Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Hoe werd dit gat waterdicht gemaakt als de boegspriet was geplaatst
Gewoon met Tec7, vrees ik :rofl: :hammer::stout:
26253330452_f6751c4c85_b.jpg


Als de passing goed was mogelijks met gerafeld koord en pek (gebreeuwd) of met spieën en een lederen afdichting zoals bij de masten is meer waarschijnlijk in de 17e eeuw.

Mooi werk weer, dat ik, zoals je weet met bovengemiddelde interesse volg.
 
Zomaar even tussendoor: de foto in de post hiervoor. Een inspectieluik in een houten mast?!?

Je model is wel klasse Ron!
 
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik het al weet. Met een stukje stof en dat impregneren met Vallego Thick mud oftewel 'Europese baggâh'' Ik had nog een paar flesjes liggen.

upload_2022-2-13_13-50-1.jpeg
 
Een inspectieluik in een houten mast?!?
De originele masten van de Victory zijn al lang stuk geschoten of weggerot.
De huidige masten, incl. boegspriet bestaan uit metalen buis, bekleed waar nodig met hout om de specifieke vorm te geven.
Vandaar het inspectieluik. :) Goed opgemerkt Hans, maar het ging me om de aansluiting tussen de boegspriet en de planken van de luizenplecht.
 
Klopt het dat je op de scheg de waterlijn iets naar beneden laat lopen? Zo ja dan komt de onderkant van de woelingen onder de waterlijn ?
 
Tjeemig de pemig, ik zie dat het al ruim een jaar geleden is geweest sinds mijn laatste update. Tijd om bij te praten. Hoewel er met de SR niet erg veel vorderingen zijn. Ik hou mij in toenemende mate bezig met scheepsmodelbouw voor derden. Zo kwam er een opdracht voor de kanonneerboot van Van Speijk voor een expositie in Oosterhout. Scratchbouw 1:40 massief eiken vanaf de tekeningen van de NVM. Hierbij drie foto's met daarbij de nieuwe blije eigenaar Jurriaan Pauw van Pauwvliet bij zijn expositie over de Belgische Revolutie. Medio april zal deze worden geopend.

RIMG5066.JPG


RIMG5067.JPG


30 Kanonnneerboot Ron van Leeuwen.JPG
 
Ik had me zwaar vergist in de bouwtijd. Bij elkaar opgeteld kostte het me meer dan een half jaar. Maar het was een eer en ook veel van opgestoken. Met dank aan de topic van Adrie Seisel
 
Vervolgens werd ik gebeld door een gepensioneerde huisarts gebeld met het verzoek om een model van de San Felipe van Déagostini te voorzien van een nieuwe standaard, evenals voor een model van de HMS Victory. Die laatste had ook een aan twee zijden gebroken fokkera en een boegspriet waarvan het voorste deel was losgekomen. In eerste instantie wilde ik vragen of de goede man een open haard had, dan had hij hem kunnen opstoken. Hij was niet om aan te zien. Maar ja, dan begin je aan die standaard en dan knip je de puttingijzers weg, begin je met de romp opnieuw te verven, herstel je de ra en de boegspriet, plaats je nieuwe puttingijzers en vul je de verdwenen geschutsluiken weer aan, vervang je de stagen van de boegspriet en trek je de resterende lijnen weer strak. Dan heb je na 4 weken een dolgelukkige eigenaar die helemaal stil zat te kijken en sprakeloos was. (en hij had best een grote mond) En dan denk ik, wat hebben we toch een gave hobby.

IMG_7187.JPG


101F1F2D-9D5A-4AAA-8F5A-A768FEEE4249.JPG
 
Maar nu terug naar de SR. Ik heb natuurlijk niet stilgezeten. Alle masten en ra's zijn klaar en de masten zijn geplaatst. Ook alle stagen zijn aangebracht en ik ben begonnen met het staand want aan de fokkema st. Een heerlijk relaxende klus. Ik heb mezelf wel een kleine werkplaats lift aangeschaft zodat ik het model zowel kan draaien als hoger of lager plaatsen. Ideaal ding!

RIMG5156.JPG


RIMG5157.JPG


RIMG5159.JPG
 
Maar nu terug naar de SR. Ik heb natuurlijk niet stilgezeten. Alle masten en ra's zijn klaar en de masten zijn geplaatst. Ook alle stagen zijn aangebracht en ik ben begonnen met het staand want aan de fokkema st. Een heerlijk relaxende klus. Ik heb mezelf wel een kleine werkplaats lift aangeschaft zodat ik het model zowel kan draaien als hoger of lager plaatsen. Ideaal ding!

Bekijk bijlage 533674

Bekijk bijlage 533675

Bekijk bijlage 533676
Bekend tafeltje,
Heerlijke standaard.
 
Jeetje, de tijd vliegt. Mijn laatste post is alweer van maart 2023. Ik heb natuurlijk niet stilgezeten, maar wel de bouw van de SR. Er kwamen meerdere restauraties op mijn pad. Een Victory van een Dé Agostini die van de tafel was gevallen. Een nieuwe standaard voor een San Felipe, maar klap op de vuurpijl was een model van de Unicorn van Corel die ook een smak van een boekenplank had gemaakt en flink in de kreukels zat. Maar alles kan weer worden gerepareerd...dacht ik. Ze was in de 80ér jaren fraai gebouwd door de moeder van de eigenaar en zag er op zich netjes en fijn gebouwd uit. Gelukkig zonder zeilen. Maar toen ik hierna aan een paar draadjes trok, brak alles onder mijn vingers af. Een ramp. Na veel teleurstellingen heb ik maar besloten om de volledige tuigage te vervangen door nieuw C-lon draad, Ook meerdere stukken van het staand wand. Het kostte me, samen met een nieuwe wash 4 maanden, maar maanden later kreeg ik nog een zeer enthousiaste bedank-app. En daar doe je het toch voor. De twee foto's zijn van de ontvangst en de overdracht aan de eigenaar.
 
Back
Top