Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Jazeker Ron, maar volgens mij heb je het deel van de wanttouwen wat over de mars/mast loopt daar ook mee gedaan.
Wel en leuk machientje wat je daar hebt trouwens.
Volgens mij zoals het in het echt ook gedaan werd, of verkijk ik mij hierop??
Je bedoelt de voorste lijn van het stengewant? Ja klopt alleen iets dunner. Ik heb geen idee hoe ze dat origineel deden. Iemand?
 
wat ik er intussen van snap is dat men alles wat schavielen kon, ( door ander touwwerk, zeilen ,of ra's e.d.) van serving voorzag.
dus de kant van het want waar de ra's en zeilen tegenaan konden komen, maar ook al het touwwerk van het staande want wat door de mars ging en over de mast geslagen werd.
Dat laatste dacht ik bij jouw masten ook te zien.
 
JPG_2656_1798_bewerkt-1.jpg
Je bedoelt de voorste lijn van het stengewant? Ja klopt alleen iets dunner. Ik heb geen idee hoe ze dat origineel deden. Iemand?

Het bekleden van touwwerk, was vroeger puur handwerk en werd gedaan met de zogenaamde kleedkuil (geel op de foto). Eerst werd er schiemansgaren (huizing) in de "voeg" van het touwerk gelegd met de kleedkuil, het zogenaamde trenzen, (rood op de foto) Daarna werd er in teer gedrenkt zeildoek om gespannen, de zogenaamde smarting, ( blauw op de foto). En tenslotte werd met de kleedkuil schiemansgaren om het geheel gewonden, (groen op de foto).

Tegenwoordig komt dit nagenoeg niet meer voor, maar in de jaren 70' en 80' heb ik dit nog gedaan om splitsen van staaldraad. (ook het zelf splitsen van staaldraad komt zo goed als niet meer voor, alles komt met strop en al zo uit de fabriek tegenwoordig).
 
Laatst bewerkt:
Heel netjes en mooi.
Je vrouw vragen om de zeilen te maken jammer ik denk dat je dat zelf moet gaan doen op de hand is heel rustgevend.
En ik zie nog wat pluisjes in het want op de foto. Ikzelf haal daar nog even een aansteker bij langs , maar het schijnt ook te kunnen met bijen was.
Groetjes Cees
 
Heel netjes en mooi.
Je vrouw vragen om de zeilen te maken jammer ik denk dat je dat zelf moet gaan doen op de hand is heel rustgevend.
En ik zie nog wat pluisjes in het want op de foto. Ikzelf haal daar nog even een aansteker bij langs , maar het schijnt ook te kunnen met bijen was.
Groetjes Cees
Bekijk bijlage 258403

Het bekleden van touwwerk, was vroeger puur handwerk en werd gedaan met de zogenaamde kleedkuil (geel op de foto). Eerst werd er schiemansgaren (huizing) in de "voeg" van het touwerk gelegd met de kleedkuil, het zogenaamde trenzen, (rood op de foto) Daarna werd er in teer gedrenkt zeildoek om gespannen, de zogenaamde smarting, ( blauw op de foto). En tenslotte werd met de kleedkuil schiemansgaren om het geheel gewonden, (groen op de foto).

Tegenwoordig komt dit nagenoeg niet meer voor, maar in de jaren 70' en 80' heb ik dit nog gedaan om splitsen van staaldraad. (ook het zelf splitsen van staaldraad komt zo goed als niet meer voor, alles komt met strop en al zo uit de fabriek tegenwoordig).

Nou nee, Cees dat waag ik er liever niet op. De weeflijnen zijn van 0,12 mm nylongaren met een afstand van 5 mm en ook nog doordrenkt met CA lijm om alles goed op te stijven. De haartjes zijn normaal niet te zien met het blote oog. De foto's zijn dan ook sterk uitvergroot. Eén kleine misser en ik kan opnieuw beginnen. Met het nieuwe c-lon draad moet het wel over zijn verwacht ik bij de "Koninklijke zon"
@ Piet, fraaie uitleg, bedankt.
 
Nu de zeilmakerij druk bezig is voor de ST kon ik de verleiding niet weerstaan om te beginnen met de koninklijke. Ik heb de originele tekeningen laten kopiëren. Aangezien deze tekeningen geen spantenplan hebben maar tekeningen 1:1 van de, in de kit meegeleverde multiplex spanten, heb ik deze op berkentriplex geplakt en uitgezaagd. Ik kon uiteraard een poging wagen om alleen een kiel te maken en de spanten handmatig uit te tekenen en te plaatsen maar dat vond ik toch een stap te hard gaan. Dan kan ik mij totaal niet meer houden aan de verdere opbouw zoals op de tekeningen is weergegeven. Dus een vel 6 mm berkentriplex gekocht, de tekeningen grof verknipt, opgeplakt en uitgezaagd. De "dryfit" is perfect
IMG_5995.jpeg
IMG_5997.jpeg
 
Het "spantengeraamte" is klaar en definitief. De houten delen zijn gezaagd vanaf de opgeplakte tekeningen en ik moet zeggen zeer precies. Natuurlijk is de eerste fout al gemaakt. Ik kon niet anders als 6 mm berken multiplex krijgen hier in de buurt terwijl 5 mm voor de spanten vereist was. Ik dacht die ene mm verschil komt eigenlijk wel goed uit om straks meer "body" te hebben bij het beplanken. Maar dat betekent dat je daar met alle toekomstige delen zoals de dekken rekening moet gaan houden met zagen. Maar dat gaat goedkomen.....denk ik
 

Bijlagen

  • IMG_6283.jpeg
    IMG_6283.jpeg
    284,8 KB · Weergaven: 222
  • IMG_6285.jpeg
    IMG_6285.jpeg
    275 KB · Weergaven: 216
Het "skelet" is klaar. Niet ontevreden. Ik heb de twee "valse" dekken aangebracht. Daanvan bleken de tekeningen als zaagsjabloon niet erg te kloppen en moest ik aardig smokkelen om de zaak passend te krijgen.

171113.jpg


De verticale stukjes vurenhout aan zijkant van de dekken dienen om straks de steeklopen van de diverse kanons op aan te brengen. Die worden dus nog zwartgeverfd.
Hierna wordt het spannend. Ik wil geen gebruikmaken van de triplex dekken zoals op tekeningen 1:1 bijgeleverd maar alle dekken origineel beplanken met eiken latjes. Dat is me bij de ST prima bevallen maar dat was maar een cross-sectie. Nu wordt het anders. De nokken met rode pijlen op de spanten dienen om de verschansing van de romp straks vorm te geven maar die zitten voor het dek gruwelijk in de weg en moeten worden verwijderd. Dus wat is verstandig? Eerst de verschansing aanbrengen of toch het dek?

171113 (2)_LI.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou bijna denken, eerst het geraamte waar het dek op komt, dan een stuk verschansing maken, en daarna de stukken wegbreken en het dek leggen.
Wel een mooi begin Ron
 
Back
Top