Mijn vlieg ervaring van vandaag

Laatste aanwinst, Valenta Cappuccino. :)

2.65m en 2,25kg

HD-45 vleugelprofiel

Goed om thermiek te volgen als er wat wind staat :)

Ingevlogen en nadien een bakkie gedronken ;)

IMG-20230811-WA0002.jpeg

Was hier gisteren in Roden idem dito.

Het verschijnsel wat ik 'Onze lieve Heer heeft de afzuigkap aanstaan (op standje 3)!' noem.

Ik vloog met de Airfish, en die wordt dan heel snel heel klein.

En terwijl je probeert uit het stijgen weg te komen, wordt 'ie nog kleiner . . . :eek:

Is goed afgelopen.

jan.

Het was vandaag weer kastelenweer in Roden en helaas . . . :(

De Introduction F5j is er in zeer sterke thermiek vandoor gegaan: hij verdween domweg, loste op in het blauw, niet meer te zien.

Ik wist niet meer wat ik moest doen om ‘m, zonder groot risico dat het hele airframe zou desintegreren, naar beneden te krijgen.

Butterfly met down bijgetrimd: weinig effect.

Steile bochten: idem dito.

Dit is niet de eerste keer, dat ik de bibbers kreeg.

Hopelijk leer ik hier eindelijk van. :hammer:

Was een fijne kist!

Nu dan maar snel de Slope Infusion vliegklaar maken: die is in dit soort noodgevallen wat handelbaarder (denk ik).

jan.

Top dat hij terug is .
Wat ik doe met toestellen die geen hulpmiddelen hebben om het dragend vermogen van de vleugels te verstoren . Is een vrille.
Deze zet je in door rustig aan steeds meer hoogte te trekken . Op het moment dat het toestel valt trek hoogte en rudder in de hoek en zo ontstaat een vrille . Deze maneuver levert geen stress op je toestel. Een spiraal vlucht doet dat dan juist weer wel.

Top dat hij terug is .
Wat ik doe met toestellen die geen hulpmiddelen hebben om het dragend vermogen van de vleugels te verstoren . Is een vrille.
Deze zet je in door rustig aan steeds meer hoogte te trekken . Op het moment dat het toestel valt trek hoogte en rudder in de hoek en zo ontstaat een vrille . Deze maneuver levert geen stress op je toestel. Een spiraal vlucht doet dat dan juist weer wel.
Ik heb een Libelle A380 die qua constructie veel weg heeft van de Introduction. Die leg ik met een halve looping op zijn rug. dan komt hij rustig rondjes draaiend mooi naar beneden.

Die leg ik met een halve looping op zijn rug. Dan komt hij rustig rondjes draaiend mooi naar beneden.

Dat is de suggestie die de vorige eigenaar ook had.

Maar, ik moet wel zeggen: op het moment dat 'ie nog maar een paar pixels groot is, is dit kijk- en vliegtechnisch wel een uitdaging . . .

Dan denk ik dat de vrille-suggestie iets eenvoudiger is.

jan.

Daarnaast zijn de hoellein-zwevers (i.i.g. de Climaxx, Inside, introduction en ook de slopeinfusion) zo bedacht dat je ze met getrokken flaps recht naar beneden kan sturen zonder dat hij in stukken flappert.

Dat is de suggestie die de vorige eigenaar ook had.

Maar, ik moet wel zeggen: op het moment dat 'ie nog maar een paar pixels groot is, is dit kijk- en vliegtechnisch wel een uitdaging . . .

Dan denk ik dat de vrille-suggestie iets eenvoudiger is.

jan.
Ik zeg altijd je moet omlaag voor hij te klein wordt ;)

• Like
Reactions: jve
Ja maar die heeft de Libelle A380 niet. En het is voor mij ook een gimmick want door het stabiele gedrag op zijn rug zien mensen vaak pas op het laatste moment dat hij “verkeerd om” vliegt.

De Climaxx deed het ondersteboven ook goed, die kon je dan ook nog wel in een bel op hoogte houden, maar die had 'gewoon' flaps en rolroeren dus die kwam altijd wel netjes beneden als het moest.

Dit is wel een goede les om al mijn kisten eens na te kijken en niet alleen het registratienummer maar ook een briefje met telefoonnummer er in te doen.

Blij dat ie gevonden is, Jan!

Ik zeg altijd je moet omlaag voor hij te klein wordt

Voor zover ik dat al niet wist, is me dat gisteren weer met harde hand bijgebracht.

Door schade en schande . . .

Overigens is dit ongeveer hoe het zit, lijkt het.

upload_2023-8-21_12-45-19.png

Op de horizontale as de hoogte, op de verticale as de sterkte van de thermiek in m/s . . .

jan.

De truuk om zoiets naar beneden te krijgen is: vol up geven en vol richting, als je hebt dan ook remkleppen vol uit.
Op deze manier wordt hij langzaam en heeft hij een verschrikkelijke hoeveelheid weerstand. Dat blijft niet lang boven.
Bovendien gaat hij door die vol up en vol richting kleine rondjes draaien (vrij snel, al gauw 1x per 2-4 sec) waardoor je hem steeds uit een andere hoek ziet, en met een klein beetje mazzel zie je hem opeens ergens 'flitsen'.
Gelukkig heb je hem weer, niet te veel beschadigd. :beer:

• Like
Reactions: jve
Back