Luc,
tip! Heb ik gezien bij iemand met een Colin Archer:
(Ik zal het proberen te beschrijven)
Je ziet dat de lijnen naar de zeilen de stagen nogal belasten. Bij deze CA had de eigenaar een extra stag gemaakt, voor de originele. Om deze stag had hij een (messing) buisje gemaakt. De lijnen van de zeilen schuren daarmee niet over de stag, maar rollen over het buisje. Veel minder weerstand, dus veel meer rendement!
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is.
Succes!
Enne: jou filmpje doet mij toch wel weer denken aan m'n Marieje hoor!
Wim
tip! Heb ik gezien bij iemand met een Colin Archer:
(Ik zal het proberen te beschrijven)
Je ziet dat de lijnen naar de zeilen de stagen nogal belasten. Bij deze CA had de eigenaar een extra stag gemaakt, voor de originele. Om deze stag had hij een (messing) buisje gemaakt. De lijnen van de zeilen schuren daarmee niet over de stag, maar rollen over het buisje. Veel minder weerstand, dus veel meer rendement!
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is.
Succes!
Enne: jou filmpje doet mij toch wel weer denken aan m'n Marieje hoor!
Wim