koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Ik ben door alle (tegenstrijdige?) informatie het spoor een beetje kwijt.

Graag advies.

Wanneer gebruik je nu dikke olie/vet in je tubes en wanneer dunnere?

Halewijn
 
de olie gaat icm met de zijveer.

Slappe zijveer met dikke olie = reageert traag terug naar het midden
Sterke zijveer met dunne olie = reageert snel / zenuwachtig

Je zult er een balans in moeten vinden net zoals met een schokbreker.

Ik hou het voor mijzelf simpel. Ik kijk naar de auto wat hij in de bocht doet. Schommelt de auto in de bocht heen en weer dan doe ik er dikkere olie in de tubes. Reageert hij te traag terug naar het midden of in snelle links rechts combinatie dan doe ik er dunnere olie in. Met een link auto heb je nog de verschillende zijveertjes wat ook weer invloed kan hebben welke olie je het beste kunt gebruiken op dat moment en type circuit.

Er is niet een slechte of goede setup. Overige instellingen zijn hiervoor ook belangrijk.
 
De olie in de zijdempers dempt de zijveertjes, verder niets. Je moet geen stuur zoeken in hardere demper olie. Of grip achter zoeken in dunnere olie. Daar zijn de zijveertjes mede voor (alsmede de voorveren, voorbanden, achterbanden, centershock etc etc).
 
Hallo,

Ik heb een vraag over banden.
Ik ben sindskort trotse eigenaar van een Xray X10 link.
En ik wil er op de buitenbaan mee gaan rijden,maar zit er nu verschil in de banden voor binnen en buiten?
Welke zijn goed en waar te bestellen?
Moet je ook net als bij de 1/12 achter zachtere band rijden dan voor?

Mvg Mathieu.
 
Hallo,

Ik heb een vraag over banden.
Ik ben sindskort trotse eigenaar van een Xray X10 link.
En ik wil er op de buitenbaan mee gaan rijden,maar zit er nu verschil in de banden voor binnen en buiten?
Welke zijn goed en waar te bestellen?
Moet je ook net als bij de 1/12 achter zachtere band rijden dan voor?

Mvg Mathieu.

Hoi Mathieu,

Leuk dat je een X10 hebt gekocht, ik heb er zelf ook eentje en bij ons op Mach rijden er nog een paar ermee. Ik heb wel een tip voor je, waardoor hij beter gaat rijden; de standaard centershock is te licht voor een X10. Deze is eigenlijk voor een 1/12 bedoelt. Wij rijden met een tourwagenshock erop en dat gaat goed. Wat ook een tip is om een brandstofslangetje op de zuigerstang te plaatsen,zodat het chassis niet over het asfalt scheurt als het door de downforce naar beneden wordt gedrukt. Als je verder nog vragen hebt over de X10 of over algemene setup vragen kan je altijd die vragen hier stellen.

Op welke baan rij je eigenlijk?

Je hebt asfalt- en carpetbanden. Er zit een groot verschil in de hoeveelheid grip. Dit komt o.a. door de compound van het foam. In Carpet zit meer synthetisch rubber in en in asfalt banden meer natuurlijk rubber.

Voor buiten gebruik je logischerwijs de asfaltbanden. Met Carpet banden op asfalt heb je namelijk geen grip. Dit weet ik uit eigen ervaring;-)...

Er zijn verschillende hardheden, maar daarvoor verwijs ik je wat verder terug in dit topic. Dit is namelijk al een (paar) keer behandeld. Je kan ook de zoekfunctie hiervoor gebruiken.

Merken die foambanden maken zijn bv Mobgums, Jacco, Shepert, Enetti, HQ en Xceed. Deze laatste gebruik ik en wordt ook veel op Mach mee gereden. Xceed zijn relatief nog goed te verkrijgen hier in Nederland. RC Border heeft ze meestal wel op voorraad. http://www.the-border.com/1-10-Onroad-Pro-ten-F1-Touring-car/?page=2

Afhankelijk van de grip op het circuit dat je rijd kan je je shore bepalen. Xceed heeft van de voorbanden Hard (40sh), Medium (35sh) en soft (30sh). Voor de achterkant hebben ze Hard (35sh), Medium (30sh) en Soft (25sh). Je kan eigenlijk alle sh onder je auto zetten, maar dan moet je ook je setup daarop aanpassen. Een basis FR en RR is 40sh voor de voorkant en 30sh voor de achterkant. Maar als je wat specifieker wilt zijn is het een kwestie van uitproberen. Wat wel goed is, is om de FR en de RR zo dicht mogelijk bijelkaar zien te krijgen. Een (F1)auto heeft ook immers rondom dezelfde compound... Mss is rondom 35sh (RR hard en FR Medium) een goede keuze of juist zo zacht mogelijk.... Op Mach rijd men met heel verschillende hardheden. Het gaat er ook immers om wat je prettig vindt rijden. De ene gaat voor juist een hele harde band en de andere wilt alleen de allerzachste ivm de hoeveelheid verkrijgen grip. Let wel, hoe zachter de band hoe sneller deze over het algemeen slijt. Maar ook daar heb ik weer een theorie over gehoord, dat hoe harder hoe meer deze glijdt en dus slijt.... How knows.

Dan heb je ook nog smeermiddeltjes, deze zijn ervoor om de compound wat weker te krijgen voor het rijden gaan. Ook hier zijn er verschillende kleuren en geuren. Probeer er eentje om te kijken wat je ervan vindt. Ik gebruik er verschillende, maar wat een algemene smeermiddel is is Jack the Gripper van Corally http://www.the-border.com/CORALLY-T...L-DAUBER-CAN-TC-2-JACK-THE-GRIPPER-13779.html . Wel je banden droogmaken voor het rijden, anders heb je de eerste stel ronden weinig grip en je banden pakken het vuil juist op....

Succes en ik hoor graag je bevindingen.

Halewijn
 
Laatst bewerkt:
@ Halewijn

Dank je voor de goede uitleg.
Ik wil er mee gaan rijden op de baanbrekers,ben eigenlijk een brandstof rijder maar ik heb 2 jaar geleden een x11 gekocht ook een paar bij de keer bij de mach indoor geweest.
Het electro gebeuren vind ik leuker dan brandstof vandaar dat ik de X10 heb aangeschaft en omdat de x11 ook heel erg leuk rijd.
Ik ben nu nog even aan het dubben wat voor esc ik moet kopen maar ik denk dat het een xerun wordt.

Mvg Mathieu
 
@ Halewijn

Dank je voor de goede uitleg.
Graag gedaan:D.

Ik wil er mee gaan rijden op de baanbrekers.

Ben er nog niet geweest, wil dit jaar daar de NK Proten gaan rijden. Het schijnt een heel snel circuit te zijn. En met veel brandstofrijders. Dan zou ik niet voor een te lage SH banden gaan. Ik denk dat je daar met 40SH FR en 35SH RR goed wegkom.

Ik ben nu nog even aan het dubben wat voor esc ik moet kopen maar ik denk dat het een xerun wordt.

Wat Kees al aangeeft zou ik ook voor een Hobbywing gaan. Deze kan je programeren, zodat de motor meer boost/timing krijgt. Ik denk dat je dat wel wilt op een high speed baan als in Rucphen;). HW heeft net een nw model uit van de 120A versie. Namelijk de V3. Mooi ding met goede specs.
Het schijnt dat de Border de goedkoopste is in Europa met deze regelaar....

Ik weet niet met welke motor je rijdt of wilt gaan rijden, maar ik zou voor een Xerun 10.5T gaan. Een LRP is vanuit de fabriek al vertimed en dat geeft toch met de HW wat extra hitte. 156 graden is al gemeten na een heat van 5 minuten.... Dat was einde oefening...:(... De Xerun 10.5T is niet vertimed en blijft goed koel. Op Mach wordt met deze combi al ruim 100 km/h gereden (108km/u). En dan de U-turn induiken:rolleyes:. Dat is bij de Baanbrekers juist anders begreep ik... Waarschijnlijk gaat het daar nog sneller:cool:.

Als je niets te doen hebt zondag, op Mach wordt daar de NK verreden samen met de RC Lemans serie. Dat zijn retesnelle modified Protenners uit Duistland. Kunnen we meteen even tips en tricks uitwisselen:D.

Succes met je keuzes!

Halewijn
 
@ halewijn

Ik heb 10,5 en 13,5 motoren van lrp maar die gebruik ik in de 1/12
Als die er niet zo goed tegen kunnen kan ik net zo goed een xerun 10,5 aanschaffen.

Zondag.....sorry dan kan ik niet anders was ik wel gekomen,maar we zullen elkaar vast wel eens tegen komen.

Benelux race op de baanbrekers misschien iets voor jou?

Mvg Mathieu
 
Ik rij momenteel zelf ook met een LRP en dat gaat nu nog wel goed, maar als het (hopelijk) warmer wordt is het met de LRP snel gebeurt denk ik.

Als je het lijden kan, zou ik idd voor de Xerun gaan.

Jammer dat je niet kan komen zondag, ik kan op mijn beurt helaas niet tijdens de BeNeLux race. Maar we treffen elkaar idd wel een keertje.

En anders op dit forum:D.

Halewijn
 
Vandaag heerlijk gereden op de Mach en veel gelachen met de duitser,
veel tips gehad en uitleg over de fouten in mijn chassis.
Na aanpassing heb ik 16.2 kunnen rijden en een aantal lage 16ers.
(Nieuwe topsnelheid van 109.1 Km/u..!!!)
Had de setup niet helemaal goed en dit geeft hoop voor de toekomst.

Nog even een leuk filmpje om in de sfeer te komen (blijven) van deze dag..

 
Laatst bewerkt door een moderator:
mijn achterpod die wees eigenlijk omhoog als je aan de zijkant van de auto keek.
Het begin van de achterpod stond bc. op 6mm en de achterkant op 9.
De heb ik nu recht gezet, of zelfs iets lager aan de achterkant, dat scheelde echt heel veel en de achterkant is nu ook strak zonder uitbreken.

Droop aan de achterkant was 3mm, nu bijna 0.

Verder wat toe-out eruit gehaald en de banden afgerond (afgeslepen op de auto, echt cool, 3/4 gas en een plankje met schuurpapier..)

Nu zijn alleen de zij- veertjes nog veel te zacht..
Met de juiste zijveertjes en andere bijbehorende olie moet 15.5 -16.0 constant, na enige oefening zeker mogelijk zijn.

Waar koop ik hardere zij veertjes?
 
Thanks Alex,

Maar gebruik je dikke olie voor meer grip, dus op een lage tractie baan of is het nu andersom?

Halewijn


In de basis is het zo:
Slappe zijveren = Chassis hangt ver door in de bochten -> veel mecahnische grip, maar langzaam om van koers te veranderen (chicanes).
Dikke zijveren = vice versa.

Hoe gladder het op debaan is, hoe slapper je de auto maakt.
 
Hoi Mathieu,

Leuk dat je een X10 hebt gekocht, ik heb er zelf ook eentje en bij ons op Mach rijden er nog een paar ermee. Ik heb wel een tip voor je, waardoor hij beter gaat rijden; de standaard centershock is te licht voor een X10. Deze is eigenlijk voor een 1/12 bedoelt. Wij rijden met een tourwagenshock erop en dat gaat goed. Wat ook een tip is om een brandstofslangetje op de zuigerstang te plaatsen,zodat het chassis niet over het asfalt scheurt als het door de downforce naar beneden wordt gedrukt. Als je verder nog vragen hebt over de X10 of over algemene setup vragen kan je altijd die vragen hier stellen.

Op welke baan rij je eigenlijk?

Je hebt asfalt- en carpetbanden. Er zit een groot verschil in de hoeveelheid grip. Dit komt o.a. door de compound van het foam. In Carpet zit meer synthetisch rubber in en in asfalt banden meer natuurlijk rubber.

Voor buiten gebruik je logischerwijs de asfaltbanden. Met Carpet banden op asfalt heb je namelijk geen grip. Dit weet ik uit eigen ervaring;-)...

Er zijn verschillende hardheden, maar daarvoor verwijs ik je wat verder terug in dit topic. Dit is namelijk al een (paar) keer behandeld. Je kan ook de zoekfunctie hiervoor gebruiken.

Merken die foambanden maken zijn bv Mobgums, Jacco, Shepert, Enetti, HQ en Xceed. Deze laatste gebruik ik en wordt ook veel op Mach mee gereden. Xceed zijn relatief nog goed te verkrijgen hier in Nederland. RC Border heeft ze meestal wel op voorraad. http://www.the-border.com/1-10-Onroad-Pro-ten-F1-Touring-car/?page=2

Afhankelijk van de grip op het circuit dat je rijd kan je je shore bepalen. Xceed heeft van de voorbanden Hard (40sh), Medium (35sh) en soft (30sh). Voor de achterkant hebben ze Hard (35sh), Medium (30sh) en Soft (25sh). Je kan eigenlijk alle sh onder je auto zetten, maar dan moet je ook je setup daarop aanpassen. Een basis FR en RR is 40sh voor de voorkant en 30sh voor de achterkant. Maar als je wat specifieker wilt zijn is het een kwestie van uitproberen. Wat wel goed is, is om de FR en de RR zo dicht mogelijk bijelkaar zien te krijgen. Een (F1)auto heeft ook immers rondom dezelfde compound... Mss is rondom 35sh (RR hard en FR Medium) een goede keuze of juist zo zacht mogelijk.... Op Mach rijd men met heel verschillende hardheden. Het gaat er ook immers om wat je prettig vindt rijden. De ene gaat voor juist een hele harde band en de andere wilt alleen de allerzachste ivm de hoeveelheid verkrijgen grip. Let wel, hoe zachter de band hoe sneller deze over het algemeen slijt. Maar ook daar heb ik weer een theorie over gehoord, dat hoe harder hoe meer deze glijdt en dus slijt.... How knows.

Dan heb je ook nog smeermiddeltjes, deze zijn ervoor om de compound wat weker te krijgen voor het rijden gaan. Ook hier zijn er verschillende kleuren en geuren. Probeer er eentje om te kijken wat je ervan vindt. Ik gebruik er verschillende, maar wat een algemene smeermiddel is is Jack the Gripper van Corally http://www.the-border.com/CORALLY-T...L-DAUBER-CAN-TC-2-JACK-THE-GRIPPER-13779.html . Wel je banden droogmaken voor het rijden, anders heb je de eerste stel ronden weinig grip en je banden pakken het vuil juist op....

Succes en ik hoor graag je bevindingen.

Halewijn

Hallo halewijn,

mag ik eens vragen waar jullie juist dit brandstof slangetje op de center schock plaatsen .En hoelang moet dit dan ongeveer zijn.

groeten Kurt Hrt
 
Vandaag heerlijk gereden op de Mach en veel gelachen met de duitser,
veel tips gehad en uitleg over de fouten in mijn chassis.
Na aanpassing heb ik 16.2 kunnen rijden en een aantal lage 16ers.
(Nieuwe topsnelheid van 109.1 Km/u..!!!)
Had de setup niet helemaal goed en dit geeft hoop voor de toekomst.


Hoop dat ik wat tips van je mag overnemen...... ;-)
 
Hallo halewijn,

mag ik eens vragen waar jullie juist dit brandstof slangetje op de center schock plaatsen .En hoelang moet dit dan ongeveer zijn.

groeten Kurt Hrt

Je plaatst het slangetje op de zuigerstang tegen het onderste dopje van het reservoir aan. De lengte moet zo langs zijn dat het chassis niet meer de grond raakt als je het chassis indrukt. Dit gebeurt namelijk ook met het chassis wanneer je hoge snelheden bereikt...

Halewijn
 
Back
Top