Mamoli's HMS Hunter

Ik zal eerst eens kijken wat ik ga doen met de opbouw tot dusver. Het ziet er naar uit dat ik de eerste huidplank zal verwijderen. Dit is gespijkerd en dat wil ik kunnen voorboren omdat ik er een deuvel in wil kunnen zetten.

Je maakt er werk van, zal e.e.a. eens toelichten, maar eerst:

Ik zal eerst eens kijken wat ik ga doen met de opbouw tot dusver. Het ziet er naar uit dat ik de eerste huidplank zal verwijderen. Dit is gespijkerd en dat wil ik kunnen voorboren omdat ik er een deuvel in wil kunnen zetten.

Deze is niet gespijkerd, er zitten vrij grove gaten in omdat spelden niet te gebruiken waren en ik dus een soort punaises heb gebruikt.

Ach zo, dat verklaar de gaten die er in zitten.
Ik heb deze lat nu verwijderd en het valt mij op dat er veel kneuzingen in het hout zitten. Heb je een buigtang gebruikt?

Kon het toch ook niet laten om dit op mijn werkkamer als 2e hobby project neer te zetten en er aan te beginnen. :p Mensen die mij wat langer kennen zien wel vaker dat ik twee projecten tegelijk heb. Dat geeft afwisseling voor als je even vast zit.

Hunter%20(7).jpg

Alles afgeschuind en opnieuw uitgelijnd. De kanonnen zijn voorzien van metalen paarden. Deze even opgebouwd om te zien of de kanons poorten wel goed zitten. Ik heb zo de indruk dat het anders niet goed komt. En mijn vermoeden klopt. Als ik de poorten niet verlaag, past het kanon niet. Ik heb de kanonnen uitgemeten en die blijken wel aardig te kloppen voor dit soort schepen.

Ik heb de hoogtes van de geschutspoorten op alle spanten afgetekend alvast. Dit geeft mij straks houvast.

Hunter%20(6).jpg

De eerste gang is aan het drogen. Vanaf deze gang werk ik door naar de berghouten toe. Dan is de romp in ieder geval stevig genoeg om verder te kunnen.

Ik gebruik dus ook geen nagels of punaises om de huidgangen op de spanten te vast te houden. Straks mogen de klemmen er af en kan ik door naar de volgende.

:schrik:

Een heel ander plan van aanpak, een veel logischer ook eigenlijk.
Ik heb mij zo op de instructie's blind gestaard, en op het paralel lopen van de eerste huidgang aan het dek, dat een andere aanpak niet bij mij op kwam. Chapeau!!:p

Wat verklarende opmerkingen v.w.b. mijn bouw tot het "breaking point":

Doelstelling om de spanten opnieuw te maken was om de spanten in ieder geval symetrisch te krijgen, met het schuren na de tijd is dat blijkbaar weer wat ongedaan gemaakt. De spanten waren dan wel symetrisch, een mooie lijn was ver te zoeken, enkele spanten waren te smal dan wel te breed. Dit was met schuren niet te corrigeren.

Oo zag ik met het zagen van de nieuwe spanten dat er ter hoogte van de gleuven t.b.v. de kiel, er veel te weinig "vlees" op zat. Reden voor mij om de spanten niet verder te schuren, om te voorkomen dat er juist op dit gedeelte te weinig materiaal over zou blijven en een geloofwaardige romp niet meer haalbaar was.

Enigste indicatie om de spanten opnieuw te maken was de bijgeleverde tekening, die is net zo slecht als de spanten zelf. Ik had/heb niet de kennis zelf spanten te construeren.:(

Ook de bovenkant van de spanten was een crime, die heb ik moeten opvullen om het dek enigzinds fatsoenlijk te monteren. Daarbij moest ik het dek per spant pas maken, ook dit nam veel tijd in beslag. De materiaalsoort maakte montage ook al niet eenvoudiger, spijkertjes brachten uitkomst.

En MDF gebruiken was ook geen handige keus, wel goedkoop.:cool:

Dat klopt, je hebt erg je best gedaan om alles in een goede vorm te krijgen.
Ik heb gezien dat je het dek ook met nagels vast gezet hebt. Ik zou dit in zo'n geval ook zeker gedaan hebben. En het pas maken is één van de moeilijkste zaken in zo'n scheepje. Ik denk wel dat wanneer je bij de spanten een kruislijn had gezet hier wel uitgekomen zou zijn.

Ik heb de spanten die jij gemaakt hebt aangepast. En het dek laat ik zoals dit is. Dit dek hoort wat meer bol te lopen. Misschien dat ik daar nog wat mee kan doen. Het betreft maar één mm hoogte verschil tussen midden en zijkanten waar de spuigaten zitten. Dus ook daar is het minimaal.

Ik moet ook zeggen, dat ik dit in mijn begin tijd ook niet zomaar had kunnen doen. En inderdaad, er zit een stukje kennis en handigheid in. Als je dat niet hebt. Krijg je een frustratie in plaats van een hobby. Ik hoop ook dat ik met dit uitgebreide verslag op weg kan helpen. En weer van nieuwe ideeën kan voorzien. :p

De verschansing buitenkant zit er op. Er kan nu verder geplakt worden aan het onderschip. Ik heb op de tekeningen gezien dat de berghouten straks gewoon op deze huidlaag gelijmd dienen te worden waarna er met fineer gewerkt kan gaan worden. Hierdoor is het makkelijk doorplakken nu.

Hunter%20(14).jpg

wel zal ik gaan kijken hoe en waar ik moet gaan verjongen alvast. Dan heb ik een vingeroefening voor de latere laag die er overheen komt. De fineer stroken zijn ongeveer even breed. :p

Ik denk wel dat wanneer je bij de spanten een kruislijn had gezet hier wel uitgekomen zou zijn.

Weet niet of je hetzelfde bedoeld maar ik heb aan de uiteinden van het dek wel met potlood een streepje gezet als hulpmiddel om het dek zodoende recht op de kiel te krijgen.

Dit dek hoort wat meer bol te lopen.

Was al blij dat het dek op de spanten lag, materiaal was ook behoorlijk taai. Dacht e.e.a te camoufleren met het beplanken van het dek.

Ik moet ook zeggen, dat ik dit in mijn begin tijd ook niet zomaar had kunnen doen. En inderdaad, er zit een stukje kennis en handigheid in. Als je dat niet hebt. Krijg je een frustratie in plaats van een hobby. Ik hoop ook dat ik met dit uitgebreide verslag op weg kan helpen. En weer van nieuwe ideeën kan voorzien. :razz:

Het "dumpen" van het scheepje blijkt een hoog therapeutisch gehalte te hebben, tot nu toe knap ik met de dag meer op.:p

Ik mis ergens een stukje denk ik...
Ga jij nou binnen een dag verder, waar ik een jaar tegenaan heb lopen hikken? Grofweg door gewoon je eigen gang te gaan?

Ben blij dat dit niet mijn eerste scheepje is anders was ik nu met een knapzak op mijn nek richting horizon gelopen.:(

Weet niet of je hetzelfde bedoeld maar ik heb aan de uiteinden van het dek wel met potlood een streepje gezet als hulpmiddel om het dek zodoende recht op de kiel te krijgen.

Ongeveer hetzelfde. Ik heb voor het gemak even een spant erbij gepakt en mijn manier van meten er op gezet. Als eerste zal ik de foto even laten zien.

Spanten%20opmeten.jpg

Wat ik doe.
- ik meet het midden op en maak een haakse lijn die loodrecht is. Dus van boven naar beneden.
- Dan verdeel ik horizontaal de spant in verschillende vlakken. De verschansing. Het midden van het dek en de watergangen van het dek. Dan de buik van het schip. Soms als dit dan nog nodig is. De plaats van de zandstroken. Dat is de linker en rechterkant van het onderste deel van de spant.
- Nu trek ik van het midden uit lijnen naar deze uiteinden. Omdat ik nu symetrie heb kan ik gaan meten. De maten moeten links en rechts gelijk zijn of anders worden. Soms moet er een stukje bij. Soms een beetje vanaf. :p

De maten in dit geval zouden dan zijn.
0 = centerpunt ofwel midden.
1 = 30.4
2 = 50.5
3 = 40.5
4 = 30.4

Hieruit kan ik zien dat het hele kleine beetjes is wat er bijgewerkt moet worden. Echter het dek. Dat verschilt wel veel. Dit zou ik dan recht gemaakt hebben en een nieuw stuk in gezet hebben wat ik van te voren de juiste bolling gegeven zou hebben. In dit geval de bolling van 1,5 mm vanuit het midden naar gelijk aan de watergangen en dit dan bol schuren. Een stukje fineer zou dan al voldoende zijn geweest. ;)

Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben. :p

Ik mis ergens een stukje denk ik...
Ga jij nou binnen een dag verder, waar ik een jaar tegenaan heb lopen hikken? Grofweg door gewoon je eigen gang te gaan?

Ben blij dat dit niet mijn eerste scheepje is anders was ik nu met een knapzak op mijn nek richting horizon gelopen.:(

Nee hoor, je mist niets. Ik heb alleen al heel veel scheepjes gebouwd en heb zo mijn eigen bouwstijl ontwikkeld waar ik mij aan vast houd. Daarbij houd ik overzicht en structuur in het bouwen van scheepjes. En zoals ik al aangaf, door de vorm van de romp is dit echt geen beginners scheepje. Maar zoals ik ook al zag op verschillende russische fora één voor gevorderden. En ook die heb ik het zien opgeven op het punt waar jij zit. Het is gewoon echt een moeilijke boeg.

En je ziet zelfs.. Dat er bijna geen kotters uitgegeven worden door modelbouw fabrikanten, dit geeft slechte reklame vanwege de vele opgevers. En zeker met de moderne sociale media is dat niet handig. Je ziet ze wel in de RC wereld maar dan met Vacuform rompen. Dan hoef je zelf de boeg niet te maken en is het een kwestie van spuiten of schilderen. :p

Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben. :razz:

Ha!! Dat is dus dat leermomentje! Daar kwam ik dus te kort, nooit aan gedacht het zo aan te pakken.
Zeer duidelijk en zeer bruikbaar! Top!

Edit: Hoewel, ik heb dus een vergelijkbare poging ondernomen maar ben van het midden van de verticale gleuf uitgegaan, had dus het midden van het spant moeten nemen?

Laatst bewerkt:
Het is best een lastige hoor. Zelfs ik heb moeite met de ronding en het goed verjongen van de latjes. Dat komt doordat de boeg eigenlijk een bal is en de buik flink smaller wordt richting de achtersteven. Waarbij ook de kiel mee beplankt dient te worden. De maten hierin zijn niet eenvoudig.

Er komt ook nog een 2e laag overheen. Dit is een fineer laag van dunne latjes.

Ik heb besloten het onderwaterschip wit te maken. En de berghouten te schilderen in nog een te bedenken kleur. Waarbij de verschansing hout en het potdeksel zwart. Mogelijk word het berghout dan ook zwart. Maar dat is nog niet helemaal zeker. Rood en blauw vallen ook af van het berghout. Rood word alleen aan de binnenzijde gebruikt en blauw was te duur voor dit soort schepen.

Dus als jullie sugesties hebben, hoor ik het graag.

Ik heb ook het één en ander opgezocht van dit schip. Het lijkt er erg op dat dit scheepje gebaseerd is op de Duke William uit 1763. En ben dus ook op zoek naar hoe dit scheepje er werkelijk uitzag. Heb wel een tekening van dit schip gevonden. Lines & Profile - National Maritime Museum

Helemaal vergeten!
Ik heb nog een boek bij dit schip gekocht, staat ergens in dit topic.
Kan wel eens kijken hoe de bouwer daar met de kleuren is omgegaan.
Staan overigens leuke tip's in om het schip correcter te maken. Is dan wel de Caldercraft versie.

Ik zit dit zo eens in stilte te volgen en elke keer valt mijn mond verder open......
Dit is hoge school bouwen !
Ik kan helaas niet zien waar je vandaan komt Rik.
Anders kom ik met 2 scheepjes langs :D:D
O nee, 3 ( Halve Maan van mijn vrouw moet ook een keer af )
Maar zonder dollen.....ik ga je verder volgen.
Toch een vraag aan je Rik .
Heb jij bij een Universiteit een leerstoel genaamd hoger model bouw ?

Back