Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Ik zou bijna denken, eerst het geraamte waar het dek op komt, dan een stuk verschansing maken, en daarna de stukken wegbreken en het dek leggen.
Wel een mooi begin Ron
Daar zat ik eerst ook aan te denken Peter maar dat wegbreken heb ik moeite mee. Dat slopen wanneer er al planken zijn geplaatst houden me bezig. Ik denk dat ik extra spanten maak die zowel in de buitenlijn als in de binnenlijn van de romp lopen. Dan eerst de huidige sjabloondelen eruit zagen op bovendekhoogte voordat er één plank is geplaatst, nieuwe spanten plaatsen waarin dekbalken worden aangebracht. Vervolgens kan ik de dekken mooi in lijn met de binnenkant van de verschansing beplanken. Heel verhaal maar komt goed denk ik....toch?

Dat is ook een manier Ron, maar als je de beplanking gaat plaatsen en je doet een stukje cellotape op die spanten die je later weg moet halen, zodat je beplanking er niet op vastplakt dan geeft dat ook niet heel veel problemen volgens mij, en je hebt je beplanking ook in het juiste model.
Als je een klein zaagbladje in een van je messen klemt zaag je de spanten zo weg.
Die methode heb ik ook bij de Sovereign gebruikt.

Dat is ook een manier Ron, maar als je de beplanking gaat plaatsen en je doet een stukje cellotape op die spanten die je later weg moet halen, zodat je beplanking er niet op vastplakt dan geeft dat ook niet heel veel problemen volgens mij, en je hebt je beplanking ook in het juiste model.
Als je een klein zaagbladje in een van je messen klemt zaag je de spanten zo weg.
Die methode heb ik ook bij de Sovereign gebruikt.
Goed idee!

Het eerste dekje, het bakdek of luizenplecht is klaar en opgebouwd uit eiken latjes 2 bij 5 mm met een koningsplank van 6mm en uitgezaagd via het sjabloon uit de tekeningen. Het geheel is behandeld met een wash van licht naar zwart en vervolgens met staalwol afgeslepen. Best tevreden.

IMG_6621.jpg

IMG_6663.jpg

Heb ik ineens toeschouwers
Zelfs een verdwaalde.
behandeld met een wash van licht naar zwart en vervolgens met staalwol afgeslepen

edit: @ronvanleeuwen54
Heb je elders beschreven hoe je dit doet?
Zo ja, waar.
Zo nee, zou je wat uitleg kunnen geven (desnoods per pb?),
want ik heb in mijn onderlosser een bescherming in het beun van eiken, maar dat ziet er nog veel te vers uit.
En in de bagger was er niets vers en nieuw.
Grt Harm

Laatst bewerkt:
Het "skelet" is klaar. Niet ontevreden. Ik heb de twee "valse" dekken aangebracht. Daanvan bleken de tekeningen als zaagsjabloon niet erg te kloppen en moest ik aardig smokkelen om de zaak passend te krijgen.

Bekijk bijlage 261800

De verticale stukjes vurenhout aan zijkant van de dekken dienen om straks de steeklopen van de diverse kanons op aan te brengen. Die worden dus nog zwartgeverfd.
Hierna wordt het spannend. Ik wil geen gebruikmaken van de triplex dekken zoals op tekeningen 1:1 bijgeleverd maar alle dekken origineel beplanken met eiken latjes. Dat is me bij de ST prima bevallen maar dat was maar een cross-sectie. Nu wordt het anders. De nokken met rode pijlen op de spanten dienen om de verschansing van de romp straks vorm te geven maar die zitten voor het dek gruwelijk in de weg en moeten worden verwijderd. Dus wat is verstandig? Eerst de verschansing aanbrengen of toch het dek?

Bekijk bijlage 261801
Goed geslaagd Ron!

Zelfs een verdwaalde.

edit: @ronvanleeuwen54
Heb je elders beschreven hoe je dit doet?
Zo ja, waar.
Zo nee, zou je wat uitleg kunnen geven (desnoods per pb?),
want ik heb in mijn onderlosser een bescherming in het beun van eiken, maar dat ziet er nog veel te vers uit.
En in de bagger was er niets vers en nieuw.
Grt Harm
Beste Harm,

De latjes, in dit geval 2 x 5 mm schuin ik eerst aan de zichthoeken iets af zodat na het kleuren en schuren de breeuwnaad ontstaat. Ik lijm ze daarna met gewone houtlijm tegen elkaar. Als het dek op maat is gemaakt smeer ik het achtereenvolgens in met 3 soorten wash van allego: Light grey, dan Oiled Earth en tenslotte black. Na drogen polijst ik het met fijn staalwol met de nerf mee. Er zitten nu nog geen nagels en stuitnaden in verwerkt. Dat komt bij de langere delen. Ik heb zoals te zien is op de eerste posts op de ST gebruik gemaakt van 0,5 mm dikke koperen nageltjes die ik, na het boren van een fijn gaatje aanbracht en afknipte waarna ik ze met een heel klein drupje brassblak behandelde maar dat is een nogal rigoureus proces op zo'n kleine schaal waardoor er gauw teveel koperoxide ontstaat met groene vlekken tot gevolg. Ik denk dat ik hier heel eenvoudig kleine gaatjes in ga prikken en dan opneem in deze behandeling.

Bedankt voor het antwoord.

1850 vierkante cm is wel iets anders dan een plechtje van circa 24 cm.
Om dat met een 6 haren penseel te gaan bewerken is niet echt mijn ding.
Is volgens mij alleen niet de juiste naam, ik kan er niets over vinden.

Ik ben (daarom) gelukkig verder al zo ongeduldig geweest om wat anders te proberen.
Of het uiteindelijk iets wordt moet ik nog even afwachten.

Inmiddels is het karkas in de lijn van de rompbeplanking geschuurd. Ik gebruik hiervoor de kleine bandschuurmachine van Proxxon. Waanzinnig ding! Het geschutsdek in het kasteel is, hoewel afgesloten, uitgerust met stukken op rolpaarden die dus alleen zichtbaar zijn door de geschutspoorten. Ik zal dus ook hier het dek, waarvoor ik hier wel een triplex versie, beplakt met eiken fineer aanbreng. Om het straks een beetje zichtbaar te maken wil ik er een aantal leds in aanbrengen.
IMG_6785.jpg

De volgende afbeelding toont de hulpspanten aan stuurboordzijde en de oude aan bakboordzijde. Op deze manier kan ik straks het zichtbare dek aanbrengen tot aan de spanten. Bovendien wil de wand ook aan de binnenzijde van de verschansing beplanken zodat een forse wand ontstaat.

IMG_6786.jpg

Ik ben (daarom) gelukkig verder al zo ongeduldig geweest om wat anders te proberen.

Sorry, ik bedoelde natuurlijk Vallego

Back