Mijn vlieg ervaring van vandaag

Hi,

Maandag maar weer een met de Pilatus PC-9 motorkist wezen vliegen.

Na een paar vluchten kwam er een clubgenoot aanzetten met een waterraket.
Na een aantal lanceringen zei ik probeer mij maar eens neer te halen.

Dus zo gezegt zo gedaan, de raket midden op het veld gezet en ik de lucht in met de PC-9.
Tot 2X toe een lage flypass gevolgt door een lancering maar helaas pindakaas allebei de keren mis en Piet zeiknat.:mrgreen::mrgreen:

Volgende keer maken we een filmpje.

Gr Ton

waar wij zotte modelpiloten zich toch niet mee kunnen bezig houden eh ;)

mannen en hun speeltuigjes...

superthermiek

Vandaag een prima dagje gehad. Met vier man en 1 sleepvlieger ging het geweldig. Doordat het nagenoeg windstil was kon je probleemloos blijven doordraaien. Om 4 uur meldde de sleepvlieger dat de pret voorbij was omdat zijn Husky het staartwieltje kwijt was. gelukkig hing ik op dat moment nog op zo'n 300 meter in een goede bel. Tot 4 keer toe heb ik mijn zwever (vintage multiplex flamingo) in een vrille naar beneden laten komen. Maar een paar minuten later zal hij dan weer aan de zichtgrens. De sleepvlieger zat toen allang thuis achter het bier.

Max

Idd super thermiek
Vandaag met mijn Easy-star naar mijn stekkie gegaan, daar aangekomen zitten er een stuk of 20 kraaien vrolijk in een enorme bel rondjes te draaien. Ongelofelijk dit had ik nog nooit op mijn stek meegemaakt. Ik vlieg er snel heen met de ES maar de thermiek zit aardig hoog en de ES valt gewoon door de thermiek heen, later komen er nog meer kraaien aan de andere kant van het veld vrolijk draaien prachtig gezicht. Dan baal ik wel dat net mijn Riser vleugel in 3 stukken ligt. Aan de andere kant was ik er natuurlijk nooit in kunnen komen vanaf de hoogstart.

mvg Rick

Vandaag voor het eerst gevlogen met m'n Libelle A380. Moest eerst nog veel worden afgesteld en daarna nog 5 minuten gevlogen en toen was de accu van de zender op. Maar goed, hij is nu in ieder geval afgesteld. Morgen weer een dag.

Ik kwam op de club, blauwe hemel zonder een wolkje, en ik kreeg al meteen te horen: Geen thermiek... en inderdaad, niks te vinden hoor.
Wel een rare ervaring gehad met mijn Junior S, die is heel heet geweest... lees maar hier: graupner-elektro-junior-s-nieuw-model-2

Laatst bewerkt door een moderator:
Wij stonden rond 13.30u in de wei en hebben ook niks van betekenis kunnen vinden. Enkel héél erg hoog, daar zaten ook ooievaars maar verder geen enkele vogel te zien. En dat is vaak wel een teken aan de wand.
Tot overmaat van ramp vloog Jako z'n Alpha stuk (vleugelpennen uit de vleugel gebroken bij een iets te enthousiaste start) en liet hij zijn Fling op z'n staart vallen. Krak.

Hopelijk is het morgen een betere dag....

Tot 4 keer toe heb ik mijn zwever (vintage multiplex flamingo) in een vrille naar beneden laten komen. Maar een paar minuten later zal hij dan weer aan de zichtgrens. Max

Ook in Zeeland barste het van de thermiek en voor de verandering waaide het eens niet ;). Dus de hele middag in de (grote) bellen rondgevlogen. Probleem van die zichtgrens overkwam me ook twee keer vandaag, hij wou maar niet naar beneden. Down geven heeft me in het verleden al eens een stel vleugels gekost. Ben nu verticaal rondjes gaan draaien. Op lage hoogte wil dat wel, kun je zien wat ie doet, op de zichtgrens vond ik dat een stuk moeilijker. Hoe doen jullie dat als ie te hoog gekomen is ??

Gr. Evert.

Ik heb geleerd om in zo'n geval vol up en links of rechts te geven.
Dan komt ie netjes in een spiraal naar beneden zonder hevige vleugelbelasting.

Overigens, vandaag ook weer een heerlijke dag gehad in Boxmeer.
De motorlier heeft weer overuren gemaakt.

Qua thermiek niet veel kunnen vinden, al presteerde Chris met z'n bird of time een hoogte boven de 400 mtr te halen op thermiek!

Maar goed, weer een fantastische dag geweest.

grt, Louis

putdeksel thermiek

full

Max. 622 meter, de rest van het anderhalf uur tussen 25 en 400 meter hoog :)
Om uit een bel te komen gaan de remkleppen eruit en vlieg ik een spiraal met een diam. van circa 100 meter. Dat gebeurde hier een keer of 6 !

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi om te horen dat de BOT van Chris weer vliegt. Heeft zijn nieuwe Vario de waterlanding van Hoeven overleefd?

Ook in Zeeland barste het van de thermiek en voor de verandering waaide het eens niet ;).

Nou, in Zeeland een stukje zuidelijker niet echt wild met de thermiek.
1 keer een mooie vlucht gehad met zwakke thermiek waarbij ik enkele minuten baantjes heb kunnen trekken zonder te zakken, 2x te vroeg gestart, meerdere keren kleine zwakke belletjes maar verder was het niet veel. Het zat in ieder geval vrij hoog hier.

Het was wel fantastisch weer :cool:

Gisterenavond in Groot Ammers lekker aan het vliegen geweest met de Protech Alpha V2, tussen 5 en 6 uur.
En alhoewel er wel duidelijke tekenen waren van thermiek is het me niet gelukt erin te blijven, daar ben ik qua thermiek vliegen nog te onervaren voor.
Maar ondanks dat toch een lekker uurtje bezig geweest, heerlijk tegen de wind in hangen en af en toe eens wat airwork, heerlijk.

Hier bij de mvc Swentibold was er gisteren geen echte thermiek, wel enkele nulletjes die ik met de easystar van een clubgenoot perfect kon uitvliegen. Ruw geschat een half uurtje zonder motor op gelijke hoogte kunnen blijven.

Bij G&E in de Flevopolder was het een superdag. We hadden de RiserCup (uitgesteld van vorige week) en veel deelnemers vlogen, na Hückepäckstart, de maximumtijd van 10 minuten. Nadat de wedstrijd afgerond was ging de HP nog een tijdje door, en heb ik met de Robbe Nova ook nog gethermiekt - dat gaat heel anders dan met de Riser, ook al is het ook tweekanaals; de Riser is meer een floater, de Nova moet het echt van z'n snelheid hebben.

Wie bedenkt er een prettig klinkend (en makkelijk te schrijven) Nederlands woord voor Hückepäck?

Bestaat al, rugzak ;) (werkwoord rugzakken).
Eigenlijk niet - de vertaling van rugzak is Rucksack (Van Dale).
Hückepäck is meer algemeen, iets dat je op je rug draagt.
Maar als Nederlands alternatief voor dat lelijke bastaardwoord is rugzak eigenlijk wel bruikbaar, iedereen snapt tenminste meteen wat je bedoelt...

Back