Mijn vlieg ervaring van vandaag

Zeker wel (het zijn geen van beide logaritmische schalen).

Hoe hoger, hoe sterker, maar niet recht evenredig!

jan.

Ik zie alleen geen getallen en geen hoogtes, is het op 50, 100, 150 meter? Of 10, 20, 30?

Wat bedoel je met sterkte van de thermiek? Is dat het aantal m/s stijgen?
Zijn dat hele meter of de schaal? Of 10de meters?

Een grafiek staat of valt met de schaalverdeling en de eenheid, anders kan je door daar mee te rommelen zelfs een slak nog heel snel laten lijken;)

Is de Justus de enige die niet snapt wat ik bedoel, of zijn er meer?

Zo ja, dan maak ik een beter plaatje en probeer het nog een keer uit te leggen . . .

jan.

Jan, ik snap je grafiek wel in de zin van: "hoe hoger je gaat, hoe hoger de stijgsnelheid"

Maar zonder eenheden kan ik er echt niets van maken hoor:rolleyes:
Voorbeeldje:
Als je grafiek begint op 5 meter met 0,2m/s en hij eindigd op 50 mtr dan zou jou grafiek daar 20m/s stijging aangeven.....en dát geloof ik niet:hammer:

Die grotere zwever was m'n ADAMAS. ( Die ik precies tijdens dat fragment niet lekker gecentreerd had omdat ik uit de wolk ooievaars de hoofddraairichting probeerde te ontwarren..)

Die middag is er nog meer met ooievaars gevlogen. Ik heb in heel m'n vliegersbestaan nog nooit zo vaak met zo veel ooievaars gevlogen. PRACHTIG! Wat kunnen die dieren zweefvliegen!

Het was vandaag weer kastelenweer in Roden en helaas . . . :(

De Introduction F5j is er in zeer sterke thermiek vandoor gegaan: hij verdween domweg, loste op in het blauw, niet meer te zien.

Ik wist niet meer wat ik moest doen om ‘m, zonder groot risico dat het hele airframe zou desintegreren, naar beneden te krijgen.

Butterfly met down bijgetrimd: weinig effect.

Steile bochten: idem dito.

Dit is niet de eerste keer, dat ik de bibbers kreeg.

Hopelijk leer ik hier eindelijk van. :hammer:

Was een fijne kist!

Nu dan maar snel de Slope Infusion vliegklaar maken: die is in dit soort noodgevallen wat handelbaarder (denk ik).

jan.
Lijkt me dan toch beter met wat geweld naar beneden te komen?
Beter de kist in stukken aan de grond, dan kwijt lijkt mij...
Desalniettemin, kl**te.

De Introduction F5j is er in zeer sterke thermiek vandoor gegaan: hij verdween domweg, loste op in het blauw, niet meer te zien.

Ik wist niet meer wat ik moest doen om ‘m, zonder groot risico dat het hele airframe zou desintegreren, naar beneden te krijgen.
De Introduction F5J heeft flaps die ENORM remmen. Als je de flaps (bijna) 90 graden uitslaat kun je de kist vertikaal naar beneden laten komen (niet gewoon 'steil', nee letterlijk 'vertikaal'!), de snelheid blijft daarbij verbazingwekkend laag. Dat kan de kist prima aan, je moet het op een rustige dag eens proberen. Doordat de snelheid in de duikvlucht zo laag blijft zijn de belastingen op de vleugel zeer beperkt.

Iedereen bedankt voor alle tips en suggesties: het zal niet weer gebeuren.

(Maar dat kan ook niet, want er is toch wel behoorlijk wat kapot . . . :()

Kom ik op terug.

jan.

En dit is de schade . . .

upload_2023-8-22_13-53-12.png

upload_2023-8-22_13-53-32.png

upload_2023-8-22_13-53-49.png

upload_2023-8-22_13-54-12.png

upload_2023-8-22_13-54-33.png

upload_2023-8-22_13-55-20.png

Slechte foto, maar het zou kunnen dat 'ie met deze stand down naar beneden gekomen is.

Kan ook zijn dat de vinder er al aangezeten heeft oid. . . .

upload_2023-8-22_13-55-0.png

Liefhebbers?

Ik denk niet dat ik er aan begin; hij staat te koop op het betreffende deel-forum.

jan.

Laatst bewerkt:
Als die laatste je trimstand is met je flaps uit zal dat wel ja.

Zonde hoor:(

Ik ben slecht met reparaties, kleine dingen doe ik wel maar bij zoiets zou ik meteen een nieuwe kit bestellen:hammer:

Back