Mijn vlieg ervaring van vandaag

Ik zei 80cc maar het zal vast wel meer geweest zijn.
Het betrof wel een ervaren piloot.
Trouwens, hij heeft de klus goed geklaard.
Maar dan bijna verticaal.
Net een raket.
Je zou deze oefening niet moeten doen met een Amigo.
Ik bedoel ook dat het een een heel andere ervaring was dan met het electro
toestel waar ik normaal het hemelruim ingesluist word.

Mvg,
Aurectar
Dat is geen slepen maar domweg takelen . Dat zijn akties die niet mijn eerste keus zijn . Door het hogere vermogen en snelheid welke boven jouw normale vliegsnelheid liggen wil de zwever zeer onstabiel aan het koord hangen . Het is wel weer leuk voor de gene die snel omhoog wil .
Persoonlijk vind ik de rustige sleepjes het leukste om te doen .
 
Laatst bewerkt:


Ik ben het met jou eens wat dit betreft.
Dit was, hoop ik, een eenmalige oefening.
Vroeg of laat zou dit uit de hand lopen.
Nu, ondertussen weet ik wel hoe stevig mijn Monterey is.
 
Als de sleper ondanks alles toch nog te krachtig is, hang je er gewoon twee zwevers achter.
Wacht nog op het filmpje.

11927821_10204693427000121_5157744123711500512_o-jpg.181603

150 cc

Johan.
 
Weer een ervaring rijker, afgelopen zaterdag was het mooi weer, een beetje wind maar prima vliegen.
Ons jeugdlid was het fietsen op de fietslier een beetje zat en deed de suggestie om te gaan slepen met de Fun-Cup.
Alle leden deden daar een beetje lacherig over, en begonnen bij voorbaat al dat het niet zou lukken.
Ach, ik was wel in voor een geintje, had alleen mijn BOT bij dus vooruit maar. Niet geprobeerd is altijd mis. Sleeplijn gepakt en bevestigd aan een vleugelschroef van de FunCup, In mijn BOT zit een sleepkoppeling dus dat was zo geregeld.
Zaakje uitgelegd op het veld en starten maar, we stonden allemaal daar een beetje gespannen op het veld of er wel iets zou gebeuren, niets :rolleyes:. Had ook eigenlijk niets anders verwacht.
Oké, niet getreurd, dan gooi ik de BOT wel mee tijdens het opstijgen van de FunCub. Dus gooien dat ding, en zowaar, het ging omhoog. Met de nodige stuurmanskunst proberen netjes achter de sleper te blijven tot het moment dat het in de wind zo langzaam ging, dat ik voor de veiligheid maar losgekoppeld heb.
Maar we hebben samen wel staan lachen om het behaalde resultaat :).
 
Toch is (in theorie althans) verticaal slepen een optie om een langzame zever omhoog te krijgen met een sleper die een te hoge overtreksnelheid heeft.
De zuiver verticale vliegsnelheid kan laag blijven.
Je moet dan de sleper verticaal starten zoals sommige hotliners en 3-D'ers doen.
Dan als de lijn strak komt te staan je fragiele zwevertje loslaten.
En hup het gaat met weinig vliegsnelheid omhoog.

Wie doet dit als eerste?

Ik niet.

Rick
 
  • Like
Reactions: jve
Deze namiddag enkele vluchtjes gemaakt.
Zeer zwoel weer.
Weinig thermiek.
Van gelegenheid gebruik gemaakt om wat weidechampignons te plukken.
Ik had er genoeg om met verwanten te delen.
 
Klopt,je hebt verschil in temperatuur nodig om thermiek te krijgen.
Er stroomde warme lucht het land binnen en de zon was niet krachtig genoeg om de aarde zodanig te verwarmen dat deze warmer werd dan de lucht erboven.
Komt vaker voor na augustus, maar va dinsdag weer zgn polaire schone lucht die frisser is en meer thermiek zal geven icm de zonkracht :)
 
Gisteren wel geteld een belletje weten te pakken, voor de rest weer een hele prettige vliegdag met weer een mooi plaatje.
uploadfromtaptalk1441003632131.jpg
 
Van de Bird of Time heb ik er ook enkele.

full

Deze is wel van een motor voorzien.

full


full

Als je dan wat lang de motor gebruik, word het een gewone zwever en moet je de landing voorbereiden en niet rekenen op een scheutje gas er op.
Niets beschadigd, maar wel gevonden met hulp van een drone met FPV.

Johan.
 
Wat eergisteren een mooie vliegdag moest zijn ontaarde in een bijna catastrofe.
Ik had een kleine correctie moeten aanbrengen aan mijn electrozwever en had iets (detail) over het hoofd gezien.
Het had te maken met het hoogteroer.
Maar in het modelvliegen worden details soms zwaar afgestraft.
Kort samengevat, vanaf de uitworp bleek mijn toestel onbestuurbaar.
Ik probeerde nog iets maar tevergeefs.
Onder hoek van 75 graden vollen bak in de mais, wat niet de bedoeling was.
Dus, op zoek naar mijn toestel in de mais.
Door geluid motor was het vlug gelokaliseerd.
Met een bang hart ben ik er naar toegegaan.
Ik dacht wat aanmaakhout aan te treffen.
Al bij al viel het nog mee.
De mais had zo te zien de inslag gedempt.
Bij nader toezicht was schadebalans vlug opgemaakt.

- As motor afgekraakt.
- Richtingsroer beschadigd.
- Indeuk aanvalsboord linkervleugel

Niet treuren, herstellen dus.

IMG4991_800x599GPyKW.jpg


Gebroken materiaal verwijderd en nieuw stukje aanvansboord inlijmen.
Vervolgens terug mooi indekken.

IMG4992_800x599.jpg



Bruek richtingsroer lijmen met CA.
Verstevigingsstukje (driehoekje hard-balsa) aanbrengen .

IMG4990_800x601.jpg


Morgen nog alles eens fijnschuren en folie aanbrengen.
Wat de chinese motor betreft.
Ik had nog een as liggen.

Het had allemaal slechter kunnen zijn.

En in de marge van dit gebeuren nog het volgende.
Op 5 km waar ik mijn crach ervaring had is een echt vliegtuig neergestort.
Resultaat 2 doden.
Ik had een geluid gehoord in de verte toen ik mijn wrak aan het opbergen was.
Het betrof een experimenteel ULM vliegtuig dat net opgestegen was op het vliegveld van Amougies.
Ik ben nadien even een kijkje gaan nemen.
Geloof me vrij, dit doet iets met je.
Je zou er ziek van worden.

Hier meer uitleg.
http://www.lavenir.net/cnt/DMF20150908_00699272
 
Laatst bewerkt:
Begin deze week heb ik weer fantastisch kunnen vliegen met Gert Mulder in Oostenrijk.
Maandag zijn we naar de Resterkogel geweest, onderdeel van de Kitzbuheler Alpen. Je vliegt daar op ca 2000 meter hoogte. Je kan naar meerdere kanten vliegen. Helaas stond er geen wind en de thermiek was dun. Wel prachtige uitzichten bij aankomst door de bewolking die her en der om ons heen hing.
Oostenrijk2015-09.JPG


Oostenrijk2015-12.JPG


Oostenrijk2015-08.jpg


Oostenrijk2015-10.JPG


Oostenrijk2015-11.JPG


Dinsdag zijn we naar Großarl geweest. Dat is vanaf Landhaus Kitzblick een klein uurtje rijden, maar meer dan de moeite waard. Wat een gave plek. Er stond enige wind en de helling droeg een groot deel van de tijd enigszins, maar ook thermisch was er een en ander te vinden. Toch was de thermiek minder sterk dan ik hier wel eens heb meegemaakt, mogelijk door de nog wat vochtige grond door regen in de voorgaande periode.

Eerst in de wat krappe gondel omhoog naar 1900 meter.
Oostenrijk2015-01.JPG


En dan kan je model over de rand het dal in.
Oostenrijk2015-02.JPG


Oostenrijk2015-07.jpg


Oostenrijk2015-05.JPG


Landen doe je op een enorm veld, mooi gemaaid, zonder kuilen en stenen en met slechts een lichte helling. Ongekend voor Alpen-begrippen.
Oostenrijk2015-03.JPG


Oostenrijk2015-04.JPG


Als je wilt kun je zelfs oefenen met doellanden :D
Oostenrijk2015-06.JPG


Voor een handstartje met een nieuw model moesten eerst de koeien even aan de kant worden gejaagd.
Oostenrijk2015-13.JPG


Daarna heeft hij nog wel even beter lucht mogen proeven.
Oostenrijk2015-14.JPG


Hopelijk kunnen we morgen nog even lekker ergens vliegen. En dan komend weekend helaas weer naar huis. Wat gaat een week toch snel :(.
 
Back
Top