Mamoli's HMS Hunter

Sjors. Ik kom uit het midden van het land. Helaas is het voor mij heel lastig om open op een fora meer weer te geven. Maar ik kan wel zeggen wanneer je een keer wilt komen buurten, je welkom bent hoor.

En er bestaat geen modelbouw school. Ik heb veel ervaring. Dat is alles. Goed luisteren naar mensen. Daarbij als je mijn website bekijkt, doe ik veel meer met hout dan alleen dit. Denk aan restauratie van meubels en muziek instrumenten. Wanneer je naar restaurateurs luistert. Kun je vaak die kennis gebruiken voor andere zaken. Let wel, dit is vaak als ze iets van hun kennis afgeven.

Maar vooral, ervaring door doen en mislukking. :yes: Menig scheepsrompje is in het vierkant archief terecht gekomen. En dan gewoon weer overnieuw beginnen en leren van de fout zodat je het de volgende keer anders doet. Een kwestie van volhouden. Toen ik begon, was er nog geen internet. Alleen boeken, die niet te betalen waren omdat 2e hands niet te vinden was.

106269.a-594.jpg

gIMG_0584.jpg

En je kan over 2 minuten je gmail checken. Misschien heb je hem al. Zo niet, dan kan het misschien van pas komen

Dank je Eagter, Dit is gaaf. :p

Alles is dus goed aangekomen.
Die foto's geven wel een mooi beeld zo. Denk aan een gele berghout.

Het hout van de verschansing zal donker worden door het lakken. Dat geeft denk ik wel een goed contrast. Nog maar eens afwachten.

Enne... brak zelfs mijn latje ervan... :yes:

Graag gedaan. Ik heb m'n latjes heel kunnen houden :P Het vat staat nu in vorm. Ik kon met een stuk touw de latjes naar elkaar toe trekken en met een paar vloeken kreeg ik het plankje met de gefreesde cirkel erop geklemd. Morgen maar eens kijken naar de hoepels. De twee in het midden zijn wat te groot qua diameter. Da's voor morgen.

Zoals ik al schreef, romp is dicht. Vandaag niet veel gedaan. Tuin werkzaamheden die voorgingen. Maar wilde toch laten zien dat alles dicht zit.

Volgende werkzaamheden aan dit scheepje zoals ik het nu voor mij zie.
Kleinigheden kunnen mogelijk veranderen.

- uitzagen geschutspoorten.
- Nieuwe geschutspoorten maken van hout en plaatsen.
- Spanten aan de binnenzijde van het schip verwijderen. (Zijn te dik)
- 2e Beplanking er op aanbrengen.
- Dek leggen.
- Potdeksel aanbrengen.
- Verschansing binnenzijde afwerken.

Hunter%20(16).jpg

Laatst bewerkt:
Nou Sjors, niet echt hoor.
Nu pas weer een klein stukje vrije tijd gemaakt voor het scheepje.
Maar dat maakt niet uit, het is hobby zullen we maar zeggen.

Dus weer een paar plaatjes voor de vooruitgang.
Hunter%20(16).jpg

De poorten afgetekend. Deze zijn een fractie kleiner dan de metalen stukken die bijgeleverd zijn. Die metalen stukken hoop ik niet te hoeven gebruiken omdat ze nogal grof zijn.

Hunter%20(17).jpg

Voordat ik de poorten uitsnijd, boor ik ze altijd even voor. Dit zorgt ervoor dat het scalpel niet uitschiet en het allemaal te groot word. Ook boor ik binnen de lijnen, niet ertegen aan om maar te zeggen.

Hunter%20(19).jpg

Alles uitgesneden. Ook hier geldt dat ik alles een pietsie te klein heb geladen. De poorten zouden ca. 10 mm. moeten zijn in vierkant. Ik heb ze dan ook 9,5 mm uitgesneden. Dat maakt het afwerken straks makkelijker wanneer de kozijnen gezet kunnen worden.

Volgende keer meer. :p

Mooi werk Rik, ik doe het ook altijd zo, een halve mm kleiner als de tekening, want precies op maat heb je kans dat ze iets te groot worden met bij- schuren of vijlen. Nu heb je nog wat speling wat makkelijker is bij te werken dan wanneer ze te ruim zijn.

Zo he. Pagina 3 is waar ik deze terug vond, had het bijna opgegeven.

Ben nu bezig met de kanonsluik kozijnen te plaatsen. Vanavond weer een plaatje....

Pfff... Eindelijk even wat tijd gevonden om te knutselen hieraan... En als het goed is, is er weer meer tijd. :p

Zoals beloofd de kanonspoort kozijnen.
De originele waren van metaal. Deze wilde ik zelf niet gebruiken. Een mooi stukje noten hout geeft hier toch een beter resultaat.

Nu alleen nog recht vastlijmen. :p En dan kunnen we het dek gaan leggen. :rolleyes:

Hunter(20).jpg

Ik heb al gezien dat je ook bijzonder netjes bouwd Rik. Het kozijntje waar het kanon achter staat lijkt op de foto wat "uit het lood" te staan, maar ik begrijp dat het nog niet vast zit. (kan ook aan de foto liggen)
Wat me wel opvalt zijn de brede huidplanken, die niet echt in verhouding zijn met de grote van het scheepje. Dus ik vraag me af of er nog een 2e beplanking komt of is hier een andere reden voor?

Dank voor de complimenten.

@Pietsan, ik heb de kozijnen daar nog niet vast gelijmd. Door het kanon er doorheen te schuiven verschuift ook het kozijn vanwege het aantikken. En door meerdere keren te fotograferen en te bekijken heb ik het opgegeven. :p Dus ach het zijn losse onderdelen en dan gaat het soms gewoon net niet.

En nu bezig met een dekje leggen.
hunter(21).jpg

Of het vanavond nog af komt? Ik denk het niet. Rustig lekker door bouwen en genieten van een... :proost: Lijkt mij wel een goed plan voor vanavond verder.

Back