Le santisima Trinidad 1:50

Een suggestie:
Een (zij)takel? Maar dan zou de tekening niet helemaal kloppen want dan werden er gewone blokken en geen juffersblokken gebruikt. Zou het een echte takel zijn dan zit het bovenste blok eigenlijk weer te laag.

ja hier moet een soort van takel komen.

dit waren de eerste 2 takels waarmee de wandlijnen en de rest naar boven werden getrokken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indoorvlieger
voor de waterlijn maakt het niets uit.

Voor de waterlijn niet, Henk. Maar voor de stabiliteit vanwege de hefboomwerking maakt dat enorm veel uit.

Groet,

ik ga ze demonteerbaar maken en ipv op 8cm op 20 a 25cm hangen.

ik weet nu zeker dat door deze loodbom te verlagen mijn stabiliteitsproblemen zullen worden opgelost.

Dat zijn ambitieuze plannen de San Filippe. Ik heb haar destijds ook gebouwd als statisch model. Zie mijn fotoalbum. Dat wordt weer een groot schip als je schaal 1:50 gebruikt. Wel weer een verslag bijhouden he.:wink:

Groeten Paul

Moest het haar worden, zal het een kit zijn en geen scratch.
Ofwel moet ik alleen de ornamenten en versieringen vastkrijgen dan misschien scratch.

Verder zou ik dan de romp iets boven de waterlijn doorzagen waardoor ik een volledige dekopbouw kan doen.

Maar, we zullen zien.

ps : Paul is de uwe scratch of kit ?

Voor de waterlijn niet, Henk. Maar voor de stabiliteit vanwege de hefboomwerking maakt dat enorm veel uit.

Groet,

Ad

Precies. Daarom vond ik het zo vreemd dat er tegen Newbie was gezegd dat hij die ballast niet lager mocht zetten, omdat die ballast alleen voor het op de waterlijn brengen zou zijn. Terwijl het juist de manier is om een schip stabieler te maken, hoe dieper het gewicht, hoe meer hefboomwerking. Daarom heb je bij een bulbkiel aan een lange vin minder lood nodig voor dezelfde stabiliteit als met een vinkiel, waarbij niet alle gewicht op het diepste punt komt te zitten. Ik ben nog steeds benieuwd welke "zeilgoeroe" heeft afgeraden om het gewicht lager te zetten.

Of het niet goed onder woorden kon brengen. Je kan best kennis van zaken hebben, maar het duidelijk overbrengen is een 2e...

de zeilen zijn allemaal voorzien van een lijktouw.

vastgezet met een zigzagsteek met een naaimachine

hier zie je ook de te grootte lus.

het bpekje dat je ziet is van de geelvinck (nederlands schip)

[/quote]

dit was mijn oplossing wat ik eerst in gedachte had.

het zicht met het grote zeil en het kleinste zeil.

ik vind het te groot maar twijfel nog bij gebrek aan iets anders

Kan er weinig anders van zeggen dan dat de zeilen er erg goed uit zien. Ben zeeeeeer benieuwd naar de zeilbeelden.

Freek

Ik zit al een tijdje te sukkelen met het volgende probleem.

Mijn stagen die naar de boegspriet gaat. En de oplossing vind ik nog niet terug in de boeken.

Op de eerste foto zie je de stagen naar de boegspriet gaan.(rood potlood)

ze hebben een dikte van 0.7mm naar 1.1mm.

Op de derde foto zie je dat deze stagen overgaan naar een dikte van 0.62 mm. (groen potlood)(richting spaanse ruiter)

Wat eigenlijk betekent dat de stagen gewoon worden vastgebonden aan de boegspriet.

maar de eerste foto laat nergens een aanspansysteem zien van deze staggen , en al de rest heeft wel een aanspansystemen.

Bij de de derde foto zie je ook, bij het zwarte potlood , dat de 4 lijnen van 0.62mm van de spaanse ruiter naar het schip zelf wordt gevoerd met daar een mogelijk aanspansysteem.

Hoe zullen jullie dit oplossen?

Hoe spanden ze de stagen?

In "Rigging peroid ship models" van Lennarth Petersson staat een voorbeeld beschreven van hoe het bij 18e eeuwse Engelse schepen werd gedaan (maar helaas staan daar maar half zoveel stagen op als bij jouw schip).

Kort samengevat:
de 3 voorste naar boven lopende stagen lopen via de stengen door naar beneden naar de rusten (van de hoofdtouwen) en worden daar (net als de pardoenen) met een tweetal blokken gespannen.
Van het vierde touw kan ik de loop bovenaan niet goed zien maar die loopt ws ook weer door naar beneden.

De touwen (waterstag) die langs de omgekeerde y (spaanse ruiter?) lopen bij waar het zwarte potlood ligt door enkele blokken en worden met behulp van een setje blokken binnen het galjoen (links en rechts bij de voet van de boegspriet) aangespannen.

Ik hoop dat mijn antwoord voldoende duidelijk is anders hoor ik het wel.

Het boek "Rigging peroid ship models" van Lennarth Petersson is trouwens een absolute aanrader voor alle tuigage vraagstukken.

Andy

In "Rigging peroid ship models" van Lennarth Petersson staat een voorbeeld beschreven van hoe het bij 18e eeuwse Engelse schepen werd gedaan (maar helaas staan daar maar half zoveel stagen op als bij jouw schip).

Kort samengevat:
de 3 voorste naar boven lopende stagen lopen via de stengen door naar beneden naar de rusten (van de hoofdtouwen) en worden daar (net als de pardoenen) met een tweetal blokken gespannen.
Van het vierde touw kan ik de loop bovenaan niet goed zien maar die loopt ws ook weer door naar beneden.

De touwen (waterstag) die langs de omgekeerde y (spaanse ruiter?) lopen bij waar het zwarte potlood ligt door enkele blokken en worden met behulp van een setje blokken binnen het galjoen (links en rechts bij de voet van de boegspriet) aangespannen.

Ik hoop dat mijn antwoord voldoende duidelijk is anders hoor ik het wel.

Het boek "Rigging peroid ship models" van Lennarth Petersson is trouwens een absolute aanrader voor alle tuigage vraagstukken.

Andy

merci voor de uitleg. ga lennarth eens te goei bekijken, vermoedelijk iets over het hoofd gezien.

nog eens een update.

zomer is voorbij en de zin om te bouwen wordt dan groter.

Nog wat bezig met de stagen.

De spaanse ruiter is gereed samen met de waterstagen

Ervoor was het hout van 3mm*3mm nu is het messing van 4*4mm (zilvergesoldeerd).

Het hout was veel te delicaat om te vervoeren en met al de touwen die erdoor liepen ging het zeker sneuvelen.

Bedankt Frankwin.

Eindelijk het staande want af.

Had een paar stagen moeten doorknippen en iets verplaatsen omdat ze juist verkeerd stonden voor de zeilen

Alles op spanning getrokken en nu op naar de zeilen en nog een klein gedeelte lopende want + nog 4 ankers.

Die laatste foto is wel heel vet.
Ik vindt die lijn mooi van die kanonnen.
Moet je voor stellen dat die werden afgevuurd.:schrik:

Die andere trouwens ook hoor.

Groetjes,
Frankwin

Moet je voor stellen dat die werden afgevuurd.:schrik:

ze had 1/3 meer vuurkracht dan de HMS Victory.

En de Victory had evenveel vuurkracht als het volledig Engelse leger bij de slag van Waterloo.

Kan je, je een beetje voorstellen wat een impact van zo'n schip was.

Back