Mijn vlieg ervaring van vandaag

beste methode is een frille om omlaag te komen rustig aan steeds meer hoogte trekken tot overtrek en vol rudder er bij . samen de hoogte roer en rudder vol in de hoek houden tot je op hoogte bent . dan alles loslaten en toestel zal zelf weer vliegsnelheid herwinnen hierna rustig corrigeren .

dit is de minst stressvolle manier voor vleugels en romp .
of je moet de rolroeren kunnen programeren als flaps maar dan reversed (spoiler)
dan is het nog simpeler

zondag 9 augustus was pas echt thermisch

Zoals de titel al aangeeft...................

Dit vluchtje was pas echt leuk ( ASW 22, 5000mm span); In 45 minuten vluchttijd 8 maal >100 meter hoogteverschil pakken :-D

full

Zo echt hoog kan en wil ik niet gaan; daarom was deze echt super :)

Laatst bewerkt door een moderator:
te hoog te veel thermiek

beste methode is een frille om omlaag te komen rustig aan steeds meer hoogte trekken tot overtrek en vol rudder er bij . samen de hoogte roer en rudder vol in de hoek houden tot je op hoogte bent . dan alles loslaten en toestel zal zelf weer vliegsnelheid herwinnen hierna rustig corrigeren .

dit is de minst stressvolle manier voor vleugels en romp .
of je moet de rolroeren kunnen programeren als flaps maar dan reversed (spoiler)
dan is het nog simpeler

Ik heb tijdens de proefvliegdag van het Vintage treffen , Arjan PH_AJH uit een bel zien komen (zijn Cirrus dus) door ailerons en richtingroer voluit tegengestelt te sturen.
Het effect was dat zijn Cirrus als een blad van een boom naar beneden kwam dwarrelen.
Het ging allemaal erg beheerst moet ik zeggen.

Laatst bewerkt:
Ik stop ermee, met die Fissable, op dagen net als gisteren. Het is geen doen meer. Zit voor de zoveelste keer in een mum op een hoogte waarbij de zichtbaarheid bijna nihil meer is.
Eruit sturen helpt niet echt want overal ging het omhoog. Iets omlaag trimmen en de motor weer een tandje aan en alweer die vervelende flutter. Gelukkig geen schade behalve een klein breekboutje op de achterrand van 1 vleugelhelft.

Hij gaat eerst op de operatietafel en daarna op de plank om te wachten op rustige dagen/avonden.

De volgende keer maar de SPECTRA. Die is van gewapend beton en heeft een paar "schuurdeuren" in de vleugels zitten.

Maar ik heb toch weer genoten

Groeten, JH

.....Arjan PH_AJH uit een bel zien komen (zijn Cirrus dus) door ailerons en richtingroer voluit tegengestelt te sturen.
Het effect was dat zijn Cirrus als een blad van een boom naar beneden kwam dwarrelen.
Het ging allemaal erg beheerst moet ik zeggen.

Even een kleine aanvulling; vol up, vol richting én vol ailerons waarbij richting en ailerons inderdaad tegengesteld. De Cirrus vloog daarmee zo ongeveer in meskant en draaide ook nog om zijn lengte-as. Heel raar gezicht maar héél effectief.
Als ik in die bel had gezeten met een twee-asser was ik er ook nooit meer uitgekomen. Net als Firefox309 al zei; het ging zó hard omhoog dat een gewone vrille te weinig was, dan was je al dwarrelend alsnog mee omhoog gegaan.

Ik stop ermee, met die Fissable, op dagen net als gisteren. Het is geen doen meer. Zit voor de zoveelste keer in een mum op een hoogte waarbij de zichtbaarheid bijna nihil meer is.

Dat gevoel ken ik. Maar als je ruim voordat je zo hoog zit wegsteekt naar de andere kant van het veld is er niks aan de hand. Vaak zit daar dan juist heftige zink.....goed op blijven letten en als je denk hard omhoog te gaan gelijk hard de andere kant op :-)

Laatst bewerkt:
Goed, dit forum ook maar eens aanvullen met minder plezierige ervaringen...

Vanmiddag eerst heerlijk gevlogen met de reichard schandy. Fijne thermiek en een lekker windje, niet vlagerig zoals de afgelopen dagen.

Maar toen.... de varta fly omhoog gestuurd zonder eerst de zender om te schakelen naar het andere toestel..... stom stom stom stom enz.....

Gevolg: eerst steil omhoog en toen recht met de neus de grond in....

Achteraf gezien valt de schade mee, zo'n 6 uurtjes met secondenlijm en nieuwe scharnieren aan de gang, andere aan/uit schakelaar erin (was met de crash ook defect geraakt !?!) en morgen weer uitbalanceren en kijken of alles weer naar behoren vliegt.....

Achteraf gezien ben ik blij dat de staart en vleugels bevestigd waren met breekbouten! Die hebben de ergste schade voorkomen. De vleugels hebben op het eerste gezicht niks opgelopen. Alleen de staart heeft een behoorlijke klap gehad. De scharnieren van het richtings-roer waren allebei doormidden.....

Dit zal me w.s. niet meer gebeuren.....

Louis

Ha Louis,
Tsja dat soort fouten maak je over het algemeen maar één keer... :-)

Ik wil niet belerend overkomen maar ik heb mezelf aangewend om ALTIJD, VOOR IEDERE START, alle roeren een keer te bewegen en te kijken of ze het goed doen. Is 5 seconden werk en scheelt je 6 uur plakken. Wen jezelf dat aan - het betaalt zich op een dag terug.
Ik doe het echt altijd, ook als ik handstartjes doe, elastiekstarts, altijd. Voor je het toestel los laat of gooit: check controls.

Tsja, pak-m-beet een jaar geleden had ik hetzelfde gezegd als jij, PH_AJH, maar toen kwam het moment dat ik 'even snel' een kistje wilde laten zien (MPX Gemini) aan iemand.. en juist op dat soort momenten, als je even uit je routine gehaald wordt, gaat het fout. De gemini lag mooi doormidden, rol was omgedraaid en hoogte ook. Stomme was nog dat ik wel de roeren gecontroleerd had, maar niet bewust op de richting die ze opgingen...

hehe, ja ik heb ook niet gezegd dat het grarandeert dat dit je nooit meer overkomt. Maar er komt een moment dat je één keer wél een fout opmerkt en dan heb je al winst.

Goed, dit forum ook maar eens aanvullen met minder plezierige ervaringen...

Vanmiddag eerst heerlijk gevlogen met de reichard schandy. Fijne thermiek en een lekker windje, niet vlagerig zoals de afgelopen dagen.

Maar toen.... de varta fly omhoog gestuurd zonder eerst de zender om te schakelen naar het andere toestel..... stom stom stom stom enz.....

Gevolg: eerst steil omhoog en toen recht met de neus de grond in....

Achteraf gezien valt de schade mee, zo'n 6 uurtjes met secondenlijm en nieuwe scharnieren aan de gang, andere aan/uit schakelaar erin (was met de crash ook defect geraakt !?!) en morgen weer uitbalanceren en kijken of alles weer naar behoren vliegt.....

Achteraf gezien ben ik blij dat de staart en vleugels bevestigd waren met breekbouten! Die hebben de ergste schade voorkomen. De vleugels hebben op het eerste gezicht niks opgelopen. Alleen de staart heeft een behoorlijke klap gehad. De scharnieren van het richtings-roer waren allebei doormidden.....

Dit zal me w.s. niet meer gebeuren.....

Louis

zelfde verhaal op de helling meegemaakt vorige week... men cirrus stond nog in de zender, en ik neem de riser, en steek em in... wiegel is met de sticks en denk dat het ok is...

maar niet gezien dat up/down andersom stond...
dus ik gooi, en de wind duwt er onder en wil down sturen, maar ging hopeloos omhoog met de neus... en in stall, boink de neus in de grond en de vleugel goed voor de vuilbak :( helaas...

Ik had vandaag weer een eye opener.
Ik kwam aan voor de landing met de zwevert, goed briesje tegen, hij kwam mooi voor.
Hij ging langzamer....en langzamer....en langzamer.........
En met mijn stomme kop dacht ik van....kom maar, kom maar.....je kan het! Eens even zien of je tegen de wind bijna stil kan hangen en rustig door kan komen. :cool:

Mjaah.....niet handig als je eigenlijk bezig was met landen en maar een paar meter boven het dek was :hammer:
Want een stabiele wind wil wel eens 'zomaar' wegvallen en als je dan 0,5 km/h gaat :rolleyes:

Goed, lang leve lichte piepschuim vliegers en borstelloze motoren die zulke vliegtuigjes omhoog trekken als ze met de staart eerst uit de lucht willen vallen. :oops:

Dan denk je weer bij jezelf.........What the F were you thinking :confused: :showass:

nja dan kan je jezelf even voor de kop slaan :)

heb zo ook eens een keertje de lijn van de hoogstart willen oprapen met de neus :) maar toen stak ie als een speer in de grond ;) dat laat je de volgende keer ook weer ;)

Ik heb vandaag ook nog even lekker gevlogen met mijn Riser, de boer van mijn weiland kwam ik ook voor het eerst tegen in levende lijfe dus gelijk even uitleggen wat ik aan het doen was, hij vond het allemaal prachtig zo'n vliegtuig dat omhoog schiet aan een lijntje.

zelfde verhaal op de helling meegemaakt vorige week... men cirrus stond nog in de zender, en ik neem de riser, en steek em in... wiegel is met de sticks en denk dat het ok is...

maar niet gezien dat up/down andersom stond...
dus ik gooi, en de wind duwt er onder en wil down sturen, maar ging hopeloos omhoog met de neus... en in stall, boink de neus in de grond en de vleugel goed voor de vuilbak :( helaas...

Heb jij de Riser 100'' of de 78'' of is het een andere kist?

Mijn vliegervaring was vorige week op vakantie maar toch:

Op een zonning strandje bij Cap d'Agde lekker aan het gooien met de Plofa.

Er stond een een heel erg licht zeebriesje en dat gaf net voldoende stijging om soms tot 2 minuten in de lucht te blijven op de bomenrij op de achtergrond. Af en toe rustig heen en weer vliegend heb ik de nieuwsgierigheid van een zwaluw gewekt die 4 of 5 worpen achter elkaar uit de bosjes te voorschijn kwam en op een halve meter achter mijn kistje aan vloog. Eerst bleef ik rustig zweven maar elke vlucht ging ik gekker doen. omhoog omlaag, links, rechts, rollen, duiken, tegen stall aan langzaam vliegen, bij alles bleef hij (of zij) strak op een halve meter volgen tot ik aan ging vliegen voor de landing. Snel pakken en gooien, weer over die bosjes en weer kwam dat zwaluwtje...helemaal te gek!

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag ook nog even lekker gevlogen met mijn Riser, de boer van mijn weiland kwam ik ook voor het eerst tegen in levende lijfe dus gelijk even uitleggen wat ik aan het doen was, hij vond het allemaal prachtig zo'n vliegtuig dat omhoog schiet aan een lijntje.

Heb jij de Riser 100'' of de 78'' of is het een andere kist?

eerlijk gezegd geen idee ;) dat ding kwam uit de kelder van een overleden clublid...
en op de vleugel stond riser :) voor de rest geeeen idee.
het ding is 2meter en staartgestuurd.
de vleugel is enkel ribben, zonder extra beplanking...

Mijn vliegervaring was vorige week op vakantie maar toch:

Op een zonning strandje bij Cap d'Agde lekker aan het gooien met de Plofa.

Er stond een een heel erg licht zeebriesje en dat gaf net voldoende stijging om soms tot 2 minuten in de lucht te blijven op de bomenrij op de achtergrond. Af en toe rustig heen en weer vliegend heb ik de nieuwsgierigheid van een zwaluw gewekt die 4 of 5 worpen achter elkaar uit de bosjes te voorschijn kwam en op een halve meter achter mijn kistje aan vloog. Eerst bleef ik rustig zweven maar elke vlucht ging ik gekker doen. omhoog omlaag, links, rechts, rollen, duiken, tegen stall aan langzaam vliegen, bij alles bleef hij (of zij) strak op een halve meter volgen tot ik aan ging vliegen voor de landing. Snel pakken en gooien, weer over die bosjes en weer kwam dat zwaluwtje...helemaal te gek!

DAT is nu wat het zo mooi maakt !!!
en zwevers schrikken geen vogels af met zo een hels kabaal makende motor!
puur natuur, en puur genieten ;)

eerlijk gezegd geen idee ;) dat ding kwam uit de kelder van een overleden clublid...
en op de vleugel stond riser :) voor de rest geeeen idee.
het ding is 2meter en staartgestuurd.
de vleugel is enkel ribben, zonder extra beplanking...

Heb je misschien ook een foto'tje
Anders moet je maar even in mijn bouwdraadje kijken of hij er op lijkt.

toch niet helemaal mijn schuld

Vandaag nog eens gekeken wat de varta doet als de zender op het verkeerde model ingesteld staat....

Wat bleek; hoogte richting en gas werken normaal!
Het toestel zou dus in ieder geval moeten reageren, wat bij mij niet het geval was.

De oorzaak van de crash is dus de aan/uit schakelaar welke doorgebrand was en niet defect geraakt is door de crash!

Geeft mezelf in ieder geval een iets minder rottig gevoel.

by the way, de varta vliegt alweer!

Louis

De oorzaak van de crash is dus de aan/uit schakelaar welke doorgebrand was en niet defect geraakt is door de crash!

Dus geen aan/uit schakelaar meer gebruiken. Hoeft ook niet bij een E-zwever.
Gewoon zender aanzetten en daarna de accu aan de regelaar aansluiten.

by the way, de varta vliegt alweer!
Louis

Gelukkig maar, het is een leuke, goed vliegende kist.

Groeten, JH

Heb je misschien ook een foto'tje
Anders moet je maar even in mijn bouwdraadje kijken of hij er op lijkt.

de romp lijkt er verdacht veel op, en vooral het ruddertje dat zo oversteekt.
maar de vleugel van mij was toch hoekiger (meer Vstelling) , en ik had ook het tussenschotje van romp naar vlak van de rudder niet.

die van mij was al 100x gerepareerd dus het kon zijn dat het er ooit opstond :)
ik had het maar meegenomen om leerlingen te leren vliegen, of voor op jeugddagen kwam zo een riser van pas :)

helaas, hij is te erg stuk

Back