Mary Rose your noblest shippe 1545 schaal 1/50 scratch

In een voorgaande post ergerde ik me aan de vreemde vorm van het berghout
upload_2023-10-2_10-41-57.png


wel, oplossing gevonden.
de inkeping bovenaan heeft wel degelijk een reden. deze vermijd dat water op het berghout niet tussen de naad van het berghout en de plank erboven naar binnen kan sijpelen.
bron : Het statenjacht Utrecht.
upload_2023-10-2_10-46-20.png


Geen update over verdere vooruitgang dus, effie vakantie met tussendoor "botenbouwstudiewerk";)
 
De planking tussen berghout 2 en 3 is klaar en heeft een eerste schuurbeurt gekregen.
De bedoeling is om boven berghout nog 3 huidgangen aan te brengen en dan de romp eerst verder te schuren en af te werken met nagels en houten pennen. "Treenails" in't Engels (boom nagels.
20231007_130750_1280.jpg


Omdat de romp nu nog goed handelbaar is, maak ik eerst de basisplaat.
Het materiaal is eik, gerecycled van oude plinten.

Gezaagde en geschaafde onderdelen
20230911_162214_1280.jpg


De verlijmde en geschuurde basisplaat
20231007_152237_1280.jpg


De vorm van de steunen bepalen
20231007_151951_1280.jpg


work in progress
20231007_152251_1280.jpg
 
Hallo allemaal

De staander is zo goed als klaar en heeft een voorlopige benaming gekregen.
20231010_182313_1280.jpg


De beplanking boven berghout 3 ging vrij vlotjes
20231013_171352_1280.jpg


Maar...

Het spant van sectie is bovenaan erg naar binnen gebogen en de boeg is bovenaan recht.
20231010_182217_1280.jpg


Hierdoor was de de lijn tussen dit spant en de boeg niet echt vloeiend
20231013_171429_1280.jpg


Dus opnieuw, het voordeel van PVA lijm is dat deze terug zacht word als je hem behandeld met isopropyl alcohol.
De planken terug verwijderen ging dus vrij vlot
20231014_073117_1280.jpg


Knutselen...
20231014_112042_1280.jpg


de overgang tussen sectie 1 en de boeg is nu veel vloeiender
20231014_165841_1280.jpg


Maar (2e keer)
Ik vind dat ik de beplanking tussen berghout 2 en 3 te veel taps gemaakt heb.
Ik overweeg poging 3 om dit alsnog te corrigeren :hammer:
20231015_083603_1280.jpg
 
Hallo allemaal,
De kemel aan de boeg is weggewerkt. Het berghout loopt nu vrij vloeiend omhoog naar de boeg. :beer:
In één moeite is de vorm van de voorste geschutpoort aangepast. Net zoals poort 2 tot en met 6 komt deze nu tot aan het berghout.
20231020_163444_1280.jpg

Stuurboord klaar, bakboord to do.

De letters schieten ook goed op.
20231016_185649_1280.jpg


Eerst de gemakkelijke.
20231016_192154_1280.jpg


Dan de moeilijke
20231016_194142_1280.jpg


Er is al een Mary, en "roos" is op komst :yes:
20231021_084901_1280.jpg
 
Ps ,

Vraag aan de meer ervaren leden van dit forum.
Mag ik een link toevoegen in mijn "signature" naar een bouwverslag in een ander forum. zonder hier in de problemen te komen.


upload_2023-10-21_19-39-57.png
 
Begint een erg mooi schip te worden. Bewonderenswaardig dat je 2x opnieuw bent begonnen om de lijnen goed te krijgen! Met een mooi resultaat!
 
Begint een erg mooi schip te worden. Bewonderenswaardig dat je 2x opnieuw bent begonnen om de lijnen goed te krijgen! Met een mooi resultaat!

Dankuwel
Nog beter is het van de eerste goed doen ;).
Maar zonder deftige plannen lukt dit soms niet bij projecten zoals dit. En deze fout zou later te zichtbaar blijven om zo te laten zonder te corrigeren.
 
Back
Top