Bedankt voor de complimenten
Wat betreft de historische juistheid van oker ben ik het helemaal eens. het kan goed zijn dat m'n 7P tzt helemaal zonder goud wordt versierd.
Wel is het de vraag of je een model wil nastreven wat historisch correct is volgens het echte schip of volgens een echt siermodel uit die tijd (zoals het Bijloke model, de Hohenzollern, de Willem Rex, Prins Willem, Hollandia, Amaranth, om er maar een paar te noemen). Ik weet niet of deze later nog tijdens restauratie zijn uitgerust met metallic kleurige ornamenten, maar ze zijn bijna allemaal 'blingbling'.
Zo vind ik de spiegel van het Bijloke model 'wel wat hebben' (op de lantaarns na dan) en heb me hierdoor in het verleden laten leiden. Grootste nadeel van het goudeffect vind ik nog altijd dat er veel details verloren gaan.
Ik weet zeker dat de Hollanders het er niet voor over zouden hebben gehad om iets anders dan okerpigmenten voor een echt schip te gebruiken.
De Franse koning daarentegen zal misschien bij uitzondering wel de portemonnee hebben opengetrokken voor duurdere pigmenten. Dan nog is de Eenhoorn als linieschip van de derde rang niet belangrijk genoeg voor zo'n uitzondering, ...maar dat is dan weer het voordeel van het bouwen van een fantasieschip
Ik denk dat ik uiteindelijk letterlijk kies voor 'de gulden middenweg' zoals in proefstukje 3 van eerder : gouden metallic basis, met meer contrast en detail door een donkerbruine wash en iets tot rust gebracht met okertinten. Moet nog wel wat oefenen voordat ik met de massaproductie begin
Grt
Diederik