Mamoli's HMS Hunter

had ik ook met een kast was eigenlyk van het begin niet lekker begonnen .

nooit afgemaakt en vorig jaar vervangen voor iets nuttigs

Jammer dat je het niet afmaakt maar je hebt wel gelijk, als het bouwplezier er eenmaal uit is zal het waarschijnlijk niks meer worden.
Wat ga je nu maken?

Hier houdt het op!
Vanavond eventjes geprobeerd de huidplank op de andere zijde te monteren maar kwam ongeveer vijf paar handen te kort om deze op de plaats te krijgen. De spanten hebben dus niet de juiste vorm. Spanten maken van mdf blijkt ook geen succes, niet geheel verassend.
Ik heb nu genoeg met het kreng geworsteld, deze verdwijnt hoogst waarschijnlijk in de afvalbak.
Mocht er iemand wel heil in zien, gratis af te halen!:evilbat:

Ik zie hier wel heil in. Echter is het afhalen voor mij wel een probleem. Gezien ik in het midden van het land woon. En de afstand erg groot is. Moet zeker kunnen lukken dit scheepje tot een goed einde te brengen. :p

Afhalen is best te doen hoor ;o)
Een week gelden bij Barkman geweest om de Wasa op te halen.
Woon op Texel,ook een aardig eindje stomen.

Jawel, ik ben er heel blij mee
Staat nu bij ons in de serre.
Zal niet de afbouw werf worden denk ik, wordt wel naar de werkplaats verplaatst.

Jammer dat je het niet afmaakt maar je hebt wel gelijk, als het bouwplezier er eenmaal uit is zal het waarschijnlijk niks meer worden.
Wat ga je nu maken?

Zal de HMS Warrior worden, ik hoop binnen een paar weken.

Ik zie hier wel heil in. Echter is het afhalen voor mij wel een probleem. Gezien ik in het midden van het land woon. En de afstand erg groot is. Moet zeker kunnen lukken dit scheepje tot een goed einde te brengen. :razz:

Waar zijn die gierige Hollanders gebleven die bij nacht en ontij, weer en wind, voor dit soort voordeeltjes op de fiets stapten, ongeacht de afstand!?;)

Afhalen is best te doen hoor ;o)
Een week gelden bij Barkman geweest om de Wasa op te halen.
Woon op Texel,ook een aardig eindje stomen.

Kijk! Kwamen gewoon met een vlot het Twentekanaal afzakken!

Ik wist niet dat hij ook nog een Wasa had:wink:

Geen redden aan. Twee Noormannen aan de deur, hier in het dorpje dat zo dapper weerstand biedt...
Wilden ook geen koffie, liever rauw vlees. Gingen uiteindelijk met de Wasa aan de haal.

Waar zijn die gierige Hollanders gebleven die bij nacht en ontij, weer en wind, voor dit soort voordeeltjes op de fiets stapten, ongeacht de afstand!?

He, he, he,.... Ben ook geen Hollander. Maar een Gelder.... :D

Ben benieuwd naar HMS Warior. Is ook een mooi scheepje. :p

Leuk,leuk,leuk,
Ik bespeur hier onenigheid in de Hollandse gelederen!!!
Gaan de Engelsen van profiteren:wink::wink:

Alles 'Over de IJssel" wordt hier al gauw voor Hollander versleten, je ziet het, een vergissing is rap gemaakt.

De Hunter heeft overigens een nieuw thuis gevonden. Nieuwe onwikkelingen v.w.b. de bouw, zullen hier wellicht door de nieuw bouwer worden gemeld.

Heyhey Barkman,

Geweldig je reactie, je had schrijver moeten worden. haha
Maar het was een heel gezellige middag. !
Ik zal je mijn adres nog even mailen.
Ps gisteren in het maritiem museum hier op t dorp.(waar ik ook nog vrijwilliger ben)
even in de bibliotheek gesnuffeld.Staan wel 2 boeken van Bjorn Landstrom, helaas niet de Vasa

Aan dat boek kan ik je helpen hoor, heb hem digitaal.
Van Björn Landström.

Dan even je email adres via PB, kan ik het via WeTransfer versturen.
Kun je daar downloaden

Klaas! Grote vriend! Ik wil dat boek ook wel! Heb je mijn email-adres nog?

Heyhey Barkman,

Geweldig je reactie, je had schrijver moeten worden. haha
Maar het was een heel gezellige middag. !
Ik zal je mijn adres nog even mailen.
Ps gisteren in het maritiem museum hier op t dorp.(waar ik ook nog vrijwilliger ben)
even in de bibliotheek gesnuffeld.Staan wel 2 boeken van Bjorn Landstrom, helaas niet de Vasa

Was ook graag schrijver geworden, zo in de trend van Patrick O'Brien.:D
Maar een gezellige middag was het, altijd een genot om met gelijkgestemden te spreken.
Het boek van Landstrom moet je geluk mee hebben, dagelijks even op MP kijken en E-Bay. Vergt het nodige geduld maar wordt zeker beloond!
Inmiddels al contact gehad met Klaas over het boek?

De Hunter is inmiddels bij de nieuwe eigenaar, Furioza, gearriveerd en het verdwijnen van het monster was een ware opluchting. Heb ook de nodige andere eindelose projecten laten zinken, de tijd voor ontspannen modelbouwen is nu aan gebroken.

Furioza heeft aangegeven het project hier te willen voortzetten en zal dit topic overnemen. Hij zal eerst proberen vast te stellen waar het nu eigenlijk mis is gegaan, kunnen we wellicht ons voordeel mee doen.;)

Ik heb inderdaad het scheepje voor mij liggen. :p
Ben nu even bezig om alle maten op te nemen van de spanten etc. Dit laat ik straks wel zien in de schets welke ik zal fotograferen. Dit is makkelijk om zo de verschillen te kunnen zien. Kortom, ik ben even alles aan het omzetten in getallen.

Wat ik verder heb kunnen zien is het afschuinen. Zoals we allemaal weten is het afschuinen best belangrijk. Ook hier zal ik wat kleine zaken die inzicht geven nabootsen om te verduidelijken en fotograferen.

Ik ben er zeker van dat dit schip een goede toekomst heeft. En zal ook tot een goed einde kunnen komen. Ik wil dan Barkman ontzettend bedanken voor het scheepje wat hij mij geschonken heeft. En ik zal dan ook de bouw in dit verslag voortzetten. Dat leek ons ook wel zo duidelijk en fijn.

Laat ik hier even een kleine note bij vermelden. Barkman heeft niets fout gedaan aan het model. De punten die ik zal laten zien doen dan ook absoluut geen afbreuk aan zijn werk wat hij tot nog toe geleverd heeft. En laat ik dan ook alleen maar zien om onze kennis te vergroten. In mijn beleving is dat het enige wat ik dan kan terug doen voor dhr Barkman als dank voor het geschonken scheepje. :p

Even aan het bekijken geweest van de bouw tot zover.
Wat is mij opgevallen?
- Het afschuinen. Dit is toch een lastig verhaal. Ik leg het uit.
- A-symetrie van de geleverde spullen.
- Verschillende houtsoorten verlijmen en spijkeren.
- Het kritische oog van de bouwer in eigen persoon. :p of iets te... ;)

Barkman heeft al een mooi begin gemaakt door alle spanten mooi opnieuw uit te zagen omdat de delen niet helemaal symmetrisch bleek te zijn. Zo ook het dek zelf is niet symmetrisch. Dit zal dan ook duidelijk worden uit de volgende foto.

Hunter%20(1).jpg

Ik heb deze expres op deze manier gefotografeerd omdat hier goed te zien is dat de spanten niet aansluiten aan het dek. Aan de andere kant sluit dit wel beter aan maar ook niet helemaal. De kier die goed te zien is anders. Op de volgende fotoreeks zullen jullie dit wel zien.

Hunter%20(2).jpg

Het afschuinen van de spanten is zoals ik al aangeef een lastig verhaal. Ik heb een timmermanspotlood gepakt en deze vlak geschuurd. Waarna ik deze over de spant heen gehaald heb. De delen waar het grafiet de spant raakt word zwart en de delen welke niet geraakt worden blijven houtkleurig. Het lijm oppervlak is wel groter dan wanneer er een haakse hoek is, maar toch volgt deze de lijn van de boeg niet goed.

Hunter%20(4).jpg

Ik heb er voor de handigheid nog een plaatje styreen tegen aan gehouden. Helaas had ik geen goed buigbaar stukje hout. Dit is vermist geraakt tijdens de verhuizing, maar dit voldoet prima. Het laat zien dat het afschuinen verder terug had gemoeten. Ik heb dit ook even nagemeten en dat is terug te vinden in de laatste foto in deze post. De spant is aan deze kant ook breder dan hij hoort te zijn gezien de naast gelegen spanten nr1 en nr3.

Omdat ik een grondig onderzocht en kloppend antwoord wilde geven op wat er fout gaat heb ik alle spanten met een schuifmaat gemeten. Deze is een tiende nauwkeurig. En ik denk voldoende geschikt hiervoor. En de maten zijn in onderstaande tabel opgeschreven. De bovenzijde is de boeg.

Hunter%20(5).jpg

Goed te zien dat de spanten dus niet even breed zijn. Als we terug kijken naar de eerste foto van mijn post en die van met het styreen zien we dit ook terug aan het dek. Ook hier is de boeg niet op alle aansluitingen even breed. Wanneer de zijdes afwijken is dit op zich met deze marges niet zo heel erg. Dit kunnen we dan gewoon weg schuren. Maar het toeval speelt zich hier dat deze elkaar juist versterken en dus niet meer weg te schuren zijn.

En dan kom ik op het laatste punt uit. Het nameten van de spanten vanuit de kit zelf en de spanten die Barkman zelf heeft gezaagd, zijn vrijwel identiek. En zeer nauwkeurig uitgezaagd. Wat dus het probleem niet oploste maar gelijk hield. Hieruit blijkt voor mij dat een compliment zeker op de plaats is voor het nauwkeurig werken. En dat is in sommige opzichten ook een struikelblok.

We werken met hout. Dat is vrijwel nooit exact uit te zagen en te schuren. Hierin zullen we dus wel wat marges moeten aanhouden. Er kan ook gekozen worden uit een houtsoort zoals perelaar. Daarmee is wat exacter te werken vanwege de fijne houtvezel.

Mijn advies voor Barkman is dan ook dat het afschuinen van de spanten meer op het oog kan gebeuren. Ziet het er goed uit, dan verder gaan. Zolang alles maar goed aansluit en te verlijmen is.

Hoe ik verder ga met de Hunter.

Ik zal eerst eens kijken wat ik ga doen met de opbouw tot dusver. Het ziet er naar uit dat ik de eerste huidplank zal verwijderen. Dit is gespijkerd en dat wil ik kunnen voorboren omdat ik er een deuvel in wil kunnen zetten.

Ik zal de tekeningen gaan bestuderen om te zien of er een goede logica in zit, of ik moet veranderen omdat ik een eigen bouwmethode er op na houd.

Dan zal ik beginnen met de huidlagen er op te zetten. Dit zal waarschijnlijk wel even tijd in beslag nemen vanwege de sterke ronding in de boeg. Om die reden alleen al kan ik zeggen dat dit geen beginners scheepje is voor wie deze als beginner wil bouwen.

Ik weet nog niet of het schip geschilderd gaat worden of gelakt gaat worden. Dat hangt dan af van mijn inzicht van dit type schip en hoe ze historisch gebouwd en geschilderd werden. Ik bouw ze wel in nieuwstaat en zal dus niet verouderen. Dat verouderen is niet mijn style. :p

Back