Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo,
Ik heb een vraag over banden.
Ik ben sindskort trotse eigenaar van een Xray X10 link.
En ik wil er op de buitenbaan mee gaan rijden,maar zit er nu verschil in de banden voor binnen en buiten?
Welke zijn goed en waar te bestellen?
Moet je ook net als bij de 1/12 achter zachtere band rijden dan voor?
Mvg Mathieu.
Graag gedaan@ Halewijn
Dank je voor de goede uitleg.
Ik wil er mee gaan rijden op de baanbrekers.
Ik ben nu nog even aan het dubben wat voor esc ik moet kopen maar ik denk dat het een xerun wordt.
Thanks Alex,
Maar gebruik je dikke olie voor meer grip, dus op een lage tractie baan of is het nu andersom?
Halewijn
Hoi Mathieu,
Leuk dat je een X10 hebt gekocht, ik heb er zelf ook eentje en bij ons op Mach rijden er nog een paar ermee. Ik heb wel een tip voor je, waardoor hij beter gaat rijden; de standaard centershock is te licht voor een X10. Deze is eigenlijk voor een 1/12 bedoelt. Wij rijden met een tourwagenshock erop en dat gaat goed. Wat ook een tip is om een brandstofslangetje op de zuigerstang te plaatsen,zodat het chassis niet over het asfalt scheurt als het door de downforce naar beneden wordt gedrukt. Als je verder nog vragen hebt over de X10 of over algemene setup vragen kan je altijd die vragen hier stellen.
Op welke baan rij je eigenlijk?
Je hebt asfalt- en carpetbanden. Er zit een groot verschil in de hoeveelheid grip. Dit komt o.a. door de compound van het foam. In Carpet zit meer synthetisch rubber in en in asfalt banden meer natuurlijk rubber.
Voor buiten gebruik je logischerwijs de asfaltbanden. Met Carpet banden op asfalt heb je namelijk geen grip. Dit weet ik uit eigen ervaring;-)...
Er zijn verschillende hardheden, maar daarvoor verwijs ik je wat verder terug in dit topic. Dit is namelijk al een (paar) keer behandeld. Je kan ook de zoekfunctie hiervoor gebruiken.
Merken die foambanden maken zijn bv Mobgums, Jacco, Shepert, Enetti, HQ en Xceed. Deze laatste gebruik ik en wordt ook veel op Mach mee gereden. Xceed zijn relatief nog goed te verkrijgen hier in Nederland. RC Border heeft ze meestal wel op voorraad. http://www.the-border.com/1-10-Onroad-Pro-ten-F1-Touring-car/?page=2
Afhankelijk van de grip op het circuit dat je rijd kan je je shore bepalen. Xceed heeft van de voorbanden Hard (40sh), Medium (35sh) en soft (30sh). Voor de achterkant hebben ze Hard (35sh), Medium (30sh) en Soft (25sh). Je kan eigenlijk alle sh onder je auto zetten, maar dan moet je ook je setup daarop aanpassen. Een basis FR en RR is 40sh voor de voorkant en 30sh voor de achterkant. Maar als je wat specifieker wilt zijn is het een kwestie van uitproberen. Wat wel goed is, is om de FR en de RR zo dicht mogelijk bijelkaar zien te krijgen. Een (F1)auto heeft ook immers rondom dezelfde compound... Mss is rondom 35sh (RR hard en FR Medium) een goede keuze of juist zo zacht mogelijk.... Op Mach rijd men met heel verschillende hardheden. Het gaat er ook immers om wat je prettig vindt rijden. De ene gaat voor juist een hele harde band en de andere wilt alleen de allerzachste ivm de hoeveelheid verkrijgen grip. Let wel, hoe zachter de band hoe sneller deze over het algemeen slijt. Maar ook daar heb ik weer een theorie over gehoord, dat hoe harder hoe meer deze glijdt en dus slijt.... How knows.
Dan heb je ook nog smeermiddeltjes, deze zijn ervoor om de compound wat weker te krijgen voor het rijden gaan. Ook hier zijn er verschillende kleuren en geuren. Probeer er eentje om te kijken wat je ervan vindt. Ik gebruik er verschillende, maar wat een algemene smeermiddel is is Jack the Gripper van Corally http://www.the-border.com/CORALLY-T...L-DAUBER-CAN-TC-2-JACK-THE-GRIPPER-13779.html . Wel je banden droogmaken voor het rijden, anders heb je de eerste stel ronden weinig grip en je banden pakken het vuil juist op....
Succes en ik hoor graag je bevindingen.
Halewijn
Vandaag heerlijk gereden op de Mach en veel gelachen met de duitser,
veel tips gehad en uitleg over de fouten in mijn chassis.
Na aanpassing heb ik 16.2 kunnen rijden en een aantal lage 16ers.
(Nieuwe topsnelheid van 109.1 Km/u..!!!)
Had de setup niet helemaal goed en dit geeft hoop voor de toekomst.
Hallo halewijn,
mag ik eens vragen waar jullie juist dit brandstof slangetje op de center schock plaatsen .En hoelang moet dit dan ongeveer zijn.
groeten Kurt Hrt