Le santisima Trinidad 1:50

Luc,

tip! Heb ik gezien bij iemand met een Colin Archer:
(Ik zal het proberen te beschrijven)
Je ziet dat de lijnen naar de zeilen de stagen nogal belasten. Bij deze CA had de eigenaar een extra stag gemaakt, voor de originele. Om deze stag had hij een (messing) buisje gemaakt. De lijnen van de zeilen schuren daarmee niet over de stag, maar rollen over het buisje. Veel minder weerstand, dus veel meer rendement!

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is.

Succes!

Enne: jou filmpje doet mij toch wel weer denken aan m'n Marieje hoor!

Wim

Je ziet dat de lijnen naar de zeilen de stagen nogal belasten. Bij deze CA had de eigenaar een extra stag gemaakt, voor de originele. Om deze stag had hij een (messing) buisje gemaakt. De lijnen van de zeilen schuren daarmee niet over de stag, maar rollen over het buisje. Veel minder weerstand, dus veel meer rendement!

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is.

klaar en duidelijk, bedankt

moet alles nog een beetje aanpassen, foto's volgen wel.

ga nu eerst beginnen met de zeilen.

ik merk dat ik ze nu begin nodig te hebben.

kwestie van alles op de juiste plaats te bevestigen.

ps : en als je dringend foto's nodig hebt om met de marieje door te gaan , zeg het maar.

Mijn vorderingen :

Eerst de nieuwe boom met de nieuwe klauw.
ik had eerst een moderne boombeslag gekocht daar ik een goede werking van dit zeil wilde hebben.
Maar vermits dit niet stond met dit soort boot heb ik op aanraden van andere het maar opnieuw verwijderd.

Deze week heb ik de rest van het want van de hoofdmast kunnen afmaken.

De touwen + de het want van de foremast gemaakt.

Foto van het overleggen van het want.
sorry voor de onduidelijke foto, kreeg hem maar niet goed met dat :evil: fototoestel.

Mijn hulpje nog :

Met dit toesteltje kon ik de jufferblok vastezetten op het hout bevestigd tegen de paal.(verticaal stuk hout)

De uiteindes van het touw rond het jufferblok kan ik vastzetten op het horizontaal stuk hout en aanspannen doot het hout naar beneden te drukken.

Hierdoor had ik 2 handen vrij om de windsels rond de touwen te maken.

Hallo Luc,

De vork aan de giek geeft wel een verbetering ten opzichte van het vorige. Ook de kralen/rollers om de mast klopt alleen denk ik niet dat het gebruikelijk was om de vork volledig te binden met touw om zo extra stevigheid te geven aan de vork. Heb je misschien voorbeelden hiervan waarbij dit wel gebruikelijk was. Voor mij is deze manier nieuw.

Ik heb ooit een schoener gebouwd waarbij ook zo'n vork aanwezig was. De boom van de giek heb ik ingekeept en aan weerskanten balkjes in gezet en vervolgens in model gevijld zodat deze passend om de mast kon draaien. In mijn fotoalbum heb ik een foto van de Halifax staan. Misschien moeilijk te zien maar als je wilt kan ik detailfoto's voor je maken.

Verder mooi werk!

Groeten Paul

De vork aan de giek geeft wel een verbetering ten opzichte van het vorige. Ook de kralen/rollers om de mast klopt alleen denk ik niet dat het gebruikelijk was om de vork volledig te binden met touw om zo extra stevigheid te geven aan de vork. Heb je misschien voorbeelden hiervan waarbij dit wel gebruikelijk was. Voor mij is deze manier nieuw
Normaal werd dit niet gedaan.

Ik heb dit gedaan om mijn misarebel zilversoldeersel te verbergen en alles een beetje de vorm te geven van de klauwen.
Voor mijn niveau is dit meer dan goed genoeg.

Ik ga ook eens kijken bij de Halifax , kwestie van kennis op te doen voor een volgend schip.

mvg Luc

Hoe dan ook Luc, deze oplossing is zeker een verbetering dan het vorige beslag. Een leek zal het niet eens opmerken en het is stevig genoeg om te funktioneren.

Groeten Paul

Al de wanttouwen staan en de juffers zijn voorlopig aangespannen.

Vermits polyestertouw weining hinder ondervind van vocht en bijna geen rek heeft , hoop ik dat het touw zo blijft staan. (afwachten)

bijna zonde dat ze straks nat gaat worden
Ik hoop met deze zonde dat er veel mensen dan kunnen genieten van deze boot als ze over de vijvers glijd.

Anders staat ze toch maar op de kast voor enkelingen die er af en toe eens vluchtig naar kijken.

Maar nu komt nog het zwaarste: een paar duizend knoopjes leggen en een dikke 3m² stof omzetten in zeilen. :( :( :(

Als iemand zich geroepen voelt, of nog een paar kabouters weet :bye: :bye: :bye:

Ik hoop met deze zonde dat er veel mensen dan kunnen genieten van deze boot als ze over de vijvers glijd.

Je hebt helemaal gelijk:razz: dan kunnen veel meer mensen ervan genieten.

Maar nu komt nog het zwaarste: een paar duizend knoopjes leggen en een dikke 3m² stof omzetten in zeilen
Als iemand zich geroepen voelt, of nog een paar kabouters weet :bye: :bye: :bye:

Mijn vrouw heeft me 1x geholpen met het maken van zeilen en zei daarna: "De volgende keer doe je zelf maar..." dus helaas ....

Andy

Nu zit ik eventjes in de sch*t.

Volgende probleem :

Ik gebruik dus polyesterdraad tegen verroting (rc schip).
Om dit bij elkaar te houden , gaat alleen maar met secondenlijm.

Tot nu toe geen probleem gehad, dat de draad de CA opzuigde was zelfs goed.

Maar in de volgende toepassing niet meer :

Mijn dunne ,korte draden van 0.3mm zuigen ook dat beetje CA op ,dat ik gebruik om de knoop te houden. (anders komt hij terug los met de gladde soepele draad)

Nu verharden dus alle draden , behalve de lange draad er tussin.

Dat betekent m.a.w dat ik een "hard want" ga krijgen. Niet bevordeliijk als men gaat zeilen en er komen krachten op.

Ik vermoed niet dat de draden gaan breken maar terug wat soepeler worden, maar misschien is dit wishfull thinking.

Wat kan ik nu het beste doen :

1. Gewoon doorgaan

2. ???

3. Overschakelen op een natuurlijke draad en binden met verdunde houtlijm. Alleen gaat deze houtlijm nooit op de polyester pakken waardoor de horizontale lijnen gaan verschuiven (vermoedelijk) (zoals een tennisraket)

ps :

Overkomt dat jullie ook met de natuurlijke draden waarop jullie verdunde houtlijm gebruiken om alles te verlijmen ?? (dat het "want" hard wordt)

Luc

Mijn staande want wordt door het lijmen van de knopen ook altijd stijver maar dat geldt alleen voor de donkere draden, de lichte draden tussen de juffersblokken blijven altijd wel flexibel mogelijk geeft je dat toch nog de benodigde beweeglijkheid.

Ik heb de knopen verlijmd met UHU plast een transparante waterdunne lijm, dit verlijmt goed maar nijgt tot het geven van een wittige waas op de draden.

Andy

Ja, met dunne secondelijm kan dat inderdaad gebeuren. Je zou kunnen kijken of een dikkere variant of zelfs gel niet beter werkt.

Als ik wel eens secondelijm gebruikte voor zwart tuigdraad dan had ik vaak last van een witte uitslag. Met een watervaste viltstift (edding) was dat goed weg te werken.

witte uitslag van CA-lijm met naaimachineolie inwrijven verdwijnd al sneeuw voor de zon!
dit geld ook voor stuurhut ramen maar dat is hier :offtopic: :smile:

Mannen ,bedankt voor het meezoeken naar mogelijke oplossingen.

De oplossing is nochtans simpel.

Trop is teveel en teveel is trop" zei vroeger eens een belgische toppolitieker.

Maw ipv van de teut van de CA-lijm te gebruiken om de CA erop te doen, gebruik ik nu een naald die ik in de CA doop ,waardoor ik veel fijner kan doseren.

Hierdoor is er minder ca op de knoop en zal er dus minder in de touwen trekken.

overzichtfoto's huidige staat.

hier zie ik wel geen weeflijnen om naar boven te klimmen ,maar ik vermoed dat ze er moeten zijn.

de zeilen waar ik tussendoor mee bezig ben.

Beste Luc,
dat ziet er prachtig uit. Breng je dit prachtstuk niet mee naar de de viering van het vijfentwintig jarig bestaan van de club.
Groetjes, Jos

Jemienee.......
Waarom heb ik dit nog niet eerder gezien........:confused::confused::confused:
Petje af hoor:worship:

Groet, Germt

Back