Gerard, dank voor het terug zetten. Kan er weer een update plaatsvinden van dit scheepje.
Ward, dank voor het compliment. Zat pas je boekje nog door te nemen over bellen.
Timber, ik ben niet weggeweest... Maar de Hunter zegt fijn weer terug te zijn.
Nu alle gekheid weer gezegd is. Ook natuurlijk de beste wensen.
En de update...
Het verlag wat er stond is helaas niet helemaal meer compleet.
Er staat nog een deel van het verslag op mijn website. Maar tijdens het vele digitale werk heb ik even geen tijd over om mijn verslag aan te vullen helaas. Ik zal dus moeten verwijzen naar mijn website hiervoor.
Hunter op RiksGewijs.nl
Maar goed. Even weer een kleine update van het werk wat ik vandaag heb gedaan. Ik heb mijzelf een uurtje gegund voor de bouw.
Ik heb de kiel, voorsteven en achtersteven er vanaf gezaagd. Het geheel is van triplex gemaakt van het zachte soort. Wat inhoud dat ik dan met fineer moest gaan werken. Dat vind ik niet mooi. En voordat er verder beplankt gaat worden zal ik dit eerst moeten vervangen. Het zal mij anders echt aan blijven kijken omdat ik beter weet.
Nog wat hout op maat gemaakt, fineer voor de verschansing aan de binnenzijde. Ik heb de latjes die onder de geschutspoorten en boven de geschutspoorten komen schuin afgesneden. Een hele plank is niet realistisch en ben gaan kijken hoe dit normaal ging. Er zijn verschillende manieren zoals de Engelsen dit deden. Gewoon recht op de spanten en bij de wat kleinere schepen schuin met blokken tegen de spanten tussen de huidlagen waardoor er een steviger geheel verkregen werd. Ik heb deze optie gekozen. Echter ben ik de link kwijt waar ik dit gevonden had.
In ieder geval, binnenkort weer meer.
En bij kritiek gewoon je ongezouten kritiek.... Ik ben een grote jongen.
Weer een nieuwe update. Had weer even wat tijd.
Zoals ik al schreef ben ik verder gaan kijken hoe het beter kan en kwam er ook op uit dat de kiel vervangen diende te worden omdat het triplex fineren geen optie is. Het zou dan ook nog eens te dik worden. Nu blijft de kiel 4mm breed. En dat is toch redelijk dik. Terwijl deze 4,5 was wat met fineer 5,0 zou worden. En dat op schaal geeft wel een flinke maat.
Ook gelijk in de boeg een verbinding gemaakt. Door een plaatje fineer te leggen. En achter bij het roer een uitsteek bij de kiel. Bij de boeg komt er nog een hoefijzer over de naad heen. Heb gezien dat dit vaker bij dit soort kotters gedaan word.
Een voorbeeld hiervan.
Natuurlijk heb ik dit iets anders gedaan, omdat de bouwer van deze Hunter een andere kijk op de zaken heeft en alles mooi gelakt. Ben hier nog niet uit. Wanneer ik besluit te lakken, dan zal ik ook de voorsteven voorzien van een extra naad.
Zoals ik het nu zelf gedaan heb. Let even niet op de vlekken aan de zijkant... Dat zijn lijmvingers die door de belichting en flits erg naar voren springen. Straks wanneer de romp nog een klein schuurpapiertje heeft gehad is dit weer weg.
Weer een stukje verder. Niet vee wat op een foto zichtbaar zou zijn, maar een leuk detail wel.
Goed te zien dat het fineer mooi aansluit en dat de afgeschuinde delen ook mooi aansluiten. Ben er best tevreden over.
Nu bezig om de potdeksel uit te vogelen. In ieder geval de rand wel alvast mooi vlak gemaakt. In de bouwhandleiding staat dat ik de potdeksel van latjes fineer moet lijmen. Maar ga ik lakken, dan is dit weer te zien... Ga ik schilderen is het geen probleem omdat de potdeksels dan zwart of bruin, tegen het zwart aan worden.
Keuzes... Keuzes.... Keuzes... :lol:
Weer wat verder. En beland bij het maken van de potdeksels. Dit worden flink brede jongens op dit schip. Ik heb doordat ik geen gebruik gemaakt heb van de metalen inzet stukken alles nog een stukje dunner kunnen houden en had toch extra hout nodig. Was geen probleem, had ik op voorraad. Maar toch jammer.
Ze worden nu 6mm breed. Best aardig.
Ze mogen nu drogen. Enne... helaas, mijn mal die ik aan het maken was zodat ik universeel kon werken is nog niet gelukt omdat ik deze van mdf heb gemaakt. Moet hiervoor toch een harde houtsoort voor zoeken. Dus hier kom ik wellicht nog een keer op terug.
En de verschansing aan beide kanten bekleed. Ik heb alles nu in de lak gezet zodat de houtskleur goed zichtbaar zal zijn. Ik denk dat dit best mooi is zo. En dat ik opteer om de potdeksel zwart te schilderen en dit van hout te laten zodat alleen het binnenkozijn van de geschutsopeningen rood zijn.
Heb je een ander idee.... Geef maar gewoon aan.
Weer een stukje verder. Gaat niet zo heel snel, plankje voor plankje om maar te zeggen.
Ik denk zelf wel dat het aardig lukt zo allemaal. Maar foto's zeggen meer dan 1000 woorden word wel eens gezegd. Dus ook nu maar een paar plaatjes.
Ben dan ook inmiddels wel iets verder. Maar hierboven ben ik inmiddels bij de onderste berghouten. Deze zijn er in één keer op gezet zonder onderbrekingen. De bollig van de romp speelt mij hierin parten. Echter ben ik een oplossing aan het zoeken om alsnog lassen te laten zien. De berghouten zelf zullen zwart geschilderd worden. Ik heb het boek van George Bandurek er op na geslagen en daar staan een paar wiki urls in. Deze geven aan dat deze schepen altijd geschilderd zijn geweest. Ik ben hier dus inmiddels uit. Over de rest van de kleuren nog niet. Geen idee ook welke kleur ik dan zou kiezen. Aangezien de meeste mensen de schepen met gele biezen of randen uitbeelden is dit ook een optie. Echter Engelsche schepen zouden toch wel in meer kleuren voorgekomen zijn? Wie heeft een idee? Afbeelding of iets anders?
Het bekleden van het onderwaterschip kan nu ook beginnen. Het gedeelte wat tussen berghouten en waterlijn zit is nu klaar. En gaan rustig verder al is er morgen natuurlijk weer een dag. Nu eerst tijd voor een Pintje.