Mijn vlieg ervaring van vandaag

upload_2022-12-31_11-13-47.png


Onder het woord Ketelmeerweg?


jan.
 
Ja, maar dan op de rand van het water op de dijk.
Aan de west-kant van de snelweg kan ook, die is beter voor ZW.

Let op dat je niet de fout maakt om bij NO wind te proberen op die dijk te gaan vliegen.
Dat lijkt mooi (dijk is ook hoger aan de polderkant!) maar werkt absoluut niet met turbulentie.
Al 2x een vliegtuig aan gort gevlogen.

Aan de waterkant werkt het schitterend. Je komt niet heel erg hoog maar het is ruim
voldoende om met niet te grote modellen heen en weer te crossen.

ketelmeer_helling.png
 
De laatste keer vlogen we bij de rechter streep want toen was het zuidenwind. De linker streep is het gebied om bij zuidwesten wind te vliegen. Daar is de dijk ook wat hoger ivm golfslag op het Ijsselmeer. Daarvoor moet je wel een stuk omlopen onder de brug door.
 
Ook vandaag weer zuidenwind dus een bezoekje aan de dijk bij de Ketelbrug. Een mooie kans om mijn nieuwe Waco troepen transport zwever in te vliegen. De romp is van timmerplaat van de Gamma. De vleugel is schuim met balsa indeling. Spanwijdte is 1 meter 40.
F8B6F2B1-4534-485A-A412-98B568F6EBCA.jpeg
C5930F37-9BD0-4E06-9D67-8F06B665E08D.jpeg
A3F4D6A8-3351-4A35-8F77-BF2BD6AFCBD9.jpeg
C095983E-94B2-4035-BCE8-D2E3B6EF883D.jpeg
 
Twee, die bedoel ik.


jan.
Ja dat is bij mij thuis. Dat was de meest duidelijke foto van het model dus die heb ik er maar tussen gezet. Daar heeft hij ook even gevlogen maar die dijk is ongeveer 2 meter lager, en dat verschil merk je wel. Ook is is de wind bij het Ketelmeer net iets harder en constanter.
 
ik zie dat de spellingscontrole me nekt. Het is balsa indekking. Ik heb de schuimkern aan de voor- en achterzijde volledig ingedekt en daartussen stroken geplakt. dat lijken inderdaad net capstrips op ribben.

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9708 deze tekening heb ik als basis gebruikt maar als A4-tje uitgedraaid en zelf een geheel andere constructie gemaakt
 
Dit jaar ging de vakantie naar Denemarken, we hadden een huisje in de buurt van Hanstholm.

Ik had mijn hellingzwever meegenomen en heb heerlijk kunnen zweven op 2 plekken bij Hanstholm.

De eerste locatie vloog ik achter de visfabrieken met windkracht 6 N/W, het vliegen ging fantastisch met de de nodige ballast maar het landen was een uitdaging omdat het landingsgebied voor mij aan de kleine kant was met als gevolg een afgebroken tip :confused:. Maar met ductape en de nodige lijm was de tip niet mooi maar wel functioneel gerepareerd:D.

De tweede locatie was pal op het westen naast de haven. Daar vloog ik vanaf 19:00uur tot bijna zonsondergang met windkracht 3.

Het landingsgebied op deze locatie is iets groter zodat het landen geen brokken opleverde.
 
Vakantievliegtuigje mee - wat een goed idee! :banana:

De mefisto heeft sinds vorig jaar een houtrn kist en kan dus mee in de drijver van de trimaran. Nou was het afgelopen dagen zulk beestenweer dat ie toch niet uitgepakt is, maar gisteren dan eindelijk raak. Norderney, noordstrand. 3 a 4 bft loodrecht op het duin.

Fotos willen niet verstuurd worden dus die volgen zometeen.
 
k heb zaterdag en zondag de nationale franse wedstrijd meegevlogen die op Font d'Urles was gepland, maar vanwege de noorden wind (Mistral) was verplaatst naar Col de Menee. Verzamelen op een parkeerplaats op 1410 meter dan een best lastige voettocht van 50 minuten naar 1665 m. De afdaling duurde langer vanwege de vermoeidheid én de moeilijkheidgraad.

IMG_20230805_110538-3.jpg


Met 18 tot over de 25 m/s was de wind zeer vlagerig en turbulent. De helling draagt super over een heel groot gebied, maar de lift aan de rand valt wat tegen. Ik had tijden onder de 30 sec verwacht toen ik de windsnelheden en helling zag, maar de snelste tijd was 30.60 seconden door Mathieu Mervelet.
Ik heb alle 17 ronden met de Pace gevlogen, waarbij ik mijn 2 snelste tijden met de Pace heb gerealiseerd (37.12 en 37.42 alleen met de FS3 was ik ooit sneller). Op Taiwan na was dit voor mij de wedstrijd met de moeilijkste condities, het vliegen was moeilijk maar het landen ging door het ontbreken van een rotor redelijk te doen, indien je op de juiste plek landde. Het waren wel dus 2 super dagen en voor mij zonder enige schade.
 
Over thermiek gesproken, afgelopen donderdag na een lange tijd eindelijk een prachtige zomerse dag. En dus eindelijk weer eens vliegen. In de middag begon er de thermiek ontstaan, met de GPS kist starten op +/-120mtr, heerlijk door stijgen naar 300mtr en weer afbouwen in speed en weer door. Zo, heerlijk, ruim een half uur gevlogen. Daarna nog met de DLG gevlogen, wat n dag.
 
Back
Top