Leichtwerk eta (Composite RC Gliders)

Toen bedacht ik me dat er nog een kabel doorheen moest, maar dat paste net nadat ik de stekker er even afgehaald had.
Vandaag even snel wat gemeten en ik zit met 2 vragen. De aansturing Flaps gaat in ieder geval met aan beide kanten een kwiklink gebeuren. Aan de servokant kom je met niet heel veel anders weg omdat die hevel best dicht langs de behuizing aan loopt. Roerzijde zou nog met een 90graden kunnen, maar dan zal ik wel het gaatje wat groter moeten boren, en dat verzwakt me net wat te veel wellicht.

Vraag 1. Zou het structureel erg verzwakkend zijn als ik net door de ligger van de Flap heen boor om de roerhevel te monteren. Dat komt op zich het mooiste uit. Naar voren kan ook wel, dan vijl ik gewoon een klein stukje uit de vleugel waar de hevel in past. Anders nooit volle uitslag naar beneden te halen. Ik neig een beetje om een stukje vleugelhuid weg te halen.

Vraag 2. Heeft iemand wel eens kortere kwiklinks ergens gezien? Ik kan de standaard versie ook wel inkorten, maar dat is iets wat ik me gewoon af vraag. Die aluminium van MPjet lijken al wel iets korter te zijn.
 
Voor verenstalen quicklinks die je uitbuigen moet om te monteren heb je lengte nodig. Bij de alu versie met een pennetje kan je ze mogelijk inkorten zolang het bij alle uitslagen nog niet aanloopt.
Wanneer je door een ligger heen moet met een stang die vrij moet lopen heb je altijd een flinke verzwakking. Wanneer je er een hevel in lijmt kan je wat katoenvlokken door de lijm mengen, waardoor de lijm meer structurele sterkte krijgt.
 
Dan zet ik de hevels iets voor de ligger. Zitten ze natuurlijk ook dichter bij het draaipunt. Misschien komt het net uit met de kwiklinks. Anders kan ik ze inkorten door een klein stukje van het schroefdraad weg te vijlen.
Risico van nu nieuwe kwiklinks bestellen is dat er dan misschien ook wel ineens een nieuwe zender in het winkelmandje terecht komt.
 
In de vakantie is er wat echte voortgang te melden.
De stang voor de spoiler heb ik ingekort en met wat smeltlijm vastgezet.
IMG_1977.jpg


Daarna even getest of alles goed werkt.
Van buiten in ieder geval wel.

En van de binnenkant ook.

Dus daarna het stangetje gesoldeerd. Eerst uiteraard een beetje gevijld in de kwiklink en het koper van de stang een klein beetje opgeschuurd.
En natuurlijk borgschroef op de hevel en de schroeven om de servo vast te zetten zijn geplaatst.

Moet nog wel even het stangetje een heel klein knikje geven dan loopt hij wat beter over het geheel heen.

Is dit de handigste manier om het te maken geen idee, maar het werkt wel. Mooier zou zijn geweest als er 2 luikjes waren geweest of als de uitsparing onderin richting roer aan de andere kant had gezeten, dan had het elkaar niet hoeven te kruisen. Maar ja volgens mij is dit ontwerp inmiddels ook al behoorlijk gedateerd en is er op voorboorduurd. Oorspronkelijk zaten als ik me niet vergis de servo's van de spoilers in de romp.
 
Ik heb al gezien dat in de andere vleugel het net allemaal wat mooier gaat passen. Ga ook de huidige aansturing nog even los solderen en het schroefdraad gedeelte v/d kwiklink wat inkorten. De soldering komt nu net tegen de andere servo aan, dan ben ik daar gelijk van af. Als je toch bezig bent.
En aan de andere kant zie ik net dat het linker gaatje niet helemaal mooi in het midden zit. Omdat het al zulke hele mini schroefjes zijn toch voor het idee maar even een nieuwe printen. Scheef indraaien is natuurlijk geen gezicht. Kan ik ook gelijk iets meer speling aan de binnenkant in tekenen. Servo gaat er erg zwaar in en drukt dan het plastic iets naar de buitenkant toe, dat moet natuurlijk niet. Heb ik aan de andere kant trouwens verholpen door iets weg te schrapen.
IMG_1981.jpg
 
Iedereen de beste wensen voor 2025. Dit zal het jaar worden dat de eta gaat vliegen. Ben net terug van een korte onderbreking in een voormalige abdij om oud en nieuw door te brengen.

Vandaag heb ik even een proefopstelling gemaakt voor de binnenste flap servo. Ik kom uit op een lengte van de stang van ongeveer 35mm. Dat gaat dus niet met 2 normale kwiklinks. Zal of een volledig gebogen stang worden of een kwiklink aan 1 kant en een gesoldeerde haakse bocht aan de andere kant. Dat laatste neig ik wel naar. Is ook redelijk het eenvoudigste te maken.

En zo ziet het er in proef nu uit.
 
Het gaat heeeel langzaam allemaal. Zag dat de servohouder voor de middelste flapservo's niet helemaal optimaal was dus die heb ik iets aangepast. En vandaag de positie afgetekend. Die kunnen dus gelijmd worden. Als ik het goed heb gemeten passen hier kwiklinks aan beide kanten.
IMG_2004.jpg


Maar eerst ga ik ook de binnenste/buitenste aileron servo's aftekenen en de aansturing daar bepalen.

Moet wel enigszins een beetje op gaan schieten nu want het is ook alweer 2025. Dinsdag als 't goed is 2 bouwplanken maken op de club en die wil ik natuurlijk ook gaan gebruiken voor houtbouw. Eerst een Star13 van PacoModels, en wellicht daarna een SF28 TandemFalke van OldGliders als 2e sleepkist.

En ik moet in de tussentijd ook gaan denken over waar ik met de eta ga vliegen. Bij onze club zijn momenteel wat beperkingen hiervoor.
 
Vandaag de 4 servo's in de buitenste delen vastgelijmd met Endfest. Verwarming vooraf even flink opgestookt in m'n bouwhok zodat de begin temperatuur wat hoger is dan de 15 graden anders. Normaal leg ik 't in m'n washok waar het warmer is, maar ik moet nog een was draaien. Alles is als 't goed is op dezelfde afstand van de schanierlijn vast gezet. Zullen vast wel minimale verschillen zijn, maar daar doe ik niet veel aan.
IMG_2016.jpg


En de eta moet wel een keer af binnenkort want van de week ook 2 bouwplanken gemaakt op de club voor de houten vervolgprojecten.
IMG_2017.jpg


Denk dat ik ook al weet waar de eta voor 't eerst zal gaan vliegen, moet er alleen nog wel lid worden.
 
Dat wordt dan met klittenband slepen want er zit geen koppeling in. Probeer wel als toeschouwer naar Kampen te komen.
Dat kan echt niet hoor ! Bij zo’n mooie zwever hoort wel een sleepkoppeling. Een motor is heel goed zodat je niet afhankelijk bent van een sleepkist. Maar op momenten dat die er wel is, dan is slepen veel leuker!
 
De echte eta start ook gewoon zelf. Hoewel die wel gesleept kan worden . Lieren mag met de echte niet. En m’n centralbox zit vol.
 
Ik kwam in de cmelak ook kanalen te kort . Ik heb een 14 kanalen nodig en had een 12 kanaals ontvanger . Ik heb een 5 kanaals ontvanger erbij gebonden en deze benut voor de motor functies ( gas, choke ,ontsteking en pomp).
 
Ik kan 1 van de sattelieten vervangen door een ontvanger. Dan kan ik daar wat exbus telemetrie op omzetten om een kanaal vrij te maken. Maar ik vind het wel goed zo. Slepen doe ik wel met de EcoBoomsterS.
 
inderdaad, meer dan een messingbuisje, een sleufje in de romp en een beetje epoxy/glaslat heb je niet nodig voor een goede en betrouwbare sleepkoppeling. En achteraf inbouwen is meestal een crime
 
Klein beetje gedaan vandaag met weinig grote stappen. Gecontroleerd of ik de aansturing kan maken zoals ik eigenlijk wil van de ailerons en dat gaat lukken. Uitlag haal ik in ieder geval. Ga mogelijk nog wel aan beide kanten een gaatje naar binnen omdat de afdekking net wel/net niet uitkomt anders.
En ook bepaald waar ik de buitenste flapservo's vast ga zetten. Gaat wel 1mm verschil in lengte van de aansturing ontstaan daar, maar dat is maar zo. Er zit gewoon verschil in waar het gat voor de servo in de vleugel zit. En veel anders gaat het ook niet want de ligger zit in de weg.

 
Back
Top