Limes racing

Voor liefhebbers heb ik nog een aantal oudere OS 15's te koop (Max'en, geen FP's) met uitlaat en vaste venturi voor 25 euro, een nieuwe FP-uitlaat en een 15 LA met RC-venturi, nieuw in doos, voor 60 euro.

Voor liefhebbers heb ik nog een aantal oudere OS 15's te koop (Max'en, geen FP's) met uitlaat en vaste venturi voor 25 euro, een nieuwe FP-uitlaat en een 15 LA met RC-venturi, nieuw in doos, voor 60 euro.
Goedemorgen FOX35, de 15LA neem ik graag van je over. Gisteren hebben wij elkaar gesproken op het Almere evenement en heb ik de DREMO diesel van je overgenomen. Groet Ronald

Limes racers klaar voor komend weekend in Herentals

514264874_10232885770919722_4401468009079196139_n.jpg

Afiche 2025.jpg

:)

Laatst bewerkt:
Zou ik voorbij komen, dan was het de zondag, maar de kans is heel erg klein.

Wat ik in Karken heb gezien van het Limes racen (absoluut leuk!) is dat het wel lijkt op onze Webra Cup (StaKa) alleen wat groter, sneller en met 3 in plaats van 2 piloten.
Jammer dat de motorkeuze niet vrij is. Met een Oliver Tiger Mk.4 zou ik er wellicht nog eens over denken...

Zou ik voorbij komen, dan was het de zondag, maar de kans is heel erg klein.

Wat ik in Karken heb gezien van het Limes racen (absoluut leuk!) is dat het wel lijkt op onze Webra Cup (StaKa) alleen wat groter, sneller en met 3 in plaats van 2 piloten.
Jammer dat de motorkeuze niet vrij is. Met een Oliver Tiger Mk.4 zou ik er wellicht nog eens over denken...
Mbt motorkeuze denk ik er net zo over.

Afgelopen weekend samen met Robert Schulze in Heerentals meegedaan met Limes racen.
Dit is echt super leuk, er waren 10 teams!

Wij, maar ook meerdere andere teams, accepteerde een extra tijdstraf om een elektrische starter te gebruiken. Dit haalt bij mij wel een deel van de charme weg.

Om er niet een dure exclusieve super expert klasse ala het huidige Team Racing van te maken is het een goed idee om de motor keuze te beperken. Maar waarom alleen OS Max LA’s, waarvan bekend is dat die lastig starten als ze heet zijn?

Door meerdere andere type motoren toe te laten zou je Limes racing mogelijk nog populairder kunnen maken. Mijn inziens zouden belangrijke criteria voor motor keuze kunnen zijn:
  • Vergelijkbare snelheid in de lucht, dus vergelijkbaar vermogen (bv als referentie OS Max LA die 0.4 PK heeft).
  • Vergelijkbare (hete) start capaciteit. In het huidige reglement krijg je nu 60 seconden straf als je een elektrostarter gebruikt.
Ik zou er een voorstander van zijn om bv ook diesels zoals Oliver Tigers, PAWs, Webra’s en andere 'classic 360 graden porting' diesels 2.5 cc toe te laten met rond de 0.4 PK. En bv verder ook andere ‘classic glows’ met ca 0.4 PK.

Omdat deze diesels beter warm starten zou je deze ook een handicap kunnen geven van bv 60 seconden. Omdat de huidige straf van 60 seconden voor gebruik elektro starter een arbitraire keuze is, zou een alternatief kunnen zijn om helemaal geen straf meer te geven voor gebruik starter. Op deze wijze hebben de diesels hun hete start voordeel niet meer,

Vragen:
  • Is er belangstelling voor om Limes racing met ook diesels (met/zonder handicap, ter discussie) in Nederland te gaan doen?
  • Volgens mij zijn de afstanden tussen de motorgaten in de OS Max LA en bv de Oliver Tiger (mijn favoriet) anders. Zou het mogelijk zijn om een Limes racer te bouwen waarop je zowel een OS Max LA als een Oliver kunt schroeven?
    Je kunt dan met een model zowel in special NL als ‘originele Limes’ klasse elders meedoen.

Elektrische starters op motoren met een glijlager is moord met voorbedachte rade. Daar kunnen ze gewoon niet tegen.
Persoonlijk zou ik DieselLimes leuker vinden dan alleen OS glows. Volgens mij is er geen klassieke 2,5 cc diesel die over de 0,4 pk heen komt. Dat kwam pas met de Rossi's en zo in de jaren '70. En een lijstje van toegestane motoren is zo gemaakt. Handicap kan op grond van eerste ervaringen worden vastgesteld en zo nodig later bijgesteld. Maar als je denkt dat het herstarten van een hete klassieke diesel een eitje is, kon dat nog wel eens tegen vallen! Ook hier geldt: ken uw motor! En weet precies wat je doet.
Omwisselen is nooit een probleem als je je motor op metalen plaatjes monteert, die je tegen de romp schroeft.

Voor Herentalse LImes racen werken we aan een Kmach clubregelement , maar spijtig voor Jaap en medestanders ,
geen diesels , enkel 2,5 cc glow motoren met glijlagers , dit hoeft geen LA te zijn , merk en type is vrij.
Gebruik van een elektrische starter zal niet meer toegelaten zijn , iedereen meppen op die prop tot je erbij neervalt :frustie:
Hopelijk blijven jullie toch afzakken naar het Limes racen in Herentals , het blijft toch een leuke , goedkope instapbare klasse.

Voor Herentalse LImes racen werken we aan een Kmach clubregelement , maar spijtig voor Jaap en medestanders ,
geen diesels , enkel 2,5 cc glow motoren met glijlagers , dit hoeft geen LA te zijn , merk en type is vrij.
Gebruik van een elektrische starter zal niet meer toegelaten zijn , iedereen meppen op die prop tot je erbij neervalt :frustie:
Hopelijk blijven jullie toch afzakken naar het Limes racen in Herentals , het blijft toch een leuke , goedkope instapbare klasse.
Naar Herentals blijf ik graag komen op jullie goed georganiseerde events.

Het voorstel is bedoeld om met één model deel te kunnen nemen aan zowel jullie Limes Racing, de Duitse versie en aan een, nog op te starten, Nederlandse 'Open Limes' waar ook diesels mogen worden gebruikt.
Door kritische te kijken naar de toegestane motoren kan volgens mij Open Limes ook een goedkope en makkelijke instap klasse worden en blijven, die ook de 'diesel-heads' aantrekt.

• Like
Reactions: jef
Na het fijne super goed georganiseerde Herentals evenement waar ik voor de eerste keer het Limes vliegen mocht meemaken ben ik juist heel enthousiast! Wat is het probleem dat Limes met een voorgeschreven motor gevlogen wordt?
Bij de Staka zie ik die discussie toch ook niet, daar hebben wij afgesproken dat er gevlogen wordt met een Webra 1,5 !
Juist het uniforme model houdt het simpel en dus ook interessant voor beginners.
Wat mij betreft mag het zo blijven.

Back