Mijn vlieg ervaring van vandaag

vandaag lekker in elten wezen vliegen , thermiek was eerst matig dankzij de hoge luchtvochtigheid ,maar toen de cumulussen verschenen kwam het los ,nog niet wild ,maar wel los .hoofdzakelijk op 50 a 80 meter nulletjes gedraaid en met zuinig sturen toch nog 35 minuten weten te klokken .

collega vlieger tom had een verse zwever van hoellein bij zich 1500 gram op 3 meter , ding was niet naar beneden te branden ,wat een mooi vliegen .

later op de middag toch een lekker vluchtje gemaakt .1x motorloop en op 150 meter uit gezet . op een gegeven moment 10 minuten met spoilers gevlogen en nog niet zakken . eind van het liedje 47 minuten vliegtijd .

tevens de scout na wat verbeteringen gevlogen . vliegt nu lekker strak , gas los en niet meer oploeven enkelt vaart minderen zoals het hoort.gas er vol op is in de lucht licht wegstijgen . dus alle instelhoeken kloppen nu.

Gisteren de hele dag op m'n vliegclub geweest. 3 accu's leeggevlogen, de eerste keer was het gewoon naar beneden zweven. Geen zon en laaghangende wolken. 2e keer was tevens de langste vlucht, 50 minuten zweven met een Alka 13 die niet gemaakt is voor thermiek. Hoogtepunt voor mij was toch wel toen ik eenmaal bezoek kreeg van een nieuwsgierige roofvogel! We zijn samen toch wel zo'n 10 minuten met elkaar bezig geweest. De roofvogel was bijna net zo groot dan de Alka 13, en bleef mijn zwever dan ook opzoeken!

echt, een hoogtepunt voor mij.... kan niet wachten tot de Elipsoid klaar is...

door bouwen dan .en anders gewoon met de alka naar ootmarsum op 3 juli ook de alka wil thermieken . het is simpel te zien , wanneer een toestel opeens een vleugel tilt zit daar de bel ( dus door draaien en in de bel draaien ). nu ga je de bocht dermate vliegen dat hij lekker vliegt (voor zover je over lekker vliegen in een bel kuntspreken ) en lekker door stijgt , houdt de bocht helling constant en ga met wind/stroming mee . nu zul je na 3 bochten zien of dat je hoogte pakt of niet zo niet verder zoeken of een nulletje uitvliegen ..

als een vliegtuig begint te waggelen en lastig op zijn roeren reageert zit je tegen de bel aan . iets down drukken en de bel zoeken , dit verwijst zich in plotseling omhoog wippen van het toestel ,zodra je dit ziet draaien en draaien en draaien in mooie bochten met gelijke hoek (ik vlieg dan de bochten zo dat ik zowat geen hoogte hoef te geven en duszo min mogelijk hoogte verlies heb ). soms heb je de mazzel dat je in een baan van bellen zit , rustig de neus in de richting van de opkomende bellen zetten en laat je zwever de trap maar op lopen .vaak is het boven de 250 meter dermate thermisch dat het daar zowat niet meer uitmaakt waar je vliegt (op goede thermische dagen , lage nacht temperatuur en hoge dag temperatuur verschillen ,met een 1002 tot 1013 mbar luchtdruk)

eerste tip let op de vogels , zwaluwen en spreeuwen zijn insecten jagers . insecten zijn ernstig gevoelig voor thermiek , zitten de zwaluwenm en spreeuwen laag = geen thermiek. zitten de zwaluwen en spreeuwen hoog (ongeveer vanaf 40 tot 50 meter en hoger ) = thermiek .

roofvogels zijn een goede raadgever , buizerds zijn de in nederland meest voorkomende thermiek vliegers . houd ze in de gaten en luister naar ze . vaak hoor je ze eerder schreeuwen dan dat je ze ziet , .
als ze gaan cirkelen ,ga rustig bij ze cirkelen ,maar houdt gepaste afstand (broed seizoen namelijk ) ze kunnen agressief zijn ,boven de 300meter zullen ze niet echt meer aanvallen ,aangezien ze dan niet hun nest bewaken .
als ze doorsteken (batman figuur in de lucht )houdt ze ook in de gaten . op grotere hoogtes 350 en meer zie je ze zowat niet meer dankzij hun schutkleur ,als je rare witbruine vlekjes ziet oplichten ,ga daar cirkelen in wijde bochten . pas op het kan gevaarlijk hard omhoog gaan als buizerds al zo hoog zitten .

de mooiste vogels om mee in een bel te ziiten zijn ooievaars (heb al een paar keer dat genot mogen heben )als je met 5 van die grote baby boeings in een bel zit weet je niet wat je mee maakt .

dan heb je nog de lucht om je heen . cumulussen zijn de wolken voor zweefvliegers . deze wolken ontstaan door onrustige lucht wat op thermiek kan duiden .
zoek de wazige plekken op ,dit zie je goed met de juiste zonnebril , je moet een bril hebben die iets verduisterd en geen polaroid . de kleur is persoonsafhankelijk omdat iedereen de kleuren anders ziet (75% van de mannen zijn kleurenblind )

op bewolkte grauwe dagen zoals gisterochtend zet ikeen gele bril op ,oranjekun je ook gebruiken .

voorde heldere blauwe lucht zijn vaak de groene brillen van rayban ideaal (de ouderwetse pilotenbril)of een licht grijze .let op geen polaroid .

hiermeekun je de wazige plekken in delucht zien (het begin van ontstaan van wolken ) ga hier in vliegen en je zult thermiek vinden ,pas op jekunt last krijgen van fatamorgana's in delucht . opeens kan je toestel weg zijn (hij zit dan achter een bel van warmelucht ). 2 opties .of je vliegt rustig door tot je toestel te voorschijn komt voor de 1e 2 seconden .of je geeft een puls aan richting of rol zodat de bocht verandert en je toestel te voorschijn komt . er is nog een 3e optie en dat is de knuppels loslaten en afwachten .

bronnen van thermiek zijn overdags( van 10 uur sóchtends tot vaak 1600 uur s'middag's ) vaak donkerdere gekleurde grond dan de omgeving(akkers, kort gemaaide weilanden ) of daken . kuilen bieden ook vaak thermiek ovens .

s,avonds geven struiken of bomen of eengoede mais akker hun warmte vrij en kun je hier je thermiek vinden .

succes en geef je ogen dekost ,zweven is meer dan rondjes vliegen ,de natuur is je leermeester en met goed sturen kun je vaak op magere dagen toch redelijklang boven blijven . elke stuur beweging is een rem en dus hoogte verlies . de1e winst is een perfect zwaartepunt en die heb je al gewonnen zo te horen .

@Serge,

bedankt voor de uitgebreide uitleg. jammer genoeg kan ik niet komen de 3e, mag ik werken. Anders was ik zeker gekomen.

Toch nog 1 vraag over thermiek, als je in een bel zit, wat is dan ongeveer de draaicirkel die je maakt?

de mooiste vogels om mee in een bel te zitten zijn ooievaars (heb al een paar keer dat genot mogen heben )als je met 5 van die grote baby boeings in een bel zit weet je niet wat je mee maakt .

Jaja...vind ik ook! Mijn oude Simprop Hurricane (tegenwoordig in bezit van Hendrik):
Hurricane3.jpg

Ik heb een keer met 5 ooievaars een grote bel uitgeklommen. Op vrij grote hoogte reageerde mijn Hurricane nergens meer op, wat ik ook stuurde.....ineens zag ik uit een ooghoek een zwever naar beneden suizen...stond ik al een hele poos een ooievaar te besturen :-)
Beetje opletten dus :yes:
Dat is trouwens ook het geval als je met meerdere vliegers bent, niet om je heen gaan kijken want als je moet zoeken welke ook weer van jou was kun je wel eens aardig in de problemen komen.

Toch nog 1 vraag over thermiek, als je in een bel zit, wat is dan ongeveer de draaicirkel die je maakt?

Dat is erg afhankelijk van de hoogte. Thermiekbellen zijn vaak trechters; ze beginnen smal en worden naar boven steeds breder. Op 50 tot 60 meter hoogte moet je dus héél krap draaien (rondjes van 10-15 meter denk ik), hoe hoger je komt hoe vlakker en wijder het kan (tot wel 50-100 meter in de rondte). Op hoogte heb je soms hele velden die stijgen, zelfs als je rechtuit gaat vlieg je er niet zomaar uit.

Er is trouwens een goed draadje over, met fraaie filmpjes: thermiek-tactiek

Laatst bewerkt door een moderator:
tot wel 50-100 meter in de rondte

zie je wel, ik dacht al iets fout te doen.... Zit ik een beetje te prutsen op 75 a 100 meter hoogte en rondjes te draaien van binnen de 10 meter..............:mrgreen: Ik had gewoon moeite om hoogte te houden in combinatie met rondjes draaien. Soms ging het wel, en de andere keer niet. Maar af en toe zag ik m wél omhoog gaan wat dan weer kicken is...

Laatst bewerkt:
Ik ga het draadie thermiek tactiek maar een goed doorlezen. EDIT: net gedaan, blijkt dat ik al een groot deel gelezen had...

@Serge,

Ik ben brildragend en heb een polaroid zonnebril. De F3B jongens hadden ook een bril op, maar dan over de gewone bril heen en geel van kleur. Ik weet niet waar je die kan halen, maar heb er wel oren naar.

Laatst bewerkt:
stap eens een brillenzaak in en leg je verhaal voor ,vaak kunnen deze mensen je ofdirect herlpen of verder sturen . als ik wat tegen kom op het net zal ik het hier neerzetten

polaroid is leuk voor autoverkeer en vliegvissen (spreek ook hier uit ervaring )
maar met vliegen zie je net niet de dingen die je moet zien

ik weet dat bart doets ook,zo'n bril heeft die je over de normale bril zet

Dirk,

Daar kan hij ook niets aan doen.
Hij heeft geleerd dat je niet om mag kijken anders ben je het toestel kwijt.
Hij is wel leuk.
Ton

Toch even mijn ervaring van vandaag digitaliseren...

Vandaag gevlogen met mijn ash26 van 3,2 mtr span samen met de grote jongens van BIGGS!

Gesleept door 2 wilga's en diverse mooie vluchten gemaakt met soms een thermiekbelletje.

Jongens, dat was genieten!!:D

Aero-naut Elektro-Cat

Vandaag de eerste vluchten met de Aero-naut Elektro-Cat gemaakt. Leuke zwever voor rustig weer!

full

full
full
full

full

Na een paar gestresste weken moest en zou ik vandaag maar eens gaan vliegen.Het was tenslotte prachtig weer om te gaan zweven.
Ik met mijn drukke kop de spullen in de auto gegooid en naar het weiland gegaan.Verdorie is de boer begonen en natuurlijk alleen de buitenste baantjes gemaaid.Ik mag graag meedenken met de eigenaren van mijn potentiële vliegplaatsen dus ik denk laat ik maar niet op het hoge gras komen.Wordt niet door hun gewaardeerd als ze aan het maaien zijn.Prachtig weiland denk 300 bij 700 meter groot.Gemaaid baantje slecht een meter of 60 breed.Alles rustiek omzoomt met prachtige hoge bomen.3 keer opgeliert.heerlijk gevlogen.Bij de vierde keer ging het faliekant mis.Laat de kist los en hup,breekt vol naar links uit met de linkervleugeltip op konijnenorenhoogte van het gras.Druk de stuurknuppel bijna door het huis van de zender.en de Airfish gaat eindelijk in een circelboog omhoog.Helaas vliegt hij volgas, als een horny puber op zijn vriendin,richting de bomen en duikt vervolgens zwaar verliefd hoog boven in het bladerdak.Gelukkig zijn de bomen maar een meter of 10 hoog en ik ben absoluut geen sportheld.Zwaar balen dus.Ik gebruik een drie letterig vrouwlijk woord waarvan mijn moeder zeker wist dat ze mij dat woord afgeleerd had.Eerst een klimpoging,nou dat was zonde van de tijd.Dan maar even met wat stokken gooien.Misschien komt hij los.Na een uurtje of 2 gooien nog geen resultaat.Het enigste wat het opgeleverd heeft is een zere arm.En de nodige voorbijgangers die mij niet goed snik vinden.Ik moet en zal dat ding terughebben.Hij zit gelukkig zo hoog dat hij nagenoeg onzichtbaar is.Je zal zien dat zo'n plaatselijke snotaap die kist natuurlijk in 2 minuten beneden heeft als ik hem vanavond laat zitten.Dan maar een andeer aanpak.Een meter of 20 nylondraad van de lier afgeknipt en om een stuk stok gebonden.En gooien maar.Even twee empirisch bepaalde tips:Wat je naar boven gooit komt over het algemeen weer naar beneden.Wat uiteraard door het bladerdak en het schemerdonker slecht te zien is.Krijg natuurlijk de niet al te kleine stok vol op de schouder.Even weer een drie letterig woord eruit.Tweede tip:gewoon het nylondraad loslaten als je met de andere hand aan de andere kant van het draad trekt.De draad snijdt natuurlijk meteen een flinke jaap in mijn vinger.En hup weer een drie letterig woord eruit.Na een paar keer gooien gaat het nylon over de kist heen.Paar keer wiebelen en hup daar maakt de Airfish een vrije val richting Aarde.Heeft wat schade opgelopen,maar mij hoor je daar niet over klagen.Er is niets wat niet met een tube lijm opgelost kan worden.Wat even een ontspanning had moeten worden na een paar stressweken is helaas flink wat inspanning geworden.Tja dan ga je 3 uur later naar huis dan de bedoeling was.Logisch natuurlijk dat alle benzinestations al gesloten waren.Kom natuurlijk 3 kilometer voor huis midden in het bos met een lege benzine tank stil te staan.Laatste stuk maar gelopen.De auto haal ik morgenvroeg wel op.Tja de volgende keer niet meer vliegen op een stuk dat smaller is als de lier lang is.Och dat vliegen,het is zo onstpannend en maakt me zo gelukkig..........maar niet vandaag

hoe rottig je je ook voelt , lees dit stuk eens over een maandje terug . dan kun je die glimlach niet onderdrukken ,lijkt wel een midas dekkers colum .

maar schade valt mee zo te zien .

@ceppodo

je hebt er af en toe van die dagen bij dat alles mis gaat. De wet van Murphy noemen ze het. Op het moment zelf is het niet echt leuk te noemen. Maar wat Serge ook schrijft, als je het over een maand terug leest kan je er om lachen. (deed ik ook na het lezen van je verhaal, sorry:mrgreen:)

Back