La Licorne - De Eenhoorn

Veel dank voor de complimenten!

....Als jij zo doorgaat, ga ik in het vervolg punniken.........;)
Jij bouwt niet alleen een model, je maakt er een levenswerk van......

Germt,

ik ben zelf ook wel tevreden met het resultaat tot nu toe, maar ik heb er wat Franse en Belgische voorbeelden naast liggen en als ik ze vergelijk met mijn eigen werk ben ik zelf soms ook geneigd om maar te gaan punniken. Wat deze mensen met hun handen weten te maken is echt abnormaal:
ik heb het meeste naar 'Le Fleuron' gekeken, maar er zijn er zo nog een aantal wonderschone scheepjes, net als 'Le Bonhomme Richard' van 'Jeronimo' op MSW (laat je niet ontmoedigen ;)):

http://gerard.delacroix.pagesperso-orange.fr/fleuron/jac61.htm

Jacques MAILLIÈRE

http://www.amarsenal.be/05_Membres.htm

http://www.touscollectionneurs.com/~arthurmolle//index.htm

http://users.belgacom.net/jknmarine/

Grt
Diederik

dit is een duidelijk gevalletje van mooi mooier mooist.
het is duidelijk dat iedereen bouwt naar zijn kwaliteiten.
wat deze Fransen en Belgen wegzetten daar is de echte wereldtop en let wel alles in schaal 1:24, dat maakt dit allemaal wat beter te bewerken t.o.v de schalen die we hier kennen.

Petje gaat hier ook weer af. Ik moet me er nog aan gaan wagen en alleen het geduld ervoor wordt al een uitdaging. Je laat in ieder geval zien dat het beloond wordt. Ben benieuwd naar het eindresultaat :thumbsup:

Vervolg galjoen

Allereerst aan iedereen de beste wensen voor 2014 en dat er maar veel mooie scheepjes van de hellingen mogen glijden het komende jaar!

Zelf ben ik weer wat uurtjes en duizenden houtsplinters verder. Wat meer details aangebracht op de regelingen en mannetjes. Veel verder durf ik niet te gaan. Ik ben richting de lastige krul aan het werken.

Voor:

full

Na:

full

full

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Schitterend hoor, ik hou wel van de extra dimensie geven aan een model:D

Dank je Germt,
ik moet wel oppassen dat ik niet verzand in details, uiteindelijk wil ik nog aan de 7P beginnen voordat ik grijs ben ;).

Nog een foto om een indruk te geven tegen de romp:

full

Erik,

er hoeft gelukkig niet gebogen te worden, bij dit galjoen liggen de twee regelingen in hetzelfde vlak. Dus geen 'holling' naar binnen en geen V vorm als je het van voren ziet. Daarom kon ik het gelukkig makkelijk uit één massief stuk hout snijden. Helaas begint het nu zo dun te worden dat het de neiging krijgt vanzelf krom te trekken: ik hoop dat het stevig in het lood komt te staan als het geheel vast zit met de constructie erachter (vergeef me het gebrek aan woordenschat).

Overigens heb ik varianten van dit galjoen gezien waarbij er nog een derde regeling schuin tussen de tweede en de scheg (of slooiknie) zit, maar twijfel er nog over of het dan niet te vol wordt.

Grt
Diederik

ziet er fantastisch uit, dit inspireerd mij voor een volgend schip!
wat voor hout is dat en wat voor gereedschap gebruik je voor het snijden/gutsen?

is dat boegbeeld meegeleverd bij de kit of ook zelf gesneden? ziet er heel erg mooi uit

ziet er fantastisch uit, dit inspireerd mij voor een volgend schip!
wat voor hout is dat en wat voor gereedschap gebruik je voor het snijden/gutsen?

is dat boegbeeld meegeleverd bij de kit of ook zelf gesneden? ziet er heel erg mooi uit

Dank je,
het hout is Castello (plankje van ca 1cm dik gehaald bij Fijnhout in Arnhem).
De basisvorm boor ik uit en met een klein slijpertje van proxxon vorm de grove lijnen. Hierna zaag ik het plankje met de hand precies doormidden, waardoor ik twee identieke helften van 0.5cm krijg. Deze beide vervolgens vlak schuren, controleren dat ze even dik zijn en begin dan elke helft afzonderlijk te bewerken met chirurgische mesjes (rechte punt en kleine, kromme punt) en af en toe wat corrigeren met een minivijltje.

Het boegbeeld is meegeleverd en van kunststof. Ik denk dat ik het zelf niet beter kan maken, dus bouw ik er maar omheen. Ik heb wel een Fransman gezien die het beeld zelf had gemaakt: op zich wel authentiek, maar wel minder details.
Ik heb ook al wat geëxperimenteerd met fimo klei en zie dit zeker als een goed alternatief

Dank je,
het hout is Castello (plankje van ca 1cm dik gehaald bij Fijnhout in Arnhem).
De basisvorm boor ik uit en met een klein slijpertje van proxxon vorm de grove lijnen. Hierna zaag ik het plankje met de hand precies doormidden, waardoor ik twee identieke helften van 0.5cm krijg. Deze beide vervolgens vlak schuren, controleren dat ze even dik zijn en begin dan elke helft afzonderlijk te bewerken met chirurgische mesjes (rechte punt en kleine, kromme punt) en af en toe wat corrigeren met een minivijltje.

Het boegbeeld is meegeleverd en van kunststof. Ik denk dat ik het zelf niet beter kan maken, dus bouw ik er maar omheen. Ik heb wel een Fransman gezien die het beeld zelf had gemaakt: op zich wel authentiek, maar wel minder details.
Ik heb ook al wat geëxperimenteerd met fimo klei en zie dit zeker als een goed alternatief

ok thanks voor de info!

Schellak vervolg

De kogel is door de kerk. De eerste laag politoer zit erop. Was wel wat huiverig en moet er nu nog aan wennen. Daglicht en kunstlicht maakt ook een wereld van verschil. Ik heb de zwarte band eronder ook meteen gedaan. Let niet op de waterlijn, deze wordt nog strak getrokken.
Ik het de berghouten er met elastiekjes even langs gelegd om een indruk te krijgen van de kleurstelling.

full

full

full

Op de onderste foto vind ik het het beste tot zijn recht komen. Hoeveel lagen moeten er op? Of is het een kwestie van doorgaan tot je tevreden bent?

Back