Laser arrow v1

De huidige pijpen zijn geen resopijpen meer maar een resop pijp met nadempers welke het vermogen ongeveer gelijk houden
Dat ben ik echt AB-SO-LUUT niet met je eens... Ook niet van die bochten.
De Zimmermann pijp die in de Saphir hangt,
IMG_20190608_123436.jpg

levert me met een bewust te lang staande afstemlengte, en MET een S-bocht, met nota bene 2 slangkoppelingen er in, al ruwweg 20% vermogen op (van 1,31 naar 1,57 pk), en dat de pijp te lang staat is bewust: Ik probeer die kist rond de 10K te houden anders loopt het toerental te hoog op en gaat de kist teveel herrie maken.
Mischien dat ik nog eens een 3-blads prop probeer, want groter dan de 12 x 11 die er nu op zit, gaat gewoon niet.

Zal toch in de buurt van de 11" spoed moeten blijven, anders loopt de snelheid er uit, denk ik. Want dat toerental, daar zit ik toch wel een beetje aan vast qua geluid. Hij is lekker stil, en dat wil ik graag zo houden.

Ik hen destijds een pijp met een bepaalde lengte laten maken voor een bepaald toerental om een bepaalde prop rond te kunnen slingeren bij een bepaald toerental.
Setje is gebouwd door Zimmermann.
Als ik hoger dan 10000 in toerental ging moest ik de pijp inkorten.
Het was een 2 in 1 systeem maar het principe is gelijk.
Kortere pijp, langere bocht zorgt voor een bepaalde reso frequentie.
En het ziet er zoveel beter uit.

GJ

Laatst bewerkt:
Ik hen destijds een pijp met een bepaalde lengte laten maken voor een bepaald toerental om een bepaalde prop rond te kunnen slingeren bij een bepaald toerental.
Setje is gebouwd door Zimmermann.
Als ik hoger dan 10000 in toerental ging moest ik de pijp inkorten.
Het was een 2 in 1 systeem maar het principe is gelijk.
Kortere pijp, langere bocht zorgt voor een bepaalde reso frequentie.
En het ziet er zoveel beter uit.

GJ

De motor zal meer vermogen leveren met een kortere resopijp.
Echter als de pijp te kort is komt de motor niet meer in resonantie.... Dit optimum kan je uitrekenen.

misschien dat deze pdf meer verduidelijkt, http://www.krabbenborg.eu/2takt/plugin-2takt_Expansieuitlaat.pdf

hier een voorbeeld,
komt hiervandaan https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor

Je ziet de drukgolf gaan en dat die ook verse lucht en brandstof de pijp intrekt en op zijn weg terug weer de cilinder inperst waardoor er meer verse lucht en brandstof in de cilinder wordt samen geperst.

De motor zal meer vermogen leveren met een kortere resopijp.
Dat is wat kort door de bocht. De motor zal meer vermogen leveren met een pijp die afgestemd is op het toerental, is een wat correctere omschrijving. Want als je boven het toerental komt waarop de motor geoptimaliseerd is, dan helpt er niks, dan kakt het vermogen in elkaar, hoe lang of kort je die pijp ook zet.

Daarnaast is vermogen ook niet altijd zaligmakend, je kunt onder omstandigheden meer "performance" halen uit 1,5 pk bij 10K, dan uit 1,8 pk bij 18K, maar dat hangt uiteraard heel erg af van het airframe waar de motor zijn werk in moet doen.

Ja ik ken het principe van een resopijp....

Maar ik zie dat hij al af is.
Maar waarom dan zo'n ineffciente graupner prop erop als je met een resopijp probeert er meer vermogen uit te halen?
Wel netjes gebouwd.

GJ

Omdat de motor eerst een litertje methanol met wonder olie mag nuttigen om in te lopen. Het betreft hier een 30 jaar oude ops die nog nooit gelopen heeft. Daarna mag hij met een 10x8 graupner cam power prop zijn beste kunnen laten zien. En dat op klotz 20 procent met 5 procent Nitro.

Met de 10x8 zal ie max 120 km/u vliegen maar wel lekker om even in te vliegen.

GJ

Hmmz mijn corsair doet gemeten op een 24x12 met 5800rpm een 160 kmh GPS gemeten horizontaal. Denk dat deze wel wat harder gaat

10.000 rpm op een 8" prop doet theoretisch 120 km/u, trek daar slip vanaf en weerstand dan zit je op 100 km/u.
Je Corsair met 12"prop op 5800 rpm kan niet harder dan 110 gaan, reken maar uit, 5800x 0.3 x 60
En GPS in een model is onbetrouwbaar, enige betrouwbare is een pitotpijp of radar meting.
Ik heb gps metingen gezien van ruim 300 km/u van een depron kistje wat net 100 ging.

GJ

..... En GPS in een model is onbetrouwbaar, enige betrouwbare is een pitotpijp of radar meting.
Daar ben ik het 100% mee eens. GPS is veel te traag en te onnauwkeurig om dergelijke snelle modellen te kunnen "volgen". Met snelle modellen bedoel ik dus modellen die heel snel van richting en hoogte kunnen veranderen, niet de voorwaartse snelheid. Een auto die 200km/u rijd kan wel redelijk goed met de GPS "gevolgd" en dus gemeten worden. Ga je er mee op een cross terrein raggen dan bakt de GPS er ook niet veel van.
Realiseer je goed dat het GPS systeem een techniek is uit de jaren 70 van de vorige eeuw! de computer techniek stond toen nog in de kinderschoenen en voor die tijd is het een enorm geavanceerd en nauwkeurig systeem. GPS gaat de komende tijd langzaam vervangen worden door moderne systemen die sneller en nauwkeuriger zijn. Daar zal dus mee meer kunnen maar zo ver is het nog niet. De eerste satellieten "hangen" in de ruimte en op verschillende plaatsen op deze aardbol is het al te gebruiken maar nog lang niet overal en op de volle nauwkeurigheid.

Inderdaad supernetjes, en verdorie, wat zijn die Italiaanse motoren toch verdomd mooi om te zien.... Maar ja, ik heb dan ook iets met "Italiaanse vormgeving" (Niet altijd, ik vind de Fiat Multipla een afschuwelijk lelijk ding).

Maar inderdaad, met een 7 of 8" prop moet je best een hoop toeren draaien om een beetje vooruit te komen.
Voor het idee, mijn Saphir draait met 11"spoed en 10400 in vlucht om en nabij de 175 m/h theoretische snelheid, en in werkelijkheid zal dat rond de 150 liggen, en dat klopt wel ongeveer met ongeveer 5~6 seconden die ik nodig heb om ons veld in zijn lengte over te vliegen.

10.000 rpm op een 8" prop doet theoretisch 120 km/u, trek daar slip vanaf en weerstand dan zit je op 100 km/u.
Je Corsair met 12"prop op 5800 rpm kan niet harder dan 110 gaan, reken maar uit, 5800x 0.3 x 60
En GPS in een model is onbetrouwbaar, enige betrouwbare is een pitotpijp of radar meting.
Ik heb gps metingen gezien van ruim 300 km/u van een depron kistje wat net 100 ging.

GJ
Ik vlieg jeti, sorry betrouwbaarder is er niet en de meting is 6x herhaald zowel tegenwinds als wind mee.

En mijn motor draait geen 10000 toeren op de arrow. Dat is die motor van Bert. Mijn motor staat afgesteld voor 17000 toeren. Heb hem vanmiddag laten lopen met die graupner schoenlepel en die 17000 haalt ie op zijn sloffen.

Inderdaad supernetjes, en verdorie, wat zijn die Italiaanse motoren toch verdomd mooi om te zien.... Maar ja, ik heb dan ook iets met "Italiaanse vormgeving" (Niet altijd, ik vind de Fiat Multipla een afschuwelijk lelijk ding).

Maar inderdaad, met een 7 of 8" prop moet je best een hoop toeren draaien om een beetje vooruit te komen.
Voor het idee, mijn Saphir draait met 11"spoed en 10400 in vlucht om en nabij de 175 m/h theoretische snelheid, en in werkelijkheid zal dat rond de 150 liggen, en dat klopt wel ongeveer met ongeveer 5~6 seconden die ik nodig heb om ons veld in zijn lengte over te vliegen.
Volledig met je eens, ops en Rossi blijven de motoren. Wel goed inlopen is het devies. Maar wat een power, dat doen de huidige os motoren niet meer.

Back