sap zat in , volgende stijgvlucht , nu gestoptop een 200 meter .en het ging weer af omhoog ,nu was er ondertussen een serieus buienwolkje op aan het zetten , even wat verder in de richting van de wind kijken ,oops dat zag er niet goed uit . snel wat loopings immelmas en rollen gedraaid om de hoogte zo snel mogelijk af te bouwen . kist snel in het gras gezet , afgebouwd en in de auto . zat net met mijn dochter in de auto , of ze een schuif open trokken .
toch nog een uurtje gevlogen en mijn dochter bleef sprinkhanen vangen :D

ondanks het pokkenweer toch nog kunnen vliegen ,lekker ,wat kun je je dan toch nog goed voelen .

Vandaag druilerig weer en veel wind. Waarschijnlijk geen vliegervaring voor vandaag. Hierbij wel een filmpje van onze expeditie naar de "Petit Ballon" in de Vogezen. Ik ben blij dat we vorig weekend zijn geweest en niet deze week!!

Op de camping ontmoetten we Rick Ruijsink (Rick NL) en hebben we gezellig samen gevlogen. De mini DLG (50 cm span) die je in het filmpje ziet is ook van hem.

maiden flight Stefan

20 juni 2011 zijn we samen (stefan en zijn vader) naar ons veldje achter IJlst gegaan. De wind ging behoorlijk liggen en werd steeds minder.
Na een paar keer gooien van het model ( Protech alpha 180) kwam dan het moment dat de motor aan moest en er gevlogen moest worden. Voor Stefan de eerste keer dat hij met een groter model echt aan het vliegen was.
Na een aantal rondje gedaan te hebben was het tijd voor de landing. Prima gedaan. Daarna even zoeken naar het fototoestel want die was ik verloren uit mijn jas zak. Na wat zoeken zagen we het fototoestel liggen in het gras. Daarna weer gestart en flink wat rondjes gedaan en de accu leeg gevlogen.
Stefan heeft het toestel heel kunnen houden iets dat mij de eerste keer niet lukte.
Stefan gefeliciteerd met je maiden flight.

maidenflight034.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag, vliegles. Dat werd examen = geslaagd!

Vanmiddag mijn toegewezen instructeur op bezoek gehad, en op een onstpannen manier over RC vliegtuigen en echte zwevers gepraat onder het genot van een kop thee. (mijn instructeur vliegt ook met 1:1 toestellen)

Daarna naar het veld en de Alka 13 opgebouwd. Kreeg teven een compliment hoe de Alka 13 gebouwd is. Eenmaal klaar voor de vlucht begon het steeds harder te waaien.
Ik greeg ook de vraag of ik wel wilde vliegen met deze wind.

Tuurlijk wil ik vliegen, ben er nu toch. Eenmaal in de lucht begon het nóg harder te waaien, zo hard dat de Alka 13 stil hing in de lucht. (als je dan bedenkt dat dit zwevertje snel gevlogen moet worden)

Tijdens het vliegen gaf ik zelf aan dat ik het te hard vond gaan waaien, mijn instructeur dacht er hetzelfde over. ''zet m maar aan de grond'' was zijn antwoord. Welliswaar een veld verder, maar wel netjes aan de grond.

Ik hoefde niet meer te bewijzen dat ik mijn rondje kon vliegen. ''met zo'n wind vliegen en goed aan de grond zetten, dan weet je wel waar je mee bezig bent'' was zijn antwoordt...

Vanaf vandaag mag ik zelfstandig mijn rondjes vliegen op de club....

ondanks het pokkenweer toch nog kunnen vliegen ,lekker ,wat kun je je dan toch nog goed voelen .

Het zijn de kleine dingen die het doen...

Vandaag weer heerlijk staan DLG'en in de Soesterduinen. Was heerlijke thermiek met als langste vlucht 24 min ;)

EdgeSoesterduinen26-06-2011.jpg

Gr Lyckele

Back