La Licorne - De Eenhoorn

Ik ben nog maar leerling :rolleyes:, maar weet zeker dat Chris de kennis heeft om hier een cursus over te geven en volg z'n 'schildertopic' met veel plezier.
Ik weet dat hij het nu druk heeft, maar hij heeft beloofd tzt in etappes verschillende technieken hierin te 'highlighten' ;)
 
Ik moet hem echt eens spreken, heb een hoop vragen want mijn Aggy moet niet "werfnieuw" worden, maar door weer en wind getekend;)
 
mooi resultaat. zoooooveeel beter dan vol vlak bling metallic. verademing

ik heb het momenteel even heel druk met werk en er is weinig daglicht maar de uitleg komt!
live cursus kan ook als er animo voor is. Moeten we dan maar een keertje plannen :)
 
Chris,

Plaats voor de gein eens een foto van een Warhammer figuurtje. Kunnen mede forumleden eens zien op welke schaal dat gebeurd...
 
heb diverse malen de Warhammer kunsten gezien (van andere bouwers) maar daar lik je je vingers bij af wat daar getoverd wordt met verf
 
Als je vraag doelt op de onderste foto, dan vindt ik het effect op de onderste het mooiste.

Ik vind persoonlijk de derde op de onderste foto erg mooi nog wel bladgoud maar wat ouder

Volledig mee eens, de 3e is het mooist.
De laatste heeft volgens mij Teveel een "bronzen" patina.

Voor een verweerde look vind ik de laaste het beste passen. Anders zou ik ook voor #3 gaan

Dat is inderdaad een hele verbetering, wat heb je precies aangepast in de 4 testjes?

Dank voor de reacties

Mijn voorkeur gaat ook uit naar de derde.

1 en 3 hebben als basis 100% metallic goud.
1 is verder onbewerkt
3 heeft hierover nog een donkere wash: dit doet al heel veel.
Nadien nog een heel klein beetje details aangetipt met huidtint : goud in verhouding 25:75

2 en 4 hebben als basis aarde tint en goud in 50:50,
vervolgens beide weer een wash.
2 heb ik vier of vijf laagjes zonder goud verder bewerkt (mn huidtint en geel).
4 is heel minimaal met huidtint nog aantgetipt.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Berghouten

Eindelijk zitten alle acht berghouten erop. Eén ernstige splijtverwonding, maar redelijk onzichtbaar kunnen wegwerken.
Ik kon het niet laten om haar eens wat tanden te geven en de kanonslopen efkes te plaatsen. De definitieve kanons zijn besteld en laten nog even op zich wachten. volgende project wordt denk ik het galjoen afmaken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooi, volgens sommigen is de kleur gele oker voor de scheepssier historisch correcter maar dit is wel veel mooier!

Andy
 
Het traditionele oker geel zou je met deze techniek ook erg mooi kunnen doen, met meer diepte werking. In feite steeds dezelfde stappen:

1. Zet je basis kleur op
2. Breng een wash aan (Bruinige tint)
3. Breng terug wat originele kleur of highlights aan

Zal er goed uitzien denk ik :)
 
Bedankt voor de complimenten :oops:

Wat betreft de historische juistheid van oker ben ik het helemaal eens. het kan goed zijn dat m'n 7P tzt helemaal zonder goud wordt versierd.

Wel is het de vraag of je een model wil nastreven wat historisch correct is volgens het echte schip of volgens een echt siermodel uit die tijd (zoals het Bijloke model, de Hohenzollern, de Willem Rex, Prins Willem, Hollandia, Amaranth, om er maar een paar te noemen). Ik weet niet of deze later nog tijdens restauratie zijn uitgerust met metallic kleurige ornamenten, maar ze zijn bijna allemaal 'blingbling'.

Zo vind ik de spiegel van het Bijloke model 'wel wat hebben' (op de lantaarns na dan) en heb me hierdoor in het verleden laten leiden. Grootste nadeel van het goudeffect vind ik nog altijd dat er veel details verloren gaan.

full


full


Ik weet zeker dat de Hollanders het er niet voor over zouden hebben gehad om iets anders dan okerpigmenten voor een echt schip te gebruiken.
De Franse koning daarentegen zal misschien bij uitzondering wel de portemonnee hebben opengetrokken voor duurdere pigmenten. Dan nog is de Eenhoorn als linieschip van de derde rang niet belangrijk genoeg voor zo'n uitzondering, ...maar dat is dan weer het voordeel van het bouwen van een fantasieschip ;)

Ik denk dat ik uiteindelijk letterlijk kies voor 'de gulden middenweg' zoals in proefstukje 3 van eerder : gouden metallic basis, met meer contrast en detail door een donkerbruine wash en iets tot rust gebracht met okertinten. Moet nog wel wat oefenen voordat ik met de massaproductie begin

Grt
Diederik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top