Mijn vlieg ervaring van vandaag

volgens mij moet je een andere hobby gaan zoeken. Dit is namelijk waar zweefvliegen over gaat......:cool:
Alleen snap ik niet waarom je dan niet wat lager begint (op 50 meter bijvoorbeeld, dan wordt het al een stuk lastiger) of die ene bel laat voor wat hij is en aan de andere kant van het veld op jacht gaat.
Of je zet een denkbeeldige driehoek uit die je zo vaak/snel mogelijk probeert te vliegen. Even hoogte winnen en vervolgens de driehoek vliegen. Dat doen de echte immers ook, die blijven ook niet steeds in hetzelfde belletje hangen. kortom: niet inpakken maar creatief zijn!

ja maar die dag was overal wel wat...
gisteren was het beter vond ik...
ik moest al heel het plein afvliegen vooraleer ik wat vond, en het ging ook niet meer zo hard omhoog (geen 5m per seconde meer)

nu zit het probleem dat als ik door de week ga, ik maar 2 modellen heb voor aan de elastiek omhoog te schieten.
1 is de asw22
2 is de elektra (zweefuitvoering , dus zonder motor gebouwd)

de laatste is een juweeltje, maar ik moet op zijn minst 100m hoog starten, want de elastiek laat niet anders toe.
op 50m zou hij doodtrekken door de versnelling van de elastiek. (al vaak genoeg geprobeerd)

nu , ballast zou een optie zijn, maar als ik iedere dag die ballast er op en af moet doen, dan is de fun snel over :)
op de helling moet ik dit al vaak genoeg doen :)

straks rond 5u terug vliegen :p het weer laat het goed toe.
1 voordeel heb ik wel.... ik zie zo bruin als wat... (wil dus zeggen dat het zonneke lekker steekt )

Drukke luchtruim

Was vanmiddag gaan vliegen met mijn EZ*. Was ideale weer en ik zag meeuwen aan het draaien upwind van mij.
IMG_4956.jpg

Deze werd genomen met 80mm dus ongeveer 1.5 maal vergroting. einge idee hoe hoog ik zit? Het was nog net geen spek out situatie.
Ik kon zien hoe het thermiek met de wind naar me toe kwam en ik blijf met de vogels vliegen.
IMG_4989.jpg

Toen kawm dit over mijn veldje!
IMG_4984.jpg

Dit werd genomen ook met een 80mm lens. Einige idee hoe laag die vliegt?

denk dat de eerste en ook de laatste op ongeveer dezelfde hoogte zouden zitten :p

amai waar de vogels met je meedraaide had ik graag met men 3meter kistje willen vliegen :p

Ja dat vrees ik ook! Maar is het nog onder de 300m (ik wil een vario maar ja je moet je uitgaven een beetje zien uit te smeeren)? Ik ga er vanuit van wel. Lijkt me dat een Easystar nauwlijks meer te zien is op 300m.

Ik denk dat er in totaal 30 vogels waren. Op die manier kon ik de thermiek "zien" wat erg leuk en informatief was. Ik kon zien hoe de wind de thermiek naar me toe duwt. Ik was minimaal 15 minuten in het thermiek en het was pas toen de wind harder ging waaien dat ik weer begon naar beneden te komen. Toen vloog de Dakota(?) overheen. Ik vlieg de easystar als een glider trainer dus was het allemaal zonder motor.

Met een performance sailplane was je denk ik vlink omhoog gegaan. Maar ik ben verbaasd over hoe goed de stukje schuim kan soaren.

Mijn vliegervaring van gisteren.

Het was een topdag !! Genoten van het schitterende weer en de forse thermiek.
Mijn FISSABLE zat zo vreselijk hoog dat ie amper meer te zien was. Bang dat ie zou verdwijnen in de wolken. Helaas geen vario. Wat doe je dan als je geen remkleppen tot je beschikking hebt en niet aan kunt duiken vanwege fluttergevoelige vleugels ?

Geprobeerd om uit de bel te vliegen wat niet erg lukte en de motor maar een tandje aangezet. Met die molenwieken aan lukte het uiteindelijk toch om naar beneden te komen. Erg blij dat mijn kistje 't zo lekker doet.

Een plaatje van zaterdag, opstijgend naar hogere sferen:

74584a521679b8a40.jpg

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe hoog ?

Heren,

Mijn ervaring gisteren was niet anders dan die van jullie, qua thermiek een topdag. Nu ben ik in het gelukkige bezit van een SkyAssistant. Het is een investering, maar ik durf nu te zeggen dat hij het waard is.

Als je wilt weten hoe hoog je bent geweest is dit ook een leuke optie, heb ik ook aangeschaft, is ook een aanrader, gewoon leuk om te weten.

@jan-Hein: vorig jaar iets dergelijks als jij meegemaakt met mijn Mosquito, ook niet naar beneden te branden. Toen schoot me een oplossing te binnen die ik hier op het forum ben tegengekomen: aanduiken, halve looping en in rugvlucht door blijven vliegen, komt ie mooi rustig naar beneden. Werkte prima!

Op naar de volgende topdag!

Jacob Bos

anders een vrille? Gewoon hoogte en richting in de hoek en dan spint hij gewendig naar beneden zonder krachten op te bouwen. Werkt bij mijn zwevers erg goed(in een 1:1 zwever werkt dat ook enorm goed als je op 2000 meter zit en je wordt naar beneden geroepen, in een paar minuten sta je aan de grond :p)

Jan-Willem

In een vrille naar beneden heb ik eens geprobeerd maar had toen waarschijnlijk te weinig hoogteroer en zette de neus omlaag. Omdat ik erg bang ben voor flutter de zaak maar weer recht gelegd, maar ik kan het idd nog wel eens proberen met wat meer "up".

Rugvlucht, daar ben ik nog niet aan toe. Ben al blij als ik 'm normaal een beetje rond kan laten vliegen.

Groeten, JH

Laatst bewerkt:
Hoge thermiek?

Wat mij opviel (in een ander draadje ook al genoemd is dat gisteren (zondag, 5 juli 2009) de thermiek pas hoog begon.

Een vliegmaat (een top f3j vlieger) kwam niet weg met zijn f3j kist aan de 'gewone' clublijn. Te lage uitgangshoogte. De electrovliegers (waaronder Jan-Hein, zie hierboven) wel omdat ze hoger begonnen.

Volgens mij begint iedere thermiekbel op de grond (maar is hij wel smal, daarom draaien de DLG vliegers allemaal zo kort) of is dat niet zo?

hoi

De gein van een vrille is dat beide vleugels overtrokken zijn(of was het er maar 1?....)oftewel er komen geen hoge belastingen op de vleugels te staan. Het klopt wel dat de neus erg naar beneden zakt in een vrille. Je denkt dat een kist dan snelheid maakt maar doet hij niet. hier een voorbeeld van een vrille:kLC8tOtpMqU[/media] - Spin at 10,000 feet
Je moet er alleen op letten dat als je hem uit de vrille haalt(met richtingsroer) dat je snel de snelheid er uit halt want als je je kist uit een vrille haalt duikt je kist aan.

@Wubbe
Dat klopt, een thermiekbel 'groeit' als die hoger komt. Met een 1:1 zwever kun je het onder de 200 meter vaak schudden. kleine/lichte kisten kunnen idd vaak makkelijker op lage hoogte wat oppakken.
Jan-Willem

Heb zondag ook heerlijk gevlogen met mijn Electro zwever Smaragd van Graupner, zat een keer zo hoog dat iedereen riep, Joop je moet nu echt gaan dalen, ze hadden gelijk het was bijna een stipje geworden.

anders een vrille? Gewoon hoogte en richting in de hoek en dan spint hij gewendig naar beneden zonder krachten op te bouwen. Werkt bij mijn zwevers erg goed(in een 1:1 zwever werkt dat ook enorm goed als je op 2000 meter zit en je wordt naar beneden geroepen, in een paar minuten sta je aan de grond :p)

Jan-Willem

ja maar als je een licht toestel hebt zoals mij dan gaat ie nog omhoog :) of je nu in een vrille komt of niet...

op de rug leggen is nog altijd het beste resultaat merk ik...

beter als remkleppen, maar je moet wel genoeg uitslag naar beneden geven anders gaat hij steeds door rollen in de halve looping en blijft hij niet op zijn rug ...

ik ging laatst "homeflyer" (modelbouwwinkel in belgie) binnen, en vroeg of er een variometer beschikbaar was...
hij wist van toeten noch blazen, of dat nog in de handel was...
hij had er al jaren geen vraag meer naar gehad...

nu is mijn vraag...
ik zoek een meter die zowel de thermiekbellen aangeeft met een piepsignaal, als een hoogtemeter die me om de zoveel tijd zegt hoe hoog ik zit...
meeste vario meters piepen alleen had ik begrepen?

of is een logger misschien beter, om gewoon achteraf de hoogtes te zien?

Vario?

ik ging laatst "homeflyer" (modelbouwwinkel in belgie) binnen, en vroeg of er een variometer beschikbaar was...
hij wist van toeten noch blazen, of dat nog in de handel was...
hij had er al jaren geen vraag meer naar gehad...

nu is mijn vraag...
ik zoek een meter die zowel de thermiekbellen aangeeft met een piepsignaal, als een hoogtemeter die me om de zoveel tijd zegt hoe hoog ik zit...
meeste vario meters piepen alleen had ik begrepen?

of is een logger misschien beter, om gewoon achteraf de hoogtes te zien?
Kijk eens of Jeroen ze heeft: http://www.btc-rc.nl

Dit kunnen alle vario's die ik ken:

• stijgen/dalen aangeven d.m.v. piep-tonen
  • meldt hoogte elke x meters, elke x minuten, en afroepbaar middels zender
  • TEK (Total Energy Kompensation). Snel dalen als gevolg van hard vliegen wordt niet meer gemeld als snel dalen. Dus ook bij hard vliegen door een kleine bel hoor je die ... Indem hoogtewinst als gevolg van langzamer vliegen.
  • temperatuurmeting van iets (buitenlucht, motor(accu), ...)
  • optioneel GPS-module, motorstroom en -spanning en verbruik (mAh)
  • middels de zender aan/uit te zetten
  • middels de zender waarden opvragen
  • middels de zender in te stellen (die van WStech kan via de PC op de SD-kaart ingesteld worden. Dit biedt ook de mogelijkheid om 1 SD-kaart per model te gebruiken. Niet meer herprogrammeren voor elk model, maar slechts SD-kaart wisselen).
Sky-Assistant (www.pitlab.eu/index.html)
WStech - CS DataVario (www.wstech.de)
Picolario (www.picolario.eu)

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
hartelijk dank voor de info...

morgen hellingvliegweer... ben weer in de wolken :p
ik post wel ff hoe het vliegen was..

pff wat een regenweer :) heb van de 4u dat ik aan de helling geweest ben, maar een vluchtje kunnen doen van 15min...

was steeds weer regenbuien die overtrokken, dan dacht ik , ja nu zal het wel lukken, stapte uit en alvoor ik goed en wel klaar stond was het weer regen.

ken toch leukere dagen hoor

Back