Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

RIMG5160.JPG

RIMG5421.JPG

Mede met dank aan Kolderstok 'Hans' voor het printen van de vlaggen.
Dat is dan meteen een bruggetje naar de SR want vandaag is het tijd voor 'pannebier' want ook hier is de vlag in top en ook weer geprint door Kolderstok. Ook zijn inmiddels alle ra's met daaraan de zeilen gereed. Om van binnen naar buiten te werken ben ik begonnen met de stagzeilen. Aangezien bij dit model geen tekeningen van zeilen aanwezig zijn is het dus allemaal 'zelf verzonnen'. Dus ook het aantal stagzeilen. Ik ben hier uitgegaan van wederom 'Zu Mondveld' Positieve kritiek is welkom.

RIMG7743.JPG

Ron,
Een tuigageplan maken from scratch is best lastig. Als je kijkt naar het zeilplan van de Bounty in McKay dan ogen jouw zeilen wat ielig. Als het nog kan zou ik ze wat groter maken.

ForumFotos\40-01-StagzeilenMcKay.jpg
Hoi Jan, er zit een wezenlijk verschil tussen de stagzeilen op schepen uit de 17e eeuw (De SR) en deze 18e-eeuwse Bounty. Bij de Bounty loopt de boegspriet ook door in het kluifhout i.p.v. de blinde steng. Ook bij Zu Mondfeld is dat goed te zien.
upload_2024-1-30_11-37-16.png

Als ik de (meegeleverde) zeilen van de HMS Prince bekijk dan zijn die nog veel ieler dan deze. Ik heb zelfs besloten nr. 4 de binnenkluiver weer te verwijderen evenals nr. 14 het grootstengestagzeil.
Het is ook moeilijk om hier voldoende korvijnagels een plek te geven voor alle lijnen die nodig zijn om de zaak af te spannen, want die zijn zeer spaarzaam op de tekeningen van de SR. Ik moet er echt hele nagelbanken bij verzinnen. Maar zo zijn we lekker bezig

Ja, genoeg belegpunten vinden kan een probleem zijn bij zoveel zeilen. Daar loop ik ook tegenaan met de Bounty, vooral omdat ik ook alle lijzeilen wil plaatsen.

Het is al weer een jaar geleden dat ik voor het laatst een post in mijn eigen topic heb geplaatst. :hammer:. Dus hoog tijd om deze topic af te sluiten, want de Soleil is inmiddels gereed. Ik was al een aardig eind op weg met het plaatsen dan de stagzeilen, maar alles bij elkaar was het plaatsen van de zeilen nog een hele kluif. Het vreemde van dit model is de lengte van de diverse ra's. De hoofdra's zijn een stuk langer dan de marsra's. De marszeilen worden daardoor sterk trapeziumvormig en worden nogal iel zoals Jan al opmerkte. Of Sergal heeft het wellicht niet goed begrepen. Er zijn voor dit model geen zeilen of tekeningen ervan beschikbaar dus het moet maar. Zie ook deze foto ergens van het www

17800040_1269554353134167_3939033189314046471_n.jpg

Anyway, andere bronnen kon ik niet vinden dus ik ben maar doorgegaan. Ik wilde een beeld schetsen waarbij net het moment is dat bij weinig wind net het ruime sop wordt gekozen dus de zeilen gevierd werden (Is vieren een antoniem van reven?) Het moeilijkste vond ik altijd om de zeilen te laten opbollen. Allerlei truukjes bestaan ervoor zoals onderdompelen in verdunde houtlijm en dan strijken op een bol kussen :(. Maar ineens viel het kwartje toen mijn vrouw haar haar stond te föhnen met haarlak. Ik arresteerde de spuitbus en de föhn en spoot een kleiner zeil flink in met dit stinkgoedje en zette er aan de achterzijde de föhn op. Eerst zachtjes, daarna wat harder. Het effect was weergaloos! :banana:
De zielen, hard als karton staan in de wind! Maar ook het c-lon draad waar ik mijn tuigage van maak. Uiteindelijk werd het geheel afgemonteerd compleet met brassen en schoten, halzen en geien, gordings, rif- en ratakels en het eindresultaat mag er zijn.

PXL_20250112_141151426.jpg

PXL_20250112_141323399.MP.jpg

PXL_20250112_141404899.jpg

PXL_20250112_141525353.jpg

PXL_20250112_141508551.jpg

En tenslotte werd nog een fraai naambordje voor me geprint. Project geslaagd!!

naambordje SR.jpg

Bijlagen

• PXL_20250112_141218232.jpg
    PXL_20250112_141218232.jpg
    241 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Dikke proficiat met het behaalde resultaat , maar ook voor de vasthoudendheid van jezelf om dit prachtige schip te voltooien ondanks de te weinig beschikbare vrije tijd.

Hoi Ron, ik vind haar erg mooi geworden. Vooral het 'verouderings beeld' vind ik fraai. Zelf staat de Soleil Royal nog in de doos in de kast. Deze staat voor 2026 als start op het programma.
Ik ga nog wel eens door je posts heen als ik ga beginnen. Kom vast nog wel nuttige dingen tegen. :)
Eerst mijn Batavia afmaken.

So so... Die is mooi geworden hoor, kleuren vind ik ook erg goed gelukt, al met al een prachtig exemplaar geworden, well done

Back